Sv: Usch!

Jag håller med dej. Inte ska man spöa en häst när man tränar eller tävlar men rösten är ett mycket bra hjälpmedel OM du har hästens respekt, att du är hästens ledare. Jag kan använda rösten istället för spöet iallafall och det känns bättre. Spö ska man ju bara använda om hästen stannar på ett hinder helt utan anleding, för att tillrättavisa.

Jo men är det inte det systemet klicker träning bygger på... iaf. med hundar, har aldrig provat med en häst men det finns det ju folk som gör...

Man ber djuret utföra något och när det gör rätt klickar man och ger godis/beröm, sedan tränar man så ett tag tills djuret ser klicket som belöning och då kan man belöna på längre avstånd...eftersom att djuret då vet att "nu är matte nöjd" utan att man för den skull måste springa fram och klappa och mata med diverse godsaker, utan all belöning i den formen kommer efter träningens slut...

Ville bara ha sagt att det finns sätt att hitta kommunikationen och samhörigheten med sin häst utan varken skrika, slå, eller sporra. Man ska kunna visa hästen i så små steg som den kräver, sakta men säkert vad d e man vill göra/inte göra. Om den e överenergisk, jobba bara lugnt och jämt, om han tröttnar sakta ner och ta det från början, tills han fattar att det blir jobbigare att ta sig friheter än att vara observant. Många ryttare idag använder bara hälften av hjälperna rätt, sits, vikt och hållningen är ofta osatbil och ojämn, en sorts skänkel kan betyda mkt för hästen och den får chansa om vad d e man vill bara för att man själv inte kan vara mer precis med alla sina rörelser och hjälper. Låter man hästen sprattla iväg en gång så och vänjer sig vid det, accepterar det så är det ju inte utbildning man sysslar med...

Glöm bara inte att man på tävling kan bli fälld för sk "tipping" Det kan hända om man tex väser eller använder något annat ljud upprepande gånger mot/över hindren. Spöet får man bara använda tre ggr bakom sadeln och det är upp till domaren att avgöra när det räcker framför sadeln.
Kort och gott ska man vara tyst och snäll och styra runt sin häst som en lagledare, inte som en diktator!
Go'morron på er alla förresten!

Det är ett "snyggt" sätt att komma förbi regelboken. Att driva med rösten 'är helt ok, men då ska hästen inte vänta på piskan heller. Utan pådrivningen ska vara positiv och uppmuntrande...

håller fullständigt med! Är det verkligen nödvändigt att skrika på hästen framför hindret för att den ska hoppa och inte stanna? Däremot ska man säga postivia saker och beröm till sin lilla häst! :)

Jag använder bara spöet vid hoppning om hästen/ponnyn vägrar. Då lägger jag ett litet rapp på baken, framför hindret (om det inte var mitt fel totalt). sedan tar jag om hindret.

cribba skrev:
Ville bara ha sagt att det finns sätt att hitta kommunikationen och samhörigheten med sin häst utan varken skrika, slå, eller sporra. Man ska kunna visa hästen i så små steg som den kräver, sakta men säkert vad d e man vill göra/inte göra. Om den e överenergisk, jobba bara lugnt och jämt, om han tröttnar sakta ner och ta det från början, tills han fattar att det blir jobbigare att ta sig friheter än att vara observant. Många ryttare idag använder bara hälften av hjälperna rätt, sits, vikt och hållningen är ofta osatbil och ojämn, en sorts skänkel kan betyda mkt för hästen och den får chansa om vad d e man vill bara för att man själv inte kan vara mer precis med alla sina rörelser och hjälper. Låter man hästen sprattla iväg en gång så och vänjer sig vid det, accepterar det så är det ju inte utbildning man sysslar med...

På vilket sätt var det där riktat till mig? :confused:
Mitt inlägg rörde ju inte alls huruvida det var rätt eller fel (tycker btw att det är fel!) utan var ett svar på kopparbergs inlägg om huruvida beting, experimentet med pavlovs hundar osv. fungerade...

Hoppas verkligen att du bara glömde *lånar*...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat