W

Wiiie

Jag hört om vissa som ryter eller skriker på sin häst innan hindret (på träningar) samtidigt som dom piskar dom. Dom har då lärt hästen att förknippa piskan med ens röst när man ryter. Eftersom man inte får piska hästen så mkt på tävling (som tur är) så ryter dom på hästen istället, hästen tänker då "snart kommer piskan, det är bäst att jag hoppar". :mad: Jag tycker att det här är hemskt! Man hör på många tävlingar ryttare som låter innan alla hinder, jag menar inte att alla dom har förknippat det med piskan, men dom som gör det, borde skämmas! :devil:

Sv: Usch!

Det är skam. Med tyvärr kan du inte göra så mkt med ett inlägg på buke, sånna människor finns, och kommer alltid att finnas.

Det är inte alltid dom förknippar det med piska. Min häst lyssnar vra på rösten och om hon står emot mot något hinder så brukar jag "låta" lite. Hon lyssnar mkt bättre på de än att inte göra något alls och tycker det är bättre att göra så än att piska..

Håller dock med om att det är otroligt dåligt av dom som gör så som du säger.

Håller verkligen med..Min ena häst fick vi "piska" på lite i sommras men va typ bara för att han inte hade nåfon galopp i sig..Och då hade han ju kraschat i hindrena i stället..tycker det är en femma om det är för hästens bästa eller om det är bara för att tvinga hästen att hoppa..

joo, som nån sa här över så räcker de inte me ett inlägg, men man bli ju så arg så man måste skriva va sig..;)

Självklart kan man "låta" lite innan hindret, utan att använda piskan...

håller med!!
"min" ridskoleponny e en sån som bockar och busar. han behöver att nån pratar med honom, som t.ex. när han bockar talar jag lågt men riktigt argt till honom och om vi gör skänkelvikning (inte hans starkaste sida) pratar jag uppmuntrande till honom.

det e inte ofta jag piskar honom men det händer

och jag börjar misstänka att han börjar respeketera mig som hans ledare inte som många av hans ryttare hans avfallningsobjekt ;)

Onward skrev:
Håller verkligen med..Min ena häst fick vi "piska" på lite i sommras men va typ bara för att han inte hade nåfon galopp i sig..Och då hade han ju kraschat i hindrena i stället..tycker det är en femma om det är för hästens bästa eller om det är bara för att tvinga hästen att hoppa..

I ditt läge hade jag jobbat på galoppen först, utan pisk.

SEN hoppat...

Jo..men du tror inte jag gjort det? Du känner ju inte min häst och vet inte hur han är..Han är bara riktigt bekväm av sig..Och när man kräver lite så börjar han stegra sparka bakut och hoppa som en jävla gunghäst och då ska man bara sitta där och se glad ur eller? När han inte lyssnar på att man sriver honom framåt..

Sen för den delen va det en gång han behövde det..Å de handlade bara om så han ksulle gå framåt och inte flyga i luften så fort det inte passade..och så hade jag ju fått göra även fast det hade gällt markarbetet..Sen har jag nog med jobbat på det..ska du..Så varför klaga???Men nu har man galopp i sig..

Intressant! Så man kan alltså få hästen att förknippa en människas röst med ett spö? Så den förstår att spöet kommer som nästa om inte hästen lyssnar på rösten.
Mkt intressant, jag trodde inte hästar kunde tänka så! Ska man använda några speciella ord eller tonfall? Eller är det styrkan på rösten som hästen lyssnar på?

Klassisk betingning har jag för mig att det kallas :D Det var ett expriment man gjorde med hundar för längesedan, innan man gav dom mat så ringde man i en klocka, när hunden såg maten började han utsöndra saliv. Efetr ett tag behövde man bara ringa i klockan för att salivutsöndringen skulle komma igång. Ungefär samma sak här va? Hästen är van vid röst sedan spöet. Om man då ryter eller "skriker" lite på den så förväntar den ju sig att bli piskad. Funkar säkert på människor också (i andra sammanhang)

Experimentet du talar om gjorde ju ngn forskare som hette Pavlov. Och sådana experiment finns det ju många bevis för att de fungerar.

Men jag är mkt skeptisk till att hästen kan göra kopplingen ryttaren vrålar = nu kommer ett spörapp.
Så att kunna utesluta ridspöet och vråla i stället och få samma effekt, det tror jag inte på.
Vrål = nu kommer obehag, det tror jag en häst kan tänka. Men att specificera obehaget så mkt som att "nu kommer spörappet", det tror jag inte hästen kan.

Fö så är jag precis som Pavlovs hundar! Vissa ljud får mig obevekligt att öka salivproduktionen (tack och lov drägglar jag inte i allafall...), så jag brukar säga "nu blev jag som Pavlovs hundar" de ggr det händer! :D
Jag har en annan helkonstig koppling också, och det är att jag blir hungrig så fort jag ser mamma om jag inte sett henne på minst flera timmar!:o
Hon brukar säga jag är som en fågelunge, när mamma kommer så gapar ungen efter mat! :o

Fö så kan ju även hästar koppla vissa saker till mat. Kommer jag eller ngn annan in i stallet strax innan fodringstid, då gnäggar de ju. Men kommer ngn in som inte brukar fodra, då gnäggar de inte.

Dummar sig hästen och man känner att den backar av för mycket och tittar är det mer effektivt att kombinera röst och spö, ibland kan hästen behöva en känga för att komma igång, men som du beskriver det att sätta det i system låter ju mindre bra då effekten antagligen kommer att försvinna.
Att missbruka vad det än kan vara är felaktigt men att ibland vid behöv hjälpa hästen på traven kan vara bra.

Fyyyy Iiiihhhh piska hästarna ....

Allvarligt talat, ridspöet är en HJÄLP och används den som en hjälp och inte bestraffning kan jag inte fatta varför det skall vara ett sånt sabla problem ?

Det är värre med dessa skarpa bett som det rycks i, eller spö som läggs på bogen än att nån lägger till käppen bakom skänkeln på en häst som står emot.

När jag började rida för XXXXantal år sen va de många i min grupp som hade med sig sporrar och ridspö till lektionen.Då vart ridläraren jättearg och sa åt dom att de måste lära sig rida först innan de lär sig använda sporrar och spö!Sedan dess har jag aldrig lärt mig rida med sporrar och ridspön.Nu menar jag då inte att man inte ska använda dom för vad de är menat till(förstärka)hjälper och inte misshandla

petar ja min ponny med ett spö innan ett hinder tvärnitan han, vet inte va han gör om ja skriker men ja skriker aldrig.. pratar däremot är ja bra på :crazy:

pratar gör jag me! de är nog trevligt för både häst å ryttare (jag hinner andas då, annars glömmer jag bort det) hehe..;)

Pålarna jag rider accepterar säkert dem flesta av framåtdrivande / förhållande hjälperna, men det jag använder mig mest av är vikt och skänkel. Vissa säger också att dem bara drar i tygeln för att svänga hästarna, men det har jag Aldrig till minnes försökt med. Jag tycker man ska rida med Förnuft och tänka sig in i Hästens situation och inte som en misshandlares. Någon som håller med ?

Onward skrev:
Jo..men du tror inte jag gjort det? Du känner ju inte min häst och vet inte hur han är..Han är bara riktigt bekväm av sig..Och när man kräver lite så börjar han stegra sparka bakut och hoppa som en jävla gunghäst och då ska man bara sitta där och se glad ur eller? När han inte lyssnar på att man sriver honom framåt..

Nä jag känner inte din häst men skulle vilja säga att jag känner hästsläktet iaf litegrann, en häst sparkar och beter sig inte som du beskriver utan anledning, han kanske har ont i ryggen, hoven, munnen?kanske blivit felriden/sneriden studsad på förut?
Du vände dig till forumet klart man tror att du vill veta vad man tycker/vill ha tips o tankar...

Om hästen e hel o inte har ont så skrik inte, slå inte, sitt lugnt, om han studsar, sakta av o starta om, ta det lugnt o stressa inte igenom detta stadie.
Om han sparkar ta ner honom me ytter, tala ngt lugnande ord och visa honom att det e ingen ide att han slösar energi på sånt för han måste iaf göra om göra rätt innan du ger dig.
Envis e segern, förnuftet min vägvisare!
Har ridit många obekväma hästar och lärt mig att spö är helt onödigt ända tills man kommer till de svårare dressyrövn, då används den som pekpinne och vägvisare, inte som utloppsmedel

cribba skrev:
Nä jag känner inte din häst men skulle vilja säga att jag känner hästsläktet iaf litegrann, en häst sparkar och beter sig inte som du beskriver utan anledning, han kanske har ont i ryggen, hoven, munnen?kanske blivit felriden/sneriden studsad på förut?
Du vände dig till forumet klart man tror att du vill veta vad man tycker/vill ha tips o tankar...

Om hästen e hel o inte har ont så skrik inte, slå inte, sitt lugnt, om han studsar, sakta av o starta om, ta det lugnt o stressa inte igenom detta stadie.
Om han sparkar ta ner honom me ytter, tala ngt lugnande ord och visa honom att det e ingen ide att han slösar energi på sånt för han måste iaf göra om göra rätt innan du ger dig.
Envis e segern, förnuftet min vägvisare!
Har ridit många obekväma hästar och lärt mig att spö är helt onödigt ända tills man kommer till de svårare dressyrövn, då används den som pekpinne och vägvisare, inte som utloppsmedel

Jag har ju typ aldrig skrikt på min häst eller något sånt men ändå..Nu är det så att han hoppar så för han är busig han jhar alltid hållt på så sen jga köpte honom och när jag var och provred honom med..och inget fel åp honom..Kan inte en häst hoppa å skutta för att den är glad måste det vara något fel på honom eller? Han är ju trotts allt inte så gammal i sinnet och sen för den delen tycker jag att det är bättre at rappa till hästen än gång ordentligt så den skärper sig än att sitta och nöta med sporrarna i sidorna som man ser att vissa gör du pälsen saknas i sidorna på hästarna..För den delen så har jag med ridit många olika typer av ästar har en till som man knappt kan röra för då exploderar han i väg men den andra herren han lägger in sina protester för jävulskap säger ju till och med hopptränarna så..Litar nog mer på dom..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat