Usch usch usch

tinafinis

Trådstartare
Fy fasen vad ledsen jag blir av att se detta.... kolla in http://www.ithrf.8m.com/photo.html
Detta är i Irland.
Kolla runt lite på bilderna om ni vill. Se så gammeldags sulkys dom användre mm.
Mest passgångare dom tävlar med.
Jag vet, det finns värre ställen... tyvärr...
Om ni har mer skräckexempel får ni gärna lägga in bilder....... :(
ballylickey04006.jpg

bantry04005.jpg

bantry04001.jpg

Sv: Usch usch usch

vad menar du? pass-selarna eller att de passas på asfalt?

Asfalten förstås i detta fall. Halt, hårt, tänk o trilla där, skador mm mm.

jag tycker inte hästhållningen i irland är hemsk. jag har jobbat me den irländare innan som berätatt mycket. dom har både pacers och vanliga. och brukar anordna stora races varje år som detta. ska kika på bilderna. men dom bidler han visade emifrån ahde dom då lika nya sulys som vi. det finsn ju amatörer osv hr hemma som användr vaganar man sjlv aldrig skulel använda...

jag tycker inte hästhållningen i irland är hemsk. jag har jobbat me den irländare innan som berätatt mycket. dom har både pacers och vanliga. och brukar anordna stora races varje år som detta. ska kika på bilderna. men dom bidler han visade emifrån ahde dom då lika nya sulys som vi. det finsn ju amatörer osv hr hemma som användr vaganar man sjlv aldrig skulel använda...
Får hoppas att den är bra överlag, sporten alltså! Jag betvivlar INTE att hästhållningen är dålig. Utan de var just de här med att hålla loppen på asfallt o sådant. Ja vet hur lätt de e o halka o slå sig reält på asfalt.....
Men just denna sidan (kanske ej oficiell då, fast den lät som de på adressen - irlädnstrav.com.) och dom bilderna jag fann jag i vart fall bara sådant som inte tilltalade mina ögen....

Vilka är de gammeldags sulkys du menar? Jag ser lite andra modeller än de vi har, men de jag såg på bilderna var lite mer som de amerikanska. För övrigt anser jag att det finns mycket värre saker för en häst än att springa med en gammal sulky.

Montélopp på asfalt tilltalar mig inte, men de flesta bilderna var på gräsbana, någon på "vanlig".

precis som solros skriver använder dom amerikanska sulkys och dom sr ju annorlunda ut. fan va mycket stavfel jag skrev sist hahah

beror ju på kvaliteten på asfalten, dom gör asfalt olika i olika länder med tanke på tillgång till stenmaterial och annat..

sedan kan iallafall inte jag urskilja några broddar, dom kanske har det? halkolyckor på asfalt sker oftast när man vänder, tvivlar på att dom vänder mycket tvärt i loppen..

ang senorma och lederna så är det invänjning som gäller, många fälttävlanshästar tränas delvis på asfalt för att stärka lederna, annars går dom sönder när dom kommer ut på en hård terrängbana och djuplandar m.m..
men polarens fd ponny vande vi in trav på asfalt just för att stärka benen på henne, och det gjorde susen det.. började med att bara trava 10 steg 2 ggr på ridturen och sen ökade.. asfalt sviktar faktiskt t.o.m mer än grusväg vilket är det hårdaste för hästens ben..

Vilka är de gammeldags sulkys du menar? Jag ser lite andra modeller än de vi har, men de jag såg på bilderna var lite mer som de amerikanska. För övrigt anser jag att det finns mycket värre saker för en häst än att springa med en gammal sulky.

Montélopp på asfalt tilltalar mig inte, men de flesta bilderna var på gräsbana, någon på "vanlig".
Självklart finns de värre saker än detta och jag ska inte gå ut med nån kampanj om att stoppa! Hittade bara bilderna o ville visa o som detta är till för, skapa diskusion så kanske man får lite andra infallsvinklar sen!
OK de e möjligt att de am.modeller på sulkisarna... Det är jag inte sp insatt i tyvärr... Men jag TYCKTE dom såg gamla ut.

beror ju på kvaliteten på asfalten, dom gör asfalt olika i olika länder med tanke på tillgång till stenmaterial och annat..

sedan kan iallafall inte jag urskilja några broddar, dom kanske har det? halkolyckor på asfalt sker oftast när man vänder, tvivlar på att dom vänder mycket tvärt i loppen..

ang senorma och lederna så är det invänjning som gäller, många fälttävlanshästar tränas delvis på asfalt för att stärka lederna, annars går dom sönder när dom kommer ut på en hård terrängbana och djuplandar m.m..
men polarens fd ponny vande vi in trav på asfalt just för att stärka benen på henne, och det gjorde susen det.. började med att bara trava 10 steg 2 ggr på ridturen och sen ökade.. asfalt sviktar faktiskt t.o.m mer än grusväg vilket är det hårdaste för hästens ben..
Dom kan nog halka ändå tänker jag...
Att räna på asfalt vet jag är bra lite då o då för senor.
Men de skrämmer mig ändå att springa i full fart på asfalt.
Kanske dom här loppen i nåt land där man släpper hästar lösa o sedan jagar på dom allt vad de går igenom staden. De e säkert där ifrån som jag gör att jag far illa när jag ser dessa bilder.
Du har sett dessa lopp på tv nån gång eller? Minns dom bruka visa de på nyeterna.

skulle var och varannan häst gå omkull skulle dom inte ha loppen sådär..

om jag skulle visa bilder från en ponnyhoppning och säga att JAG tycker att det liknar de gatlopp där slakthästar drivs längs en lång uppförsbacke (dem som är först upp får leva) så skulle det bli ett jäkla rabalder om att det är stora skillnader..

så nu ska inte du sitta å säga så om irlängska lopp..

skulle var och varannan häst gå omkull skulle dom inte ha loppen sådär..

om jag skulle visa bilder från en ponnyhoppning och säga att JAG tycker att det liknar de gatlopp där slakthästar drivs längs en lång uppförsbacke (dem som är först upp får leva) så skulle det bli ett jäkla rabalder om att det är stora skillnader..

så nu ska inte du sitta å säga så om irlängska lopp..
Nu är jag inte så intresserad av hästhoppnig så jag tittar aldrig på det.
Nu var inte tanken på att nån skulle bli arg (?) för jag skrev detta utan jag skulle se vad andra tyckte. Som sagt kanske man kan få en annan inställning till det om man får diskutera! Eller hur?

ja, men att börja med att nästa kalla det djurplågeri med "usch usch usch", "skräckexempel" och gråtande smileys ger ju ett visst intryck av vad du tycker om löpsport för hästar..

anser du att sveriges löphästar har det lika illa, och vad skiljer dem åt?
förutom att gamla sulkys inte är tillåtna på tävling i sverige..

Hästarna håller nog inte så länge att tävla på asfalt för kotor och knän håller inte så länge för det. Jag reagerade oxå att dom hade monte på asfalt. Irländare är ju duktiga med hästar men dom är inte stora i travet och monten vet jag inte. Kanske inte finns så mkt baner där. Distansen är väl oxå en del på asfalt i vissa sträckor Elle?
Sen har vi väldigt noga koll här isverige vi är en av dom länder som har mest lagar om allt. Och det är väl bra och jobbigt ibland.;)

tänk på att sverige är ett stort travland. vi har kommit mkt långt. Många länder kommer hit och köper hästar. När dom inser att deras hästar inte håller för att tävla på asfalt så kommer dom sluta starta dom där och då blir det färre och färre. Det är bra att det finns folk som bryr sig.

Oj, jag trodde inte de hade trav där, har ju hör att de mest föder upp unghästar och sånt. Fast jag vet inte om man kan kalla de travsport då. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar