usch hjälp och tips tack.

G

Gilan

För 2 veckor sen kom min fina drömhäst hem. éller inte fina men hon har nåt nåt perfekt,nån slags kemi mellan oss som bara stämmer.

vi gjorde vet. besiktning och allt va UA dock va hon lite tunn i hullet.
Jag såg att hon hade svårt att äta och ringde ut en annan vet å inte han som gjort besikt´ningen.
Hon hittade 1 tand som säkert var 1 cm längre än den andra och hade en enorm hake. Detta har lett till att hästen har fått en sne käke och har väldigt svårt att äta. Och har väldigt ont.
Vet sa att detta kommer ta tid att fixa och hon visste inte om hon nånsin kommer bli helt ridbar.

Nu till problemet. Jag är tyvär inte gjord av pengar och har inte råd till 2 hästar. Och jag vill ha en häst som går att rida på. Visst hon kostade bara 20.00 men ändå inget man bara vill gå miste om sådär.
Så kort och gott vill jag inte ha kvar henne. Samtidigt så vill jag absolut INTE lämmna tillbaka henne till dessa oansvariga ägare som antagligen kommer sälja henne vidare å hon kommer få lida en massa.

jag ska åka till en "tandläkare" i kristinehamn på tisdag och få ett ordentligt uttalande av han. Så jag vet vad det finns för chanser.
Är så otroligt ledsen.

Fick ju lämmna bort min förra häst pga av ryggproblem å nu detta :cry:

hjälp mej nån vad ska jag göra?? :confused:

//Gilan som har ett stort behov av hjälp.

Sv: usch hjälp och tips tack.

Gilan skrev:
Så kort och gott vill jag inte ha kvar henne. Samtidigt så vill jag absolut INTE lämmna tillbaka henne till dessa oansvariga ägare som antagligen kommer sälja henne vidare å hon kommer få lida en massa.

Jag vet inte vad du vill ha för råd? Antingen så försöker du få köpet att gå tillbaka eller så får du väl behålla hästen alternativt sälja den eller få den utdömd....

Om det är den tandläkaren jag tror det är du ska till kan du vara lugn, han fixar det nog... Det behöver ju inte vara så illa att den inte går att rida, eller att den ska ha ont av det. Kan ju vara som det va med en av mina hästar som jag hade en period (lånade) En travare på fem år som förra ägaren inte sett hade vargtänder, +att den hade så enorma hakar att den inte kunde tugga som den skulle. Hästens tänder "maler" ju runt när den tuggar, men denna stackare kunde inte "mala" sitt foder. Han gick aldrig å ha i bra hull och va hur het som helst när man körde, men en tur till kristinehamn, sen vart han som en ny häst!!! Och vips så va han hur enkel som helst att hålla hullet på me!! Men det kräver att man sköter tänderna lite mera än vad som rekomenderas, men den kostnaden kan man ju ta.
Så jag rekomenderar starkt att du iaf ger den en chans!!
Lycka till

jag tycker att du ska vänta med att oroa dig tills du har pratat med tandläkaren! det låter ju som att det borde gå att fixa.

hoppas att allt löser sig!

Ååh tack va skönt att höra nåt posetivt från nån. Blir så less på det här. Hoppas verkligen han kan hjälpa mej..
Jojo men så länge hon är ridbar så spelar dte ingen roll om jag måste dit 1 gång i halvåret och bara rida på hack bara det går att rida..å hon inte har ont.
tack

det jag undra var istort sett vad du hade gjort?!

Jag hade inte tagit ut något i förskott. Undersök hästen ordentligt, det kanske inte är så illa som du tror.

Hej!
En hake och en överväxt tand brukar inte vara så svårt att åtgärda. Det behövs iofs ett par behandlingar eftersom man inte kan ta ner så mycket tand (1 cm) på en gång - då blottläggs pulpan - men efter ca 1 år bör hästen vara fin i mun igen! (Förutsatt att övriga tänder såg fina ut).

Vid första besöket kommer den höga tanden att rundas till så att den inte längre kan skada tandkött och kindslemhinna. Bara det kommer att göra hästen gott.

Hur gammal är hästen?

Jag tycker att du ska ta det lite lugnt och behålla hästen.

okej tack så jätte mycket för svaret. :)

Blev så lessen när veterinären sa att jag skulle vara beredd på att hon kanske inte blir bra alls lr att jag inte kan rida henne alls på nåt år nu.

Hon har blitt sne i bettetsliter massa mer på ena sidan..

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar