Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
När jag bedömmer en hingst så tittar jag på den utifrån frågeställningen - Vad har den där hingsten för kvaliteer som gör att vi absolut måste testa den i halvblodsaveln ? När jag tittar på ovan nämda hingst så har han ingenting som är så spektakulärt. :smirk:
Jag söker så att säga någonting hos hingsten som kan föra sporten/aveln framåt.
Men jag håller med utbudet av avkommor är litet - men jag tror att det kan bero på att han inte har något som lockar stoägaren
Och jag gör bl a en analys av härstamningen eftersom jag anser att man inte kan stirra sig blind på individen.
A C har Utrillo, Jovial, Hurricane xx och Drabant, vilket är bland det bästa som fanns i Sverige under 1900-talet. Sen tyckte jag då inte att han själv var så imponerande, men han har en stam som jag värderar högt.
Jag har inte haft ekonomiska möjligheter att hänge mig åt intresset svensk halvblodsavel tidigare, fast jag har varit intresserad i 25 år! Därför vågar jag inte ge mig på unga, oprövade hingstar, utan tittar på äldre herrar med dokumenterad avkommestatistik.
Men jag är mycket intresserad av Lambourghini, som också gjorde gott intryck på mig när jag såg honom, och tänker använda honom om några år när hans avkommor blivit inridna så jag kan göra en utvärdering av dom
Annars förstår jag vad du menar med värderingen av nya hingstar!
Mitt sto har en avkomma e Alpen Corrado han blev tre år i september i år han visades på treårstest och fick 8-8 i hoppning.
Han har stått till salu i ridsport i höst och heter AlpenCore. Jag har aldrig sett honom Irl men han såg fin ut i tidningen. Han har ju visserligen en mkt vacker mor e: Dragon-LongJohn**
Jag kan berätta en liten sak om Alpen Corrado som inte många vet... Inget viktigt men ändå.. Den dagen som han föddes så var det jätte varmt och skönt ute.. Så vi tyckte att hans mamma Carola kunde få stå utanför stallet och äta lite hö i solen en stund.. Fölisen fick givetvis följa med på sina vingliga ben.. Hans mamma Carola brukade aldrig gå ut på egna äventyr men just den dagen passerade någon genom grinden och glömde givetvis att stänga den.. Så Carola och hennes 5 timmar gamla fölis beslutade sig för att se sig om lite i världen.. Mkt riktigt så gav dom sig iväg.. Upp till sommarhagen och runt hela dungen för det var ju jättekul att springa iväg när vi skulle ta tag i henne.. Hela turen blev ganska en 3-4km.. Lille kraken va så trött sen, han fick en tuff start i livet. En liten kille som var med oss på hästjakt tyckte att vi skulle kalla fölet för Alpen Kanon så det gjorde vi i början.. Har kort på honom 5 timmar gammal när Carola är infångad o på väg hem.. Han var bara för söt som fölunge..
Jag red förut där Alpen Corrado och även där några av hans avkommor står. Som någon sa så är många av avkommorna ganska små, och jag tycker även att de är ganska hispiga och inte särskilt lugna. Det gick ju inte ens att rida förbi deras hage med en vallack.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.