Urläcker hingst!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Medea_1
  • Startdatum Startdatum
Sv: Urläcker hingst!!!

Ok, det var inte jag som raddade upp hans härstammning utan jag syftade på en tråd för ngn. månad sen...

Är faktiskt stolt ägare till en avkomma efter Alpen Corrado 844, anledningen till att jag valde honom var att han är allround och att hans exteriör var för mig väldigt tilltalande och självklart priset. Jag fick iallafall -99 ett sto efter honom som gick fölmönstring med 47p och Är kanon att handskas med. Hon blev precis "nästan" som jag vill ha en häst i exterören och med nästan menar jag endast att för min del kunde hon gärna fått hoppa berg och dit tror jag inte att kapaciteten räcker!

Ac ger mycket bra hästar och 99% hingstar inte många ston alltså! Trevligare hingst får man leta efter! :)

99 % hingstar... skulle inte tro det!?!? Sedan behöver man nog inte leta vare sig länge eller långt bort för att hitta både bättre och trevligare hingstar. Alpen Corrado har en gamalmodig modell och tillika stam, jag skulle aldrig betäcka med en sådan hingst, sedan kan han ju i sig själv vara en trevlig individ....men om han är som många andra Alpen Furst hästar så är han inte heller speciellt trevlig.... Jag har träffat ett 30 tal hästar efter Alpen Furst och de allra flesta var/är lätt stressade, svår hanterade, inte speciellt ridbara, nervösa och allmänt labila... sedan finns det ju alltid undantag. En del av de jag träffat hade bra hoppförmåga och rörelser men föll på sin dåliga ridbarhet, temprament.

""men om han är som många andra Alpen Furst hästar så är han inte heller speciellt trevlig.... Jag har träffat ett 30 tal hästar efter Alpen Furst och de allra flesta var/är lätt stressade, svår hanterade, inte speciellt ridbara, nervösa och allmänt labila... sedan finns det ju alltid undantag. En del av de jag träffat hade bra hoppförmåga och rörelser men föll på sin dåliga ridbarhet, temprament.""

Vad trist för dej att du bara träffat tråkiga individer!
Jag min uppfattning om de Alpen Fürst hästar är raka motsatsen:
Lugna, stabila, väldigt god ridbarhet, trygga, ödmjuka, osv.

Men det kanske beror på vem de hanteras av?

Hur kan man lämna 99% hingstar när man bara har cirka 40 reggade avkommor :confused:

99% av dom 40 är hingstar. Dåligt facit i mina ögon. Borde ha legat på typ 50-50, istället. Kan det verkligen vara så många av dessa avkommor som är hingstar, procentuellt alltså?

Ingen som känner/vet om ston efter denna hingst?

Vad jag menade var att man måste ha 100 reggade avkommor för att 99% ska kunna vara hingstar. Har man 40 reggade avkommor och ett är sto så är 97,5% av avkomorna hingstar. Petitesser kanske :o , men jag är förtjust att att räkna...

Hingstkatalogen tar upp att han har ett diplomsto. Längre ned i texten står att en dotter gjort något, men det kan ju vara samma sto.

Jag känner till (och har fotat) ett sto. Som nog inte är det nämna diplomstoet.

Mvh Cissi

Då finns det åtminstone två ston bland de cirka 40 avkommorna, d v s 5%.

Och här har du en som absolut inte tycker om att räkna. Men jag hänger med på hur du menar. Har iofs inte hört någon hingst som lämnat så stor procentuell hingstar/ston. Måste vara något ac ett rekord?

Om det nu är så. Vid en snabbkoll, här är namn på ston e. Alpen Corrado:

Jasmin, Alpen Cointreau, Alpen Triss, Tzenna, Alpen Cortina, Alpen Corall, Alpen Corona, Alpen Mimosa och Contesia Cerequio.

Alltså, minst 9 ston.

Mvh Cissi

Jag ifrågasätter informationen om att Alpen Corrado lämnat 99% hingstar. Det var ju lätt att räkna ut att han kan ha lämnat max 95% hingstar när vi kom fram till att han lämnat minst två ston. Nu är siffran uppe i minst 9 ston - det ger att han kan ha lämnat max 77,5% hingstar.

Så - hur trovärdigt är det som (vemdetnuvar) skrev, om h*n samtidigt skrev att Alpen Corrado lämnat 99% hingstar?

Mvh Cissi

Och jag tror inte att AC har gett rekordmånga hingstföl :)

Mvh Cissi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka