Ur Kondition!

B

Bina

Hejsan!
Det kan hända att jag skall börja rida en shettis inom en tid.. Vet inte ännu, men isåfall... Så är det massor med saker som behövs göra... men ja vet inte alsl hur jag skall börja heller!
Shettisen e ca. runt 25 år tror jag.
Jag sjävl är 14 år, och är 160 cm lång.. Lite för lång, men jaa... :) Vad gör man inte? :)
Här kommer frågor:
*Shettisen bits och den ovanan vill ja ha bort fortare än kvickt!
Hur gör jag?
*Shettisen e helt ut konidition! Behöver verkligen gå ner några kilon! Hur skall jag börja? :bump:

// Bina :p

Sv: Ur Kondition!

hur mycket väger du? hur många gånger i veckan ska du rida?
Jag råder dig att köra ponnyn i stället. Du är för lång....
men det finns massor av roliga saker man kan göra. behöver inte alltid rida.
kram

Du låter ju aningens stor, så köra tycker jag verkligen du ska göra...men för att svara på dina frågor! Angående kondisen är skritt bra, skritta långa turer och lägg efter hand in trav också. När det gäller bitandet är det nog bara att göra klart för den att du inte gillar det. Bli arg när den bits så lär den sig...

Till att börja med: du låter stor på så liten ponny, absolut om den är ur kondition och lite till åldern dessutom. Jag skulle nog inte rida alls om jag vore du, låter inte så klokt för den lilla ponnyns del. Däremot kan du göra massvis med andra saker med den för det och ha jätte trevligt, du kan köra, tömköra, löshoppa, jobba ifrån marken och pyssla med den.

Bina skrev:
*Shettisen bits och den ovanan vill ja ha bort fortare än kvickt!
Hur gör jag?
Först: när bits den? Varför bits den?

Bina skrev:
*Shettisen e helt ut konidition!
Börja lugnt isåfall, led den på kortare promenader och se hur mycket den orkar.

Bina skrev:
Behöver verkligen gå ner några kilon! Hur skall jag börja? :bump:
Hur ser foderstaten ut? Är den uträknad?

Vennie: Den har som inte blivit alls riden på 1 och ett halv år. Så, den har väl antgaligen skapat ovanor för sig.
Joodå det e ju klart att jag kan tömköra m.m..
Men vet inte alls mycket om den. Det kan vara ett min ridlärare skall köpa honom hit till byn så jag får lära känna honom bättre oos.v och då blir det automatiskt jag som börjar rida den. Iallafallt träna upp den.
Har ingen aning om foderstaten.

Nora: Tack. :)

*Maria*
Jag väger ca. 50 kg.

Bina skrev:
Vennie: Den har som inte blivit alls riden på 1 och ett halv år. Så, den har väl antgaligen skapat ovanor för sig.
Hästar skapar inte ovanor bara för att de står normalt sett. Jag skulle fortfarande försöka ta reda på varför den biter. När är det den försöker bita? Vad är det du gör då? Varnar hästen? Gör den så emot alla? Hur har den varit tidigare?

Bina skrev:
Det kan vara ett min ridlärare skall köpa honom hit till byn så jag får lära känna honom bättre oos.v och då blir det automatiskt jag som börjar rida den. Iallafallt träna upp den.
Du kan lika gärna tömköra den iallafall i början, för att skapa muskler. Sedan kanske ni har hittat någon som är i mer rätt storlek som kan börja rida och se hur skolad den är ifrån ryggen?

Bina skrev:
Har ingen aning om foderstaten.
Då borde du absolut kolla upp den innan du ens börjar tänka på att banta hästen eller annat!

Vennie:
Har ingen aning.
Tjejen säger att hon inte riktigt vet om hon tänker sälja den... Så.. jaa... Men om de får en varning till av sånadär inspektörer får de inte ha häst mera. Den e väldigt vanvårdad... :cry:
Har inte varit dit ännu.. vet inte heller om jag skall fara... Kan bara inte tåla se hästar lida heller... Men skall försöka övertala min ridlärare att köpa hit den... För jag tycker det e lika bra. För altså.. jag ser hellre att en häst får ett lycjligt slut på livet än ett jävligt liv på slutet, för alla vill väl dö lyckliga antar jag?

Du är på tok för lång för en shettlands ponny.
Jag tycker att du inte borde rida den, det kommer ju inte se bra ut heller. Jag är 160 jag med men jag var för stor för en B ponny på 128 , hur hög är denna shettis då?

-Stella-: Altså.. Jag skulle bara rida den lite i veckan o sådär, för det finns bara en häst här i byn, och han e stor. Så små barn skulle ju kuna rida på shettisen och sen övergå till stor häst. Därför måste man ju egentligen börja rida om dendär shettisen lite. Och så skulle jag typ börja köra den och sånt.

Jag skulle skälv inte rida den, däremot skulle jag köra den, longera m.m. Om du är såpass lång så tkr jag inte det är sunt för ponnyn att en så pass lång person rider på den, även om det endast är någon gång i v.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 874
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat