Upptäck NSBA!

wrangler

Trådstartare
Fler till NSBA klasserna!!!! :bump:

Nu är ju NSBA Scandinavia öppen för alla hästraser, och dom har slopat alla licenser.

Ni som är intresserade av Western Pleasure, Western Ridning, Trail och Longeline, finns det inget intresse av att tävla NSBA?

Jag har slagits över att det är så få deltagare i klasserna, och alltid samma ekipage... Jag blir lite rädd för att NSBA ska försvinna här istället för att öka som det gör i övriga Europa!

Här finns ju världens chans att för alla att få tävla mot alla, oavsett ras osv, vad är det som bromsar folk???

Jag vill pusha på alla som har sneglat åt NSBA hållet att ta steget, för det verkar som att en del är skraja att ställa upp i NSBA, kanske därför att de få som rider NSBA nu är dom som oftast syns och folk får en felaktig föreställning om att dom ska göra bort sig eller att dom inte är tillräckligt duktiga?
Ingen aning, bara mina funderingar.
Men som jag ser det, borde samma ryttare som ställer upp i dessa klasser på rasshower och Wras lika gärna tävla NSBA.

Standarden på klassen är inte högre än vad ekipagen som stälelr upp är, och man måste ju börja nånstans! Jag tror att NSBA hellre ser flera till klasserna, ekipage som är ambitiösa och jobbar för att bli bättre, än få deltagare och då bara de mest rutinerade.
NSBA är ju en tävlingsorganisation för de som brinner för dessa grenar!

Hoppas ni hoppar på och åtminstone diskuterar saken här, men jag är rädd för att denna tråden försvinner bak igenom ganska snart...

Men jag provar ändå! :banana:

Sv: Upptäck NSBA!

Jag VILL vara med på NSBA, men det finns ju inga NSBA-tävlingar i Norrland än (eller?), och ska man iväg på någon så måste man ju åka så jäkla låångt... ;)
men en liten fundering har jag också om NSBA, hur är bettreglerna där? Är det stång på hästar från 6 år eller finns det klasser där man får tävla äldre hästar på tränsbett?

Ja det är ju skit.... Ibland är det dumt med ett långsmalt land! :(

Det är ju dåligt med NSBA klasser öht än så länge, men det är ju också för att det är så få deltagare. Ju fler deltagare desto fler klasser!
Själv hoppades jag på longeline i år, men får vänta till nästa år då det förhoppningsvis kommer erbjudas longelineklasser. Hoppas då att det är för både ett och tvååringar!

Det där med bettregler, som jag förstår det i regelboken så gäller att man får rida på snaffle eller bosal på alla hästar oavsett ålder. Men om man väljer stång så gäller AQHA's bettregler och enhandsfattning.

Och det heter ju Snaffle Bit Ass.... jag tycker det är skitbra! Det betyder att jag inte behöver sätta stång på min några år äldre pleasuremärr sedan när hon ska ut efter att ha gått som fölsto hela sin juniortid! :)

Har vi nån rutinerad NSBA ryttare här som kan tala om ifall jag har rätt om bett/ålders regeln?

Tror att NSBA är bra de har utländska domare. Men en liten undran varför har så många försvunnit därifrån ? Ser att många av de gamla ryttarna nu sitter i AQHA klasserna istället o tävlar. Tycker att det är bra att de har öppnat upp sig till Allbreed och utökat klasserna.

säger som real_cowgirl att jag skulle gärna vara med om det fanns något i norrland! :)

Snälla, kloka, förklara för mig vad NSBA är för något, låter ju intressant....:confused:;)

National Snaffle Bit Association Scandinavia!

Alltså en tävlingsorganisation som inriktar sig på vissa grenar, precis som SRHA/NRHA-reining.

Scandinavia har i nuläget klasserna som jag räknade upp i första inlägget: Western Pleasure, Western Riding, Trail, Hunter Under Saddle (fast den glömde jag visst i första inlägget :angel:) och Longeline som är en ny gren i Sverige för ett och två åriga blivande pleasure/hunterhästar!

Läs mer på www.nsba.se dock händer det inte så mkt på den sidan som man kunde önska. Det är därför jag försöker mana till uppslutning! Jag vill att NSBA blir lika stort här som i övriga Europa, just för att jag är intresserad av dessa grenar och det går att tävla alla raser på lika villkor! Dessutom tävlar man i en liga vilket alltid gör det hela mer spännande!!!

Har haft tankar på det, men då de vart så få klasser har de inte blitt av. Har väl även haft tankar på att bli medlem bara för att.. men det har än så länge inte heller blitt av.:angel::smirk:
Kommer det vara några NSBA klasser på nationals??

ja, det är förjäkligt att man ska bo uppe i norrlandsskogarna... :mad: men man får väll ta och flytta ner när man har läst klart på gymnasiet... ;)

Ang. bett så hade jag för mig att det var som du skrev och de hoppas jag verkligen att det är också!

Brukar NSBA ha egna tävlingar, eller kör de NSBA-klasser på AQHA-tävlingar eller? Brukar även finnas NRHA-klasser på detta tävlingar? Vill ha mer information! :banana: jag är väldigt nyfiken!!! :bump::banana:
men som sagt, jäkla norrland som ALLTID är ljusår efter alla andra i sverige... :rofl:

Men vi kanske syns på dessa tävlingar nästa år! :)

NSBA brukar anordna klasser på tex AQHA och APHA shower, än så länge har dom nog inte anordnat någon egen tävling och det lär dom väl inte göra förrän det finns tillräckligt många tävlande medlemmar!

Det är därför jag tjatar på er som är intresserade nu, jag har inga egna "intressen" i NSBA mer än att klasserna och tävlingformen intresserar mig och jag vill gärna se fler klasser och fler deltagare/konkurrenter!

Nu låter jag ju som värsta NSBA-lobbyisten men det är faktiskt rent egenintresse! :):angel:

Det kostar inte mer än 300:- att gå med (200 för ungdom) o när man väl är med kan man ju lika gärna starta i klasserna om man ändå är på tävlingen, eller hur! :angel:

Kickis; NSBA är definitivt något för dig! Du gillar ju trail bla har jag för dig!

Vad jag förstår så vill NSBA även anordna utbildningar o kurser o annat skoj. Än sålänge har jag inte sett till några sådana men det kommer ju säkert också med fler medlemmar!

Förut var de ju licenserna som stoppade lite. Nu funderar jag starkt på att bli medlem. Hade jag bara kunnat lasta Skip hade jag nog blitt medlem på en gång så jag hade kunnat rida de klasserna de har på nationals. :mad:

:bow::bow::bow:
TACK!!! Du är en pärla!!!!!:love:
Såg ju helt klart intressant ut!!!!
Synd att det är lite långt att åka. Ska helt klart hålla koll till nästa år, eftersom jag gillar både trail och western riding....

Då kommer jag nog defenitivt vara med nästa år... då tar jag mitt pick och pack och drar söder över med hästen på alla dessa tävlingar! :bump: men hinner tycärr inte åka iväg på några i år dock...
är man ungdom hela det år man fyller 19 i NSBA också? eller måste jag "bli vuxen" tills nästa år? :rofl:

Jag är, och har sen första kontakten med NSBA, varit intresserad av att ställa upp i de grenarna! Det är ju de grenar jag är intresserad av på annat håll också!
Nu har jag ju dessutom en häst och nästa år är hon ju dessutom ett år, så om minst ett år ställer jag gärna upp! :D

Man måste rida på stång på äldre hästar även här, dessvärre, även om det heter Snaffle Bit Assn:crazy:

Amateur och Open gäller samma regler som i övriga föreningar, dvs du får inte ta betalt i någon form för att träna hästa o människor om du ansöker om amateur status.

Man är ungdom hela sitt 19;e år också i NSBA.

Monke:)

Monke
Kan du visa mig var i regelboken i NSBA där det står att man måste rida på stång på äldre häst?

Maturity Western Pleasure sid 67 i NSBAs regelbok för 2007.
ELIGIBILITY
a) Four year old or older stallion, mare or gelding regis-
tered with a NSBA recognized breed association.
b) Horses may be ridden with one hand and a standard
western bit as approved by NSBA or with two hands and a snaf-
fle bit or bosal as described under NSBA Equipment Rules.
Horses 6 years of age and older MUST be shown in a standard
western curb bit as approved by AQHA.
c) A three year old horse is NOT eligible to compete in
the this class.
Jag förutsätter att klassen är öppen för alla hästar (utom 3 åringar) oavsett vunna prispengar och då bör det bli ett Maturity annars är klasserna antingen uppdelade på vunna pengar eller ålder.

Monke:)

Liknande trådar

Western Vad är det som har hänt med western-sverige!?! När jag började tävla western (för 3år sedan) hade klubbens sommartävling ca 100anmälda...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 152
Senast: Seabaz
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
J
Western Hittade årets SM regler på WRAS hemsida: SM Regler 2006 WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 884
Senast: JHANA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar