Upptäck NSBA!

Sv: Upptäck NSBA!

NSBA har bara åldersindelade klasser annars, som ex w pleasure för 2 åringar, 3 åringar osv, eller så har dom klasser för limited ryttare dvs. ryttare som inte vunnit mer än så och så mycket pengar.:idea:

Vill man anordna en klass där alla kan starta oavsett hästens ålder (utom att man inte kan starta hästar 3 år och yngre) och oavsett ryttarens vunna pengar så blir det ett Maturity, det finns inget annat val.:smirk:
NSBAs regelbok ligger på deras hemsida det är bara att läsa :)
Och följdaktligen anordnar man ett maturity så är det de reglerna som gäller som jag skrivit ovan.

Men det är väl bara att fråga Kenneth vilken sorts tävling/klasser man anordnar i NSBAS i Sverige:idea:
De klasser man tidigare anordnade, som var ansökta och godkända av NSBA i USA var Maturity klasser.
Nu har man väl inte gjort någon NSBA godkänd tävling på flera år så vitt jag vet, men regelboken måste ju gälla i alla fall, antar jag:)

Och jag håller med, NSBA har gjort en suverän grej i och med att dom inkluderat Trail och W Riding i sitt program.:bow:

monke:)

Ok, men jag ahr läst NSBA's regelbok och jag kanske är trög.... för jag läser mig till att man får rida på snaffle på alla hästar oavsett ålder förutom den regeln du hänvisar till som gäller Maturity klass....

Men jag kan absolut ha fattat fel, så jag vill gärna veta exakt vad som gäller och i vilka klasser.

Vilka klasser som ingår i NSBA scandinavia har jag specat i ett tidigare inlägg! Det står ju också klart och tydligt på deras hemsida.

Jag kan se att NSBAS har sagt att det är ok med tränsbett oavsett hästens ålder nu, men det är inte gängse NSBA regler och det är helt ok efterom klasserna man anordnar inte är NSBA godkända.

Men jag PM;ar dig om reglerna för NSBA godkända tävlingar (det är alldeles för lång för att lägga ut här). Jag är ledsen att jag inte läst ordentligt på de Svenska reglerna, och glad att du korrigerat mig, man lär så länge man lever, hoppas jag.:o

Tack för PM! :)

Regelboken är ju långt ifrån glasklar tycker jag, jag är fortfarande väldigt förvirrad angående vilka regler som verkligen gäller. Men det kanske är som du säger, att NSBA Scandinavia kan ha "egna" bettregler.....

De tävlingar som ordans i sverige är alltså inte NSBA godkända? Beror de på att de har öppnat för andra raser osv..

NSBA har inget poängsystem som AQHA eller?

Senast ändrad:

NSBA Scandinavia är fristående än så länge.

Man tävlar om prispengar och det finns en ranking som baseras på vunna prispengar. Så man tävlar i en "liga" typ.

Läste i alla fall i stall magasinet idag att man fåt vanligt snaffle bit på alla hästar oavsätt ålder! Så nu är ju det uppklarat! :D

men nu drar jag iväg på tävling i helgen, så vi hörs på måndag!

Men finns de chans att de kan gå in i det "riktiga" NSBA sen eller är tanken att de alltid ska vara fristående?

NSBAS har varit en affiliate (dotterförening) i flera år men det är ett tag sedan man gjorde en approved (godkänd) tävling som registreras i NSBA.

Monke

Nu tror jag att jag skall ha klarat ut de oklarheter som funnits, hos mig med fler.:smirk:
NSBA Scandinavia är en godkänd dotterförening (Affiliate) till NSBA USA, men man har lite fel info där men det är en helt annan sak.

NSBAScandinavia har inte gjort NSBA shower under flera år utan endast egna klasser anpassade till det behov man anser finns i Scandinavien. I dessa klasser har man skapat egna regler och där gäller att man får tävla på tränsbett på alla hästar oavsett ålder i alla klasser samt på alla raser oavsett hur mycket pengar man vunnit.

I NSBA USA är det vissa raser som är inkluderade bla. Quarter, Paint, Palomino, Appaloosa, Pinto och några andra.

Man måste rida på stångbett på hästar 6 år och äldre enligt NSBA (har precis pratat med Terri Green där). :idea:

Om du skall arrangera tävling för hästar av alla åldrar utan krav på ålder och vunna pengar så är det Maturity eller All Ages klasser. Annars har man klasser för varje ålder upp till 6 år och sedan indelas man i nivåer beroende på hur mycket pengar man vunnit. Dvs. Har du vunnit mycket pengar får du inte tävla i det lägre klasserna (rankingsystem).

Ja det var mycket om lite.

Monke:)

Det är ju jättebra att kunna läsa det någonstans men det är trots allt regelböckerna som gäller oavsett vad det står i tidningar eller vad någon säger (utom på huvudkontoren eller är domare för den aktuella grenen frågan gäller).:idea:

Monke

Tack! :bow:

Slutsats, sålänge vi har "vårt" NSBA (-S) och inget annat så är det deras regler som gäller och vi får alltså rida på snaffle på alla hästar oavsett ålder. Åtminstone tills det att NSBA Scandinavia börjar anordna "riktiga" NSBA klasser/tävlingar!

Min nästa fundering är då som följer...

Vill man tävla NSBA i Sverige, Danmark, Norge så är det NBSBA S som gäller (om jag har fattat/kommer ihåg rätt) men om man tex vill tävla i Tyskland så måste man vara medlem i tyska NSBA som anordnar "riktiga" NSBA shower/klasser.

Har jag fattat rätt?

Svar på första JA, tränsbett osv.
NSBA klasser som anordnas på tävlingar i Norge o Danmark lyder också under NSBAS än så länge, vilket innebär deras regler osv.

Vill man tävla i Tyskland, har forskat lite... då blir man medlem i Tyska NSBA som har en godkänd affiliate men har liksom i Reiningen skapat ett helt eget koncept med NSBA regelboken i USA som bas och använder även deras domare.

Dom har så vitt jag kan se bara anordnat en godkänd NSBA tävling i år trots att det blåsts upp så stort, att åtminstonde jag trodde att det var godkända tävlingar men icke.:smirk:

Så om du vill tävla och få dina resultat tillgodoräknade dig och din häst som meriter så måste du så vitt jag förstår åka till USA.

Men nästan alla sätt att försöka få igång föreningen är bra tycker jag och NSBAS gör vad dom kan så fortsätt du att promota dem:bow:
Jag tycker det är ett strålande iniativ av NSBA USA att ha inkorporerat Trail o Western Ridning, men jag hade tyckt det var ännu bättre om dom valt Horsemanship, men det var väl deras fokus på gångarterna som fällde avgörandet.:idea:

Monke:)

Åhå... tack för klargörande!

Det som jag är intresserad av vad gäller tyska NSBA är deras futurity's, men jag hoppas ju att NSBA S ska bli såpass stora att vi kan ha våra egna futuritys också!

Men, som du säger, jag trodde det var större i Tyskland!

Spännande och invecklat det här....

Har NSBAS en egen regelbok, så man vet vad som gäller. Eller är det NSBAs regelbok man går efter och så får man hålla koll på de "egna" reglena själv eller hur funkar det?

Denna förening tycker jag låter jätteintressant!:)
Vad jag förstått nu efter läst inläggen kan man alltså rida på " tränsbett" oavsett ålder på hästen!?
Hur är det med klassindelningar? Finns det youth klasser, open klasser mm , precis som i Aqha?
Oavsett vilken ålder det är på ryttaren ( youth eller vuxen ) kan man rida " maturity" då?
Det var många frågor och lite vimsigt men tycker det verkar vara en riktigt kul förening! :idea:

ang bettslingen och åldern..

vart inlaggt på NSBA.se 28/7

--AQHAs ålders- och bettregler gäller även i NSBAs klasser. I senaste numret av Stallmagasinet har det olyckligt kommit in en notering om att valfri betsling skulle gälla i NSBAs klasser. Detta var ett uttalande, eftersom vi först inte kunde hitta några åldersregler om betsling skrivna i NSBAs regelbok. Vi ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte stökat till det för våra tävlingsdeltagare. Så här står det i NSBAs regelbok 2007:

”Horses may be ridden with one hand and a standard western bit as approved by NSBA or with two hands and a snaffle bit or bosal as described under NSBA Equipment Rules. Horses 6 years of age and older MUST be shown in a standard western curb bit as approved by AQHA.”--

ang bettslingen och åldern..

vart inlaggt på NSBA.se 28/7

--AQHAs ålders- och bettregler gäller även i NSBAs klasser. I senaste numret av Stallmagasinet har det olyckligt kommit in en notering om att valfri betsling skulle gälla i NSBAs klasser. Detta var ett uttalande, eftersom vi först inte kunde hitta några åldersregler om betsling skrivna i NSBAs regelbok. Vi ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte stökat till det för våra tävlingsdeltagare. Så här står det i NSBAs regelbok 2007:

”Horses may be ridden with one hand and a standard western bit as approved by NSBA or with two hands and a snaffle bit or bosal as described under NSBA Equipment Rules. Horses 6 years of age and older MUST be shown in a standard western curb bit as approved by AQHA.”--

*suck* :p
Men vad bra att det är uppklarat helt och hållet nu med bettreglerna! :) men synd för de som har äldre hästar med fortfarande har snaffle på dem... men då får man väll fortsätta att hålla sig till WRAS...:crazy:

Men då bara en liten fundering... varför heter organisationen National Snaffle Bit Association? :confused: :p

Liknande trådar

Western Vad är det som har hänt med western-sverige!?! När jag började tävla western (för 3år sedan) hade klubbens sommartävling ca 100anmälda...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 152
Senast: Seabaz
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
J
Western Hittade årets SM regler på WRAS hemsida: SM Regler 2006 WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 884
Senast: JHANA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar