Sv: Vad har hÄnt?!?
Det är väl jättebra om det finns flera olika nivåer på samma tävling?
Då kan man starta i pleasure t.ex. på den lägsta nivån och trail kanske på nästa nivå? Eller blir man uppklassad från nivån helt när man är uppklassad?
uppklssningspoängen tycker jag är suveränt! gör så att man inte harvar i "nybörjarklasserna" för länge.
många gnäller, men tänker inte på att AQHA mfl har haft det i åratal.
tex för att klassas upp ur novice amateur behövs si å så många poäng osv.
för att bli uppklassad ur en klass/nivå ska du ha fått 30eller mer poäng, då måste du ha vunnit tex 3 Plasure D med MINST 10 startande. eller 10förstaplaceringar i en klass med 3startande. (en tredjedel av de placerade får poäng).
orimligt? det tycker jag då inte att det är!
tänk vilken FÖRMÅN vi som tävlar WRAS har! på D-C nivå behöver du inte ha stångbett på din seniorhäst, vilket du måste ha innom AQHA mfl.
tex rider du AQHA och knapar ihop X antal poäng i leasure och är Novice, så blir du automatiskt "uppklassad" i alla grenar till amateur.
Är inte målet med westernridningen att kunna rida på en hand? för man kan inte bli uppklassad ur B-klass (stångkrav).
Om DE som rider AQHA-klasser kan rida på stång, så borde väl "nordsvens-lisa" kunna träna sin häst till att bli riden på stång, häst som häst lixom, det är ju bara att nöta tills man kommer dit.
dessutom finns det så många klasser, blir du uppklassad ur tex pleasure, och inte vill tävla högre nivå än D, så får man väl gå över till något liknande, tex Horsemanship.
För är man så bra, att man knåpar ihop alla dessa uppklassningspoäng är det väl inte helt orimligt att man ska avancera?!
uppklassningen går "bort" om man fått väldigt dåliga/inga placeringar på 2år (om jag kommer ihåg rätt)
i AQHA tex tar de INTE bort dina uppklassningspoäng
jag tycker det är jättebra att det finns mååånga nivåer på en tävling, inte ser jag ner på "lotta med russet" utan snarare hejjar på och peppar i förbifarten, jag tror det även gäller de som tävlar på hög nivå (förutom några få då)
en tävlingsplats är ett jättebra tillfälle att lära sig nya saker på, man kan se de mer erfarna göra olika "moves", och då kan man leka apa och härma, för det finns säkert 1000olika "träningsövningar" och man kan inte hålla reda på dem alla!
vissa ryttare sträcker upp sin hand mot skyn för att räta upp inner/yttersidan, *katching* låter det då i min hjärna, jag provar och ser om det funkar för mig.
man kan kolla när de mer rutinerade tränar på bommarna innan trailen, och få ideer, att svänger man så kommer man bättre dit!
jag tycker det ger mer om man kan rida 5-10min efter man sett något, så det är färskt i minnet istället för att bara vara åskådare, för när man kommit hem har man glömt allt.
långt och svamligt inlägg rån mig, jag hoppas ni förstod min poäng