Vad har hÄnt?!?

Sv: Vad har hÄnt?!?

Jag förstår fördelarna och behovet av olika nivåer på en tävling men känner precis som Lakrits skriver att man inte riktigt vågar sig dit bland alla "proffsiga" ekipage :o

Proffsen har ju också varit nybörjare en gång. Och allvarligt, tror ni att proffsen skrattar åt nybörjare? Det tror verkligen inte jag. Tvärtom så tycker garanterat alla att det är bra med återväxt och större startfält.

Fler aktiva = mer sponsorpengar = sporten växer

Jag förstår fördelarna och behovet av olika nivåer på en tävling men känner precis som Lakrits skriver att man inte riktigt vågar sig dit bland alla "proffsiga" ekipage :o
Tycker att en bra Wras tävling ska innehålla klasser från D - A , ha en bra anläggning för de tävlande med bra framridningsmöjligheter, möjlighet att övernatta om behov finns. Alla ryttare på A nivån har själva varit nya på banorna..och det är mkt lärosamt att se dessa ekipage rida fram och sen tävla , man kan lära sig en del av dem.
Har hört många ryttare som låter bli att åka på de mindre tävlingarna då utbudet av kategprier av klasser är få .

Senast ändrad av en moderator:

Då är det ju bara att peppa folk att våga!!!:idea:

Westernridningen är för liten för att ha en massa pyttetävlingar på olika nivåer, dessutom blir det krångligt med uppklassningssystemet tror jag med tävlingar på en eller två nivåer!

Med fler nivåer och större blandning av ryttare så tror jag också att vi får större utrymme i pressen och fler åskådare på tävlingarna vilket genererar FLER som börjar med western!! :bow:

Ni har allihop givetvis helt rätt i att man lär av att se andra bättre ryttare, alla har ju varit nybörjare, western är för litet för att ha massa små tävlingar osv
Det är ju bara lilla jag som har dåligt själv förtroende trots att jag har världens goaste lilla quarter som jag själv ridit in och som alltid ställt upp för mig. OK dags att ta sig i kragen..vi ska ut på riktiga tävlingar:crazy:

Det är väl jättebra om det finns flera olika nivåer på samma tävling?
Då kan man starta i pleasure t.ex. på den lägsta nivån och trail kanske på nästa nivå? Eller blir man uppklassad från nivån helt när man är uppklassad?

uppklssningspoängen tycker jag är suveränt! gör så att man inte harvar i "nybörjarklasserna" för länge.

många gnäller, men tänker inte på att AQHA mfl har haft det i åratal.
tex för att klassas upp ur novice amateur behövs si å så många poäng osv.

för att bli uppklassad ur en klass/nivå ska du ha fått 30eller mer poäng, då måste du ha vunnit tex 3 Plasure D med MINST 10 startande. eller 10förstaplaceringar i en klass med 3startande. (en tredjedel av de placerade får poäng).
orimligt? det tycker jag då inte att det är!

tänk vilken FÖRMÅN vi som tävlar WRAS har! på D-C nivå behöver du inte ha stångbett på din seniorhäst, vilket du måste ha innom AQHA mfl.

tex rider du AQHA och knapar ihop X antal poäng i leasure och är Novice, så blir du automatiskt "uppklassad" i alla grenar till amateur.

Är inte målet med westernridningen att kunna rida på en hand? för man kan inte bli uppklassad ur B-klass (stångkrav).
Om DE som rider AQHA-klasser kan rida på stång, så borde väl "nordsvens-lisa" kunna träna sin häst till att bli riden på stång, häst som häst lixom, det är ju bara att nöta tills man kommer dit.

dessutom finns det så många klasser, blir du uppklassad ur tex pleasure, och inte vill tävla högre nivå än D, så får man väl gå över till något liknande, tex Horsemanship.

För är man så bra, att man knåpar ihop alla dessa uppklassningspoäng är det väl inte helt orimligt att man ska avancera?!

uppklassningen går "bort" om man fått väldigt dåliga/inga placeringar på 2år (om jag kommer ihåg rätt)

i AQHA tex tar de INTE bort dina uppklassningspoäng:grin:

jag tycker det är jättebra att det finns mååånga nivåer på en tävling, inte ser jag ner på "lotta med russet" utan snarare hejjar på och peppar i förbifarten, jag tror det även gäller de som tävlar på hög nivå (förutom några få då)
en tävlingsplats är ett jättebra tillfälle att lära sig nya saker på, man kan se de mer erfarna göra olika "moves", och då kan man leka apa och härma, för det finns säkert 1000olika "träningsövningar" och man kan inte hålla reda på dem alla!
vissa ryttare sträcker upp sin hand mot skyn för att räta upp inner/yttersidan, *katching* låter det då i min hjärna, jag provar och ser om det funkar för mig.
man kan kolla när de mer rutinerade tränar på bommarna innan trailen, och få ideer, att svänger man så kommer man bättre dit!

jag tycker det ger mer om man kan rida 5-10min efter man sett något, så det är färskt i minnet istället för att bara vara åskådare, för när man kommit hem har man glömt allt.

långt och svamligt inlägg rån mig, jag hoppas ni förstod min poäng :)

Det kan få bli långt ibland;)
Du har bra o vettigt resonemang i detta. Tror att många klubbar försvinner efter hand om inget ändras pga av bristande intresse från ryttarna..en klubb behöver ju sina ryttare..vem ska annars kunna tävla för klubben, vem gjör reklam för den, vem angagerar sig i den och vill delta i deras clinic, träningsdagar. Man äger ju en häst för att den ska användas inte till att damma av den bara o mata den..många har häst men vill inte träna eller tävla den..varför?
Och de som vill träna / tävla har då ingen möjlighet, för få anmälda till träningarna/ tävlingarna i sin närhet.
Tror att om ingen ändring nu sker kommer endast de större klubbarna att finnas kvar, de med flest medlemmar, flest clinics, träningstillfällen, som arrangerar större tävlingar..de mindre klubbarna med medlemmar som inte engagerar sig o rider sina hästar..de klubbarna förlorar medlemmar..klubben försvinner..synd

det jag mest av allt inte förstår, är att folk köper quartrar till höger och vänster, men inte för att tävla :confused:
ska man inte ha en tävlingshäst är det väl ganska "onödigt" att köpa en sådan ras? speciellt om den är proffstränad :confused:
då kan man väl lika gärna köpa en liknande häst för halva priset...
om man jämför tex dressyr så köper man inte en häst med superstamtavla som varit hos beridaren X 6månader för att sedan bara harva någon LC om året..

klubbarna försöker och försöker locka fler, med träningar, clinics, träffar, tävlingar, träningstävlingar men det blir bara *blaha blaha*

De har väl dåligt självförtroende kanske? Eller så kanske inte ekonomin räcker för att åka på tävling? Det är ju dyrt att inskaffa tävlingsutrustning.

De har väl dåligt självförtroende kanske? Eller så kanske inte ekonomin räcker för att åka på tävling? Det är ju dyrt att inskaffa tävlingsutrustning.

de jag sett hade då väldigt fin utrustning, men varför köpa en dyr tävlingshäst om man inte kan tävla? speciellt här i norrland där jag bor, sisodär 5timmar till närmsta AQHA tävling, här finns det bara wras att välja på ändå..

Eller så vill man ha en quarter eftersom man vill ha just en sån. Man vill få jogen och de markbundna gångarterna. Vill man rida western så vill man kanske gärna ha en quarter trots allt. Det är ju lättare med en häst som är avlad för det som man helst vill satsa på även om man inte vill tävla.

Nu bor jag visserligen i ett område där wetsernridningen är i princip obefintlig, trots bara någon mil till High Chaparall. Det finns en klubb, har tränat och tävlat där en gång. Det var bland det värsta jag gjort :crazy: Träningen var hemsk, min häst blev hatobjekt så fort han visade sig, jag själv framstod som en idiot när jag inte ville tävla eller ha en träning som gick ut på att gå i cirklar.. När vi tävlade för första gången nu i våras gick det visserligen bra, men det var ingen trevlig och inbjudande stämning. Inbördes beundran på hög nivå. Alla känner alla och alla utanför kan ju ta sig där bak kändes det som.. Visst fanns det trevliga människor där med, men över lag kände jag mig rätt ovälkommen. Verkar som domaren/tränaren inte vil ha med mig mer, h*n lovade att höra av sig om fler tävlingar men ajg har fått läsa om dem i tidningen en vecka senare.. :angel:
Jag är inte medlem någonstans, har inga lincenser eller någonting, mitt tävlande är allt utom seriöst. Men att få lite pepping och hålla intresset för två tävlingar om året igång hade kanske varit lite kul :p

Ja, det är därför jag inte tävlar. Det är så fruktansvärt svårt att komma in i "gänget" och bli accepterad, hobbyridning verkar itne vara godkänt här. Att jag inte ens får veta när tävlingarna är... Visst, jag skulle kunna sitta och titta på wras och klubbens hemsida titt som tätt, men är man inte så där jätte-into tävlingar så orkar man inte bry sig.

Och dessutom, ni skulle se bruksridningstälingarna i det här länet. Förr var vi åtminstonde tio femton starter. Förra året var vi fem..

Låter inte kul alls!!!

Kan inte vara så att det var olyckliga tilfälligheter? Att du och tränaren kanske missförstod varandra? Personkemi som inte stämde? Alltför höga förväntningar?

Jag hade nog gett det en chans till....Att tränaren inte hört av sig kan ju faktiskt bero på glömska, borttappade nummer eller nåt..

Att prova med ett positivt och öppet sinne samt att inte vara rädd att ta för sig brukar fungera för mig iallafall!!!:idea:

Nu bor jag visserligen i ett område där wetsernridningen är i princip obefintlig, trots bara någon mil till High Chaparall. Det finns en klubb, har tränat och tävlat där en gång. Det var bland det värsta jag gjort :crazy: Träningen var hemsk, min häst blev hatobjekt så fort han visade sig, jag själv framstod som en idiot när jag inte ville tävla eller ha en träning som gick ut på att gå i cirklar.. När vi tävlade för första gången nu i våras gick det visserligen bra, men det var ingen trevlig och inbjudande stämning. Inbördes beundran på hög nivå. Alla känner alla och alla utanför kan ju ta sig där bak kändes det som.. Visst fanns det trevliga människor där med, men över lag kände jag mig rätt ovälkommen. Verkar som domaren/tränaren inte vil ha med mig mer, h*n lovade att höra av sig om fler tävlingar men ajg har fått läsa om dem i tidningen en vecka senare.. :angel:
Jag är inte medlem någonstans, har inga lincenser eller någonting, mitt tävlande är allt utom seriöst. Men att få lite pepping och hålla intresset för två tävlingar om året igång hade kanske varit lite kul :p

Ja, det är därför jag inte tävlar. Det är så fruktansvärt svårt att komma in i "gänget" och bli accepterad, hobbyridning verkar itne vara godkänt här. Att jag inte ens får veta när tävlingarna är... Visst, jag skulle kunna sitta och titta på wras och klubbens hemsida titt som tätt, men är man inte så där jätte-into tävlingar så orkar man inte bry sig.

Och dessutom, ni skulle se bruksridningstälingarna i det här länet. Förr var vi åtminstonde tio femton starter. Förra året var vi fem..

oj! det var då inte bra!
min egen uppfattning är att när jag rider halvblod så blir jag helt annat bemött än med quarter, för med en quarter är man ett "hot", konstigt nog :confused:

tyvärr finns det tränare som är lite udda, minns speciellt en träning för "guuuud h*n är sååå braaaa åå värsta möjligheten" osv. det slutade med att hästen vägrade fatta galopp osv.
mitt tips är att först åka och KOLLA på någon lektion innan man bokar tid, vilket man lärt sig nu i efterhand...

här är det i princip bara "hobbyryttare", kommer man runt banan har man tur! det kan vara 10st i en klass och 2kommer runt..

bruksridning är på stark frammars känns det som, just nu planerar jag min första start :banana:

tex rider du AQHA och knapar ihop X antal poäng i leasure och är Novice, så blir du automatiskt "uppklassad" i alla grenar till amateur.

Sedan några år tillbaka blir du bara uppklassad inom den gruppen av grenar som din klass finns inom

Eller så vill man ha en quarter eftersom man vill ha just en sån. Man vill få jogen och de markbundna gångarterna. Vill man rida western så vill man kanske gärna ha en quarter trots allt. Det är ju lättare med en häst som är avlad för det som man helst vill satsa på även om man inte vill tävla.

Exakt, efter att jag fick göra mig av med mitt halvblod som jag red western med så var det ju självklart att köpa en quarter. Nu visste jag ju att det var western jag ville syssla med så varför då inte skaffa en häst som har rätt förutsättningar för detta. Dessutom köpte jag henne som föl och inte för någon astronomisk summa.
Tanken och drömmen är ju att komma ut och tävla annat än klubb- och träningstävlingar på henne, tyvärr är det mitt bristande självförtroende på hästryggen (inte annars:angel:) och tävlingsnerver som stoppat upp. Men vi är på gång...

Alltså svar på varför jag köpte quarter uatan att vara ute på alla AQHAshower.

Fy låter inget kul alls, var alla så eller ett fåtal personer bara? Inom hästsporten får man armbåga sig fram ibland mellan skithögarna som kan finnas efter vägen men man brukar i slutändan hitta rena vägar med trevliga människor. Du kanske ska försöka en gång till och se om det blir trevligare denna gång och om du inte känner dig välkommen av de andra så kanske det finns nån annan klubb i närheten eller andra westernryttare som har privata träningsträffar:idea:

det jag mest av allt inte förstår, är att folk köper quartrar till höger och vänster, men inte för att tävla :confused:
ska man inte ha en tävlingshäst är det väl ganska "onödigt" att köpa en sådan ras? speciellt om den är proffstränad :confused:
då kan man väl lika gärna köpa en liknande häst för halva priset...
om man jämför tex dressyr så köper man inte en häst med superstamtavla som varit hos beridaren X 6månader för att sedan bara harva någon LC om året..

klubbarna försöker och försöker locka fler, med träningar, clinics, träffar, tävlingar, träningstävlingar men det blir bara *blaha blaha*
Överlag finns det ryttare som mest har andra raser som är westernintresserade..men det är mest samma här bla..bla..händer inget ..vill inte träna, tävla..Jag hade gladeligen åkt på en Wras tävling om den arrangerades i min närhet men då vill jag att de är klassade D - A eller minst B..så att det är en välarrangerad tävling med ett stort utbud av klasser..mer startande på banan. Det är väll kanske en ekonomisk fråga för en del att de inte har råd att rida på clinics o tävla..men ja jag vet inte..men man kanske kan prioritera lite, sluta röka mm...:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka