Vad har hÄnt?!?

Sv: Vad har hÄnt?!?

Ja, det har verkligen varit många ekipage på de tävlingarna. Och så trevligt det är på tävlingarna med jättetrevliga funktionärer och ryttare.

I år slipper vi nog ha några inställda tävlingar i distriktet.

Senast ändrad av en moderator:

detta problem kanske är specifikt för norrland? för oss tar det EVIGHETER ner till tex Greva.

vi har lokala tävlingar, där folk befinner sig, tex på ridskolorna etc.
inte överdrivet många tävlingar, det kanske är 1-2 tävlingar vissa månader. träningar oftare.
varje tävling jag varit med på har det kommit ut gratis program, startlistor mm.
priser har varit varierande, men i D-klass kan man inte förvänta sig något "superfint" utan de riktiga sponsorpriserna börjar i C-klass. jag har bla vunnit "frisörschampo", grimmor etc. i B-klass är det prispengar på spel.

på ridskolan har klubben uppe lappar med aktiviteter, bilder och artiklar från ridecamp mm.
på träningarna så sitter det några "icke westernryttare" och då brukar jag passa på att "mingla" med dem och prata lite. man får ofta frågor som "varför rider vissa utan hjälm?" "Jag rider inte utan hjälm, detta är inte specifikt för western, tänk på hur många dressyrryttare ni sett utan hjälm" och de har frågat massor, allt från att få hästen att svänga, hur sadeln känns etc.
fast deras barn vill bara hoppa hoppa hoppa :angel:
"det finns hoppklasser i western också...." i tappert försök....

på Julshowerna visar vi upp "barrelrace" (vi får inte visa nånting annat :mad: och publiken blir som "galen".
vi har varit med på barnridningar, delat ut lappar på mässor, haft lektioner för ridskoleryttare mm. (vissa av ridskoleryttarna skulle säkert ha tävlat om de fick)
vissa tävlingar finns det även Lidline klasser...

jag tävlar/tränar seriöst, det kan man enligt mig även göra innom WRAS. att man åker nån gång till greva spelar ju i det stora hela ingen roll, de har ju också allbreedsklasser.

Ja, här i södern har vi ungefär lika. Vi har fått ställa in en tävling p.g.a. brist på anmälningar. Kommande tävlingar har vi lagt om från C och D till enbart D. Har inte fått någon klarhet i varför det är så få anmälda. :cool:

Jag fortsätter att hävda det som jag sagt, tänkt och tyckt länge; får vi inte till en bra instruktörsutbildning som kan utbilda ekipagen och ge kontinuitet och stabilitet i träningen så går det så här.... Det räcker inte med de enstaka tränare vi har (ok, inom vissa delar av Sverige är tätheten tränare ganska stor, men i vissa delar lika med noll) Det handlar om en hel del pengar om man ska rida för de etablerade tränarna (jag säjer inte dyrt, för det är det egentligen inte) och som grönt ekipage kanske man inte vill lägga ut så mycket pengar på en gång. Dessutom förslår det ingenting att rida kurs några gånger per år om man är ganska färsk som westernryttare. Det man behöver ha är kontinuitet, uppföljning, peppning och en klar målsättning.

Jag fortsätter att hävda det som jag sagt, tänkt och tyckt länge; får vi inte till en bra instruktörsutbildning som kan utbilda ekipagen och ge kontinuitet och stabilitet i träningen så går det så här.... Det räcker inte med de enstaka tränare vi har (ok, inom vissa delar av Sverige är tätheten tränare ganska stor, men i vissa delar lika med noll) Det handlar om en hel del pengar om man ska rida för de etablerade tränarna (jag säjer inte dyrt, för det är det egentligen inte) och som grönt ekipage kanske man inte vill lägga ut så mycket pengar på en gång. Dessutom förslår det ingenting att rida kurs några gånger per år om man är ganska färsk som westernryttare. Det man behöver ha är kontinuitet, uppföljning, peppning och en klar målsättning.

:bow::bow:

här i västernorrland finns det 2tränare, plus de som kommer upp varje månad(clinics typ) men det kanske behövs ÄNNU mer?

Instämmer!!! Men jag tycker faktiskt clinics inom western är dyra! Jämnfört med vad det kostar för engelsk instruktör! :angel:

Om ni har regelbudna träningar en gång/månad ligger ni ju ganska bra till. Många mindre klubbar klarar att anordna clinics kanske 2 gånger per termin - ibland ännu mer sällan. Och tränarna bor långt undan...

Instämmer!!! Men jag tycker faktiskt clinics inom western är dyra! Jämnfört med vad det kostar för engelsk instruktör! :angel:

Hur mycket skiljer det i pris då? Har funderat lite på ursprungsfrågan. Kan det vara så att många kanske nöjer sig med att stlla upp på Chappen och lägger sina pengar där. Kan tänka mig att det kostar runt 4-5000 att vara där från onsdag-söndag.

Kan säga att vår klubb inte har det problemet i alla fall, vad det beror på vet jag inte.
Till vår stortävling nu i juli har vi en bra bit över 100 ekipage anmälda.
Våra träningstävlingar/D-tävlingar brukar också dra många tävlande, men jag vet att andra klubbar i vårt område har haft få anmälningar till sina tävlingar.
Ex Sun City Roundup är ett bra ex att ta efter för andra Wras klubbar i Sverige. Här har man bra domare och kan även bjuda på¨AQHA klasser:rofl:, detta lockar fler ryttare, och Wras klasserna finns från C - A nivå.

jag har betalat 150-300 (1timma och ibland mer) för enstaka lektion, de privata dressyrtränare tar runt 200kr (eller mer beroende på meriter) timman svart, ridskolan tar 170kr/30min eller 200 för 50min för privatlektion med egen häst.

så så stor skillnad är det inte.

rider man clinic brukar det vara ca 1200 till 2000kr / 2dagar.

ridecampen kostade 2000 tror jag ? då var det 2-3ridpass om dagen + 2 långa teoripass, helpension för hästarna och frukost/lunch/middag till ryttarna i 4dagar.

Ex Sun City Roundup är ett bra ex att ta efter för andra Wras klubbar i Sverige. Här har man bra domare och kan även bjuda på¨AQHA klasser:rofl:, detta lockar fler ryttare, och Wras klasserna finns från C - A nivå.

vi har allbreeds + NSBA nästa helg, hoppas det blir många deltagare :bump:

när vi hade Norrlands-tävlingen hade vi AQHA/NRHA(var det ngt mer?) och Allbreeds, vilket var mkt populärt :bow:

Hur mycket skiljer det i pris då? Har funderat lite på ursprungsfrågan. Kan det vara så att många kanske nöjer sig med att stlla upp på Chappen och lägger sina pengar där. Kan tänka mig att det kostar runt 4-5000 att vara där från onsdag-söndag.

Jag betalade 2400kr för chappen då var jag med ons-sönd.
Barrelrace, polebending,teamsorting,teampening.
Men sen kostade ju de med mat och dricka för fam också.

*reklam*

grannklubben har en E-tävling för 40kr/start... :angel:

30kr/start om man inte vill vara med i själva "tävlingen" utan bara få bedömning...

kan det bli billigare :eek::D

Ja, det var lite det jag menade. Inte bara själva tävlingen utan allt runt omkring med. Så som bensin, mat mm

*kl*

Min klubb tillhör distrikt Väst inom WRAS och en D-tävling blev inställd tidigt i våras pga. för få anmälningar.
Detta trots att det varit uppehåll sen i höstas.

För min del som tävlade för första gången förra året och är sugen på mer blev lite besviken. Nu kunde inte jag vara med för jag hade ingen häst klar till det men hade jag haft det hade jag åkt.

Nu tävlar inte jag på någon högre nivå utan håller mig på E och D och det jag ser häromkring är att de tävlingarna är väldigt få.
Rena E-tävlingar finns knappt överhuvudtaget (finns en klubb dock som är duktig på det) vilket är jättesynd och när det väl är en D-tävling så finns det inga E klasser med eller WoT klasser som dock är inkörsporten för många. Det är ju dessa klasser som oftast har många starter.

Däremot är det några som har slagit ihop D-C-B tävling, som dom inte haft förut, och det tror jag inte är bättre.
Visst så spar klubben kanske pengar och arbetskraft, man räknar med fler starter kanske men i det stora hela så tror jag folk inte åker, åtminstone inte dom som håller sig på D. Man vill inte riktigt ge sig ut bland C och B folk för man känner sig inte redo, det är nog att tävla överhuvudtaget.

I min klubb så har det sett ut som så att den D tävling man hade var den som ställdes in och nästa är i höst tillsammans med KM vilket innebär inga E eller WoT klasser.

Där håller jag inte med!
Det kommer med all säkrhet att bli allt vanligare med såna tävlingar då du kommer att klassa upp dig i gren för gren, kan ju alltså ligga på D i en klass och B i en annan.
Åker man och tävlar så vill man ju tävla i olika klasser...
Jag ser det som en fördel att ha det samtidigt för jag blir iaf själv väldigt inspirerad av att se alla duktiga ekipage på B-nivå!
Problemet idag kan ju vara att hitta B-domare, men vad jag förstått som kommer domarsystemet att ses över, och diskussioner att föras mellan domarna.

Det är väl jättebra om det finns flera olika nivåer på samma tävling?
Då kan man starta i pleasure t.ex. på den lägsta nivån och trail kanske på nästa nivå? Eller blir man uppklassad från nivån helt när man är uppklassad?

Ja precis, och det är inte bara roligt, tror att det blir nödvändigt med de nya uppklassningsreglerna då man inte längre kan hoppa hur som helst mellan nivåerna och starta den tävling som passar bäst...

Tror också att det är bra att mindre rutinerade ryttare får en chans att se riktigt bra ryttare på alla tävlingarna!!

Det kommer med all säkrhet att bli allt vanligare med såna tävlingar då du kommer att klassa upp dig i gren för gren, kan ju alltså ligga på D i en klass och B i en annan.
Åker man och tävlar så vill man ju tävla i olika klasser...
Jag ser det som en fördel att ha det samtidigt för jag blir iaf själv väldigt inspirerad av att se alla duktiga ekipage på B-nivå!
.

Jag förstår fördelarna och behovet av olika nivåer på en tävling men känner precis som Lakrits skriver att man inte riktigt vågar sig dit bland alla "proffsiga" ekipage :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka