Vad har hÄnt?!?

Sv: Vad har hÄnt?!?

Efter en ankät som våran klubb delade ut på förra tävlingen (skulle vara 2 dagars B,C och D tävling men komprimerades till en dag med klasser där det var mindre än 3 anmälda som kördes i alla fall för ryttarnas skull...

Ankäten som var anonym visade att det var licenser. Folk vet inte vilken licens dom ska ha och har man en amerikansk ras så kanske man måste ha mer än en licens om man vill tävla både wras och rasshower... (jag har ingen quarter/paint så jag vet inte, fick detta berättat för mig).

Sedan efter att man införde medlemstvång och licens häst och ryttare på D-tävling så trillade många D-ekipage av också...

E-klasser är tillsatt men där FÅR DU INTE (om jag har fattat rätt?) vara medlem i en westernklubb...

Hur lätt är det att locka folk till det, om man har en kompis som vill prova men jag kan inte själv vara med för jag är medlem i en wrasansluten klubb??

Ska man ha en hel tävlingsdag för ryttare som aldrig tävlat western då det inte finns någon att fråga eller någon att titta på hur det ska gå till osv... Förstår ni min tanke?

Sedan tror jag många som var ute på D-tävling förut när jag var yngre (massor med anmälningar i alla klasser då också) var ute för att det är trevligt, roligt och just inte komplicerat!
Det var bara åka dit med vaccinationsintyget och göra sitt bästa!

Mycket mer att tänka på idag för att vara på så låg nivå.
D-tävling jämför jag med Klubbtävling
C-tävling - Lokal
B och uppåt Regional och uppåt....

Om man ska jämföra... Vad är E då? Blåbärsridning? Vilken klubb har råd att arrangera det om man har svårt att få ihop anmälningar till D-tävling? (Eller C och B)

Jag skulle LÄTT åka till Sthlm och tävla idag på annan klubb om det inte var så mycket pengar och var så krångligt.
Idag nöjer jag mig med min egen klubbs tävlingar (3 st/år)

Träningarna har folk slutat åka på också i våran klubb.... Intresset för clinics är inte jättestort heller... Kanske om man tar hit någon större profil antagligen men folk blir omotiverade av att hela tiden stöta på motgång.... såklart...

Jag kan inte säga att jag är en speciellt bidragande medlem heller, jag har så mycket att göra med min häst ändå (vi rider både western, dressyr och hoppning så finns det ingen w-tävling åker vi på dressyr-tävling istället osv....)

Men folk som enbart rider western borde ju vilja träna och tävla, eller? Alla har ju inte det intresset såklart Men NÅN borde ju ha det ;)

Vad är det som har hänt med western-sverige!?!
När jag började tävla western (för 3år sedan) hade klubbens sommartävling ca 100anmälda ekipage.
i år; kanske 30 på sin höjd. (rätta mig om jag har fel)

jag märker att mer och mer tävlingar ställs in, komprimeras till en dag osv.
Läste även att Paint-folket råkat ut för förtal mm.

men trots det så ökar quarter/paint hästantalet drastiskt, utrustning går att få tag i billigt begagnat osv.

kom igen, skyll inte på licenserna. licenser finns i hopp/dressyr/körning osv och är mer än DUBBELT så dyra!
när jag var ungdom och skulle tävla innom svenska ridsportförbundet fick man glatt pröjsa ut 550kr(kostar 825kr för vuxen) för en årslicens(ska jag tillägga att hästlicensen inte var så billig heller med sina 880kr? ). :grin:
superbilligt är då i jämförelse WRAS ungdoms ryttarlicens för 100kr( 200kr för vuxen) och hästlicensen 500kr och då ingår försäkring!

träningar är ofta fulsatta. men varför vill ingen tävla?
WRAS har tävlingar (E-klass) där utrustningen är valfri, skritt och travklasser etc.
Klasserna brukar kosta runt 60-80kr (fullt överkomligt!)
hoppning/dressyr kostar runt 100kr+

Att folk inte vill åka?
tja efter att ha varit på Paintshowen i jälla fick man bevis på att man inte var "värst" när man kom från sundsvallstrakten :grin:
varför vill då inte ryttarna åka på sin klubbs tävlingar? oftast ligger de ju innom 1-2timmars radie.

Det annordnas ju även Allbreeds på paint/quartertävlingar och andra licenslösa tävlingar där du inte behöver en rashäst/stångbettskrav.

vad ska vi göra?!?

Jag vet exakt vad du menar , haha , eftersom att vi tävlar församma klubb!:D

Förut vart det över 200 starter och nu är det betydligt mindre!
Herregud!

Reglerna är ändrade så att du får nu tävla E-klass så länge du inte har poäng i D-A-klass...

Ankäten som var anonym visade att det var licenser. Folk vet inte vilken licens dom ska ha och har man en amerikansk ras så kanske man måste ha mer än en licens om man vill tävla både wras och rasshower... (jag har ingen quarter/paint så jag vet inte, fick detta berättat för mig).

det finns ju bara en licens att välja på... om man inte ska rida på kor för då ska man ha boskapslicens(inte så insatt)
Sedan efter att man införde medlemstvång och licens häst och ryttare på D-tävling så trillade många D-ekipage av också...

E-klasser är tillsatt men där FÅR DU INTE (om jag har fattat rätt?) vara medlem i en westernklubb...
sålänge du inte fått uppklassningspoäng(1/3del av de startande får poäng) på D-eller högre i den gren du vill starta i får du vara med, även om du har licens och medlem i klubb
Hur lätt är det att locka folk till det, om man har en kompis som vill prova men jag kan inte själv vara med för jag är medlem i en wrasansluten klubb??

Ska man ha en hel tävlingsdag för ryttare som aldrig tävlat western då det inte finns någon att fråga eller någon att titta på hur det ska gå till osv... Förstår ni min tanke?
det har hänt i grannklubbarna att lördag är det "tävlingsclinic" och dagen efter själva tävlingen :)

Sedan tror jag många som var ute på D-tävling förut när jag var yngre (massor med anmälningar i alla klasser då också) var ute för att det är trevligt, roligt och just inte komplicerat!
Det var bara åka dit med vaccinationsintyget och göra sitt bästa!
det är ju så i E-klass ;)

Mycket mer att tänka på idag för att vara på så låg nivå.
D-tävling jämför jag med Klubbtävling
C-tävling - Lokal
B och uppåt Regional och uppåt....

Om man ska jämföra... Vad är E då? Blåbärsridning? Vilken klubb har råd att arrangera det om man har svårt att få ihop anmälningar till D-tävling? (Eller C och B)
om du tävlar hoppning, börjar de "riktiga" klasserna i LC på en meter, men många hoppar 50-70cm på klubbtävlingarna på ridskolan, de som inte riktigt kommit till de "riktiga" höjderna men vill få tävlingsrutin. På ridskolan brukar vi tillomed ha LD i dressyr, just för att de som inte är så bra (skritt och trav) ska kunna vara med.

Jag skulle LÄTT åka till Sthlm och tävla idag på annan klubb om det inte var så mycket pengar och var så krångligt.
Idag nöjer jag mig med min egen klubbs tävlingar (3 st/år)

Träningarna har folk slutat åka på också i våran klubb.... Intresset för clinics är inte jättestort heller... Kanske om man tar hit någon större profil antagligen men folk blir omotiverade av att hela tiden stöta på motgång.... såklart...hur menar du då? att det inte går bra på clinicen? för få deltagande?

Jag kan inte säga att jag är en speciellt bidragande medlem heller, jag har så mycket att göra med min häst ändå (vi rider både western, dressyr och hoppning så finns det ingen w-tävling åker vi på dressyr-tävling istället osv....)

Men folk som enbart rider western borde ju vilja träna och tävla, eller? Alla har ju inte det intresset såklart Men NÅN borde ju ha det

Allmännt inlägg: Spånar lite bara..... Hur ser det ut med tävlingar inom andra dicipliner - hopp, dressyr, fälttävlan...? Har det åxå minskat? Är det kanske rent av så att ridningen som folksport har minskat totalt sett? I dag läser man ibland om att ridskolor läggs ner pga. ekonomiska problem, vikande elevunderlag etc... Och om det är så att det är färre som börjar rida idag än - låt säga för 10 år sen - vad kan det finnas för orsaker? Pengar, större konkurrens av andra fritidsaktiviteter, annat? Säkert är det fler samverkand orsaker men OM det är så - så visst är det synd!!!!

De jag känner som rider hoppning och dressyr verkar inte se någon minskning direkt. Som jag fattat det är det högt tryck på anmälningarna till tävlingarna så att dom får sätta en gräns på antalet och man lottar bland anmälningarna på vilka som ska få delta. Hur det är på träningarna vet jag inte.

Ska bli intressant att se hur det kommer att se ut på vår klubbs träningar nu under sensommar/höst. Vi har ju rätt bra tränare som kommer regelbundet och rätt tätt jämfört med andra klubbar. Hoppas att det blir bra med anmälningar till det och att vi kan köra kommande tävlingar enligt planering...

Där ser du, ännu mer komplicerat att behöva hålla reda på poäng redan i D-klass för att få vara med i E-klass....

Våran klubb anordnar inte E-tävlingar vilket är förståeligt då dom inte ens drar ihop anmälningar till D-tävling.

Att ha clinic dagen före är jättesmart! Det har jag varit med på nån gång. Det var populärt tror jag och folk var med som man inte ser på tävling och vi lyckades övertala ett par att efteranmäla till dagen efter ;)

I somras var jag på clinic helgen före tävling. Kom dock aldrig iväg till tävlingen då hästen blev överansträngd på clinicen och var inte fräch tyvärr...

Men det var nog också bra, alla hade jätteroligt och i alla fall jag fick massa bra tips och ideér om övningar :)

Angående vilken motsvarande nivå tävlingarna ligger på...

Våra klubbtävlingar är lägsta klassen "Lätt E" vilket är 80cm för häst, LD är 90 osv..

Vill man hoppa lägre får man åka på Blåbärshoppning som är clear round.

Klubbdressyr har dom också då är det LC och uppåt. Även lägre klasser är då sk "ryttartest"...

Därför klassar jag E som clear round/blåbär och D som klubb, C som lokal...

Våran klubb försöker verkligen anordna aktiviteter, populärast i sommar har nog varit långritter med övernattning...

Men det anornas även träningar regelbundet 1ggn/månad som är gratis. Då finns hela klubbens trailutrustning till förfogande och man kan även träna på mönster eller vad man vill...
Det är ingen "tränare" där men flera som varit med i massa år och tävlar högre klasser som hjälper till och man ger tips till varandra.
Jag har inte varit med då jag inte lyckats tajma in det med mitt jobb och övrig träning med hästen...
Men vad jag vet så kommer inga medlemmar dit och rider heller... 1-2 stycken kanske + hon som anordnar det/ansvarar för det...

Det är ju tråkigt... Det var det jag menar med motgångar.. Och sedan alla uteblivna anmälningar till tävlingarna...

Varför sviker medlemmarna?
Det är inte alls dåligt arrangerat när det väl görs något, och är något mindre bra så försöker man göra det bästa ur situationen i alla fall...

I våras var dock en katastrof D-tävling för klubben.... Funktionärer gjorde det bästa dom kunde av situationen men det blev sura miner bland de tävlande ändå... Tävlingsplatsen var sämsta möjliga

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka