S
susk
Åter igen har jag blivit totalt överkörd av den inackorderingsvärd som jag har hästen hos! Det handlar alltid bara om pengar och att försöka mjölka oss hyresgäster på så mycket som bara går. Skit samma, om det sedan är realistiskt eller ej. I mitt hyreskontrakt står det bara en och samma månadshyra och vilka tjänster som ingår. Enligt hyreskontraktet ska jag betala 2 700 kr per månad och det som då ingår är fritt hö, betfor och mineraler samt in- och utsläpp och ett täckesbyt per vardag, under tiden sept - maj. Resten sköts kollektivt. I våras gjordes upp ett muntligt avtal, vad beträffar sommarmånaderna juni - augusti. Enligt detta avtal, skulle vi som har hästar på bete, få betala en beteshyra på 1000 kr i månaden och i den mån man utnyttjade boxen för vila, så skulle tillkomma 2 700 kr / 30 dgr x de dagar under månaden hästen står inne. Dvs 90 kr / dygn. Hyresvärden tyckte dock att det var ok, om boxen utnyttjades i samband med ridning, c:a 2 timmar per dag, under förutsättning att strö, hö eller annat inte förbrukades. Då skulle det inte kosta extra. Nu helt plötsligt, har hyresvärden svängt och menar på att det inte fungerar. Hon menar att hästarna står inne för mycket, trots att jag och andra följt vårt muntliga avtal till punkt och pricka. Vi fick besked om i dag, den 2/7, att full hyra kommer gälla från augusti månad, oavsett om hästar går på bete eller ej. Till saken hör, att våra hästar som går på bete, vad kostar dom egentligen? Inget hö, för dom är proppmätta, ingen betfor, inga mineraler, inget strö och dessutom ingår inte in- och utsläpp sommartid samt täckesbyt. In- och utsläpp får vi sköta själva, enligt rullande schema! Nu undrar jag, får man göra så här? Jag anser att det är kontraktsbrott!! Muntliga avtal ska ju räknas också. Jag är så himla trött på att bli behandlad på detta vis och det är ju hästen som blir lidande, om jag inte godkänner detta och han måste flytta igen. Finns det någon som är juridiskt insatt och som kan råda mig i denna fråga? / Susanne