Uppskattade presenter

Ainon

Trådstartare
Vad har ni fått för presenter från vänner som ni verkligen uppskattat när ni var gravida/fått barn?

Nu börjar man bli så gammal att vänner och bekanta börjar yngla och jag är rätt rådlös på vad man kan komma med som present. Vill inte komma med det fyrahundrafemtiosjätte klädesplagget som ändå växes ur snabbt.

Sv: Uppskattade presenter

JAg har använt en hel del filtar när bäbis var liten. Andra kanske inte har behov av mer än 1...
Sen beror det lite på när den lill* föds... på sommaren kan ju en fin solhatt vara perfekt :) på vintern kanske ett par fårskinstossor.
En rolig grej är att göra en tårta av blöjor. Men den är ju inte lätt att spara som minne.

Jag fick inte en enda grej som jag fortfarande använder. 1år senare... På något sätt är det svårt att kombinera nyfödd med ett längre behov.

När vi fick sonen så fick vi en stor låda med puder, salvor, nappar, söta bitringar och skallror :D och annat smått som vi knappt tänkt på men som verkligen gick åt. Det var verkligen toppen! Lite allmänt smått och gott sådär.

Jag håller med om filt. Jag fick en rejäl filt från P&P med dubbelt tyg. Den används varje dag som amningstäcke, sovtäcke, barnvagnstäcke, som inlindningsfilt när sonen var nyfödd, osv. Vi har fått låna tunna flanellfiltar också som används annolunda, så båda sorter är bra att ha.

Annars om man vill lägga ut lite mer pengar kan en bärsele/sjal vara intressant, kanske ett babygym, babysitter, babyvakt osv. De gäller "bara" att veta vad föräldrarna föredrar, vad de redan har och önskar sig. Rätt svårt. :crazy:

Det bästa jag fått är när min mamma kommit hit med mat :D Speciellt med första barnet, man blev lätt fast i soffan å bara titta på den lille :love: Laga mat var inte direkt det man tänkte på ;)

Ett lite finare gosedjur (typ Bukowskinalle) tycker jag är en bra present. Även jag tycker att filtar är bra.

Vi fick ett paket med gips man tog avtryck av fötterna eller händerna i (opå bebis)och sedan satte man in det i en 3D ram. Det uppskattade vi, en månad gammal gjorde vi avtrycken och nu när de hänger på väggen o man går förbi så känns det gott i hjärtat att titta på :)

Vi har mest fått kläder men de flesta har köpt i lite större storlekar som det dröjer lite innan de används men kan å andra sidan användas lite längre.

De bästa sakerna vi fått är nog från mina systrar. Vi blev kvar på bb i nästan en vecka så efter några dagar kom syster upp med två paket. Ett med godis, snacks, chips och läsk och ett med amningskupor, bröstvårtskräm och sånt som jag inte visste att jag skulle komma att behöva redan på bb. Jag hade ju räknat med att åka hem och skaffa sånt själv. Men snacksen och det var nästan bäst, sjukhusmaten är inte toppen! Tredje dagen på sjukhuset kom mamma upp med pizza också, både jag och sambon var överlyckliga då!! Den andra systern köpte ett set med flat och djup tallrik + pipmugg med tomtebobarnen på. Det kommer ju också att kunna användas ett bra tag sen, även om det dröjer lite nu.

Köper du blommor så brukar de kunna binda så kallade "mamma-barn buketter" som är en stor bukett och en miniversion av den och de två binds ihop med ett snöre som simulerar navelsträng. Vi fick två såna och jag tycker de var jättesöta och en fin gest :)

Det klädesplagget som vi fick och som användes överlägset mest var pyjamas (stavning?).
Jag har haft stor användning för de "filtar" som man använder som tygblöjor, både som en tunn filt och som uppsugande på skötbordet (ett tag kissade lillan flera gånger om dagen när hon låg på skötbordet).
Filtar tycker annars jag också är en bra present.

En mjuk och go snuttefilt?
18109-09528.jpg

Dottern är snart tre år och har fortfarande stort behov av sin när det ska sovas.

Min son är en månad nu och det vi uppskattar mest som presenter är faktiskt just kläder! Gosedjur får man av ALLA och det tar ju ett tag innan bebis uppskattar sånt.
Bodys och pyjamaser är det vi använder mest och uppskattar att få (strumpor har vi fått mängder av men använder bara mormors egenstickade eftersom vanliga åker av ;)), vi sa till innan bebis kom att vi inte vill ha mindre storlekar än 62 eftersom vi köpt småstorlekarna själva och de lite större storlekarna växer de ju inte ur riktigt lika fort heller.
Som gravid uppskattade jag faktiskt en tidningsprenumeration.

Den bästa presenten var tripptrappstolen som vi fick av min kusin. Deras dotter hade växt ur den så vi fick ta över. Nu gick den ju inte att använda på en gång, men används än i dag 3 år senare.
Annars var bärselen toppen.
Kläder var jätteonödigt. Filtar bra. Gosedjur/snuttar har aldrig används.
Ett fårskinn till vagnen, det används av barn nummer två nu! :idea:

Som gravid uppskattade jag faktiskt en tidningsprenumeration.

Det skulle jag också gilla att få, en prenumeration på sådana där korsordstidningar. Korsord är ett bra sätt att hålla en gravid-dimmig hjärna igång har jag märkt. :)

Gipsavtryck är också bra, eller kanske en session hos en fotograf? För gravidmage, bebis eller familjekort - föräldrarna kan själva få välja. Beror lite på vilken nivå man vill lägga sig på.

Kläder har vi redan fått lite av och de som är roligast att få är de med personlig touch. Mamma har t.ex. stickat en supersöt kofta och sytt dig en liten lapp där det står "gjord med kärlek - mormor". Lite större så den kommer att kunna användas en längre period. Idag kan man designa egna bebiskläder på nätet också om man vill vara lite finurlig och kan komma på nåt personligt att skriva som går hem hos föräldrarna. Vi väntar första barnet och har inte möjlighet att "ärva" kläder så för oss är kläder nödvändiga. :)

Vad har ni fått för presenter från vänner som ni verkligen uppskattat när ni var gravida/fått barn?

Jag tror att de bäst presenterna är sådana som speglar att man känner de nyblivna föräldrarna :). Jag kan till exempel säga att många av de saker som föreslagits i den här tråden inte hade kvalificerat sig som de mest uppskattade presenterna här. Gosedjur till exempel drunknade vi i, och hade många redan sedan tidigare. När jag gett presenter till vänner som fått barn har det till exempel varit en sångbok med barnsånger/ramsor (fast utan CD, det hade varit bättre med) till en förälder som är född och uppvuxen i ett annat land som en liten "introduktion" i svensk barnmusik eller ett litet set med fingerfärg för textilier+svamp+ett dubbelpack vita bodies till den pyssliga kompisen för att göra ett minnesplagg med fotavtryck.

Jag tyckte det var jobbigt att få kläder. Ofta var det grejer som givaren tyckte var söta/praktiska/coola/förnuftiga men som varken jag eller sambon var speciellt förtjusta i. Dock måste de ju användas ett par gånger ändå eftersom
man inte vill såra någon.
Några stycken av våra vänner har faktiskt frågat vad vi tyckt om och sen hållit sig lite inom ramarna. Mycket mer uppskattat!

Vi har upprepade gånger gett bort filtar från Elodie Details. Jag är väldigt förtjust i deras filtar och de som fått dem har använt dem mycket så de borde ju vara nöjda. Dock har jag en vän som jag vet inte skulle uppskatta en sån filt så de får vi hitta på något annat till.

Det enda som sonen har kvar är ett konto med fonder. Det är väldigt uppskattat med en liten slant där. Många som fått numret har satt in pengar flera gånger. Dock har vi bara gett bort kontonumret till de som frågat.

När lillkusinen kom frågade vi vad de ville ha. Sa en ungefärlig summa som vi kunde tänka oss och så fick de fundera lite. Det blev en Elodie-filt, en Elodie-snuttetrasa och en bärsele från In the pocket baby. Vi hade fått låna massor av saker av dem när sonen föddes och vi ville "betala tillbaka" lite.

Tror inte det finns några självklara svar på din fråga. Alla är så olika! Bästa kanske är att fråga. Vill man inte fråga kan man kanske gå med blivande mamma eller pappa en sväng på stan och känna in vad de tycker om för grejer eller om det är något de suktar över.

Mvh Miks

Bästa presenterna jag fått har varit just kläder och filtar.

Kläder, för det är inte det första jag är sugen på att åka och shoppa med en nyfödd. Och filtar kan man aldrig ha för mycket utav.

Det jag uppskattade allra mest var blöjor - När vi kom hem 10 timmar efter förlossningen hade mina föräldrar köpt fem paket blöjor som stod i badrummet! Samt att varje gång de eller någon annan släkting/vän kom på fika hade de alltid köpt med ett blöjpaket och det gick minsann åt.

Det gick flera månader innan vi köpte det första blöjpaketet själva - Vår pojk blir nu 3 år i augusti!

//Linda

Senast ändrad:

Till första barnet så fick vi MASSOR av kläder och i storlekarna som sonen kunde ha längre fram. Leksaker fick vi också mängder av.
Vi har två kompisar som älskar att skämma bort vår son! :love:
Vi uppskattade också blöjor, tvättlappar som en gav oss! :laugh:
Nu när våran dotter kom så kommer de flesta med kläder och kassar, men vi får säga nej tack. För nu får inte ens kläderna plats i byrån och dottern hinner växa ur dem innan vi har gått igenom alla kläder. Vilket i-landsproblem!? :cool:

jag vill gärna trycka lite på att ge något till föräldrarna, en tidningsprenumeration som någon sa innan, ett kilo godis, X timmars barnpassning, biobiljetter till föräldrarna där barnpassning ingår osv :)

jag hade blivit mycket mer glad för det än för body nr 14 tex ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 151
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 413
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: Ninnurur
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 044
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod