Du är inte ensam. Vid minst två tillfällen har jag varit med om att vuxna ramlat från pallen och vid båda tillfällen har hästen stått still.
Båda är iofs nybörjare vs inte så van.
Och du har ju ridit länge så att...
Jag är en rutinerad klant ✌
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du är inte ensam. Vid minst två tillfällen har jag varit med om att vuxna ramlat från pallen och vid båda tillfällen har hästen stått still.
Båda är iofs nybörjare vs inte så van.
Och du har ju ridit länge så att...
Den är ostabil, de har bytt i sadelkammaren i stallet där jag rider från Ikeas träpall, till dessa. Ska man hänga upp en sadel på översta raden, så blir det vingligt. Då är träpallarna stabilare.Den ser lite ostabilt ut?
Det kanske inte är exakt just den? Men den var förvånansvärt stabil och trygg faktiskt. På gränsen till bättre än träpallen.Den ser lite ostabilt ut?
Då ska jag kika på den!Det kanske inte är exakt just den? Men den var förvånansvärt stabil och trygg faktiskt. På gränsen till bättre än träpallen.
Vi har en vanlig träpall från ikea i ridhuset. Jag tycker den är helt lagom, men inte så hög som du beskriver.
Visa bifogad fil 40338
Den i plast från Ikea har jag i stallet. Tycker den är helt ok att stå på.Den ser lite ostabilt ut?
Den i plast från Ikea har jag i stallet. Tycker den är helt ok att stå på.
Känns lite säkrare än den i trä
Jag håller med dig i sak, men även en väl "palluppsittningstränad" häst kan med lite otur få in ett ben i en sådan där IKEA-pall eller annan otät variant. Jag har också använt sådana dock, men försöker låta bli. Att använda en heltäckt pall tycker jag är ungefär på samma nivå som att vända piggarna på grepen inåt när man hänger upp den på en vägg där hästar går förbi, eller att ha hjälm på huvudet där man rider. Man har ju inte hjälm för att man förväntar sig att ramla av. Jag har inte en heltäckt pall för att jag förväntar mig att hästen ska trampa in i den, men det kan bli så otroligt tråkiga konsekvenser OM det händer.Jag tycker det är självklart att man måste träna på att använda pall på ett säkert sätt. Om hästen inte har lärt sig att stå still vid pallen så måste man ju ha någon med som håller i hästen. Och man behöver även se till att pallen placeras på en lämplig position i förhållande till hästens ben.
Kan du ta en bild på hur pallen ser ut?De där rejäla plastpallarna tål dessutom att stå ute vintertid, även i Norrland! Själv ramlade jag ner från Ikea-pallen i somras när jag målade då den oväntat vek sig. När jag rider in in unghästarna vill jag ha pallar som tål att trampas på, står stadigt, inte går att fastna i och inte är hala, dessa är perfekta även om de dyrare, har två som jag haft i flera år.
Den i plast från Ikea har jag i stallet. Tycker den är helt ok att stå på.
Känns lite säkrare än den i trä
Det är en sån som @Snubbelfot visade i början av tråden, fast jag har bara två steg vilket gör den lite lättare att flytta påKan du ta en bild på hur pallen ser ut?
Jag har en sån där klassisk Ikea-pall, men har modifierat den och "stängt" sidorna så att inte hästen kan trampa igenom om den välter, och har fäst halkremsor på stegen.