Uppsittning

C

canon_eos

Har ni någon speciel sida på hästen som ni brukar sitta upp på?
När jag började rida fick jag lära mig att alltid sitta upp på hästens vänstrasida.
Nu har jag börjat på en medryttarhäst, ägaren till hästen sa att det bara var en vana från många år tillbaka när soldaterna skulle sitta upp med sina gevär.
Hon sa att man ska sitta upp åt båda hållen, annars blir ryttarens och hästens ryggar snea + att saden blir sne.

Stämmer det?
Brukar ni varijera på vilken sida ni sitter upp?
 
Sv: Uppsittning

Oftast sitter jag upp från vänster sida.. Men jag har ändå lärt hästen att jag kan sitta upp från höger sida oxå.. Kan vara bra att kunna tycker jag.
 
Sv: Uppsittning

Stämmer som hon säger, vänstersidan är kvar från det militära. Det är bra för hästen, sadeln och en själv att variera! Men bäst är att använda pall! :D Då slipper jag hänga med hela min tyngd i hästens ena sida. (Fast det blir nog nästan alltid från vänster, av gammal vana, men jag hänger ju ingenstans i alla fall...)
 
Sv: Uppsittning

Jag är gammalt ridskolebarn och sitter upp från vänster sida av ren vana, med pall dock. Hon har nog en bra poäng i att man bör variera sidorna..
 
Sv: Uppsittning

Man ska variera sidorna, men sitter dock själv upp alltid ifrån vänster sida :o av vana från ridskolan. Konstigt att dom inte lär en att man ska sitta upp ifrån båda sidorna där tycker jag! det är viktigt för hästens muskulatur och att dom inte blir snedställda. Min häst är dålig i höger sida, jämfört med vänster så jag bör nog börja sitta upp ifrån höger nu! Ja bra... Då ska jag börja med det nu :angel:
 
Sv: Uppsittning

Jag har tänkt såååå många gånger att jag ska börja vaiera mig, men dels så kan jag inte sitta upp från höger, dels så kommer jag oftast på att jag skulle provat från höger när jag redan sitter på hästen...:angel:

Till mitt försvar måste jag dock få säga att jag alltid använder pall eller muren utanför stallet vid uppsittning.;)
 
Sv: Uppsittning

Mmm, jag har också hört att man ska variera vilken sida man sitter upp från, men jag är totalt hopplös från höger sida :) haha
 
Sv: Uppsittning

Det bästa för häst (och sadel) är varierad uppsittningssida samt att använda pall,sten,stubbe ect.
 
Sv: Uppsittning

Jag rider på ridskola och då sitter vi alltid upp från vänster. Men vill vi byta så får vi göra det.
Rider ibland hos en vän och skulle ngn gång sitta upp från höger men det var väldigt jobbigt. Blev helt stel och låst från det håller. Men använder antingen alltid pall eller som på ridksolan där ridläraren kastar upp mig för jag kommer ändå inte upp :P
 
Sv: Uppsittning

Jag sitter nästan alltid upp från vänster sida av vana från ridskolan. Dock alltid från pall. Då är det praktiskt med små hästar :idea: Sitter man upp från marken tycker jag man ska variera sig så inte häst sadel och ryttare blir sneda. Det känns så avigt från höger! Jag kommer nästan inte upp :o Fast med övning är det rätt lätt att bli bra på det. Jag hade en period på ridskolan när jag bara satt upp från höger sida. Min ridlärare stirrade på mig som om jag var dum i huvudet första gången jag försökte:o
 
Sv: Uppsittning

Kan man variera sida så är det kanon, både för hästen att vänja sig vid det och för att skona häst, sadel o ryttare precis som hon säger.. Själv är jag däremot så inkörd på att sitta upp från vänster att min hjärna inte klarar av att koppla om, så ska jag hoppa upp från höger så blir jag hur klumpig som helst, så jag gör det inte.
Däremot hoppar jag upp från pall i stort sett alltid, och det skonar ju också. Jag KAN sitta upp från höger sida om jag står på pallen, men jag gör det inte av någon anledning, vana antagligen..

Enda gången jag sitter upp från höger sida är när jag tävlar i bruksridning och ska på/av vid bryggan. Får man då välja så väljer jag av nån skum anledning att både sitta upp och av till höger, men då är det så mycket högre än en pall..
 
Sv: Uppsittning

är jag udda eller är jag den enda som tycker att det är lätt att hoppa upp från höger...:banana: även den första gången...:)
 
Sv: Uppsittning

Nä jga hoppar också upp lite från vilken sida som helst utan problem. Det är väl inte speciellt svårt?
 
Sv: Uppsittning

Jag kliver alltid upp på vänster, men det är bara för att jag nog inte skulle klara av o komma upp från höger, fast om jag övade många många många månader, så kanske jag skulle lyckas! Jag brukar parkera min häst nere i diket, annars kommer jag inte upp. Det skulle bli mera klättring då, och han skulle nog inte ha tålamod att stå stilla med mej klättrandes o kravlandes på bogen, i ett desperat försök att komma upp, (med hysteriskt mantag.) Ibland tar vi en stubbe på granntomten som uppstigningsverktyg.: :angel: Trillar jag av, och inget hjälpmedel finns, så får vi promenera hem.
 
Sv: Uppsittning

Hola,
Japp, påståendet stämmer.

Personligen sitter jag upp ungefär lika ofta från vänster som från höger. Utan pall. Sitter jag upp bakifrån, alltså hoppar upp på rumpan så brukar jag numera behöva en pall eller sten (gammal och halvskraltig).
Sitter av åt höger, vänster eller bakåt.

mvh Eva
 
Sv: Uppsittning

Kliver upp från bägge sidor men kom på mig själv nu när jag läser inläggen, att jag kliver alltid av åt vänster :o
Bättring utlovas ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Uppsittning

Jag brukar byta upp- och avsittningssida. Dock klarar jag bara att ta mig upp barbacka från vänster sida....
 
Sv: Uppsittning

haha,, jag gör precis som du.
Kliver upp på olika (känner mej så duktig!).
Men kliver alltid av på samma sida höger.

// Em
 
Sv: Uppsittning

Sitter upp från vänster sida, av gammal vana. självklart kan man sitta upp från båda hållen, är nog ganska smart. Jag sitter alltid upp från en "ramp", så både häst, sadel och ryttare sparas. Men nästa gång ska jag nog testa att sitta upp från höger!
 
Sv: Uppsittning

Har ni någon speciel sida på hästen som ni brukar sitta upp på?
När jag började rida fick jag lära mig att alltid sitta upp på hästens vänstrasida.
Nu har jag börjat på en medryttarhäst, ägaren till hästen sa att det bara var en vana från många år tillbaka när soldaterna skulle sitta upp med sina gevär.
Hon sa att man ska sitta upp åt båda hållen, annars blir ryttarens och hästens ryggar snea + att saden blir sne.

Stämmer det?
Brukar ni varijera på vilken sida ni sitter upp?

Hallå!

Jag har oxå hört att det där med att sitta upp från vänster sida skulle vara något som är kvar från soldaternas tid, det skulle se snyggt ut o därför satt de upp från samma sida.
Har själv tränat mig i att både sitta upp och av från båda hållen, men i början var det jättesvårt med 'fel håll'!! Men det är bara att träna sig så går det!:)

/EnWisa
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 107
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 083
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp