Uppsittning

Sv: Uppsittning

Hallå!

Jag har oxå hört att det där med att sitta upp från vänster sida skulle vara något som är kvar från soldaternas tid, det skulle se snyggt ut o därför satt de upp från samma sida.
/EnWisa

Det hade inte med "snygghet" att göra. Men soldaterna hade sabeln längs med vänstra benet och därför var det logiskt att sitta upp från hästens vänstra sida.

Immer
 
Sv: Uppsittning

Man ska variera sidorna, men sitter dock själv upp alltid ifrån vänster sida :o av vana från ridskolan. Konstigt att dom inte lär en att man ska sitta upp ifrån båda sidorna där tycker jag! det är viktigt för hästens muskulatur och att dom inte blir snedställda. Min häst är dålig i höger sida, jämfört med vänster så jag bör nog börja sitta upp ifrån höger nu! Ja bra... Då ska jag börja med det nu :angel:

Håller med, dessutom så blir det ju en del uppsittningar från vänster sida på ridskolehästarna. Använder själv alltid pall... Har visat sig att jag knappt kommer upp utan pall längre. Skyller på den 170 cm höga hästen.
 
Sv: Uppsittning

Jag hoppar också alltid upp från vänster, men använder ALLTID pall, eftersom jag är så pass kort;) och till viss del osmidig:o men kanske man skulle börja med att försöka variera sig lite.... kan nog i det förlängda loppet vara en god ide...hmm:rofl: ska testa...:)
 
Sv: Uppsittning

Jag sitter oftast upp med pall (ca. 8 av 10 gånger). Men jag sitter jämt upp från vänster sida. Jag kan visserligen hoppa upp från båda sidorna med pallen, men av gammal vana blir det alltid vänstersidan.

Har försökt hoppa upp från "fel" sida från marken, men jag kan inte det. Det blir kortslutning i hjärnan :D
 
Sv: Uppsittning

Hade en period när jag red på ridskola då jag bara klev upp från höger sida, hade en skada i vänster knä... Kan lova att det ofta kom konstiga kommentarer och folk som kollade snett på mig.. Men hästarna brydde sig då inte inte jag heller eftersom det funkade lika bra som från vänster direkt från början.

Nu varierar jag mig oftast. Tycker oftast att det är lättare att kliva upp från höger då hästen i fråga e bygg lite annorluna och sadeln glider mer om jag kliver upp från vänster..

Hur jag sitter av... har jag faktiskt inte tänkt på... måste vara på vänster :o
 
Sv: Uppsittning

*knapp*

Jag sitter oftast upp från vänster.
Har jag "för" nytvättade jeans på mig brukar jag dock av någon anledning oftast sitta upp från höger sida för på något vis så är inte byxorna lika benägna att spricka då. :angel:

Dock stiger jag oftast av åt höger! (westernsadel, så jag har foten kvar i stigbygeln tills jag står på marken...)
 
Sv: Uppsittning

Det är bäst om man varierar, för både häst, ryttare o sadel och att man dessutom sitter upp från pall eller liknande.

Jag försökte länge när en tidigare ponny hade ryggproblem men jag lyckades inte. Lyckades inte få till rätt läge med benet o så så varje gång jag satt upp så vred jag till knät så det gjorde satans ont, dessutom det knäet jag har lite problem med nu. Så jag fick ge upp och nöja mig med att sitta upp endast från vänster sida men självklart från pall.

Bra att jag såg tråden, nu ska min nybörjare minsann få lära sig sitta upp från höger innan han vant sig för mkt vid vänster sidan :idea:
 
Sv: Uppsittning

Jag sitter upp på vänster, men jag sitter av på höger :D
Ska lära mig att sitta upp från höger också, det är bra att kunna.
 
Sv: Uppsittning

Jag brukar variera mig väldigt mycke. Har iofs problem med mitt vänsterknä så de är en bra anledning till att hoppa upp från höger. Men jag har aldrig haft svårigheter med att komma upp på högersidan, och inte första gången heller.
Ibland brukar jag stå på en pall/stubbe för hästens skull. :)
 
Sv: Uppsittning

Att alltid sitta upp från vänster sida är helt riktigt en kvarleva från militären. Annars trasslar man in sig med sabeln som sitter på vänster höft.

Jag varierar alltid upp- och avsittningssida, inte för att hästen skulle bli snedbelastad, utan för att han skall bli van vid att bli hanterad på olika sätt.
En av mina ridlärare tvingade mig att lära mig hur jag skulle sitta upp i en sadel utan sadelgjord för att inte snedbelasta vid uppsittning. Det underlättar ibland att ha islandshäst...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 107
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 083
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp