Uppsittning

Sv: Uppsittning

Pysslar lite med hästen och ser till (försöker i alla fall ) att den står stilla, lyfter fötterna lite drar lite i stigbyglarna och berömer när hon /hanstår stilla.

Står med huvudet mot hästen tar tag i mannen och hivar mig upp, sitter självklart upp från båda sidorna.

ryggen mot hästens huvud , vänster ben i stigbygeln , händerna på fram och bakvalv och svinga benet över ryggen och placerar andra foten i andra stigbygeln.. annars är det jätte bra att sitta upp från en pall... eftersom det är bättre för hästens rygg..;)

Jag använder pall, sätter in v. fot i stigbygeln, lägger över högerbenet, liksom glider mig tillrätta på vägen över. Händerna vet jag inte var jag har, det har jag inte tänkt på... :confused:

Ska jag sitta upp utan pall tar jag en hand på framvalvet och en på bakvalvet, vänder ryggen mot huvudet och sätter foten i v. stugbygel. Hoppar några gånger för att ta sats och sedan häver jag mig upp, fruktansvärt osmidigt - varken jag eller hästen gillar det :p

Jag är så avundssjuk på de som svingar sig upp jättelätt i sadeln :angel:

Ofta använder jag pall för att skona hästens rygg. Det ska inte vara skadligt att sitta upp på hästen såklart men det är ju ännu en avlastning om man sitter upp från pall. Då lägger jag helt enkelt bara över benet och sätter ingen fot i stigbygeln förrän jag sitter i sadeln.

Från marken;
Jag står mot hästens sida(alltså inte med ryggen mot hästens huvud - av flera anledningar). Är snarade vänd med ansiktet mot huvudet isf. Foten i stigbygeln, ena handen på framvalvet, andra på bakvalvet. Skjuter ifrån med foten som står på marken och placerar genast vikten i händerna - så att jag inte lägger vikt i stigbygeln - det trycker då nämligen snett på hästens ryggrad och muskler vilket är varken bekvämt eller skonsamt. Sedan lägger jag över benet, placerar vikten i båda stigbyglarna och sätter mig mjukt.

Felet många gör är att placera vikten fel på hästen. Enkelt att åtgärda och gör stor skillnad för hästen.

Ofta använder jag en pall för att skona min egen rygg och hästens rygg.
Jag varierar också sida, tror aldrig att det är bra att bara hoppa upp på vänster sida: som är det man lär sig från början.
Man ska göra allt från båda sidor :)

Dags att börja rida igen hör jag.Själv användet jag en studsmatta. :D

Det jag funderar på är om längden på ryttaren gör någon skillnad? Jag är rätt kort och kommer inte direkt så högt när jag skjuter ifrån med benet, så det blir inte-så-smidiga-metoder för min del. Eller är jag bara otränad...? :o

Senast ändrad av en moderator:

Brukar sitta upp som jag gjorde när vi hade islandshäst, med huvudet mitt mot hästens huvud.
Sen sätter jag vänster fot i stigbygeln, håller tyglarna i en hand och tar tag i fram och bakvalvet i sadeln och svingar mig upp :) .

*Hugger knapp*

Kan nån vettig människa förklara för mig VARFÖR du ska börja med ryggen mot hästens huvud och sen hoppa runt. Kan det på något mysko sätt hänga ihop med sabeln som hänger på vänster sida?

/Jane

Varför man hoppar runt vet jag inte, tacka vet jag Islandshästridningen där man "bara" ska hoppa upp på hästen och inte runt på backen innan. Däremot så ligger grunden till att man "alltid" hoppar upp från vänster sida i svärdet/sabelns placering från förr. Det hängde på vänster sida vilket gjorde att det skulle vara i vägen om uppsittning skedde från höger...

Tyglarna i handen närmast hästens huvud som jag också håller i hornet på sadeln (westernsadel)med, foten i stigbygeln och "kliver" upp, vet inte vad jag gör med andra armen. Kanske håller lite lätt på sadeln eller så åker den med i luften på nått sätt. Jag har ganska långa ben så jag kommer lätt upp på de flesta hästar. Är vänd med ansiktet mot sadeln eller lite framåt. (Hur 17 gör man om man står med ansiktet bakåt, det går väl inte?)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 034
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 448
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?