Uppsägning o.s.v.

H

heineken

Jag har fått ett erbjudande om en stallplats som jag inte kan tacka nej till, och jag nämnde det för stallägaren där min häst står uppstallad nu, att jag ev, skulle flytta till stan, om jag fick platsen. Nu har jag fått den, men det är bråttom bråtton, annars försvinner platsen. :crazy: Jag frågade stallägaren igår om uppsägningstid, då vi inte har skrivit något kontrakt, men hon gav mig inget svar, utan började prata om annat istället. :confused: Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Jag har frågat ett par stycken, och dom säger att det bara är att lasta hästen och dra, eftersom vi inte har något kontrakt, men det känns ju helknäppt att göra så... :crazy:
Jag antar att det är en månads uppsägningstid, och jag måste flytta hästen sista feb. om jag ska hinna få platsen. Jag funderar om jag ska flytta hästen nu och säga till stallägaren att jag betalar stallplatsen en månad till, och förklara som det är. Det måste ju vara bästa lösningen för alla, eller är jag helt ute och cyklar? :confused: Vad säger ni som har hästar inackorderade?

Sv: Uppsägning o.s.v.

Tror att det finns regler även om man inte har ett kontrakt, där uppsägningstiden baseras på hur länge du hyrt. Vet dock ej om detta stämmer, finns säkert nån här som kan sånt bättre. Men annars tycker jag att det låter vettigt att flytta nu och betala en månad till ändå..

Ja, vi har iaf en månads uppsägning. Jag tycker att det är väldigt rimligt oavsett hur länge man har stått i stallet. Säger du upp en lägenhet är det ju oftast 3 månader. Då är det inte så mycket med en månad. Stallägaren ska väl få en möjlighet att hitta en ny hyresgäst också. Det är nog bäst att du flyttar men betalar en månad.
Man vet ju aldrig. Du kanske ångrar dig någon gång och vill komma tillbaka. Och då har du nog bränt dina broar och du inte var shysst mot stallägaren när du flyttade.

En kalendermånad brukar vara brukligt då det gäller uppsägning.
Så om du säger upp din boxplats idag får du betala mars ut.

Men lägenheter hyrs med kontrakt...inte kan väl hon ta ansvar för att stallägaren slarvat och inte ordnat med riktiga kontrakt ? Om nu stallägaren ska ha en ärlig chans så ska det väl vara på lika villkor eller hur ?

Gå till stallägaren och säg upp stallplatsen. Säg att du flyttar 1/3 (eller 28/2 - när du nu ska flytta). Säkerligen kommer stallägaren att berätta att hon vill ha betalt för uppsägningstiden och vilken hon anser att det är...

Om nu stallägaren ska ha en ärlig chans så ska det väl vara på lika villkor eller hur ?

Vad är problemet? :mad:
Hon har väl inte blivit utkastad heller?
Det är hon själv som vill flytta.
Du kan ju tänka dig själv. Det är nog inte roligt att vara inackorderad om alla ska ha "lika" villkor, som du skriver.
Skulle du ställa din häst på ett stall om stallägaren säger: ja, om det kommer en tjej som jag vill ha i stället för dig får du flytta omgående.
För det är ju i så fall på lika villkor.
Vare sig man har skrivit kontrakt eller ej så är det lika villkor om alla som är inackorderade hade typ en kalendermånad när man säger upp sig. Likadant så hade man en kalendermånad på sig att hitta ny stallplats till sin häst. Om stallägaren vill att du ska flytta.
Kontrakt eller ej förresten, muntligt avtal gäller lika mycket om man bara är överens. :smirk:

Juridiskt sätt har bägge parter 2 månaders uppsägning om inget skrivet finns i frågan, så minst 2 månadshyror kan du bli krävd på dessbättre inga fler. Detta gäller även stallägaren, som alltså inte kan kasta ut en hyresgäst med mindre uppsägning än 2 månader vid muntliga avtal.

Oj då! Det har jag aldrig hört förut. Där ser man vad man får lära sig.

Många varianter i denna tråd... För en tids sedan diskuterades detta i denna tråd, det jag säger håller jag fast vid, dvs om något annat än bara hyra av själva boxen ingår gäller ej 12 kap JB annars är den förmodligen tillämplig. Är den ej tillämplig gäller ej heller någon uppsägningstid om så ej är avtalat skulle jag vilja påstå. Är den tillämplig så beror uppsägningstiden alltså på om det finns någon tid avtalad gällande hur länge avtalet skall gälla och i så fall hur hur lång den är.

Boj: Varifrån kommer 2 månader?

Från advokat med inriktning på bla tvister på sk hyresavtal, just denna fråga blev lite bakvänd pga hyresgästen blev utslängd på backen med en dags varsel och därför konstaktades advokat.

Personen hade inget skriftligt avtal, vilket gjorde att hyrsevärden/stallägaren i detta fall såg sin chans att köra hyresgästen på porten till förmån för en som skulle betala mer. Advokaten upplyste då både hästägaren men även stallägaren om 2 månadersregeln för bägge parter, stallägaren hade 2 månaders uppsägning om inget skrivet kontrakt reglerade det på annat sätt. Hästägaren kunde ej heller flytta på stående fot, vilket många tror att dom kan och sen slippa betala för även här gäller 2 månader enligt advokaten något som stallägaren kan avkräva av sin gamla hyresgäst om det inte uppfyllts.

Nu har jag iallafall pratat med stallägaren, och förklarade att jag måste flytta honom nu, och undrade hur lång uppsägningstid jag har, och hon sa att jag inte hade nån uppsägningstid, utan jag får flytta honom när jag vill, bara jag säger till dan innan, så hon vet det, typ... :confused: :)

Va bra, nu slapp du ju undra vidare. :) Ibland är det bra med kommunikation. :idea:

Ja, det var snällt! :bow: Och bra att jag kan ta den nya stallplatsen utan att åka på dubbla hyror... Puh.. :p :D

Jag förstår att du är jurist eftersom du bara svarar på "ditt"språk!
Tex 12 kap sedan skriver du JB. Vad är allt detta. Tror du att vi kan alla lagar utantill?
Skriv så man förstår i stället. :rofl:
OM jag fattat det rätt så menar du, att om man bara hyr en box utan någon hjälp av stallägaren så är det hyreslagen som gäller. Men om stallägaren tex fordrar, släpper ut eller t o m mockar så gäller något annat. Vad då?
Är det rätt uppfattat eller helt åt fanders? :angel:

Vadå problem..vad är det med dig ? Lika villkor innebär väl för tusan kontrakt där man är överrens om en sak.

jag hade lastat o åkt. Har man inget kontrakt eller ens ett muntligt så är det bara o säga tack o hej och åka. Vill stallägaren vara säker på att ha minst en månads uppsägningstid så får han/hon ha papper på det. Det är bland annat sådant kontrakt är till för...

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är när du skrev till mig?!
Lika villkor är det ju för båda om man bara är överens. Kontrakt eller ej.
Du kan ju läsa en gång till vad jag skrev.
Men det är klart du får väl se om du själv någon gång tar inackorderingar. En som aldrig har haft det förstår nog inte vad jag menar eller vill förstå.
Man får väl vara glad att man inte har inackorderingar som tänker som dig. Att det bara ska vara till den inackorderades fördel och att stallägaren bara har förpliktelser.

jag hade lastat o åkt. Har man inget kontrakt eller ens ett muntligt så är det bara o säga tack o hej och åka.

Om man inte har ett skriftligt avtal, så finns det med säkerhet ett muntligt iallafall annars hade ju inte hästen befunnit sig på stallet. Det är alltså inte fullt så enkelt att bara dra, och sen tro att problemet är löst. Tyvärr kan det vara där man har satt fart på det ordentligt, det gick ju an att prata sig in i stallet utan kontrakt så kan man väl även kommunicera sig därifrån också eller.

Mysko inställning från många faktiskt, det verkar precis som om alla andra skall ta ansvar över vissa som inte alls behöver eller vill ta eget ansvar själva. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 875
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama