Uppmärksamma hänsynen i trafiken!

Z

zillax89

Åh, jag är så ARG!

I måndags så skulle jag och min kompis ta en tur på varsin islandshäst, jag hade inte ridit på över ett halvår och vi ville ut tillsammans nu när jag ändå var och hälsade på henne i falkenberg (bor på gotland annars ju). Men på grund av en jävla lastbilschaufför så förstördes hela turen! Okey, låt mej berätta...

Vi red, så kom vi till en stor väg där det var 50km/h på grund av den dåliga sikten antagligen. Jag hann inte ens höra lastbilen utan den kom precis från tomma intet och den kunde omöjligt ha kört 50km/h, snarare 90-100km/h. Dock hann min kompis reagera och började vifta för att be lastbilen om att sakta ner. Dessutom hade det ju regnat massa så det skvätte ju upp massvis av vatten. Min kompis häst kommer ut mitt på vägfen och jag var rädd att hon skulle bli påkörd, sen kommer den mot mig och jag vänder hästen snabbt som attan och hittar en väg in i skogen, hästen börjar skena, jag kommer för mycket åt vänster och flyger in i ett träd med smalbenet först - AJ! Hästen fortsatte iväg och jag blev liggandes, benet gjorde SÅ ont, trodde nästan jag hade brutit det!

Min kompis dyker upp, hon hade också trillat av men verkade ha landat på en hög löv iaf :P, Hon hjälpte mej upp men det gjorde riktigt ont, till en början kunde jag inte ens stödja på benet, vi följde stigen och hittade ut ur skogen, hästen jag red hade ju stuckit men den andra var kvar hos oss. Till slut redde det ju upp sig, hästen hade stuckit hem och verkade välbehållen men alltså SHIT vad arga vi var! Och eftersom det var en lång raksträcka efter så borde lastbilschaffisen sett när min kompis trillade av, stannar man inte då? För att se att allt gick bra? tack gode gud för att man hade mobilen med sig men jävla idiot! INGEN av hästarnma var rädda för bilar, men när det komemr en gigantisk lastbil på en väg där det SKA vara 50km/h men kör betydligt fortare så är det ju klart att hästen blir rädd när det dessutom skvätter upp massvis av vatten.

Det lustiga var att vi båda tänkte på mannen som kunde tala med hästar strax innan. Tack gode gud för att man inte blev påkörd. Men jag blir bara så arg! Hur kan man vara så DUM, och när han ser att hästen står mitt ute på vägen och trampar runt (antagligen hörde dom lastbilen betydligt tidigare än vad vi gjorde) och kompisen viftar för att be lastbilen sakta ner så gör man väl det? Iallafall till 50km/h!!!! Vilket var hastighetsgränsen! LIKSOM HALLÅ! :eek:

Mitt ben var en blå ballong på kvällen, är det fortfarande, nu...tre dagar efter. Dessutom är det två djupa jack som blödde som tusan. Men FAN att folk inte kan ta mer hänsyn! Eller iallafall hålla hastigheten när dom VET att det är dålig sikt. ÅÅÅÅH.... förlåt ville bara skrika av mig lite, sånt här kan göra mig så arg.

Sv: Uppmärksamma hänsynen i trafiken!

Men fy vad otäckt!!!!:eek::mad:
Verkligen nollrespekt och att dessutom överträda hastighetsbegränsningen såpass! Såg ni inte för vilket bolag lastbilen körde för etc? Någon man kan ringa? dagens ris i tidningen?

Skönt hursom helst att ni klarade er levade, människor som hästar!
Hoppas du blir bättre i benet snart....

Vilken tur ni hade ändå, det hade ju kunnat gå mycket värre.

Men sedan är det ju faktiskt så att var det dålig sikt (därav sänkt hastighet) så är det ju faktiskt inte säkert att lastbilschauffören såg er förrän precis i sista sekunden, du hann ju faktiskt inte heller reagera.
Då kan man även anta att han inte såg din kompis vinkande med handen.

Det var dålig stil att köra för fort, helt klart. Och tur att det som sagt inte gick värre.
Sedan är det ju som så med att en lastbil är tung, att tvärnita orsakar större skada på bil och släp än vad en häst i grillen gör, har man sinnesnärvaron att inte bromsa vid ett sådant tillfälle så tror jag inte att man gör det. :crazy: Tyvärr...

Reflexer och hålla sig borta från tungt trafikerade vägar är nog enda sättet att känna sig hyfsat säker.

Jag är inte förvånad - tyvärr. Det tråkiga är att om man försöker anmäla en vårdslös förare så tas det inte på allvar för fem öre av polisen. Jag har fått höra - från en polis i tjänst - att va fan ska du på vägen och göra då om hästen inte är trafiksäker!

Till saken hör att hästen var trafiksäker men ung och klarade inte riktigt av att en bil kör fram och tvärnitar så att gruset sprutar, ca 2 m från hästens bakben. Vi for ut i diket men ingen ramlade av, istället satt jag av och gick fram till gubben i bilen, ifrågasatte vad tusan han sysslade med - varpå han högröd i ansiktet skriker ur vägen! Han kör sedan fram mot mina ben och tvärnitar typ en dm framför mig, jag blir så jävla rädd och arg att jag sparkar på gubbens stänkskärm. Nej, man ska inte göra så, jag vet, men först kör han nästan över oss och hästarna, sen gör han om bravaden och kör avsiktligt nästan på mina ben.

Vi ringde till polisen direkt, jag var övertygad om att gubben var berusad dessutom. Polisen dyker upp efter 20 min ca och gubben har smitit från platsen, jag vet dock var han bor och hänvisar dit.
Jag talar om att jag vill göra en anmälan, berättar också det "dumma" jag har gjort och varför. Berättar om att hästen är ung, visar på att vägen är så smal att man inte kan rida undan, visar märkena i grusen. Det är då farbror polisen gör sitt "kloka" uttalande:mad:

Han tog emot anmälan, ärendet avskrevs efter en tid utan åtgärd, gubben påstods ha varit nykter.

Så; var beredda på att inte få så mycket gehör för en ev anmälan mot bilister.

...och då är det kanske lättare att flytta sig själv och klart mindre farligt. Även om chaffören försökte bromsa hinner ekipaget inte stanna så snabbt och han kan inte tvärbromsa. Då måste han kanske handskas med ett sladdande fordon också.

Nej - jag försvarar inte honom men för att olyckor inte ska fungera så krävs att man hjälps åt i trafiken. Skymd sikt - alla måste vara mer vaksamma.

Ja herregud... Words :crazy: Det är sorgligt vad vissa människor är respektlösa. Hoppas allt går bra med dig och ditt ben!

Men usch va hemskt! Han kunde ju ha stannat och kollat, specielt om hon ramlade av . Nu kanske han inte hann se er men jag tycker ändå att folk inte visar tillräckligt med hänsyn till hästar i trafiken . :mad:

Någon gång i våras körde en gammal gubbe på mig och hästen när vi var ute och red, då var det ändå andra hästar och massa barn där - man kör lugnt! Han körde på hästens bakhas, ömmade när man rörde vid det. Tack o lov för den snälla hästkunniga person som var där, jag var helt chockad och bara gapa.
Har varit livrädd för bilar hela sommarn nu , jobbigt då det inte var något jag kunde undvika heller.

Nej, det är inte så stor idé att anmäla om en bilist skrämmer hästen. Har frågat en polis om varför det är så få bilister straffas då det kan innebära ren livsfara för ryttaren om bilisterna inte visar hänsyn (och ännu värre skrämmer hästen med flit) Han berättade att maxstraffet då är två år i fängelse, och det är om ryttaren skulle dö p.g.a att bilisten har varit "vårdslös. Men det kan ändå vara värt att göra en anmälan, för har personen blivit anmäld tidigare för liknande är det ganska troligt att dom tar in honom/henne.
Annars brukar det också hjälpa att påpeka för bilisten att det är h*n som får betala för alla skador om nåt händer. Lista upp vad vet., sjukhus och ev. skador på bilen skulle kosta så kör dom nog långsammare förbi nästa gång :devil:

( btw är väl det här den 174803834e tråden om bilister som inte visar hänsyn i trafiken? :angel: )

Usch säger jag bara! :eek:
Men en lite "lustig" sak jag läste en gång och som faktiskt stämmer är ju att om man är ute och kör och får syn på en älg ute på vägen så saktar nog i princip ALLA ner och stannar/kör sakta förbi älgen för ingen vill väl krocka med en stor älg :crazy: men ser man en häst på vägen, då är det tydligen helt okej att blåsa förbi i 110! och jag kan garantera att ingen vill krocka med en stor häst heller... Vad inte så många verkar tänka på är att hästar också är levande djur :idea:

Dock ska det ge en stor eloge till alla dom som saktar ner för hästarna, för det finns faktiskt en del sådana också:bow:

ush det är ju nåra gånger man han blivit arg på billister... man upphör aldrig att förvånas... :(

en gång var jag och mamma ute och red på en jätte liten väg där dom precis hade dikat ur så dikena var jätte djupa och breda. Vägen var inte tillräckligt bred för att bilen skulle kunna köra om, tyckte jag och mamma iaf. Så vi börjar peka att vi ska rida in på avtagsvägen ca 30m längre fram. Gubben i bilen börjar ilsket vifta med armarna och vi försöker då vara mer tydliga med att vi ska svänga av snart sen böjar vi trava lite för att komma undan lite snabbar då gubben börjar bli riktigt sur... sen när vi har bara nåra meter till avtagsvägen och börjar sakta av till skritt igen, då häver sig gubbfan på tutan! :eek: Ingen kort heller! herre gud vad tänker folk med... ?

Tråkigt med nästan alla sorters trafikanter tycker jag. Cyklister, mopedister, bilister.

Nu är jag själv en person som aldrig sitter och kör i för hög hastighet. Jag har sinnesro nog att köra i den hastighet som gäller. Så bara den saken kan jag inte förstå och verkligen inte godta ngn ursäkt för - det finns nämligen ingen vettig sådan.

Men när det kommer till hästar i trafiken annars - om man bortser från människans svaga sinne och enorma stress - så är det nog få som förstår att det faktiskt är levande djur de möter. De förstår inte hur lätt det är att skrämma dem, vad som skrämmer dem, att det faktiskt låter ganska otäckt när en bil kör över grus/genom vatten/har släp efter sig... De tänker inte på det för de har aldrig ridit själva i trafiken och blir därför aldrig påminnda om att det faktiskt låter om trafiken - ganska högt tom.

Att en person på rullskridskor kan få en häst att vända och ta till sken är för många människor inte befintligt. Jag har mött folk som ser att hästen håller på att gå i bitar och slänga av mig på kuppen, men som inte förstår att det är DEM som skrämmer djuret. Istället fortsätter de i samma tempo, samma riktning, på samma sätt. Speingande barn som ville hälsa på oss har fått min häst i panik. Inte trodde väl dom att det var deras fel att hästen stod på bakbenen - de var ju långt bort på ängen.

Dessutom måste jag säga, som bilist själv, att ryttare är otroligt dåliga på att TACKA och UPPSKATTA trafikanter som ändå försöker. Gör det, så kommer folk att förstå när de gör rätt och att vi ryttare också bryr oss om att de anstränger sig. Bara att LE skulle vara en trevlig gest - hur ofta ler ryttare när man passerar med bil? De ser snarare bittra ut i regel. LE, VINKA, NICKA eller vad som helst som visar att ni är tacksamma.

Sen håller jag med att som ryttare så vill man helst kasta sten på 90% av alla bilister man träffar på under en tur. Tyvärr. Men glöm inte dem som faktiskt tänker sig för.

Var ni just absolut tvugna att vara efter vägen när ni visste om att det var dålig sikt?

LB chaffisen såg nog inte er fortare än ni såg honom och hur fort får man stopp på ett ekipage på kanske 30 ton? men OK han körde för fort.

Kolla olycksstatistiken på dödsolyckor i trafiken...vem står för den största delen? LB chaufförer. Vilka är det som kör så berusade så att de inte vet vilken riktning på motorvägen de ska köra i? LB cahufförer. Vilka är det som kör ända upp i r-ven på hästsläpen? LB chaufförer. Vilka är det som ligger och kompiskör i båda filerna, i uppförsbacke på motorvägen? LB chaufförer. Vilka är det som kör konstant för fort? LB chaufförer. Vilka är det som brukar påstå att medbilisten "plötsligt bara kom över på fel sida" och orsakade olyckan. Medbilisten lever i regel inte efter en sådan olycka och kan inte berätta vad som egentligen hände...

Jag är så i i h-v-te trött på LB chaufförer som sitter och rattar TON med en väldigt liiten hjärna bakom pannbenet:mad: De utgör en livsfara för andra, inte bara hästekipage. Ofta har de dessutom mage att slå sig för bröstet och kalla sig yrkeschaufförer som kör mycket bättre än alla andra. Jo, pyttsan!

Ang TS fall så finns det bara ett svar på det; LB chauffören ska anpassa hastigheten efter den sikt och det väglag som råder på den aktuella sträckan. Folk och fä ska inte behöva kasta sig i diket för att en lastbil vräker sig fram över ett backkrön eller i en kurva. Om det hade varit ett barn på cykel, på väg hem från skolan - ska han/hon också kasta sig i diket för att undgå att bli manglad??

Ok fattat din ståndpunkt att du hatar LB chaufförer

Förhoppningsvis håller dom (cyklister) sig på sidan om vägen och inte som TS mitt på vägen
Hur kan man vara så DUM, och när han ser att hästen står mitt ute på vägen och trampar runt (antagligen hörde dom lastbilen betydligt tidigare än vad vi gjorde)
Men MÅSTE man till allt pris fara ut efter vägar när sikten är dålig och man vet att bla tung trafik förekommer?

Kolla olycksstatistiken på dödsolyckor i trafiken...vem står för den största delen? LB chaufförer. Vilka är det som kör så berusade så att de inte vet vilken riktning på motorvägen de ska köra i? LB cahufförer. Vilka är det som kör ända upp i r-ven på hästsläpen? LB chaufförer. Vilka är det som ligger och kompiskör i båda filerna, i uppförsbacke på motorvägen? LB chaufförer. Vilka är det som kör konstant för fort? LB chaufförer. Vilka är det som brukar påstå att medbilisten "plötsligt bara kom över på fel sida" och orsakade olyckan. Medbilisten lever i regel inte efter en sådan olycka och kan inte berätta vad som egentligen hände...

Jag är så i i h-v-te trött på LB chaufförer som sitter och rattar TON med en väldigt liiten hjärna bakom pannbenet:mad: De utgör en livsfara för andra, inte bara hästekipage. Ofta har de dessutom mage att slå sig för bröstet och kalla sig yrkeschaufförer som kör mycket bättre än alla andra. Jo, pyttsan!

Ang TS fall så finns det bara ett svar på det; LB chauffören ska anpassa hastigheten efter den sikt och det väglag som råder på den aktuella sträckan. Folk och fä ska inte behöva kasta sig i diket för att en lastbil vräker sig fram över ett backkrön eller i en kurva. Om det hade varit ett barn på cykel, på väg hem från skolan - ska han/hon också kasta sig i diket för att undgå att bli manglad??

Snälla, generalisera inte! Det kan hända att statistisken ser illa ut, men hur många procent av den står de utländska förarna för? Jag tror faktiskt att de drar upp siffrorna rätt ordentligt, och i såna fall vill åtminstone inte jag få skit för det. Dessutom är det ju så, att även personbilsförare kör som svin (se statistiken) men det blir inte lika uppmärksammat. Skulle tro att man möter fler iditoter i personbil i sin livstid än i lastbil.

Jag har aldrig råkat ut för lasbilar som inte visat hänsyn, däremot privatbilister, och jag har ridit ute på vägarna i snart 20år, även 70-vägar.

Och, såklart, visst gör jag som chaufför också fel ibland, man är ju trots allt inte felfri, det är ingen. Men i närheten av hästar stannar jag och stänger av om jag ser att det behövs.

/Hästägande yrkeschaufför (lastbil)

Och du.. lastbilschaffisarna "kompiskör" inte i båda filerna på motorvägen. Problemet är pressade tidsmarginaler och hastighetsregulatotn som gör att bilarna inte går fortare än c:a 90km/h. Om en förare tror att hans bil går fortare så vill han köra om för att vinna tid och då blir det tyvärr en segdragen omkörning.

Senast ändrad:

Jag blir oxå så jvla arg på bilister som bara fräser förbi hästarna utan att sakta ner och håller inte avstånd. UNDRAR VAD DE HADE TYCKT OM JAG GORDE SÅ NÄR DERAS BARN ÄR UTE O CYKLAR PÅ VÄGEN???
Kanske skulle prova... :devil:

Där jag hade hästen innan blev det ohållbart att rida ut, då man var tvungen att skritta en bit på en landsväg 50-70 väg.
Fick sluta att rida ut! Man satt med hjärtat i halsgropen hela tiden. Ingen njutning alls, bara skitjobbigt!!

Jag undrar samma sak; måste LB chaufförer ut på vägarna ö h t?

Det är en väsentlig skillnad på lastbil kontra personbil! Inser man inte att vikt och volym på fordonet innebär ett större ansvar så bör man nog inte framföra sådana fordon.

Det finns en anledning till att de försöker reglera hastigheten i lastbilarna...uppenbarligen respekterar LB chaufförer inte hastighetsbestämmelserna.

Jag bryr mig inte om vilken nationalitet LB chaufförerna har, det är deras beteende i trafiken som är det viktiga. Sen är det säkert så att utländska chaufförer nyss avkomna från färjan och dryck som serveras där är ÄNNU farligare i trafiken. Hörde på radio i går att de har stoppat ett MKT lovvärt initiativ som gick ut på att ett bevakningsföretag tar alkotester i hamnen, på LB chaufförerna, vad jag har förstått så har de upptäckt en hel del rattonyktra där.
VARFÖR stoppar Polisen detta initiativ:confused: Kan man inte samarbeta på något sätt? Det är ju tydligt att polisen inte klarar av att bevaka vägarna p g a bristande resurser eller bristande organisationsförmåga.

Ja, ja - nu gled det ifrån TS en hel del men min irritation gällande LB chaufförer är just nu extra hög efter en tur till Klippan igår då ett antal lastbilar låg och tryckte bakom hästsläpen. Deras framfart genom Röstånga/Billinge samhällen var inte heller att leka med, de höll ungefär 70 km/h genom samhället!:mad:

Jag är så i i h-v-te trött på LB chaufförer som sitter och rattar TON med en väldigt liiten hjärna bakom pannbenet:mad: De utgör en livsfara för andra, inte bara hästekipage. Ofta har de dessutom mage att slå sig för bröstet och kalla sig yrkeschaufförer som kör mycket bättre än alla andra. Jo, pyttsan!?

Var har du fått all din statistik från?
I alla fall härmokring är lastbilschaffisar dom bästa på att visa hämsyn mot andra trafikanter just för att dom kör så stora fordon.
Du tror inte att det har att göra med personen bakom ratten i stället för yrket? Eller blir lastbilschafförerna helt plötsligt lugna och hänsynstagande så fort dom sätter sig bakom ratten i en personbil? :angel:
Lastbilar är ju något större än en personbil och behöver därför liiite mer utrymme.
Sen kanske inte lastbilschaffören i det här fallet hann se hästarna eftersom det, som sagt var, var väldigt dålig sikt just då. Han hade inte precis kunnat ställa sig på bromsen så fort han såg dom.

Ska man börja skylla på lokföraren om hästen får panik när tåget kommer? :smirk:

Senast ändrad:

hur tror du att du hade kunnat ha allting hemma som du har eller kunna handla allt som du vill?sverige hade stått helt still utan våra lastbilar

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, Jag vill egentligen bara skriva av mej i ren frustration. Idag var jag och fyra vänner ute och red. Vi ser att det kommer en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 514
Senast: Sar24BB66
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 379
Senast: Zarro
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama