Sv: Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!
Alltså; jag vet itne om jag har samma "typ" av häst som dig och om man ens skulle klassa det som en bra metod, men såhär har jag fått tänka;
(kuse som stänger av och blir totalt okoncentrerad vid stress, krävs väldigt låg stressnivå innan han börjar bli okänslig dessutom)
Är det extremt, då går vi tillbaka till väldigt konsekvent bäbisnivå. Jag vill att han ska förstå att det faktiskt lönar sig bättre att lyssna på matte även om han har någon påhittad eller riktig anledning att inte göra det och jag vill alltid vara konsekvent på så vis att jag "tar igenom" kommandot inom såpass rimlig tid att hästen kopplar det till kommandot. T ex tränade jag häromveckan endast på att stå stilla. I en halvtimme. Varav en hel del av tiden inte var stillastående (kusen tyckte att allt var skitläskigt och att han hade all anledning att inte stå stilla!) men med konsekvent stannande när han gick. Eftersom han blir väldigt okänslig kan jag ibland behöva ta så mycket (så höga faser) att jag känner mig elak, men i längden känns det ändå som att det fungerar bäst - när det behövs vill säga- för att inte bli inkonsekvent och tala om för hästenatt ibland är det ok att ignorera, ibland inte.
När man kommit över någon sorts magisk spärr tack vare förmågan att vara konsekvent - då blir det *poff* en annan häst som är uppmärksam och känslig!
Vissa dagar tar det så lång tid att komma dit att jag ger upp och jobbar vidare dagen efter istället, andra dagar kan det vara periodvis under ett och samma pass, och de bra dagarna är han en pärla hela passet!
Lyckligtvis börjar de bra dagarna bli fler och fler och gränsen innan man tappar kontakten blir högre.
Så för min del funkar det mao att höja kraven och vara superduperkonsekvent - men utan att för den skull ta sig vatten över huvudet genom att kräva för svåra övningar i det läget, finliret får vi ta dom pass som känns bra. De bra dagarna måste jag se till att vara så mjuk som möjligt, så rättvis som möjligt, så fokuserad som möjligt och så konsekvent som möjligt, annars blir det nästan garanterat en sån där halvtaskig eller riktigt dålig dag precis efter för att man omedvetet glider med i det "lätta" och blir lite slapp!
När jag rider för tränare blir det nästan alltid så dagen efter trots att det kan gå kanon under själva träningen -för att det är supersvårt att vara totalt inne i ridningen och totalt juste + konsekvent mot hästen samtidigt som en instruktör vill att vi ska göra ditt och datt inte alltid helt mentalt förberett från min sida...
Vet inte om det här svamlet gav så mycket, och jag jobbar ju fortfarande med att få bara bra dagar - fast samtidigt känns det som att ju mer jag accepterar de "dåliga dagarna" som en del av hästen och alltid är mentalt förberedd att behöva gå ner till basicsnivå, desto bättre blir det..
En lite mer konkret grej som hjälpte mig en period det var jobbigt (fullt ös i huvudet på hästen, svårmanövrerat och svårt att få kontakt) var att skritta lite slalom mellan koner och försöka få till en hyfsad böjning mellan konerna. Ibland så tight att det var ett pussel att öht komma runt, och ibland lite längre mellan konerna så det gick att trava runt och rida lite mer regelrätt böjning mellan.
JAG var tvungen att skärpa till mig och verkligen fokusera på det jag ville och ta igenom mina hjälper - annars hade vi druttat på konerna eller helt enkelt inte kommit runt!
att verkligen ta igenom min halvhalt i mitten, att vara övertydlig med fokus och sits. Fast så är ett av mina "problem" med den hästen att man kan behöva ha ett mål som är betydligt högre än det man satt för att få något resultat - t ex kan jag behöva tänka tvärhalt för att få en skrittövergång från trav (är nog lite försiktig av mig!) eller tänka att jag skrittar när jag i själva verket bara vill ha lite mer normalt tempo i traven...