Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!

R

racerkorv

Jag har ett litet fantastiskt sto med enorma förutsättningar för skolning, rent fysiskt alltså.... Däremot är hon varken metodisk lyssnande eller särskilt noggrann, fort och snabbt och nästan är hennes valspråk just nu. ;-)
I synnerhet uppsuttet, vilket leder till att vi båda blir lätt frustrerade och när hon blir stressad blir hon okänslig för alla former av fina hjälper. tygel mot halsen känns inte, pet med vaden känns inte, fippel med tygel känns inte i kapsonen etc hon blir alltså hård och försöker lösa det genom att öka takten.

Finns det några grundläggande övningar för lyhördhet för fina hjälper samt lyssnadet som ingår som steg i skolningen ni gör? Jag behöver bryta ned saker och ting för henne i mindre bitar. Min tränare vill att jag ska träna fulländade öppnor men sanningen att säga så behöver vi bryta ned arbetet i mindre bitar.

Hon hästen alltså, verkar ha bestämt att det är stor skillnad på att träna PNH vilket vi gör med viss finess och lätthet, och detta med kapson (USCH) och gå på särskilda sätt (BLÄ)

Snälla hjälp en noob

Sv: Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!

ja det kan nog vara svårt att göra fulländade öppnor bara sådär, innan allt annat sitter:D

om hon inte förstår/blir stressad så är det nog bra att börja helt från början igen så att man har en bra grund att stå på. tycker det låter väldigt sunt att, om arbetet inte funkar ta det lite lugnt och koncentrera sig på ett och ett steg...ev. gå tillbaka några steg.
det brukar vara så att när man själv vet vad man gör och åtminstone försöker göra rätt så blir hästen också mer uppmärksam och tycker att den "nya uppgiften" var riktigt skojig"!

börja enkelt, lär henne att kapsonen betyder framåt neråt, samt böjning genom kroppen. korta pass så hon int hittar på en massa annat om det är den sortens energibomb. :p8från marken)
när det funkar kan du kanske börja med lite longering, först på nära håll och att hålla kvar böjning och framåt nedåt även där. det som är viktigt då är att tänka inre fram/framdelen ut så att hon inte trycker in bogen och bär med det benet. meningen är átt hon ska lära sig att använda det inre bakbenet. efter det, jobba med böjd rakt fram/öppna sluta, för hand och lär in skänkeln med handen så kanske hon bättre förstår vad ni sysslar med när du sen rider.

jag har förstås ingen koll alls på vad du egentligen behövde veta, men det var ett litet tips iaf.:)

Tack! Ja det var väl den sortens stöd jag behövde;-)
Hon har kopplat att kapsonen betyder neråt, böjning är mindre intressant och blir lätt dragkamp (jag tror jag vill ha mer än hon kan erbjuda) och bogen skjuter hon gärna fram så att hon föser mej inåt, om vi försöker gå på rakt spår. Om jag går i en liten volt med henne kan hon både böja sig och trampa under riktigt fint och jag kan påverka henne med att touchera med spöt i skänkelläget och peta in bogen på samma sätt. Är det dumt att träna på volt och försöka få ut henne på ett rakt spår ur volten? SÅ att det blir några steg i alla fall och så beröm?

Om man ska ta bara EN del uppsuttet vad ska man då satsa på? Undertrampet? Att hon går på flera spår eller böjningen? För henne är dte fullkomligt obegripligt varför man ska gå på det där viset fast man ska rakt fram;-) Det finns liksom enklare sätt verkar hon inse;-)

Givetvis vill inte tränaren att vi ska gör fulländade öppnor;-I
Jag menade att hon vill at vi ska få ALLT att funka på en gång och det verkar vi inte klara;-)

Hempfling tex säger ju att böjningen kan man låta vara för den kommer med utvecklad muskulatur och mjukhet?!

om du har rätt böjning mm på volten så funkar det nog bra att gå ut några steg på spåret.
men egentligen ska du nog kunna börja direkt på spåret- om hon förstår sammanhanget på volten- om du är konsekvent och tydlig med vad du vill.. bestäm dig för att plockandet i kapsonen betyder framåt, nedåt och ställning i nacken, dvs böjning, plus: ha fokus på att inner fram inte spjärnar inåt. är du envis med detta kommer hon möjligtvis(vet inte hur din häst är men) tycka att det blir ohyggligt jobbigt:D/svårt att förstå men det kommer lossna bara du tränar! de första gångerna brukar det vara lite svårt att få till det, men sen märker man hur hästen börjar lyssna på hjälperna och forma sig som man vill. och gör hon det så är jag säker på att hon komemr att tycka det är intressant=istället för att hitta på egna saker.men det förutsätter att du vet vad du själv vill ha för resultat:p;)

i början räcker det gott och väl med några steg,sen stannar man och ger beröm. det är jobbigare än man tror för pållen att i början bara ta några steg i böjd rakt fram, så det får man vara jättenöjd med!

Om ridningen: jag skulle ha fokuserat på rätt böjning- samt att flytta framdelen lite utåt- så att innerbak har lättare att trampa fram lite bättre mot tyngdpunkten. poängen i början är att hästen ska börja sträcka fram inre bak bättre. när böjningen är där försök få till en bra överlinje- så att hon sträcker fram näsan och därmed höjer ryggen. men både böjning och överlinjen hänger ihop och är nog egentligen beroende av varandra för att verkligen "få till det där rätta i steget".

Jo, envisa små hästar kan vara rätt så ...krävande när det gäller vad de vill eller inte vill göra, innan de kommit fram till att matte faktiskt har roliga övningar att erbjuda:p

Jag har en likadan. Hon kan koncentrera sig ytterst korta stunder åt gången och man måste ge m'ängder av beröm - vissa dagar för så simpla saker som att skritta på en volt annars blir hon grinig och negativ dessutom. Det är ruggigt påfrestande för tålamodet men nyttigt.

Hon funkar bäst om man inte rider med max en annan ryttare åt gången i paddocken och då en som inte flänger eller smackar oavbrutet, sånt leder genast till spänd och stressad häst.

Allra bäst funkar hon om man rider ca 20 minuter var tredje dag. Hon behöver många vilodagar för att hinna smälta och tänka igenom allt. Oftare än varannan dag är meningslöst att rida. Har provat att rida tre dagar i rad vid ett tillfälle - det slutade med att vilken tygel jag än tog i så svängde hästen åt höger... :crazy:

Dela upp passet i små delar, bryt ner arbetet i smådelar som du själv säger. Ta en del i ategt, ge mycket beröm. Jag tycker att det funkar bra att lägga in pauser på ca tre minuter titt som tätt under arbetet. I början så kunde man svänga max två ggr i trav innen styrningen slutade funka. När jag kände att hon höll på att tappa bort sig så gör vi helt rnkelt halt och står helt still några minuter, kliar lite på manken och pratar lite. Sedan tar vi det en gång till.
Egter ett par månader så gick det att rida betydligt längre sekvenser, nu går det till och med att rida serpentiner mellan konor utan att det blir pannkaka av allt. Vi behöver inte halterna lika ofta längre, nu kan det räcka att bromsa upp lite extra elller skritta några steg ibland räcker det till och med att berömma lite extra!

Efter ett fullkomligt meningslöst ridpass där vi båda slutade som frustrerade förlorare tar jag ett steg bakåt. Den här damen är värd att vänta på. Efter några pass med den förbannade kapsonen hade jag min gamla känsellösa ridskolehäst under mej igen. Så nu är vi tillbaka på en tygel och repgrimma, både hon och jag behöver träna mer på fina hjälper och känslighet;-) När hon blir hård är jag inte bättre än att jag blir som hon och då har vi en dålig spiral och inte har vi kul heller. Igår var hon så himla NÖJD med att vi hade "viskat och lyssnat" och det var jag med.
Tack för tipsen jag återkommer till dem när tiden och min hand är mogen!
/Ulrika

Efter några pass med den förbannade kapsonen hade jag min gamla känsellösa ridskolehäst under mej igen.

Som du verkar ha kommit på så är det ofta så att en "döv" häst egentligen är väldigt känslig. Och för att stå ut med oss och våra i många fall alldeles för grova hjälper så stänger hästen av istället.

Jämför med om du ska få massage. Är massören alldeles för hårdhänt så spänner man emot istället för att slappna av och då blir det ingen effekt.

En kapson är ett skarpt verktyg, man ska inte lura sig på att det inte finns något i munnen. För att göra den mildare så kan man sätta på ett nosludd och så får man tänka på att vara väldigt, väldigt mjuk i handen.
Har man tagit så hårt att hästen börjar försvara sig genom att inte lyssa, spänna sig eller på annat sätt visa sitt missnöje, så får man istället släppa sin hjälp och ge en ny, mkt mildare hjälp i tygeln. BE om ett gensvar, inte kräva.

Lycka till!

Jag tycker att alla mina svarat negativt på kapsonen, de har mjuknat och kunnat böja sig "bakifrån" då jag fått igenom avslappning i överlinjen.
Att få avslappning genom böjning -av kapsoninverkan, har inte funkat, -för mig.
Jag kan ha gjort fel -för mycket, men enda lösningen var att plocka av den, för vi kom inte vidare.

På tränsbett funkar det bäst från marken, eller bara i grimma om den sitter rätt stilla och kopplar linan i innerringen.

Alla hästarna regarerar genom att låsa nacken vid arbete på lina o kapson, och ridet har de sälla gett efter ärligt utan bara ställt sig lite stelt i nacken, inte mjuknat ärligt genom kroppen.

Men som sagt, jag kanske gör helt fel, tränade under överssende av en som alltid använder kapsonen, och fick tydliga instruktioner, men upplevde aldrig bra och ärliga svar från hästen. Bara motstånd som vi jagade efter att möta och bota hela tiden. och hästen hittade nya vägar att komma undan obehaget på nosen.
hade en luddklädd kapson som satt rätt löst, men upplevde att det var själva trycket i sidled som blev fel

Hästen låste sig mot att få signal om att ställa nacken mer än den böjning som fanns i kroppen. Inverkan blev för rak och kraftfull. Känslig del nacken, lättare att påverka och få mjukhet genom munnen och sedan böjning bakifrån känns det som i dagsläget.

Just det, eftersom man får en direktpåverkan på nacken så är det väldigt kraftfullt. Håller med om det där med böjningen genom hela kroppen! Det är väldigt lätt att överböja med en kapson, och då blir det motstånd i hela kroppen istället för mjukhet.

Jag tycker att alla mina svarat negativt på kapsonen, de har mjuknat och kunnat böja sig "bakifrån" då jag fått igenom avslappning i överlinjen.
Att få avslappning genom böjning -av kapsoninverkan, har inte funkat, -för mig.
Jag kan ha gjort fel -för mycket, men enda lösningen var att plocka av den, för vi kom inte vidare.

På tränsbett funkar det bäst från marken, eller bara i grimma om den sitter rätt stilla och kopplar linan i innerringen.

Alla hästarna regarerar genom att låsa nacken vid arbete på lina o kapson, och ridet har de sälla gett efter ärligt utan bara ställt sig lite stelt i nacken, inte mjuknat ärligt genom kroppen.

Men som sagt, jag kanske gör helt fel, tränade under överssende av en som alltid använder kapsonen, och fick tydliga instruktioner, men upplevde aldrig bra och ärliga svar från hästen. Bara motstånd som vi jagade efter att möta och bota hela tiden. och hästen hittade nya vägar att komma undan obehaget på nosen.
hade en luddklädd kapson som satt rätt löst, men upplevde att det var själva trycket i sidled som blev fel

Hästen låste sig mot att få signal om att ställa nacken mer än den böjning som fanns i kroppen. Inverkan blev för rak och kraftfull. Känslig del nacken, lättare att påverka och få mjukhet genom munnen och sedan böjning bakifrån känns det som i dagsläget.

Har samma reaktion på mitt kallblod med kapson. Tvärlåser hela kroppen & nacke oavsett vad man gör.
Ett enkelt vanligt hederligt sweetiron tränsbett är hans melodi.
Min kapson hänger i sadelkammaren & möglar just nu :grin:

Intressant, det kändes ett tag som om jag missat hela grejen hur kapsonen ska användas. men jag har nu börjat inse att det som hästarna tydligt visar brukar stämma..:idea:

Då unghästen går kanonfint på lina i grimma eller tränsbett, mjuk och elegant men tvärlåser sig mot kapson, fastän linan mestadels hänger slak och jag formar med kroppsspråket, då måste den vara ett för skarpt redskap för oss!

Araben låser sig så hon blir okontaktbar med kapson, men mjuknar i överlinjen och kan böjas med lite pill i tränsbettet och aktivering av skänkeln.
Så mina kapsoner hänger bra där dom hänger numera..

De får ju motsatt effekt mot vad man från början la på dem för då hästen överreagerar mot inverkan!
Upplever att hästen blir "framdelsfokuserad" och koncentrerar sig mer på sitt huvud än på vad bakdelen och ryttaren gör med sitsen.
Mer framtung känsla..

Jo att lyssna på hästen brukar vara ett bra sätt att komma på vad som är fel;-) Kommunikation är ju liksom åt TVÅ håll, ibland glömmer man det tror jag;-) Man går ut där och håller monologer och sen undrar man varför i hela friden det inte funkar;-)
Jag har modifierat min kapson så att den inte rutschar nedåt och fixat så att den har perfekt passform, idag accepterade hon den när jag var fjäderlätt på handen och endast skakade tygeln lite, men då tränade vi bara neråt och fram... bara tyngden hos den är ju en stark verkan.... Det finns en modell som kallas Vienna som inte har järn...

Det finns en modell som kallas Vienna som inte har järn...

Jag har en kapson utan järn. Den är mild och bra, men måste sitta ganska fast för att inte flytta sig när man rider, som en engelsk nosgrimma ungefär. En kapson med fast järn behöver inte sitta åt lika mkt, men är också skarpare och mer precis.

Det är ju faktist inte något måste att ha kapson, men man måste hitta något sätt att kommunicera med hästen som ger "böjningshjälper". Ett vanligt bett, eventuellt med parerstänger, kan funka minst lika bra.

Om hästen tycker illa om alla former av böjningshjälper så kanske det är ngt i kroppen som gör ont då?

Senast ändrad:

nej, det är klart att man inte måste använda kasponen men jag tror att det är ett bra verktyg just i början när man jobbar från marken. sen kan ju tränsbettet funka bra det också. :)
om man bara använt kapson när man ridit så förstår jag verkligen att det inte funkat!. det är nog väldigt svårt att från ryggen inverka till att hästen ska länga överlinjen med enbart kapson- för när man tar i kapsonen från ryggen tas ju tygeltaget bakåt och inte framåt nedåt.och om hästen redan från början spjärnar i mot så blir det bara en väldigt otrevlig dragkamp.:crazy: då är det nog smartare att använda tränsbett till att lösgöra och om då hästen är lösgjord få ställningen i nacken med kapsonen/enbart använda tränsbett.

som sagt, kapsonen är ju skarp, så det förutsätter att man plockar-lirkar i kapsonen tills hästen förstår- då behövs bara en minirörelse för att hästen sen ska svara. precis som elbereth skriver:be om böjning, inte dra statiskt i den, då spänner hästen bara imot.

min erfarenhet är att det är viktigt att verkligen lära in vad man vill så att hästen förstår, sen blir kapsonen ett bra komplement. min ena hästen tyckte första gångerna att kapsonen var otrevlig och onödig- när jag tog i den så spände hon sig och spjärnade imot allt vad hon kunde. men när jag mjukt och försiktigt visat henne vad jag ville, så behövs det nu bara en liten, liten rörelse för att hon direkt ska slappna av och länga ut halsen. hade jag istället struntat i kapsonen för att hon inte "gillade"/ inte trivdes med den så tror jag att jag varit lite fel ute, hade blivit lite som att gå undan från det verkliga problemet- att hon inte förstod och inte ville slappna av i överlinjen.

hade jag istället struntat i kapsonen för att hon inte "gillade"/ inte trivdes med den så tror jag att jag varit lite fel ute, hade blivit lite som att gå undan från det verkliga problemet- att hon inte förstod och inte ville slappna av i överlinjen.

Ja det är en bra synpunkt! Så kan det vara även med andra saker som är nya. Hästen protesterar för att den inte förstår eller för att den är ovan vid att göra den rörelsen. Då kan man vara lite envis, och försöka lirka lite så att hästen vågar pröva iaf. Då kan den komma på att aha, vad skönt det var att sträcka sig framåt eller vad det nu är, och sen går det jättebra!

Men en liten varning bara för att det kan vara så att det gör ont någonstans, och då ska man inte envisas såklart.

Alltså; jag vet itne om jag har samma "typ" av häst som dig och om man ens skulle klassa det som en bra metod, men såhär har jag fått tänka;
(kuse som stänger av och blir totalt okoncentrerad vid stress, krävs väldigt låg stressnivå innan han börjar bli okänslig dessutom)
Är det extremt, då går vi tillbaka till väldigt konsekvent bäbisnivå. Jag vill att han ska förstå att det faktiskt lönar sig bättre att lyssna på matte även om han har någon påhittad eller riktig anledning att inte göra det och jag vill alltid vara konsekvent på så vis att jag "tar igenom" kommandot inom såpass rimlig tid att hästen kopplar det till kommandot. T ex tränade jag häromveckan endast på att stå stilla. I en halvtimme. Varav en hel del av tiden inte var stillastående (kusen tyckte att allt var skitläskigt och att han hade all anledning att inte stå stilla!) men med konsekvent stannande när han gick. Eftersom han blir väldigt okänslig kan jag ibland behöva ta så mycket (så höga faser) att jag känner mig elak, men i längden känns det ändå som att det fungerar bäst - när det behövs vill säga- för att inte bli inkonsekvent och tala om för hästenatt ibland är det ok att ignorera, ibland inte.
När man kommit över någon sorts magisk spärr tack vare förmågan att vara konsekvent - då blir det *poff* en annan häst som är uppmärksam och känslig! :)
Vissa dagar tar det så lång tid att komma dit att jag ger upp och jobbar vidare dagen efter istället, andra dagar kan det vara periodvis under ett och samma pass, och de bra dagarna är han en pärla hela passet! :love: Lyckligtvis börjar de bra dagarna bli fler och fler och gränsen innan man tappar kontakten blir högre.

Så för min del funkar det mao att höja kraven och vara superduperkonsekvent - men utan att för den skull ta sig vatten över huvudet genom att kräva för svåra övningar i det läget, finliret får vi ta dom pass som känns bra. De bra dagarna måste jag se till att vara så mjuk som möjligt, så rättvis som möjligt, så fokuserad som möjligt och så konsekvent som möjligt, annars blir det nästan garanterat en sån där halvtaskig eller riktigt dålig dag precis efter för att man omedvetet glider med i det "lätta" och blir lite slapp! :o
När jag rider för tränare blir det nästan alltid så dagen efter trots att det kan gå kanon under själva träningen -för att det är supersvårt att vara totalt inne i ridningen och totalt juste + konsekvent mot hästen samtidigt som en instruktör vill att vi ska göra ditt och datt inte alltid helt mentalt förberett från min sida...

Vet inte om det här svamlet gav så mycket, och jag jobbar ju fortfarande med att få bara bra dagar - fast samtidigt känns det som att ju mer jag accepterar de "dåliga dagarna" som en del av hästen och alltid är mentalt förberedd att behöva gå ner till basicsnivå, desto bättre blir det.. :confused:

En lite mer konkret grej som hjälpte mig en period det var jobbigt (fullt ös i huvudet på hästen, svårmanövrerat och svårt att få kontakt) var att skritta lite slalom mellan koner och försöka få till en hyfsad böjning mellan konerna. Ibland så tight att det var ett pussel att öht komma runt, och ibland lite längre mellan konerna så det gick att trava runt och rida lite mer regelrätt böjning mellan.
JAG var tvungen att skärpa till mig och verkligen fokusera på det jag ville och ta igenom mina hjälper - annars hade vi druttat på konerna eller helt enkelt inte kommit runt! :p att verkligen ta igenom min halvhalt i mitten, att vara övertydlig med fokus och sits. Fast så är ett av mina "problem" med den hästen att man kan behöva ha ett mål som är betydligt högre än det man satt för att få något resultat - t ex kan jag behöva tänka tvärhalt för att få en skrittövergång från trav (är nog lite försiktig av mig!) eller tänka att jag skrittar när jag i själva verket bara vill ha lite mer normalt tempo i traven...

Tack Totola, det är alltid bra att få veta hur andra har det;-)

Jag har de här dagarna kommit fram till att det allra bästa för mej är att ha som metod att tro att hon alltid försöker sitt allra bästa, att det förmodligen är JAG som gör fel samt att hon visar att hon vill nåt när hon gör det och att det LÖNAR sig att ta reda på vad hon vill!

I går t ex insåg jag att hon är jätteduktig på att gå böjd på rakt spår om JAG bar siktar själv på det raka spåret... jag har gått och focuserat på hennes hals och huvud inte dit vi skall... hur fasen ska hon då veta var hon ska gå???*puckad*

Eller att hon går utmärkt i markarbete med bett i munnen men uppsuttet funkar det bäst med mitt LGbett, då tränade vi böjning på marken med vanligt tränsbett och sedan körde vi vidare och tränade böjning uppsuttet med en tränsning där hon inte blir fokuserad på att skydda sig mot tygeltag(hysteriskt slängande med huvudet om man nuddar tyglarna när hon har bett)

Till slut försökte hon få mej att förstå att det räckte nu och när jag titade på klockan hade jag suttit och harvat med henne i en timma och då HAR hon faktiskt rätt att tycka att hon kan få ha sin rygg ifred....

Det roliga med ovanstående metod där man litar på sin häst är att båda parter är så himla nöjda efter ett arbetspass, man riktigt känner hur hästen strålar av nöjdhet, och den kommer skuttande nästa dag för att fortsätta bli nöjd liksom...

Min häst blir mycket uppmärksam på mej om jag är uppmärksam mot henne, det låter kanske knasigt men så är det. Ju mer jag visar henne att jag INTE kommer att tvinga in henne i något ju mer erbjuder hon att göra. Så jag ber och får eller försöker tvinga och blir bara frustrerad;-)

Det är fruktansvärt SVÅRT att hålla sig kvar i den här metoden. Jag är fostrad hårt i en helt annan attityd till hästar och har levt ett halvt liv 50 år med den attityden. Men faktum är att det är den som gör det roligt och till en sann utmaning, då blir det som att man upptäcker tillsammans med sin häst hur långt man kan komma... en vacker dag kanske vi kan ta en liten söndagspassage som Hempfling;-)

INte vet jag, men idag har jag blivit så himla besviken på akademisk ridkonstfolk så jag blev riktigt deprimerad, inte fasen sitter väl konsten i prylarna man använder heller? (diskussion om vilka sadlar som dög tex)

Konsten måste väl ändå vara att få hästen att göra det man vill för att den VILL det? Inte för att det annars blir obehagligt? Är en dansande björn i tagghalsband och kätting något att njuta av ?
Träffade en häst som hade gropar i nosen som kapsonen vilade i! Det ni!:confused:

INte vet jag, men idag har jag blivit så himla besviken på akademisk ridkonstfolk så jag blev riktigt deprimerad, inte fasen sitter väl konsten i prylarna man använder heller? (diskussion om vilka sadlar som dög tex)

Konsten måste väl ändå vara att få hästen att göra det man vill för att den VILL det? Inte för att det annars blir obehagligt? Är en dansande björn i tagghalsband och kätting något att njuta av ?
Träffade en häst som hade gropar i nosen som kapsonen vilade i! Det ni!:confused:

Först och främst - absolut är det så, när man själv gör rätt blir allt så mycket lättare! :) De flesta hästar gör ju trots allt rätt när vi gör rätt!
Och ja, det vore himla tråkigt om även AR skulle börja falla in på spår som "den här utrustningen måste man ha!" eller "vill man lyckas så måste man ha en sån här häst!" osv. För det är ju lite tvärtom mot vad som är tanken! :p
Det där med lydnad är ett svårt kapitel tycker jag som är lätt att missbruka. Om man tar hänsyn till hästens psyke i träningen, att hjärnan ska "vara med" så känns det aldrig som att hästen riskerar hamna i det som du beskriver - en dansande björn i tagghalsband och kätting. Motivera hästen utan rädsla. Samtidigt behöver inte ett pisk med spöet t ex (om hästen genom kommunikationen vet att det inte är farligt utan betyder "sätt under dig!" t ex) vara så farligt, allt beror på om man tar hänsyn till hästens psyke eller inte och om man ger den en chans att hänga med- kommunikation!

Lite beroende på hästens mentalitet och tidigare erfarenheter känns det som att vissa hästar först behöver lite skolning och lydnad innan man kan komma över spärrarna och faktiskt få dom trivas med arbetet. Medans vissa är så känsliga och samarbetsvilliga att de behöver vara "med" hela vägen och alltid tas hänsyn till!
Som exempel- jag tror det är svårt (men inte omöjligt givetvis) att t ex få en stel, oliksidig häst glatt och villigt utföra svaga skolor med glatt humör redan vid inlärningen. Det är ju trots allt rätt jobbigt att börja aktivera andra muskler. Då får man be om lite - belöna - succesivt be om lite mer för att förhoppningsvis inte få hästen för negativ, samtidigt som man strävar efter att få den mjukare och starkare och till slut tycka det är enkelt - för att först då utföra övningen med "glädje".

Racerkorv: vad roligt att ni har en bra kommunikation du och pållen!

Men jag tror att det ibland är en lite luddig gräns mellan att vara förstående mot hästen och att vara lite för "snäll" och velig för att hästen inte vill/är stressad. är den det ska man nog fundera på varför den gör som den gör. kanske har den ordentliga spänningar i nacken som uppdagas när kapsonen används ( och då är det ju inte kapsonen i sig som orsakar problemet) eller så är hästen allmänt anti träningen i början- helt pga att det är jobbigt att börja använda kroppen rätt! men som sagt, är man konsekvent, bestämd men vänlig och tar de första stegen försiktigt så blir det nog i de flesta fall rätt.

det mesta handlar nog om att hästen; inte förstått vad människan vill/känner sig osäker på uppgiften/ eller helt enkelt inte vill för att den tycker det är jobbigt, särskilt med en tränare som inte riktigt har koll på läget;):p

Ja det är inte roligt om AR börjar utvecklas till nån inriktning där "eliten" med dyra BB-sadlar och piafferande PRE-hästar bara hör hemmma. men jag hoppas och tror att inte det blivit så.

huvudtankarna är väl fortfarande tvärtom: alla hästar som rids "passar" till akademisk ridning, dressyren är till för hästen- individen ska utfrån egna förutsättningar skolas till den grad att den inte tar skada av att bära ryttare, och den ska tycka det är roligt och vara stolt över sin uppgift.

Men det är klart att det finns diskussioner om vilka sadlar, sitsar, bett whatever, som passar bäst, men jag tänker mig att dom diskussionerna ofta utgår ifrån vad som fungerar bättre och vad som gör det lättare för ryttaren/hästen att uppnå det resultat man vill.

en häst som har kapsonmärken i nosen är sannerligen inte rätt tränad....

Racerkorv: vad roligt att ni har en bra kommunikation du och pållen!

Men jag tror att det ibland är en lite luddig gräns mellan att vara förstående mot hästen och att vara lite för "snäll" och velig för att hästen inte vill/är stressad. är den det ska man nog fundera på varför den gör som den gör. kanske har den ordentliga spänningar i nacken som uppdagas när kapsonen används ( och då är det ju inte kapsonen i sig som orsakar problemet)

Masseras regelbundet av diplomerad massör & är jättefin i nacken & i övriga kroppen, varken massör eller ET hittar någonting på honom. Men så fort kapsonen kommer på så blir det tvärlåsning. Han avskyr kapsonen helt enkelt.

Kan länga honom på enbart tränsbett & sits.

Alla hästar gillar det helt enkelt inte...
Varför då tvinga & envisas?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 759
Senast: Milosari
·
Ridning Intressant att veta hur långt man kommit i sin AR träning och jag vet att man inte får namnge tränaren man rider för, men en liten hint...
Svar
7
· Visningar
1 819
Senast: Koppar
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
F
Ridning True blue skrev precis som fio skrev så räcker det där en bit...... I början så räcker det att hålla koll på ganska få...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 713
Senast: Frida_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar