Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!

Sv: Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!

Det är det som är så intressant, jag upplever att det är när man lyckas formge hästen rätt i böjning, bra överlinje och framåtsvingande bakben- det är då som det blir en stabilitet och hästen är då koncentrerad och tycker att uppgiften är rolig! Så, gör man rätt, blir det intressant för hästen!

Så upplever jag det också! Sen är det såklart omöjligt att hålla det i evigheter, så för att få det konstruktivt bör man såklart ändå inte träna hur länge/hårt som helst! :angel:
Min ena som är rätt negativt inställd till dressyrande normalt sett blir väldigt positiv när man väl kommit till "jobb" och får lite stabilitet och är plötsligt väldigt uppmärksam, känslig och harmonisk (känslig är han oavsett, men inte alltid de andra två bitarna).

"Rider ni aldrig bara en ridtur i skogen eller så?
Är det så att hästen faktiskt uppfattar skolridningen som tillräckligt intressant i sig (kanske mycket beroende på att man inte håller på och harvar eller rider hästen svettig eftersom det är kvalitet man är ute efter....???"

De flesta AR-ryttare rider nog "icke-krävande" också alltså bara en kravlös sväng ut i skogen eller så, sen finns det dom som gärna vill ha koncentrationen och jobbet även när man rider ute, och mao förmodligen de som anser att skolridningen ska vara tillräckligt intressant i sig.
Själv är jag lite mittemellan, rider inte ut så ofta nuförtiden (försöker göra det en gång i veckan men är lite uterittsrädd och vill skona hästarna när jag inte är rejält laddad! :o Tar en promenad annars.) och försöker kompensera det genom att få hästarna tycka jobbet också är intressant, och att varva med annat som lite lek i ridhuset som är mer kravlöst.

Det här tycker jag är intressant!
Har svårt att se hur man tränar upp kondis, alltså hjärta o lungor utan att rida ut med jämna mellanrum.
För mig blir det oftast en kombination eftersom banan ligger ett par km hemifrån, så hästarna är varma då vi kommer till banan.

Rider ni aldrig bara en ridtur i skogen eller så?
Är det så att hästen faktiskt uppfattar skolridningen som tillräckligt intressant i sig (kanske mycket beroende på att man inte håller på och harvar eller rider hästen svettig eftersom det är kvalitet man är ute efter....???

Ja, det händer att jag rider ut, men det är verkligen inte lika ofta som förr.

JAg har blivit så kräsen (?) att jag absolut inte vill sitta och åka häst efter en väg- jag riktigt känner hur ryggen sänks, bakbenen skjuter på och jag sitter och belastar ryggen utan att hästen bär upp mig :D Det är möjligt att jag är lite paranoid....:p

Men under sommarhalvåret brukar jag ofta fara ut och klättra, men då tömkör jag oftast på lång töm, alltså inget dressyrjobb inbegripet.

Där slog du huvudet på spiken , det blir kvalité istället för kvantitet!:bow:

Så intresset tycker jag att hästen har även om jag rider dressyr 6 ggr i veckan, om jag rider som jag ska, ;). Upplever att han får mer än nog av både psykisk och fysisk stimulans av arbetet.

Men, jag tycker att det också kan bero på om hästen har ett omväxlande liv i övrigt, om den tex bara står i en minimal fyrkantshage utan saker att göra så kan det nog, oavsett hur skojigt den tycker det är med "ridbanejobbet", behöva komma ut i naturen bara för att se nåt annat!

Har svårt att se hur man tränar upp kondis, alltså hjärta o lungor utan att rida ut med jämna mellanrum.
För mig blir det oftast en kombination eftersom banan ligger ett par km hemifrån, så hästarna är varma då vi kommer till banan.

Ja, håller med om att man inte får till den där "sega" uthålligheten. min häst skulle säkert bli mkt snabbare trött av att galoppera en km än en som regelbundet intervall tränar galopp. vice versa- istället kanske inte den hästen på samma sätt orkar med samma samling och bärighet. Jag tror att vad man väljer att träna beror på vad man är ute efter och vad man har för mål.:idea: ( men alla vill förstås få en vältränad häst!)

JAg tror också att hästen får den styrka i dressyren som den behöver för just det arbetet, det kommer ju allteftersom utv. går framåt. Tror tillexempel att en häst som är skolad till piaff och skolgalopp har en väldigt välutv. muskulatur och styrka, som på ett explosivt och "kortvarigt" (?) sätt ger all energi under en kort stund. *sprinter/´bodybuilder- maratonlöpare. *

Mitt mål är att få en häst som är så stark att den bär upp mig med sina bakben utan att ta skada, och då tror jag att det är viktigast att jobba med just de övningar som förbättrar den specifika bärstyrkan.

Men det beror väl också på vad man vill? Ska man rida för att få en häst som en kort stund bär sig optimalt i samling, som egentligen är rätt jobbigt för hästen, så kan man inte kräva att den ska klara av att göra det en timme, den orkar helt enkelt inte det. men ska man till exempel göra något som kräver mer långvarig uthållighet- ex hoppning/ distans, vanlig promenadhäst så tror jag att det är extra viktigt att träna varierat. ( men man kan ju förstås göra båda sakerna)

finns säkert nån annan som är betydligt bättre än mig på att formulera svar på frågan::crazy:;)

Hon hästen alltså, verkar ha bestämt att det är stor skillnad på att träna PNH vilket vi gör med viss finess och lätthet, och detta med kapson (USCH) och gå på särskilda sätt (BLÄ)

Snälla hjälp en noob

Antar att du med PNH menar Pat Parelli-Horsemanship. Det jag tänker på är "7 games". Det går ut på att man använder så små signaler man kan när man flyttar hästen. Om så är fallet att hon klarar detta bra, men inte med kapsonen, så tänker jag mej att du kanske kunde göra en väldigt smygande övergång. Gör lekarna, men lägg till ett moment, nämligen en AR-böjning. Gör den på samma sätt som allt det andra du gör med henne som fungerar bra, och med samma utrustning.

En annan tanke jag får är att kanske det är just du som agerar olika när hon har kapson resp grimma på. När du har kapsonen är du t ex mer fokuserad och preciserad, utan att du tänker på det själv. Det kan vara minsta möjliga skillnad i ditt beteende eller din attytid som hon känner av och reagerar på. Prova att försöka lura dej själv lite, så du tror att du gör något av det som brukar fungera, medan du gör en minimal AR-böjning. Se om någon kan filma er så kanske det syns att du beter dej lite annorlunda beroende på vad du förväntar dej.

Sedan kanske hon helt enkelt är en "varannan damernas" häst, dvs det fungerar bäst om ni turas om att ha kommandot. Lite okonventionellt, men jag vet en som gjorde så med sin mycket temperamentsfulla men supersnälla häst. Utan att du tänker på det för detta med sej t ex att du visar henne att du litar på henne, du lyssnar mer på henne, du betraktar er mer som ett team där hon betyder hälften av insatsen mm. Testa någon gång och se!!!

Du skriver att hon är känslig så därför kan det mycket väl vara så att det är något hos dej själv som hon bara speglar...

Jag ser att du håller till på Gotland. Lyckos! Gissa varför? För där bor och verkar min absoluta favvo-instruktör! Och hon är suverän på att lösa din typ av problem, på ett sätt så att både du och hästen förstår! Jag har sett flera ridpass där man som åskådare riktigt kan följa hur slanten trillar ner i hästen under ridpassets gång! Mot slutet ser hästen supernöjd och harmonisk ut! Hon förklarar på ett så bra sätt hur du ska göra, först iakttar hon, sedan kommer hon med förslag och du är med och känner efter vad som händer.
Här:
http://www.ekeskogs.com
Lycka till!!!

Jag är inte ute efter kondis, konstigt nog(kan bara svara för mig själv här känner jag).
Ffa med nuvarande då som nästan bara hade skrittats några månader 20-40minuters pass och innan det nästan varit avställd men ändå var den enda på en kurs jag var med på som "orkade" (inte mentalt, men hyfsat fysiskt) gå en 2-timmarslektion med mestadels trav men lite vila däremellan. Bra grundkondis och bygger bevisligen lite kondis också? :p Men sen så vill jag inte ha en häst som orkar hur mycket som helst för då blir det desto svårare att tillgodose hästens behov att få röra sig innan rastlösheten i kroppen lägger sig.
Variation för huvudet och variation av underlag känns desto viktigare.

Hade det varit en annan häst hade jag kanske tänkt annorlunda. T ex en häst som man har svårare att få att använda ryggen/jobba avslappnat i skogen än på ridbanan, som enligt erfarenhet har lite taskigt svårt som kan hindra dressyrjobbet eller dylikt. Eller om man satsar på att hoppträna också, vill ha ork nog för långritter osv.

Men, jag tycker att det också kan bero på om hästen har ett omväxlande liv i övrigt, om den tex bara står i en minimal fyrkantshage utan saker att göra så kan det nog, oavsett hur skojigt den tycker det är med "ridbanejobbet", behöva komma ut i naturen bara för att se nåt annat!

...är jag också lite inne på.
Min kuse får f ö klättring ca 11 timmar om dagen i hagen och massor med miljöträning i form av traktorer, lastbilar, explosioner, grävmaskiner, med mera! ;)

Hrmmm den evigt frågvisa kommer med en brasklapp:
Men.... jag trodde akademisk skolning var för att göra hästen stark, hållbar och kroppsmedveten.... detta torde väl innebära att när man kommit en bit på stegen/trappan så har man en starkare häst som kan bära en bättre...JÄMT????

Menar ni att det bara är på ridbanan under skolningspass som hästen bär med ryggen och bakbenen i stället för att hasa fram på framdelen och släpa baken efter sig...?

En akademiskt skolad häst borde nog inte ha så himla mycket sämre kondis än en häst i vanlig dressyrträning t ex, en tai chi mästare tar inga joggingrundor, men segare och uthålligare och starkare på det sega sättet får man nog leta efter, träning kan väl också vara av olika kvalitet och har inte bara med sprungna mil att göra eller ens svettmängd.

Men.... jag trodde akademisk skolning var för att göra hästen stark, hållbar och kroppsmedveten....

Ja, självklart är det så. Själva träningen kan göra att den i andra sammanhang klarar av jobbet bätte- dvs tar mindre skada än om den inte skolats akademiskt.

detta torde väl innebära att när man kommit en bit på stegen/trappan så har man en starkare häst som kan bära en bättre...JÄMT???? [/I]

Man har naturligtvis en starkare häst, SOM kan bära en bättre, det är ju det som är målet!:laugh: Men jag tror inte att formen som man har konstant på "ridbanan" är densamma som när jag rider ut på lång tygel. Går hästen på lång tygel har den ingen bärande form, den går praktiskt taget som den skulle gjort utan ryttare med skillnaden att den finns en tyngd på ryggen som behöver balanseras upp. Visst kan man försöka få in bakbenen mer under hästen, men utan böjning, skänkel och "fokus" så upplever jag att det är rätt svårt att få hästen att bära upp sig så som jag vill ha den på ridbanan.

Menar ni att det bara är på ridbanan under skolningspass som hästen bär med ryggen och bakbenen i stället för att hasa fram på framdelen och släpa baken efter sig...?

Till viss del - Ja.
- OM man tänker sig att man vill ha samma effekt och perfektion som på banan. Sen behöver det ju inte vara så extremt fel bara för att man rider ut ibland;)

...är jag också lite inne på.
Min kuse får f ö klättring ca 11 timmar om dagen i hagen och massor med miljöträning i form av traktorer, lastbilar, explosioner, grävmaskiner, med mera! ;)

Öh, explosioner? Får man fråga var du bor? Krigszon 1?:idea::rofl:

Förra kusen som reds ut till kanske 70% av träningstiden (nästan bara i skogen, hatar tråkiga vägar!) och jobbades på bana resten av tiden, den visade väldigt tydligt när den hade blivit starkare i dressyren en period. Genom att den trots konstant lång tygel vid uteritterna gick med höjd avslappnad rygg och självmant samlade upp sig när den kände att det behövdes. Lite som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Men man får ändå skilja på styrka och att använda styrkan.
Om jag skulle styrketräna på gym och ta 100kg i marklyft - vad säger att jag vill gå runt och bära med sig vikter på joggingrundan bara för att styrkan finns? ;)
Tror det har mycket med inlärning att göra, att hästarna lär sig när man ber om samling och i vilka situationer man brukar göra det. Den kommer fortfarande -vara- stark, men för att den kan gå piaff betyder ju inte att den kommer strutta runt i tramp/halva steg så snart man ber om trav.

Öh, explosioner? Får man fråga var du bor? Krigszon 1?:idea::rofl:

Nej, men man skulle kunna tro det ibland! :angel:
Det byggs en järnväg som ska gå precis bakom ridhuset. Så det sprängs en del i berget ca 100-200 meter bort.
Lite jobbigt med allt oväsen när man ska rida i ridhuset som är gjort av plåt = förstorar alla ljud! :crazy: men det andra oväsendet brukar faktiskt vara värre än explosionerna.

Intressant tråd detta. Kul att höra hur alla tänker. Jag och min 3,5åring är också i stort behov av koncentration. Vi övar på att stå still och svänga och lite böjning, så det är ju inte direkt nåt avancerat.

Funderar lite på det ni säger om träningsvariation. Jag önskar jag kunde få lite mer kvalitativ träning på ridbanan - men där blir lill-grabben till sig och bara vill bralla och ha kul (Fast på vår tränares ridbanan är det koncentrerat (?)). Vi fick till ETT bra ”dressyrpass” här hemma när det var 20 grader varmt och han var slö. Ute i skogen däremot går det framåt och är spännande och intressant, lyhört och hyffsat koncentrerat. Jag hoppas ju på att få till denna känsla på banan med - för det är ju lite lättare att jobba med specifika grejer där.

Detta med utrustning, jag måste ju säga att efter att jag provridit en "AR-sadel" så är jag helt såld. Det blir dyrt - men det känns värt varje öre. Väntar på att få hem den om några veckor. :bump: Jag har aldrig känt det lättare att få till den sits jag så länge längtat efter, och försökt med i alla möjliga olika sadlar. Sitsen kom av sig självt i den sadeln. I alla tidigare sadlar (dressyr och allround) har jag alltid behövt "anstränga" mig för att hålla lodrät sits. På nåt vis har jag lixom tänkt att det är så det ska vara att rida, att det är en del av att rida bra - att klara av att kämpa emot stolsitsen. Jag har även tänkt: "gu' jag måste va dålig på att rida - ingen annan känner så här som jag" för det är inte ofta jag hör folk klaga på detta fenomen. Jag kanske har en kass sits i min kropp – men att slippa kämpa med den i andra sadlar och istället byta till en sadel som gör jobbet åt en känns som en stor lättnad. Då kan jag istället lägga all energi på själva ridningen.
(Sen är det ju alltid kul med snygga grejer - men nån hejd får det ju va. Tur att man kan sy mycket själv;))

Tjongelong :banana:

Så roligt att läsa detta om sadlar och sitsar mm!

Det är så mycket skönare att kunna fokusera mer på själva ridningen än att hela tiden korrigera sitsen. Har själv fått mkt bätte sits sen jag skaffade min portuguesa, men sen så har jag fortfarande MÅNGA brister i min sits, men det har blivit LÄTTARE att sitta rätt längre perioder, och man faller inte lika lätt tillbaka i dåliga mönster.
Portugesan placerar en bra, men inte perfekt, så jag sitter och dreglar efter en ecuyer eller epona. jag provred dem en kurs i våras - och snacka om att man placeras rätt!! Då inser man vad det är att rida i en bra sadel...! Men priset, PRISET?!:eek:

SOm en liten parantes; kanske kan vi delge varann våra "sitsbrister"?

JAg har alltid haft en tendens att luta mig framåt - hopkurad och huvudet nere i manen ungefär. Så fort jag ska korrigera hästen etc har jag väldigt lätt att falla tillbaka i det mönstret. Det blev inte bättre när man började tänka i termerna avlastningssits mm. Då blev det om möjligt ännu värre. Sent omsider har jag och min exellenta träningskompis kommit fram till att man KAN sitta i avl. sits utan att luta hela kroppen framåt:p:angel:- om man lutar sig framåt blir det ju bara motsatt effekt och ännu sämre för hästen. Det är ju bara bäckenet som ska framåt en aning.

Märker också att jag i ivern att sitta bra ibland spänner benen och kommer upp i sadeln, särskilt när jag ska lägga till skänkel, vilket inte är särskilt bra.

Sen har jag problem i vänster varv, det är som att den sidan är svagare på nåt vis, har svårt att dra tillbaka axeln och blir lätt hängande i nån mystisk slutaposition.

Lika bra jag skriver en novell i ämnet: MIN SITS:rofl:

Det värsta är att man är så inkörd i gamla vanor att man blir stum av förvåning när ngn kommenterar. jamen, sa jag, jag sitter ju i avlastningssits, tänk om jag belastar för mkt!!?:eek::rofl:

men allteftersom man blir drillad har jag blivit mkt mer upprätt och vågar sitta rakt, utan att jag tror att hästen håller på att dö av bakvikt, och det märks så tydligt när det blir rätt, man hjälper hästen att stabilsera sig, för sitter man fel blir det som att arbeta mot hästen. USCH vad svårt det är att rida! -( rätt):crazy:;)

*host* känner igen sitsproblemet! :angel:
Blev mycket värre med kallisen byggd i nedförsbacke, nu när han börjar bli starkare och lydigare är det lättare att sitsträna, och man "slungas" inte framåt på samma sätt då och då.. :p
För på varmblodet sitter jag hyfsat ok som utgångsläge men kurar ihop mig ibland när man glömmer bort sig eller liksom hamnade i försvarsläge.

Kanonbra för den punkten att vara tvungen att rida utan stigbyglar (trasig sadel), förutom att kusen upplever mig mycket tyngre - lättare för att spänna mig för att balansera i sidled när det blir lite vingel eller att kusen flyttar mig, och svårare att "avlasta". Så jag tror ändå avlastningssitsen kunde vara nyttig i vissa situationer när man ser effekten vid utan stigbygel-ridningen. Istället för att avlasta så spänner jag i de situationerna vilket resulterar i studs studs studs i sadeln när hästen också börjar spänna sig.

För att fokusera på något bra så är jag skitstolt över att öht kunna trava utan stigbyglar på honom, hade jag aldrig trott att jag skulle kunna göra med hyfsad kontroll för bara några månader sedan! ;)

kan tänka mig att det är svårt att s a s sitta i nerförsbacke, men då är det ju tur att det ändå blivit en förbättring!

Det är ju extra svårt att sitta rätt när hästen spänner sig och man inte fått den att slappna av och jobba rätt. Just nu är min ridning en katastrof och då märker jag att jag har mkt lättare för att sätta mig i försvarsställningen: dvs framåtlutad mm. Och det är ju då som en stabil och bra sits verkligen behövs!:grin:

JAg rider också utan stigbyglar, tycker att det är kanon. Rent generellt har jag fått en mkt stabilare sits och jag måste verkligen koncentrera mig på att slappna av i ben och hålla resten av kroppen i balans. Det går ju inte att fuska med stigbyglar liksom. Och jag tycker nog att det går lika bra att sitta i avlastningssits även utan stigb. om man inte måste avlasta så mkt att man måste ta ett direkt stöd (i stigbyglarna.)

Utan stigbygelridningen känns kanon just för att komma ner i sadeln ordentligt och att man tvingas få bättre kontroll på höfter och sittben. Men jag hade nog gärna haft möjlighet att varva med stigbyglar då och då, för nu upplever hästen det som att jag sitter konstant i belastningssits = jobbigt! :p

(känns som att vi kapar tråden lite här... :angel:)

Min sits har jag tränat senaste två åren genom barbackaridning i skogen. Balansen är i sitt esse - men ändå är det svårt att få bak benen i sadlarna! Fattar inte! Jag känner väl att sitsen blir bättre och bättre - men inte så perfekt som den blev i AR-sadeln.

Upplever att barbackaridning är bättre att öva sits i än i en kass sadel utan stigläder (tycker jag). Fast nu mer har jag ju inte en häst som jag vågar rida barbacka på närmsta framtiden - så jag går istället och köper nn ny flashig sadel :rofl:. (som jag egentiligen inte har råd med. :crazy:)

Portugesan får jag förskäcklig stolsits av! :eek: Skön som attans är den, men ack så ful sits jag får. Jag längtar ihjäl mig efter min Elistabeth :love:.

Du menar alltså att jag och angmar inte alls har kass sits utan kassa sadlar? ;) :rofl:
Angående barbackaridningen - superbra stabilitets-/balansträning, men din borde vara bred nog för stolsitsvarning isf? :p Känner redan i barbackapadden att kusen är för bred för bra sits, därav hipsaver på bomlösa sadeln för att få hästen smalare!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 759
Senast: Milosari
·
Ridning Intressant att veta hur långt man kommit i sin AR träning och jag vet att man inte får namnge tränaren man rider för, men en liten hint...
Svar
7
· Visningar
1 819
Senast: Koppar
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
F
Ridning True blue skrev precis som fio skrev så räcker det där en bit...... I början så räcker det att hålla koll på ganska få...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 713
Senast: Frida_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar