Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!

Sv: Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!

Idag har jag varit och tittat på riktigt trevlig Ar ridning vill jag bara säga! Med glada hästar och nöjda människor! Det var kul och inspirerande.

Det där med sadlar och träns och sånt får man väl ta för vad det är Dessutom är våra rumpor och bäcken rätt olika så en och samma sadel kan helt enkelt inte vara bäst till alla...
, har jag inte råd att köpa den värsta utrustningen så får jag väl göra det bästa jag kan med den jag har råd med;-) Dom som har råd är väl glada över det och behöver få tala om det;-)

Masseras regelbundet av diplomerad massör & är jättefin i nacken & i övriga kroppen, varken massör eller ET hittar någonting på honom. Men så fort kapsonen kommer på så blir det tvärlåsning. Han avskyr kapsonen helt enkelt.

Kan länga honom på enbart tränsbett & sits.

Alla hästar gillar det helt enkelt inte...
Varför då tvinga & envisas?

visst, men jag skrev att det ibland kan vara så att man kanske missar själva orsaken till att kapsonen inte fungerar på hästen.:)

om din häst inte alls trivs med kapson och inte verkar ha några spänningar- plus att ridningen funkar bra ändå- då använder du naturligtvis det som funkar bäst!:idea:;)

men kapsonen kan väldigt tydligt visa dolda spänningar i hästens kropp, i o m att det är ett så direkt tryck som fortplantar sig till nacken.

man ska aldrig tvinga hästen att sänka huvudet/ länga överlinjen, det är tvärtemot vad kapsonen är till för- drar man imot när hästen spjärnar så blir det snarare ännu värre.

men man kan "envisas" på rätt sätt, små lirkningar och lätta vibrationer tills hästen förstår och slappnar av i de spända musklerna.

Idag har jag varit och tittat på riktigt trevlig Ar ridning vill jag bara säga! Med glada hästar och nöjda människor! Det var kul och inspirerande.

Det där med sadlar och träns och sånt får man väl ta för vad det är Dessutom är våra rumpor och bäcken rätt olika så en och samma sadel kan helt enkelt inte vara bäst till alla...
, har jag inte råd att köpa den värsta utrustningen så får jag väl göra det bästa jag kan med den jag har råd med;-) Dom som har råd är väl glada över det och behöver få tala om det;-)

javisst, man är ju inte tvingad att sätta på stång och bentsadel bara för att man börjat rida åt det akademiska hållet. det vore väl hemskt:eek:

men jag tycker fortfarande att exempelvis vissa sadlar anpassadae för akademisk ridning gär det lättare att få till den sits man eftersträvar. eller att med stången kunna länga ut överlinjen på en häst som inte alls arbetar så bra som den skulle ha gjort annars. men i slutändan så är det ju ryttaren som ger hjälperna, funkar inte dom så kan man rida i vilken 20 000 kr sadel man vill-det funkar ändå inte!:p

javisst, man är ju inte tvingad att sätta på stång och bentsadel bara för att man börjat rida åt det akademiska hållet. det vore väl hemskt:eek:

Jag tror det mesta av dessa "krav" sätts av antingen oss själva - eller att tränaren pushar på om denne märker att det inte fungerar så bra som man tror att det skulle kunna göra.

Själv har jag nästan känt så när jag tränat för halv-stor tränare med ett gäng som tränat för denne länge - vid det laget har liksom folk anammat tränarens åsikter och vill kanske känna sig som "äkta" AR-ryttare så alla satt i olika varianter av AR-sadlar t ex Españolan, hade antingen blank stång om de kommit så långt eller stång + kapson osv! :p Då kändes det lite konstigt att komma med sadel i vanlig dressyrmodell!

Själv skulle jag gärna ha en skolsadel, men har siktat in mig på en av Bent-sadlarna (endast för utseendets skull! :o) som är såpass snordyr att jag inte kommer ha råd med den än på ett par år eller så. Tills dess får dressyrsadeln duga! Eller kanske när man kommit så långt att man faktiskt har något att visa upp...

Senast ändrad:

vill oxå ha en bentsadel, helst ecuyern:love:;) men den dagen jag har råd med den...

just stång och "konstiga sadlar" tror jag att vissa människor förknippar med ar, och vill någon då prova på är det nog lätt att tro på snacket som går...

vad är en äkta AR -ryttare, och varför i så fall tyckte du att de var/inte var riktiga Ar-ryttare?;)

kan också känna igen det där "tränarsyndromet". när jag började med ar så var första kurserna för en kvinna som hävdade att just portugeserna var de allra bästa sadlarna för alla hästar, och de skulle man naturligtvis ha...:grin:

men jag tror att det viktigaste att kolla på är hur hästarna ser ut när de rids, och vad tränaren har för argument för ev. specifik utrustning. man kan aldrig dölja fel ridning under vacker utrustning.

just stång och "konstiga sadlar" tror jag att vissa människor förknippar med ar, och vill någon då prova på är det nog lätt att tro på snacket som går...

Ja, på sätt och vis känns det naturligt att ryttare som hållit på med en disciplin ett tag anammar det som "hör till", då vet man varför och vilken nytta man skulle ha av det. Ungefär som att det självklart går att rida western i vilken sadel som helst - men det är svårt att få till den där riktiga western-känslan om man inte har en westernsadel!
Att man vet VAD det är man är ute efter när man skaffar den där typiska utrustningen jämfört med när man är grön och det snarare blir en sån där "det där ska man ha när man rider .....!"

vad är en äkta AR -ryttare, och varför i så fall tyckte du att de var/inte var riktiga Ar-ryttare?;)

Jodå, jag tyckte de var "riktiga" AR-ryttare (om det nu finns något som heter så) dels eftersom de tränat länge vid det laget och började bli duktiga/var duktiga hela bunten, dels eftersom man började få känslan att de visade upp sig när de red på lite annat sätt och att det var mer harmoniskt och flytande eller hur man ska förklara det! Det tycker jag hör ihop med AR! :)
Men att jag skrev "riktiga" inom citationstecken är ju lite att jag inte tror det finns någon strikt defenition, känns fel på något vis att lägga in en massa ryttare i ett fack om det är konst man är ute efter.

men jag tror att det viktigaste att kolla på är hur hästarna ser ut när de rids, och vad tränaren har för argument för ev. specifik utrustning. man kan aldrig dölja fel ridning under vacker utrustning.

Ibland tror jag det kan vara för att tränaren har lättare att instruera ekipaget med en viss typ av utrustning... Den "snällaste" och mest försiktiga av de AR-tränare jag ridit för ville ändå se hästen på annat bett än sidepull - trots att pållen lyssnade mycket bra och var väldigt avslappnad med sidepullet! :p Då tror jag det delvis var för tränarens skull.

Men att jag skrev "riktiga" inom citationstecken är ju lite att jag inte tror det finns någon strikt defenition, känns fel på något vis att lägga in en massa ryttare i ett fack om det är konst man är ute efter.

Tänkvärt, som man märkt så finns det olika varianter, och det skiljer sig väl ibland rätt mkt mellan tränarna i landet? men jag tänker mig att bents "riddare" har en rätt lik utgångspunkt eller är jag helt ute och cyklar?

Ibland tror jag det kan vara för att tränaren har lättare att instruera ekipaget med en viss typ av utrustning... Den "snällaste" och mest försiktiga av de AR-tränare jag ridit för ville ändå se hästen på annat bett än sidepull - trots att pållen lyssnade mycket bra och var väldigt avslappnad med sidepullet! :p Då tror jag det delvis var för tränarens skull.[/QUOTE]

JA tränare kanske kan ha lättare att instruera ekipaget med "rätt" urustning, fast då kan man oxå diskutera tränarens kompetens. om hästen inte går bra på tränsbett och tränaren vill byta till stångbett bara för att den vet hur man ska hantera det, så kan man ju fråga sig om tränaren verkligen har komptensen och anpassningsförmågan , eftersom den inte klarar av att "göra det bästa" av den utrustning man har. om man nu vill ha en "fullfjädrad" tränare, som behärskar alla tekniker.

Tänkvärt, som man märkt så finns det olika varianter, och det skiljer sig väl ibland rätt mkt mellan tränarna i landet? men jag tänker mig att bents "riddare" har en rätt lik utgångspunkt eller är jag helt ute och cyklar?

Nu har jag inte ridit för så många av riddarna, bara två olika (har mest hörsägen att gå på gällande de andra) och mellan dom två har jag märkt likheter i vad man strävar efter och "känner igen" mig i mycket. Men totalt olika inställningar och arbetssätt! :p
Ska prova en annan i sommar som borde vara lite mittemellan dom två, ska bli spännande! :)

JA tränare kanske kan ha lättare att instruera ekipaget med "rätt" urustning, fast då kan man oxå diskutera tränarens kompetens. om hästen inte går bra på tränsbett och tränaren vill byta till stångbett bara för att den vet hur man ska hantera det, så kan man ju fråga sig om tränaren verkligen har komptensen och anpassningsförmågan , eftersom den inte klarar av att "göra det bästa" av den utrustning man har. om man nu vill ha en "fullfjädrad" tränare, som behärskar alla tekniker.

I det fallet med sidepullet så ville tränaren byta till tränsbett... Och jag brukade ju träna med tränsbett hemma också så någon större omställning blev det inte. Däremot blev jag som sagt lite förvånad eftersom jag hade fördomen att AR-tränare ska vara "öppna" och van vid lite udda utrustning! Sen satt tränaren själv upp på hästen -med sidepullet- när hon skulle känna hur han svarade, mycket credits för det! (En westerntränare jag ridit för vägrade sitta upp på hästen - dels för att den hade sidepull (det var det hon sa) och dels för att det var en travare gissar jag på).
Det där med att dra på stång tidigt håller jag med om - då är det kanske inte alltid väl genomtänkt på så vis att ryttaren kanske inte klarar av bettet själv hemma sen även om tränaren kan kolla att allt går rätt till under lektionen. Å andra sidan tycker jag principen gäller - ju skickligare tränare, desto högre krav på att ryttaren ska klara den standarden sen hemma utan tränare. Inte alltid det funkar och då får man backa tillbaka tills man kommit lite längre - hunnit bearbeta informationen!

hur har arbetssätten och inställningen skiljt sig? ska bli intressant att höra:)

min tränare är vääldigt nogrann, på ett bra sätt, vi börjar alltid med kolla att det grundläggande sitter, böjning, bogar, längning av överlinjen mm, och är det nåt som inte stämmer där så är det bara att rätta till tills det blir perfekt!

Kanske mest i hur pass "hårda" de är mot sina elever och hur petiga de är med detaljer! :p
Jag behöver en lite hårdare tränare ibland (som ser till att jag lyssnar på vad h*n säger) för att jag är lite trög och gärna såsar omkring lite väl mycket istället för att rida, så den "snällare" tränaren funkade inte så bra för mig. Hon å andra sidan var noga med att jag som ryttare gjorde rätt (inte sträng om jag gjorde fel utan pedagogisk men "förlåtande") men var inte så petig med resultatet. Min halv-lata rackare märkte det direkt, och att jag inte alltid visste vad jag ville/menade vad jag sa. Mot hästen känns den varianten snällare, å andra sidan kan jag vara "snällare" mot min häst om jag blir skickligare och mer vältimad. Så att varva mellan två såna tränare kanske vore toppen! :D

min tränare är vääldigt nogrann, på ett bra sätt, vi börjar alltid med kolla att det grundläggande sitter, böjning, bogar, längning av överlinjen mm, och är det nåt som inte stämmer där så är det bara att rätta till tills det blir perfekt!

Såhär upplever jag den "hårdare" tränaren, men för denne är det så självklart att det ska sitta att jag minsann får se till att rätta till det omedelbums så vi kan gå vidare! :angel: Om det INTE är självklart att det sitter (på en grön häst/grön ryttare) så går träningen ut på att få det sitta en sak i taget. När man väl lärt sig alla delar ska man kunna hålla det samtidigt.
Den "snällare" kom jag ärligt talat inte så långt för att jag kan säga att alla pusselbitar satt! :p Men det var ju pga bristen på resultat jag slutade träna för denne, andra som det funkade för fick väldigt trevligt resultat. H*n kanske tyckte att grunden fick ta den tid den tog vilket ju är en trevlig inställning så länge man inte bara är ute och yrar.

Lite OT kanske..

Kan känna att det blir jakt på perfektion ibland!
Att man vill ha det så oerhört harmoniskt och perfekt i varje steg, och har man fått känna på det mjuka och harmoniska, så törs man nstan inte ta igenom saker för att det känns fel och fult under tiden man går igenom "krisen"!

I det läget kanske det blir risk att man stannar upp i utvecklingen. Inte törs gå in på obrukad mark lixom, våga undersöka vad som händer om man gör lite till och töjer på gränserna.

Det kan ju finnas dagar då hästen inte har den där perfekta koordinationen och man utan dåligt samvete kan få rida med lite mindre krav på smidighet och tankeöverföring. Mer köra raka rör och basic "hyfsat bra"-motion och gymnastik. För att få finlira mer med detaljerna då hästen är mer medgörlig i sin kropp.

Har tyckt att bara sitta och pilla i skritt med detaljer tills de är perfekta kan vara svårt. För kanske kanske hästen kommer loss och blir mjukare i sin kropp och hittar stabilitet, balans och framåtbjudning om man går förbi perfektionen och jobbar på med lite mer rörelse.

Upplevde det som att de nästan blev kvävda av bristen på rörelse och kraven på perfekt eftergivenhet och korrekthet då de inte hade den där fulla rörligheten i sig (då vi pillade med skrittjobb och slet vårt hår).

Tex, kan ett par varv i galopp utan perfekt balans, spårning och form lossa upp det där lilla som behövs för att just komma vidare. Framför allt få bjudning och glädje. bryta mönster och känna in alla typer av rörelse, så man inte behöver vara "rädd" för den sämre rörelsen utan kan sitta i den och rida fram det bättre.

för det är väl oftast då det slingrar och far iväg, då hästen inte sitter ihop som det är så himla svårt att hålla ihop alla hjälper, delar och koordinera sig.
Då den är loss blir det ju lättare att sitta med och mindre att "vakta" på" så det inte bryter ut ur ramen.
Min erfarenhet är att det krävs lite muskelarbete och svettning för att pumpa igång stumma muskler och få ut rörligheten. Skritt är ju lösgörande, men kommer man inte vidare kanske man ska gå ett steg framåt med något annat och sondera terrängen så kanske det som satte stopp bara har försvunnit sedan då man går tillbaka och checkar av.

bara spånar!:idea:
vad tänker ni om det?

Där tror jag du är inne på något!
Kanske framförallt för min egen del med den där "jakten på perfektion". Jag blir nästan arg (ofrivilligt/omedvetet tills jag kommer på mig själv) på tränaren ibland när hon vill lägga till ytterligare något och det för tillfället kändes som överkurs och att man bara flänger omkring! Som att det där som kändes bra plötsligt förstördes. Sen inser jag att man måste ha svåra/dåliga dagar och öva på svagheter för att kunna utvecklas, och att man inte alltid kan få resten på plats samtidigt som man ska komma åt något nytt - för många saker att koncentrera sig på! :p

Ja så kan det vara! även om man strävar efter det perfekta så är det verkligen inte alltid man får till det som man vill- och då kan man bli fast i ett läge där man tror att man ska vara kvar, tills det "släpper", och man vågar inte prova andra vägar, ta ett steg framåt för att ta i tu med spänningen som uppstått.
Man är så rädd att försämra att man håller sig kvar och "tjurar" och det kan ju faktiskt göra att problemet blir ännu större!

När jag rider hemma helt själv har jag lätt för att bli "fast" i skritten om jag inte känner att jag får till den där perfekta bärigheten och stabiliten- m allt vad det innebär. så jag "vågar" inte trava. men jag har kommit fram till att det egentligen inte fungerar särskilt mkt bättre i skritten, än om jag försöker jobba med lite trav istället; hellre få ett halvt varvs dålig bärighet och sen avlappning än att trilskas med småfel i skritten. Det är också oftast då som den efterlängtade avslappningsfrustningen kommer..!
Precis Som du beskriver så är det mga gånger så att trots att man inte får till det på direkten i en ex. högre gångart så kan problemknutarna släppa lite grann om man vågar misslyckas och prova "nåt mer"!

men sen tänker jag mig att det naturligtvis är jätteviktigt att alltid jobba med grunderna och små fel- som förstör helheten, men ibland får man nog släppa på perfektionismen! för att komma upp ur svackan... lättare sagt än gjort, för mig iaf:grin:

Vad gör ni för att era hästar inte ska tröttna på perfektionssträvandena? Hur länge kan ni hålla på en dag på banan? Hur många gånger i veckan? Vad gör ni för att hålla hästarna intresserade?

men sen tänker jag mig att det naturligtvis är jätteviktigt att alltid jobba med grunderna och små fel- som förstör helheten, men ibland får man nog släppa på perfektionismen! för att komma upp ur svackan... lättare sagt än gjort, för mig iaf:grin:

Precis. Och som sagt - lättare sagt än gjort ibland! :angel:

Vad gör ni för att era hästar inte ska tröttna på perfektionssträvandena? Hur länge kan ni hålla på en dag på banan? Hur många gånger i veckan? Vad gör ni för att hålla hästarna intresserade?

Skulle också gärna vilja ha tips på det ärligt talat. Mitt problem är inte riktigt att få hästen intresserad - skulle jag göra det på de klassiska sätten att bara variera övningar och jobb, och göra det "intressant" skulle jag kunna få rida runt på kuse som inte lyssnar i flera månader förutom någon enstaka bra dag.
Jag måste påpeka för hästen att jag faktiskt vill att han ska lyssna, för att till slut få ett "jaha, men varför SA du inte det?!"-svar från kusen, vilket kan ta från en minut i samband med att jag ber den stå stilla vid uppsittning och sen bara ser till att hålla det genom att vara konsekvent, till 40 minuter eller inte alls riktigt dåliga dagar med mycket störningsmoment! :p

Som regel kan jag inte skrittjobba mer än 20 minuter i sträck utan risk för att han blir less, och inte jobba för hand mer än 5-10 minuter om det blir mer än en dag i rad. Men ibland har jag "tjurat på" ändå och faktiskt lyckas komma över den där spärren till slut. Fast brukar försöka variera så han inte blir less.

Det är det som är så intressant, jag upplever att det är när man lyckas formge hästen rätt i böjning, bra överlinje och framåtsvingande bakben- det är då som det blir en stabilitet och hästen är då koncentrerad och tycker att uppgiften är rolig! Så, gör man rätt, blir det intressant för hästen!

Jag rider aldrig mer än 30 min, och vissa pass när vi lyckas få till den där perfekta grunden hela tiden, då det bara är att jobba vidare utan motstånd med en häst som är helt avlappnad och bär sig bra- då är hästen väldigt nöjd med mindre än halvtimmen, trots att vi kanske bara jobbat i skritt och trav, utan att ens fatta galopp! Han orkar helt enkelt inte mer! Inte jag heller:p Ibland slutar jag efter ca 15 min, just för att hästen hela tiden, både psykiskt och fysiskt är fullt koncentrerad, i varje steg, nästan.

andra dagar kan jag nöja mig med 10 min, såna dagar när man själv inte "är i form" för att koncentrera sig. Jag strävar efter att rida varje dag, men sån diciplin har man inte alltid...:angel:

Rider ni aldrig bara en ridtur i skogen eller så?
Är det så att hästen faktiskt uppfattar skolridningen som tillräckligt intressant i sig (kanske mycket beroende på att man inte håller på och harvar eller rider hästen svettig eftersom det är kvalitet man är ute efter....???

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 759
Senast: Milosari
·
Ridning Intressant att veta hur långt man kommit i sin AR träning och jag vet att man inte får namnge tränaren man rider för, men en liten hint...
Svar
7
· Visningar
1 819
Senast: Koppar
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
F
Ridning True blue skrev precis som fio skrev så räcker det där en bit...... I början så räcker det att hålla koll på ganska få...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 713
Senast: Frida_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar