Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!

Sv: Uppmärksamhets och koncentrationsövningar tack!

:rofl: PRECIS! :D Det finns ingen dålig sits - bara dåliga sadlar :angel:
Jo, visst har du ju rätt i att det blir liiite stolsits, men benen hänger iaf NER när jag rider barbacka. I sadeln blir man ju placerad på ett sätt som sadeln tycker man ska sitta - o är det då en kass sadel så... även på den lilla grå satt jag bättre barbacka (han som nu mer betar på de evigt gröna:cry:). Men det är nog så att balansen blir bättre - men kanske inte nödvändigtvis sitsen - fast de båda sitter ju ihop och är beroende av varandra - ändå.

När jag nästan bara red barbacka och plötsligt skulle sitta i en islandssadel så från att ha gått till hyfsat bra sits barbacka blev det katastrof! :rofl:
Inte kul att försöka sitta och inverka bra i kassa sadlar, fast jag kan nog inte skylla på sadeln just nu! :o möjligen att den är liite i framåtlut, men det är ju hästens byggnads "fel". Fast så tycker jag min sits har blivit gradvis lite bättre desto bättre hästen har blivit! :)

Sitsen blir nog generellt bättre och till och med jättebra om man sitter på en välskolad häst, men då hänger det förstås på att man får till stabiliteten i hästen oxå. När grunderna sitter upplever jag att pållen blir lite mer "självgående", och då är det lättare att bara slappna av och verkligen känna in hästen, agera lite på känslan med en bra sits.

Men sen är det ju det där med opassande sadlar, dåliga ovanor och att man kan ha svårt för att jobba hästen korrekt direkt:angel:

Vad gör ni för att era hästar inte ska tröttna på perfektionssträvandena? Hur länge kan ni hålla på en dag på banan? Hur många gånger i veckan? Vad gör ni för att hålla hästarna intresserade?

Min häst verkar gilla allt jag gör på banan. Det är vår komfortzon, där vi är goa och glada och ett med varann.
Har aldrig upplevt att han verkar tröttna, tvärtom är han alltid väldigt uppmärksam och glad.

Visst finns det stunder då vi inte är överens, men det är sällan, och oftast beroende på att han tycker det jag ber om är svårt och inte riktigt förstår. Då får man backa, ta en lektion kanske, och få hjälp med att förtydliga sina hjälper. Jag har en mkt positiv häst, och kanske är det därför jag inte tröttnar heller. Det hade inte varit lika kul att rida om jag kände att det jag vill göra inte uppskattades av min partner.

Förr hade jag ambitionen att rida ut minst en gång i veckan och träna dressyr max 2 gånger men det har jag gått ifrån, mkt för att han helt enkelt inte verkar ha nåt behov av att komma ut i skogen och springa. Kanske för att han lever ett underbart hästliv, alltid ute i stor varierande hage, med många hästkompisar. Rör alltså mycket på sig naturligt men när jag kommer så vill han alltid komma ut med mig och "leka".

Jag rider iof inte bara på banan, däremot rider jag så gott som alltid målinriktad dressyr, även om jag rider utanför banan. Det beror på dagsformen. Ibland känns han lite seg i början, då värmer jag upp längs vägarna istället och kanske avslutar en stund på banan istället.
Tycker det är perfekt att rida skolor på mindre vägar, man har en klar riktning och framåtbjudning och kan fokusera på att få till en bra böjning.

Jag tycker det är viktigt att se till att han jobbar i en ändamålsenlig form alltid, även om graden av samling kan variera. Ju starkare han blir desto naturligare blir det för honom att själv bibehålla en "bra" form.

Konkret så rider jag 3 gånger i veckan, mellan 20-50 min/gång.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 759
Senast: Milosari
·
Ridning Intressant att veta hur långt man kommit i sin AR träning och jag vet att man inte får namnge tränaren man rider för, men en liten hint...
Svar
7
· Visningar
1 819
Senast: Koppar
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
F
Ridning True blue skrev precis som fio skrev så räcker det där en bit...... I början så räcker det att hålla koll på ganska få...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 713
Senast: Frida_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar