Uppkörning BE

Sv: Uppkörning BE

haha, förlåt. Jag körde upp i somras så jag kan fortfarande leka lite besserwisser :angel:

Du gör bara en av backningarna på uppkörningen, men det finns ju 4 möjliga att få. 10 min på dig. Jag nöjde mig inte förrän jag klarade dem på mindre än en minut per bana. Tänkte att det kan vara bra att ha lite marginal på uppkörningen. Du har säkert sett backningsbanorna. Det är som bilden nedan visar åt båda håll.

funktionsbeskrivningen han innehålla något av följande:

Belysning, blinkers, reflexer och signal.
Vindrutetorkare och spolare.
Styrsystem.
Bromsar.
Däck, fälg och hjulbultar.
Stänkskydd.
Vätskor (tex spolarvätska och motorolja).
Varningssystem.
Backspeglar.
Rutor.
Last (säkring, placering, mängd, registreringsbevis).
Dörrautomatik / nödöppning.
Säkerhetsutrustning.
Färdskrivare.
Katastrofbromswire.
Broms och elanslutningar till släpvagn.

Ja precis, man backar bara en av dem, var det jag menade, men jag skrev lite konstigt :p
Hur lång är sträckan B? Resp D?

Jag är så nervös nu så jag inte vet var jag ska ta vägen.
Är det helt orimligt att tro att man kan klara uppkörningen utan någon genomgång av körskollärare?

Jag har tänkt boka uppkörning i slutet på månaden i så fall. Rimligt?
Jag har ingen möjlighet att övningsköra på vardagarna (alltså backövningen, ibland har jag släpet med till jobb om jag ska hämta något större efter jobbet) så det blir helger i så fall. ska tävla lite med så då kör man ju och backar lite med :)

Men alltså; funktionsbeskrivningen... Vad ska man förklara gällande t.ex. rutorna? ja framrutan sitter på framsidan av bilen och den tittar man ut framåt i . sidorutorna kan man titta åt sidorna i... och bakrutan bakåt. eller vadå? :banghead: :banghead:

jag får googla på videos på säkerhetskontrollen också. förstått att den bara får ta tre varv...?
är det alltid samma säkerhetskontroll på BE?
på B kunde man ju få lite olika men känns som att man borde ha någon kontroll som mer hänger ihop med släpet...?

Senast ändrad:

Ja precis, man backar bara en av dem, var det jag menade, men jag skrev lite konstigt :p
Hur lång är sträckan B? Resp D?

Jag är så nervös nu så jag inte vet var jag ska ta vägen.
Är det helt orimligt att tro att man kan klara uppkörningen utan någon genomgång av körskollärare?

Jag har tänkt boka uppkörning i slutet på månaden i så fall. Rimligt?
Jag har ingen möjlighet att övningsköra på vardagarna (alltså backövningen, ibland har jag släpet med till jobb om jag ska hämta något större efter jobbet) så det blir helger i så fall. ska tävla lite med så då kör man ju och backar lite med :)

Men alltså; funktionsbeskrivningen... Vad ska man förklara gällande t.ex. rutorna? ja framrutan sitter på framsidan av bilen och den tittar man ut framåt i . sidorutorna kan man titta åt sidorna i... och bakrutan bakåt. eller vadå? :banghead: :banghead:

jag får googla på videos på säkerhetskontrollen också. förstått att den bara får ta tre varv...?
är det alltid samma säkerhetskontroll på BE?
på B kunde man ju få lite olika men känns som att man borde ha någon kontroll som mer hänger ihop med släpet...?

Jag tror inte alls det är omöjligt att klara uppkörningen utan lektion. Vet många som gjort det. För säkerhetsgenomgången får man ju ha en kom-ihåg-lista också. På min körskola fick man lära sig säkerhetsgenomgången som ett "system". Sen tränade man att göra den i exakt samma ordning flera gånger. Då är det lättare att komma ihåg allt. Sen dubbelkollar man på listan som man har med och ser så man inte glömt något. Har aldrig hört att man får gå minst tre varv. Det är ju en del att göra och komma ihåg så är man dessutom nervös så kan det säkert ta mer än tre varv ibland.

Här är länken jag letade efter förut. Där finns alla mått och liknande i slutet, och står lite mer om själva uppkörningen. https://www.korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument_TS/TSFS%202011-13%20BE_f%C3%B6rarprov.pdf

Alltså, rutorna tror jag knappast att de ber dig redogöra för. Jag antar att det handlar om typ att man inte får köra om man har en spricka i ögonhöjd och liknande. Oftast är det ju något som faktiskt rör släpet eller lasten. Rena bilgrejerna kollar de ju på uppkörningen för B. Sådet gäller ju att ha störtkoll på de grejerna. Regbevisen har ju många svårt för, och lasten kan du ju antingen få redogöra för eller så får du fiktiva fall som du ska redogöra för.

lånar sista knappen!

håller i panik på att leta upp bil att köra på uppkörning för BE då den jag skulle ha inte är tillgänglig plötsligt.

Hittat följande, får jag använda den:

Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats.
Skattevikt, kg: 1640
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2170
Ursprunglig totalvikt, kg: 2170
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvikt kg, obromsad: 450
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1330
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2080
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3465
Max lastvikt, kg: 530
Kopplingsanordning : KULA

Mitt släp har totalvikt 1500 kg, tjänstevikt 740 kg.

HJÄÄÄÄLP!!!!

Jag säger att du kan använda den fordonskombinationen, men du behöver ha koll på hur mycket du lastar. Släpet måste väga minst 1120 kg ( = lastat till halva maxlasten, minimikrav för körprovet) och mest 1300 kg ( = max släpvagnsvikt för bilen). Oavsett bruttovikt får du inte dra släpet med B-kort (eftersom det har en totalvikt som överstiger 1330 kg) utan behöver ha hjälp av någon med BE eller B96 att få det till uppkörningen.

Hmmm... så jag får alltså köra den?
Mitt släp väger 740 kg. Ska på uppkörningen lasta ca 400 kg. = 1160 kg.
Jag tvekar om jag måste avboka uppkörningen i panik eller inte!
Om du är så här osäker så tycker jag att du ska avboka så du får tid att plugga på mer, det här ska man kunna innan uppkörningen.

Detta är en av sakerna du kan få redogöra för vid uppkörningen. Hur kombinationen ser ut, varför den är tillåten, hur det är lastat, varför det är lastat si eller så, hur det hade sett ut om du lastat xxx etc.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka