Uppkörning BE

Sv: Uppkörning BE

Hur menar du svänger åt fel håll?

Jag tog bort mellanväggen, satte en lastpall på tvären längst fram å hade ca 15 balar ståendes på höjden. Fick beröm för föredömlig lastning :).

okej, varför tog du bort mellanväggen då?
jag funderar på att ta spånbalar stående men att använda mellanvägg som "stöd".

ja alltså, ett boggie-släp och ett enkelaxlat släp är ju inte alls samma sak att backa med just för man får tänka på olika sätt för att det ska svänga som man vill. :crazy:

okej, varför tog du bort mellanväggen då?
jag funderar på att ta spånbalar stående men att använda mellanvägg som "stöd".

Lättare att få "tätt" mellan balarna.

ja alltså, ett boggie-släp och ett enkelaxlat släp är ju inte alls samma sak att backa med just för man får tänka på olika sätt för att det ska svänga som man vill.

Eh, nej? Det är ingen skillnad. Om du har en vagn att jämföra med, ja, men det finns såvitt jag vet inga såna för hästar (ens för bilar?). Enda skillnaden är att det är lite trögare med ett boggisläp.

Va? Har jag aldrig märkt.. möjligt att ett boggie svänger lite senare än ett enkelaxlat isåfall.

Lättare att få tätt utan mellanväggen? Eller?
Kanske jag ska fundera på att ta ut mellanväggen då trots allt.

Och gällande att backa med enkelaxlat så är det väl helt enkelt så att jag inte kan med enkelaxlade ändå bara :p :banghead:
jag tycker de gör som de vill när jag backar med dem, medan jag backa med mitt boggiesläp i olika svängar hur som helst utan problem :D

Ja man kan ställa tre balar i bredd + lastpall i mitt släp. Svårt med 1,5 på varje sida...

Ett tips: Berätta inte om dina backningserfarenheter på uppkörningen. Då kuggar du nog.

Och gällande att backa med enkelaxlat så är det väl helt enkelt så att jag inte kan med enkelaxlade ändå bara :p :banghead:
jag tycker de gör som de vill när jag backar med dem, medan jag backa med mitt boggiesläp i olika svängar hur som helst utan problem :D

Jag tycker inte det här är det minsta konstigt. Ett boggiesläp är mycket mer förlåtande mot stora rattrörelser. När du backar med de stora rörelserna på ett enkelaxlat så far det runt som ett torrt löv i storm.

Nu var det frågan om att vrida ratten åt olika håll...

Sen tycker jag personligen att man ska kunna backa med både en- och tvåaxlat släp för att klara uppkörning för BE, men det är ju jag det.

Okej den delen av diskussionen missade jag, men hittade nu. Om man tänker så förstår jag verkligen att man får problem med den ena typen.
Angående att kunna backa med bägge typer för BE så håller jag med skillnaden är dock väldigt liten när man tänker på att man får minska/öka rattutslaget väldigt mycket mellan de olika typerna.

Jag tycker det är betydligt lättare att backa med enkelaxlat eftersom det görs med större precision. Dubbla axlar ger seghet i alla utslag och har längre reaktionssträcka på utslagen. Skitpiss när det är trångt och bökigt.

Det som är tråkigt när när släpet är mindre än bilen, så man inte ser det förrän det har stuckit iväg (när man backar).

Nu var det frågan om att vrida ratten åt olika håll...

Sen tycker jag personligen att man ska kunna backa med både en- och tvåaxlat släp för att klara uppkörning för BE, men det är ju jag det.

Nu har jag provbackat lite med enkelaxlat och det var ju inte så krångligt, man får vara lite försiktigare bara.

DOCK så har jag nu fått veta att min körskola inte kan ge några lektioner ALLS förrän i mitten på april och alltså då kan man köra upp tiiiiidigast slutet på april (lång väntetid nu).

därför funderar jag nu på att helt skippa körlektion (fastän jag gärna velat gå igenom funktionsbeskrivningen men vad gör man?!?) och köra upp privat.

finns det instruktionsvideos för funktionsbeskrivningen på andra ställen? säkerhetskontrollen? hur kan man göra?

jag kommer troligen då använda mitt eget släp och låna annan bil, kanske svärföräldrarnas. något att tänka på då?

hjäääälp!!

uppskrivningen är gjord, skrev upp förra veckan.

Ja, det kluriga blir hur du ska lastsäkra om du kör upp med ett hästsläp.

Jag frågade körskolläraren som sa att det var OK att lägga t.ex pelletssäckar i hela botten på släpet så att de säkras av varandra, lastsäkringen blir ju då förstängning. Dvs ingen surrning...

Men jag är ju också väldigt nojig över funktionsbeskrivningen...

Jag tyckte det var lite klurigt med säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen. Jag fick redogöra för lasten och påskjutsbromsen. Just bromsen har jag lite svårt att förklara så att andra förstår. Jag förstår precis vad jag menar men sen ska kontrollanten förstå med. Men man behöver inte förklara som en mekaniker. De har full förståelse för att det är många hästtjejer som kör upp, som inte är så intresserade av det tekniska.

Videos på säkerhetskontrollen finns säkerligen på youtube.

Sen är det ju bara att prova att backa de olika banorna. Jag satte upp dem själv med fyllda pet-flaskor. Har man inga koner så :P

Jag blev sur på körskolan så jag körde privat ;-).

Plugga på säkerhetskontrollen i boken så fixar du det. Lastning i hästsläp = plättlätt med förstängning.

Jag tyckte det var lite klurigt med säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen. Jag fick redogöra för lasten och påskjutsbromsen. Just bromsen har jag lite svårt att förklara så att andra förstår. Jag förstår precis vad jag menar men sen ska kontrollanten förstå med. Men man behöver inte förklara som en mekaniker. De har full förståelse för att det är många hästtjejer som kör upp, som inte är så intresserade av det tekniska.

Videos på säkerhetskontrollen finns säkerligen på youtube.

Sen är det ju bara att prova att backa de olika banorna. Jag satte upp dem själv med fyllda pet-flaskor. Har man inga koner så :P

Som jag förstod ska man bara göra 1 backövning nu, inte så som banan var tidigare där man körde fram och backade snett och backade rakt och allt vad det var....? O_o

Vad kan man få för funktionsbeskrivning förutom påskjutsbromsen? För den kan jag nog redogöra för, har gått igenom den på teorin...

Jag blev sur på körskolan så jag körde privat ;-).

Plugga på säkerhetskontrollen i boken så fixar du det. Lastning i hästsläp = plättlätt med förstängning.

när det gäller säkerhetskontrollen; funkar BE-boken från 2006 för det eller behövs nyare?

vad lastade du och hur lastsäkrade du?

Backningen är samma som gamla banan, det är slalom framåt som är borttagen. Backning 90 grader till vänster är det, in mellan konor (garageparkering)

Du gör bara en av backningarna på uppkörningen, men det finns ju 4 möjliga att få. 10 min på dig. Jag nöjde mig inte förrän jag klarade dem på mindre än en minut per bana. Tänkte att det kan vara bra att ha lite marginal på uppkörningen. Du har säkert sett backningsbanorna. Det är som bilden nedan visar åt båda håll.

funktionsbeskrivningen han innehålla något av följande:

Belysning, blinkers, reflexer och signal.
Vindrutetorkare och spolare.
Styrsystem.
Bromsar.
Däck, fälg och hjulbultar.
Stänkskydd.
Vätskor (tex spolarvätska och motorolja).
Varningssystem.
Backspeglar.
Rutor.
Last (säkring, placering, mängd, registreringsbevis).
Dörrautomatik / nödöppning.
Säkerhetsutrustning.
Färdskrivare.
Katastrofbromswire.
Broms och elanslutningar till släpvagn.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka