Uppkörning BE

moiran

Trådstartare
Jag tänkte ta BE-kort. Det kommer inte ske inom den närmsta tiden av olika orsaker, men i alla fall. På uppkörningen krävs ju att man kör ett BE-ekipage. Nu när utökat B finns, räcker det med ett ekipage som en förare med utökat B kan köra fram (ett sådant ekipage hade ju räckt förut)?

Sv: Uppkörning BE

Det stämmer att en förare med BE måste framföra ekipaget. Därför lånade jag från körskolan, 1500:- kostade det. Något surt när jag kuggade första gången! Så jag har betalat 3000:- bara för att få köra deras ekipage två gånger:o!

Jag körde upp för några veckor sedan och körde då upp i ett ekipage som även användes för utökad B. Den enda regeln (angående vikt) jag hittat var att totalvikten måste överstiga 3500 kg.

lite svar till allihop som svarat

Vadå?? Varför skulle man inte kunna köra med ett ekipage som en med B96 får köra, men inte en med bara B???

I min mening är B96 och BE samma släpmässigt i tyngd, bara att BE får dra ett släp med totalvikt upp till 3500 kg. Medans man på B96 är begränsad att "bara" få dra ett släp med totalvikt som är (4250 kg - bilens totalvikt). Alltså där finns en begränsning. Sen att man sällan får lasta så mkt som släpet kanske tillåter, då bilen inte får dra så mycket bruttovikt, det är en annan sak.

Alltså, det viktiga är att ekipagets sammanlagda totalvikt överstiger 3500 kg, för att du ska få köra upp med det.

lite svar till allihop som svarat

Vadå?? Varför skulle man inte kunna köra med ett ekipage som en med B96 får köra, men inte en med bara B???

I min mening är B96 och BE samma släpmässigt i tyngd, bara att BE får dra ett släp med totalvikt upp till 3500 kg. Medans man på B96 är begränsad att "bara" få dra ett släp med totalvikt som är (4250 kg - bilens totalvikt). Alltså där finns en begränsning. Sen att man sällan får lasta så mkt som släpet kanske tillåter, då bilen inte får dra så mycket bruttovikt, det är en annan sak.

Alltså, det viktiga är att ekipagets sammanlagda totalvikt överstiger 3500 kg, för att du ska få köra upp med det.

Aha! Jag trodde (eller hoppades i alla fall) att så var fallet, och det är ju skönt om det är så eftersom jag har möjlighet att få ihop ett ekipage som man måste ha B96 för att dra. Jag tycker inte att jag har hittat någon entydig information om man nu var tvungen att ha ekipage som översteg rättigheterna som B96 ger men inom ramen för BE.

Tack för info!

Vad jag har förstått funkar allt som är över B, sen att B96 ligger där emellan ska inte göra någon skillnad.

*kl*
Min sambo körde upp (BE)för ett par veckor sedan, med vår bil och släp. Ekipaget får även framföras med utökad B behörighet, men var inget problem.

lånar sista och väcker tråden.

nu ska jag komma igång med mitt BE-kort.
har tagit en första teorilektion.

kan man klara sig med att bara köpa tester att göra på nätet för teorins skull?
jag tog mitt B-kort för 9 år sedan.

jag kommer köra upp med egen bil och släp. hade tänkt låna från körskolan men de har bara enkelaxlade släp och jag tycker det är helsnurrigt att backa med dem :p

hur rekommenderar ni att lasta? lastsäkra?
vad bör jag kolla i övrigt med min transport innan uppkörning (förutom lampor)?
hur kollar jag så broms är bra? transporten är besiktigad utan anmärkning i somras.
är ju inget jag märkt av som inte fungerar när jag kör med släpet idag i alla fall...

andra tips? vill gärna förstås komma så billigt undan som möjligt och helst inte kugga :p

är supernervös för säkerhetskontrollen!!! verkar superinvecklad när körläraren gick igenom lite snabbt förra veckan...

lånar sista och väcker tråden.

nu ska jag komma igång med mitt BE-kort.
har tagit en första teorilektion.

kan man klara sig med att bara köpa tester att göra på nätet för teorins skull?
jag tog mitt B-kort för 9 år sedan.

jag kommer köra upp med egen bil och släp. hade tänkt låna från körskolan men de har bara enkelaxlade släp och jag tycker det är helsnurrigt att backa med dem :p

vad bör jag kolla i övrigt med min transport innan uppkörning (förutom lampor)?
hur kollar jag så broms är bra? transporten är besiktigad utan anmärkning i somras.
är ju inget jag märkt av som inte fungerar när jag kör med släpet idag i alla fall...

andra tips? vill gärna förstås komma så billigt undan som möjligt och helst inte kugga :p

är supernervös för säkerhetskontrollen!!! verkar superinvecklad när körläraren gick igenom lite snabbt förra veckan...

En dubbel körlektion på bilskolan för att kolla av att allt sitter som det ska vad gäller teori, säkerhetskontroll och körning är billigare än att kugga och göra om. Det är mitt tips. Du kommer få teorifrågor under säkerhetskontrollen. Du kan få redogöra för varför du kontrollerar vissa saker, på vilket sätt de kan fallera och vad det får för konsekvenser

Jag skulle definitivt hyra släp från körskolan, trots att det är enkelaxlat. Det är mycket arbete med att lasta ett eget (häst-)släp rätt och säkra lasten. Om du ändå väljer att lasta eget, tänk på kultrycket. Ett hästsläp har tyngdpunkten anpassad för att det ska stå hästar i det - lastar man t ex hö i hela släpet blir det alldeles för framtungt. Nuförtiden tror jag att man får ha med sig en minneslapp till uppkörningen - något man inte fick när jag körde upp. Jag kuggade första gången för att jag glömde provbromsa och gå ut och mäta bromsreserven. (Den jag körde upp för andra gången tyckte rätt tydligt att det var fånigt att kugga mig för det, jag behövde bara bromsa en gång och tala om varför man provbromsar :-) det tog ca 10 sekunder). Att ta en dubbellektion är en bra idé, då kan du dessutom fråga körläraren om allt detta.

Jag gjorde teorin i somras och körde upp på hösten. Pluggade själv, klarade på första försöket.

Uppkörningen gjorde jag med eget ekipage (hästsläp lastat med spånbalar, superenkelt). En kompis med mindre bil körde dit det. Tog ingen lektion innan men det gick bra ändå.

Tog B 1994.

Jag köpte Bonniers Trafiklexicon på CD-Rom och pluggade in BE-häftet. Skrev upp och hade två fel, så det kommer man tydligen långt med.

Jag köpte Fodersäckar och säkrade med ett reservdäck i fram, tvåaxlat släp.

Inga problem :)

Pappa behövde pellets till sin pelletsbrännare så vi åkte och köpte en pall och la ett lager (16kg per säck om jag minns rätt) på golvet i hästtransporten.
Lasten säkrar sig själv eftersom säckarna inte kan glida när dom ligger över hela golvytan.

Rekommenderar verkligen att ta åtminstone en lektion på körskola innan. Det gjorde jag och utan den så hade jag inte klarat säkerhetskontrollen.

Jag gjorde teorin i somras och körde upp på hösten. Pluggade själv, klarade på första försöket.

Uppkörningen gjorde jag med eget ekipage (hästsläp lastat med spånbalar, superenkelt). En kompis med mindre bil körde dit det. Tog ingen lektion innan men det gick bra ändå.

Tog B 1994.

Hur förankrade du spånbalarna? Hur många hade du i? Mellanvägg?
Jag har ju mjuk mellanvägg i min transport, kanske ställer till det...?

Jag kommer inte vilja köra med enkelaxlat släp (körskolans) på uppkörningen för då kommer jag bli alldeles för nervös när det svänger åt fel håll vad jag är van vid :p haha!

Sambo med E-kort kommer köra min kombination till uppkörningen när det väl är dags för det.

Hur menar du svänger åt fel håll?

Jag tog bort mellanväggen, satte en lastpall på tvären längst fram å hade ca 15 balar ståendes på höjden. Fick beröm för föredömlig lastning :).

Vadå fel håll? Det skiljer ju inte?

Jag hyrde trafikskolans permanentlastade släp, som jag övningskörde några lektioner med. Guld värt att få säkerhetsgenomgången, och slippa kugga hela uppkörningen på någon trasig detalj på egna släpet.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka