Uppklassning och orättvisa domare

R

Real_Life

Nu kommer jag med en kort uppklassningsfråga som jag fortfarande inte har fattat, fast jag letat och letat.
Om man får över 5,0 i både uttagning och final, räknas det som två gånger då? Eller räknas bara uttagningen? Bara finalen?

Sen en fråga om orättvisa domare. Om man råkar ut för nån, som man tycker dömer orättvist eller "fel", är det bara att gilla läget då eller vad kan man göra?

Sv: Uppklassning och orättvisa domare

Nej det är bara uttagningspoängen som räknas!
Du kan ju alltid fråga domaren, varför han/hon satte dom poängen. Är man flera på banan samtidigt ser domarna olika saker och då kan poängen variera mycket. Även om domarna har en mall att döma efter, så är denna lite suddig och personlig smak kommer även oundvikligt in i bedömningen.
Tycker du fortfarande att du har blivit feldömd, så kan man lägga in en protest, är inte hundra på om detta gäller poängen lr bara varningar o diskvalifikationer. Om du får fel i protesten så tror jag att det kostar en del pengar för din del också, men är man säker på sin sak så...

Tack för ditt svar :bow:
Då ska jag lägga det på minnet, att det är uttagningspoängen som gäller :)

Och ang. domare så är det alltså att fråga domaren om poängsättningen som är det man kan göra? Och hoppas att hon/han bättrar sig, om det är klart orättvist eller fel?

Tack för ditt svar :bow:
Då ska jag lägga det på minnet, att det är uttagningspoängen som gäller :)

Och ang. domare så är det alltså att fråga domaren om poängsättningen som är det man kan göra? Och hoppas att hon/han bättrar sig, om det är klart orättvist eller fel?

Det är ju så här, domarna är utspridda jämnt över banan och kan således se lite olika saker. Är man fler på banan kanske en domare ser saker vid sin närmaste sekvens som flera andra missar, därmed kan poängen verka orättvis ur bedömningssynpunkt pga det.

Är det fem domare på banan, så räknas först den högsta och sen den lägsta poängen bort innan medelpoängen sätts. Man använder alltså poängen från tre domare och gör ett snitt på, trots att de är fem på banan.

Det vet jag, men jag tänker mest på fall då domare kanske ger mer poäng till en viss ryttare eller mindre. Inte pga prestation alltså utan kanske är extra hård mot nån de är ovän med etc. Har hört om en del sånt, så även om jag inte är ovän med nån domare (tack och lov ;)) känns det bra att veta hur det ligger till :)

Det är en bedömningssport, domaren dömer vad han ser och vad han tycker utifrån domarmanualen. Alltså kan du diskutera med domaren varför den givit dig en viss poäng, men knappast klaga på orättvisa. Du kan inte heller lämna in protest mot bedömningen, utan bara "sakfel" ( tex fel bett etc). Du får lära dig gilla läget eller byta domare! Jag har tävlat i över 20 år, och vissa domare gillar mina hästar vissa gör det inte, men under alla år och tävlingar är det bara EN domare som givit mig orättvist helfel poäng (2p i ökad tölt, när de andra gav 6,5 o 7p).:cool:

Självklart kan man tycka det är orättvist ibland, vem har inte tyckt det? Som tidigare inläggare sa; det är en bedömningssport. Just därför blir det orättvist och ibland kan domarna missa då det går bra och kanske se just då hästen går som sämst. Tacka vet jag passlöpen som går på tid ;)

Men där kan ju tex en domare säga att det är passtaktig ökad tölt eller så, och en annan säger att det är pass ;)

Där visas det flaggor, grönt ifall hästen låg i pass och rött ifall hästen låg i galopp eller någon annan gångart ;)

Jag vet.
Men fortfarande kan en domare ge grönt och säga att det är pass och en ger rött och säger att det var passtaktig ökad tölt t.ex.

Så nogranna är dom inte. Antingen har man pass eller så har man ökad tölt. Oftast rider man en femgångare i passlöpen, de har oftast en sämre ökad tölt och då bedömer dom pass, ifall det går tillräligt fort.

Jag vet verkligen ingen annan sport där domarna sitter inne på banan och följaktligen ser helt olika saker, eftersom de inte har ögon runt hela huvudet.
Hur kan det komma sig att ingen har kommit på idén att sitta utanför banan tex mitt på långsidan aningen upp, så man ser ekipagen runtom? (som tex i konståkning)
I bästa fall har de snurrstolar och soltak. I värsta fall har de ingetdera, eller så tar vinden soltaken och de far iväg över banan :crazy: (har hänt)

Jag vet verkligen ingen annan sport där domarna sitter inne på banan och följaktligen ser helt olika saker, eftersom de inte har ögon runt hela huvudet.
Hur kan det komma sig att ingen har kommit på idén att sitta utanför banan tex mitt på långsidan aningen upp, så man ser ekipagen runtom? (som tex i konståkning)
I bästa fall har de snurrstolar och soltak. I värsta fall har de ingetdera, eller så tar vinden soltaken och de far iväg över banan :crazy: (har hänt)

Håller med precis, det är många hästar som är utanför och innanför banan och det är många som backar (vilket man inte får). Mer domare utanför ovalen! :smirk:

Sen undrar jag , ifall inte domarna skulle vara mer lättflirtade att få ut och döma på tävlingarna, om de slapp utstå pinan av både köld, regn o vind.
Konståkningsdomarna slipper åtminstone nederbörd och vindstyrkor, där de sitter, inpackade i sina vargpälsar :angel:
Varför ska just vår sports domare ha det så spartanskt?
Varför är det ingen som kommer på idén att bygga glasade domarrum som i alla andra hästsporter?
Är det nån slags Islandsromantik av vindpinade stålkvinnor och män som bara ska tåla allt?

Nej det är alldeles riktigt att domaren inte kan se hela banan, men å andra sidan är det inte riktigt meningen heller och därför placeras de jämnt över hela banan. 1 domare som placeras i ena änden, ser en stor del av bägge raksträckorna samt hela aktuell kurva och domare på mitten ser bägge raksidorna men sämre i kurvorna.
Om ekipaget är jämnt, kommer även domarpoängen att vara ganska jämna. Men har man avvikelser vid de olika domarna så har man visat att ekipaget inte är jämn över hela banan. Därför räknas den högsta och den lägsta siffran bort vid fem domare, på så sätt kan man slippa diskussionen om att någon gett för höga respektive för låga poäng.

Jösses vilken opraktisk och oekonomisk domarsituation :angel:
Inte ens på gigantiska fotbollsmatcher krävs så många domare.
Konstigt att det inte går att förbättra systemet så mindre klubbar har råd att anordna godkända tävlingar lite oftare, och domarna räcker till i antal.
Ja ja, men det är väl inget jag kan göra något åt. ;)

Jösses vilken opraktisk och oekonomisk domarsituation :angel:
Inte ens på gigantiska fotbollsmatcher krävs så många domare.
Konstigt att det inte går att förbättra systemet så mindre klubbar har råd att anordna godkända tävlingar lite oftare, och domarna räcker till i antal.
Ja ja, men det är väl inget jag kan göra något åt. ;)

Har du inte varit på en fotbollsmatch? Jodå de är oerhört domarkrävande, och tycker du gångartsgrenarna är krävande med minimum 3 helst 5 domare så ska du se hur många som krävs i stilpassen.:angel:

Jo, ibland kan man tycka dom dömer konstigt/fel. En gång jag var riktigt förvånad var när jag var ensam på banan och fick i ökad tölt 7-7,5 av fyra dommare och 1,5 av den ena! Snacka om ojämt!

Har du inte varit på en fotbollsmatch? Jodå de är oerhört domarkrävande, och tycker du gångartsgrenarna är krävande med minimum 3 helst 5 domare så ska du se hur många som krävs i stilpassen.:angel:

Hm, jodå, jag har varit på ett antal VM genom åren, det brukar inte vara så vädermässigt ansträngande pga årstiden, förutom senast i Norrköping förstås.
Ja ja, sålänge alla är nöjda och glada är allt gott.
Det var bara en reflextion efter att ha sett många tävlingar, och hört klagolåt från en del domare. Men de flesta är kanske nöjda. Vad vet jag. ;)

Det är väl bra att domarna ser olika delar av banan???!!! Då blir det ju viktigt att rida bra hela varvet runt och inte bara på långsidorna. Jag tycker det är rättvist att den som klarar hålla sin häst likadant runt hela banan får jämna poäng medan den som gör fint på raksträckorna men sämre i kurvorna får ojämna/sämre poäng!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Soapbubble
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 827
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka