Upphittad musbebis

Norrlänning

Trådstartare
Hur stor chans har en musbebis/unge att klara sej nu om den släpps ut i det fria?

Råkade förmodligen förstöra ett bo när jag städade ensilageplast med traktorn och hittade en liten bebis på marken.
Den hade päls men hade inte öppna ögonen då.

Nu är ögonen öppna och jag har haft den i kanske 2 veckor eller mindre.

Tänkte väl först och främst på kylan som är på nätterna nu...
Mat borde den väl hitta, dom äter väl "allt".

Trodde först det var en råttunge (finns mycke råttor här) men den är liten än så jag antar det är en mus:D
Väldigt pigg och snabb- toksöt:)

Sv: Upphittad musbebis

Ingen som vet någe:confused:

Ja den är inne här fortfarande.
Hade i början en saftdunk inne i buren fylld med vamtvatten som gav den värme, det uppskattade den.
Nu är den så pass stor så den inte behöver den längre men att släppa ut den i -5 känns inte ok.
Den vet ju inte vart den ska liksom...inge hem..

Annars går det ingen nöd på den, full rulle.
Fy sjutton va snabb dom är, hoppar och klättrar som en galning:eek:
Undrar om dom gillar hamsterhjul;)
Underbart söt:)

du kanske ska vänja den succesivt med kyla.. alltså ha kallare och kallare i rummet du har den, för att sedan släppa ut dne...

Är ju inte helt lagligt att ta in djur sådär även om man vill rädda livet på djuret i fråga. (Man lämnar till viltdjursrehablitering istället, även om prioriteringen av möss knappast lär vara så hög hos dessa). Rent krasst så lär den knappast klara sig hur du än gör om den nu gått miste om hela uppfostringsbiten hos sina föräldrar.

Jag hade inte släppt ut den igen. Chansen för att ett hemmauppfött "vilddjur" ska överleva är ganska minimal.

Är ju inte helt lagligt att ta in djur sådär även om man vill rädda livet på djuret i fråga. (Man lämnar till viltdjursrehablitering istället, även om prioriteringen av möss knappast lär vara så hög hos dessa). Rent krasst så lär den knappast klara sig hur du än gör om den nu gått miste om hela uppfostringsbiten hos sina föräldrar.

Nä att det anses som olagligt vet jag, fast är det inte så att man få ha det ett visst antal timmar? Har 48 timmar i mitt bakhuvud...fast jag har ju haft den längre än så nu.
Och som du säger så tänkte jag oxå att dom prioriterar nog inte möss just.

Hur mena du att den skulle inte överleva för att den inte uppfostrats?
Möss klarar sej väl själv, alltså letar föda och har egna bon även om dom kanske är herr och fru oftast.
Tänkte att kylan är det värsta nu när den bott inne även om den snart kan räknas som "vuxen".

Jag hade inte släppt ut den igen. Chansen för att ett hemmauppfött "vilddjur" ska överleva är ganska minimal.

Men det "enda" jag gjort är ju att serverat dryck och mat och hållt den varm.
Möss/råttor är väl en av de främsta överlevare just pga av att dom äter allt:)

Men det "enda" jag gjort är ju att serverat dryck och mat och hållt den varm.
Möss/råttor är väl en av de främsta överlevare just pga av att dom äter allt:)

Absolut, men det är inte bara ätandet som får dom att överleva. Det finns många, många faror där ute för en liten mus som varit inne i hemmets lugna och trygga vrå och inte behövt oroa sig (tror det är vad Modig_Korn också menar?). Vet den att den får mat av människor kan den ju söka sig dit och avsluta sitt liv i en musfälla...

Visst är det mot lagen, men jag hade behållt den lille.

Aah ni menar så.
Jo det är klart, har märkt på denna tid bara hur lättskrämd den var från början - reagerade direkt på ljud och lukt.
Nu är den social ist, kommer fram och tigger och vill upptäcka världen utanför buren:)

Men då är det alltså ganska kört att släppa ut den nästa sommar oxå då...förmodligen.
Om den lever då. Men det borde den tyck ja, här har den inga fiender så att säga:)

Jag hade behållit den av samma anledning som andra skrivit. Dessutom blir dem inte hur gamla som helst, så även om den får en full livslängd är det inget åtagande för de kommande 10 åren direkt.

Jag är inte säker på hur det är med möss, men för råttor är det väldigt viktigt med flocken och de lär sig av varandra

Jag hade behållt den :) Jag hade inte vågat chansa på att den skulle överleva i frihet. ls att det skulle vara ballt att ha en riktig mus som husdjur (jaja trots lagen).

Och för att svara på hamsterhjulet, NEJ! Svansdjur ska aldrig springa i hjul, svansen kan fastna.

Eftersom möss är delvis flockdjur är det kanske(?) idé att ha en polare till musen, om den är en hona vill säga. Mushanar trivs inte alls bra ihop med andra mushanar.

Att släppa ut den är ju lika med döden för den. Typ som att låta ett barn växa upp i en vargflock utan mänsklig kontakt. Mänsliga beteenden finns inte där. Mus som växer upp hos människa = allt den behöver lära sig för att klara sig i det vilda är long gone och lär aldrig gå att ersätta. Om du inte fångar in en till mus och de två blir kompisar men det är inte att rekommendera (mus 2 lär dö av stressen)...

KL

finns alternativ till dem "vanliga" hjulen, som Comfort sa ar chansen hog att dem fastnar med svansar och tar i springorna plus att vinkeln pa dem staende hjulen tydligen inte ar bra for ryggen.

Vi anvander en "flying saucer", ser ut som en halvliggande tallrik (:crazy::angel:), anvands flitigt av mossen (speciellt Tjockis, hon verkar ha atit enbart jordnotter nar vi var pa semester (expert uttnutjande av musvakten :grin::D), hon ser aterigen ut som en tennisboll :eek:

men är det inte lika bra musen dör i naturen igentligen? naturen måste ha sin gång ibland. Musen blir föda till nåt annat djur..

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 645
Senast: bollen__
·
Äldre Problemen runt och i våra städer den här vintern med tiggare, främst romer väcker min nyfikenhet. Att tigga är lagligt, får a-lagarna...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 011
Däggdjur Jag skrev en tråd i somras om att jag råkade förstöra boet för en musfamilj och tog då reda på en musbebis som låg på marken. Nu ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 015
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar