Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Sv: Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Nej, det stämmer inte. Den fria rörligheten för personer ger EU-medborgare rätt att resa till och vistas i ett annat medlemsland i upp till tre månader. Först efter tre månader måste personen kunna visa att han eller hon kan försörja sig med egna medel i landet.
Javisst, men du måste med giltiga papper kunna legitimera dig.
Du får inte bygga dig en koja eller ställa upp ett tält för mer än en eller två nätter på samma plats.

Och som jag skrev, har du inte klara papper så ska detta ju utredas och då är en passande förvaring billigare i glesbygd än på Östermalm i Stockholm..

Fast problemet är att Schengenavtalet förbjuder regelbunden kontroll av det slaget. Passpolis har endast rätt att göra det om det finns särskilda skäl, t.ex. vid misstanke om efterlyst person.

Och tiggarna har väl inte "oklara papper". De är rumäner, med rumänskt medborgarskap. Inte mer oklart än om jag tar mitt svenska pass och åker till Rumänien.

Ja har de godkända id-handlingar så är det ju inget problem.
Då har de ju även en folkbokföringsadress och då kan ju myndigheten där de är skrivna tillskickas fakturan för ex sjukvård.
Nu är ju problemet ju att de inte har alla papper i-ordning därför att den Rumänska staten med vett och vilja "strular" med ansökningar för dessa dokument från Romer.l

Fast problemet är att Schengenavtalet förbjuder regelbunden kontroll av det slaget. Passpolis har endast rätt att göra det om det finns särskilda skäl, t.ex. vid misstanke om efterlyst person.

?
Om polisen kommer till en plats där en grupp olagligt slagit lägerlängre än de 1 eller 2 nätter allemansrätten ger dem och platsen är nedskräpad så har polisen all rätt enligt både svensk och EU-lagstiftning rätt att både avhysa och registrera dem för ev. rättslig påföljd.

Är då inte pappren i ordning så fixas en bussresa till långtbortistan för förvaring tills identiteten är klarlagd och beslut kan tas om antingen frisläppande (om papperen är ok)eller avhysning ur landet (om papperen inte är ok)

Naturligtvis har de inte rätt att stoppa alla rumänska bilar på e4:an bara för att ska kolla rumäner.

Men i samband med lagbrott så finns inget hinder;)

Senast ändrad:

Och tiggarna har väl inte "oklara papper". De är rumäner, med rumänskt medborgarskap. Inte mer oklart än om jag tar mitt svenska pass och åker till Rumänien.

Det varierar förmodligen. Men eftersom det finns andra sätt att kontrollera en persons nationstillhörighet än genom pass så löser det sig ju oftast. Ofta finns ju personen i "rullarna" på ett eller annat sätt. Det var t.ex. vad som hände i fallet med kvinnan som fick missfall och som beskrevs tidigare i tråden. Hon hade inget pass och fick först besked om att hon inte omfattades av socialförsäkringsförmånen. Efter att hon på annat sätt kunde identifieras som rumänsk medborgare så behövde hon inte betala fullt pris för vården.

?
Om polisen kommer till en plats där en grupp olagligt slagit lägerlängre än de 1 eller 2 nätter allemansrätten ger dem och platsen är nedskräpad så har polisen all rätt enligt både svensk och EU-lagstiftning rätt att både avhysa och registrera dem för ev. rättslig påföljd.

Är då inte pappren i ordning så fixas en bussresa till långtbortistan för förvaring tills identiteten är klarlagd och beslut kan tas om antingen frisläppande (om papperen är ok)eller avhysning ur landet (om papperen inte är ok)

Naturligtvis har de inte rätt att stoppa alla rumänska bilar på e4:an bara för att ska kolla rumäner.

Men i samband med lagbrott så finns inget hinder;)

I princip alla bosättningar finns på kommunens mark. Där får alla vistas och uppehålla sig. Det i sig utgör inget brott. Däremot får man inte bygga. Polisen kan gripa in under det att bygget pågår men inte när bygget väl finns där. Det är heller inte polisen som har rätt att riva och omhänderta byggnaderna, det är kronofogden och kronofogden får som bekant inte utfärda passkontroller och det finns heller inget skäl att göra det.

Ditt joller om olaga intrång i trådrubriken är med andra ord i de flesta fall irrelevant.

I princip alla bosättningar finns på kommunens mark. Där får alla vistas och uppehålla sig. Det i sig utgör inget brott. Däremot får man inte bygga. Polisen kan gripa in under det att bygget pågår men inte när bygget väl finns där. .

Det får man inte alls. Det beror helt på vad bl.a. detaljplanen säger. Är marken utlagd som allmän plats, vilket den oftast är, så gäller att för all "verksamhet" man tänkt sig som avviker från det detaljplanelagda så måste man ha polistillstånd.
Allmän plats betyder att alla får nyttja platsen men man får t ex inte tälta eller bosätta sig där eller så utan då behövs just polisens tillstånd.

Hur mycket tjänar de på tiggeri? Jag menar, om de nu pendlar, måste det betyda att de betalat flygbiljetter (om de nu flyger) iallafall 2000 kr enkel resa. Åker de bil måste någon betala. Jag tror det mer handlar om människohandel. De är köpta av någon och denna någon får pengarna.

Men det är ju det jag (försöker) skriva. Man får inte bosätta sig på kommunens mark. Men polisen kan inte göra så mycket åt det. När det kommer till avhysning i form av rivning av bosättningarna så är det inte en polisiär fråga utan en fråga för kronofogden.

De undersökningar som har gjorts har ju inte tytt på att det handlar om människohandel. Det har varit uppe i media vid flera tillfällen, bara att googla. DN har tex haft en artikelserie om det.

De åker med buss och de pengar de tjänar på att tigga räcker långt i Rumänien under de påvra omständigheter som de lever under. Själv gjorde jag av med under 100 kr på mat och nöjen under den knappa vecka som jag var i Rumänien och jag inte påstå att jag snålade.

ok, då missuppfattade jag. Fick det till att bara för att det är kommunal mark så är det fritt fram att göra vad man vill så länge man inte bygger och så är det ju inte.

I princip alla bosättningar finns på kommunens mark. Där får alla vistas och uppehålla sig. Det i sig utgör inget brott. Däremot får man inte bygga. Polisen kan gripa in under det att bygget pågår men inte när bygget väl finns där. Det är heller inte polisen som har rätt att riva och omhänderta byggnaderna, det är kronofogden och kronofogden får som bekant inte utfärda passkontroller och det finns heller inget skäl att göra det.

Ditt joller om olaga intrång i trådrubriken är med andra ord i de flesta fall irrelevant.

Samma regler gäller för kommunens mark som för mark ägd av enskilda.
1 till 2 övernattningar ingår i allemansrätten samt att inte platsen skräpas ner och att den iordningställs så att det inte syns att man varit där. Sedan kan, kommunen till skillnad från den enskilde ge en grupp människor lov att kampera på en ödetomt. Men det är ju en annan historia.

Varför och på vilka grunder tror du kronofogden skulle avhysa lägret i Stockholmstrakten?

Egenmäktigt förfarande och intrång är väl de verktyg kommunen använde för att få kronofogden att agera?

Och så vitt jag vet så är polisen, kronofogdens verktyg för att avhysa om inte den avhyste lämnar frivilligt. eller ?

Senast ändrad:

Men det är ju det jag (försöker) skriva. Man får inte bosätta sig på kommunens mark. Men polisen kan inte göra så mycket åt det. När det kommer till avhysning i form av rivning av bosättningarna så är det inte en polisiär fråga utan en fråga för kronofogden.

Nja..markägaren anmäler till polisen som sedan inväntar markägarens anmälan till fogden som i sin tur måste vänta på domstolens beslut. Med detta i sin hand går fodgen till polisen och begär handräckningshjälp.....

Och i det skedet har de ju redan flyttat till ett nytt ställe.
Visst, men i och men polisanmälan så har polisen rätt att fastställa identiteten på dem som slagit läger och dragit på sig en anmälan.

Och du uppnår man 2 saker
1. fastställer identiteten och verifierar deras dokument, samt kan plocka bort dem med inga eller felaktiga dokument.
2. man kan plocka med sig dem direkt om man skulle stöta på den vid en ny anmälan, vid ett annat läger. Vilket ger myndigheten en möjlighet att agera.

Vill samtidigt påpeka att jag inte har ngt emot att kommuner eller organisationer eller privatpersoner ställer upp med hjälp. Men det ska vara inom de spelregler alla vi andra får leva efter.

Och att vi ska vara på det klara med en sak.Upplever dessa människor att det lönar sig att komma och tigga i Sverige...så kommer de. Har vi här uppe sedan ett väl utbyggt socialt skyddsnät de får komma i åtnjutande av så blir incitamentet ännu större och vi får fler och fler för varje år som kommer upp.

Nae inte riktigt, fogden begär biträde av polisen är på plats men det är fortfarande fogden som utför handräckningen

Nae inte riktigt, fogden begär biträde av polisen är på plats men det är fortfarande fogden som utför handräckningen

Exakt så som jag skrev "-Med detta i sin hand går fogden till polisen och begär handräckningshjälp....."

Vad är det du inte förstår?;)

Vad man måste förstå och acceptera, är att det handlar om människor som gör egna val. Oberoende av vad vi önskar.
Dessa val baseras på vad dessa individer anser är bäst för dem i var given situation.

Situationen i Rumänien är under all kritik.
Så länge den är det kommer dessa människor att söka sig dit där man dels får mest pengar men även har de bästa levnadsmöjligheterna.

Så..
Om vi förbättrar levnadsmöjligheterna för gruppen i Sverige så kommer det hela tiden att komma fler.
Ger vi pengar i deras koppar så att det lönar sig för dem...så kommer det hela tiden att komma fler.

Det enda konstruktiva på sikt är att vi, i den Europeiska gemenskapen dels ställer medel till förfogande till den Rumänska staten och dels sätter en blåslampa i ändan på dem så att myndigheterna i Rumänien genomför de reformer som är nödvändiga för att valet mellan att stanna hemma och ge sig ut på tiggarstråk i Europa blir det förstämda.

Att man här i Sverige vill vara human och ordna härbärgen, sjukvård etc etc är av mänskliga skäl förståeligt, men på sikt kontraproduktivt efter som detta bara resulterar i att allt fler kommer och det i sin tur spär på aversionen hos allt fler svenskar mot gruppen i fråga.

Men givetvis flyger de inte, det säger väl ändå sig självt?

Angående huruvida det är organiserat eller ej föreslår jag att du läser exempelvis debattartikeln i DN idag som handlar just om romerna. Författaren har arbetat i Rumänien i många år och besökt fattiga romska byar - hans ord väger åtminstone för mig lite tyngre än alla dessa ogrundade gissningar som folk gör.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka