Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Sv: Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Den där historien gör mig riktigt upprörd både över hur människor blir behandlade men också över hur vissa tydligen tänker. Det är klart att man ska få akutvård om det behövs men hur kommer man ens tanken på att skaffa barn om man inte ens har råd med mat och någon form av ordentligt boende till sig själv?!

Tror egentligen det bästa sättet för romerna själva vore att deras hemländer får stå för de kostnader som diskuterats här rörande sina medborgare helt enkelt för att hemlandet då inte "kommer undan" utan lika gärna själva kan börja ta hand om hela sin befolkning.
Problemet är inte om de ska få akut sjukvård, för de ska de naturligtvis ha.
Problemet är från vilken plånbok räkningen ska betalas.
Rumänien som stat kör över sina Romer, nekar dem försäkringskort och spar på det viset stora summor.
Samtidigt som vi skickar ner miljarder i nettobidrag till EU.

Som Rumänien sedan får del av.

Då är det väl en vettig ide att ta dessa pengar för att ta hand om den rumänska statens skyldigheter.

Det var ett inslag på Svt abc som handlade om just detta. En kvinna som bodde i lägret som romska tiggare byggt upp i högdalen. Hon fick missfall och om hon besökte sjukhuset för vård skulle det kosta henne 11 000:-

Om hon däremot hade varit papperslös flykting hade hon haft rätt till akut sjukvård.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/rakningen-for-ett-missfall-11-000-kronor

http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2272734-gert-gelotte-rumanien-tar-springnota

Det är samma sak om jag åker till Italien, landstinget debiteras de eventuella vårdkostnaderna jag drar på mig vid en ev. olycka eller sjukdom om jag är där.

Tror egentligen det bästa sättet för romerna själva vore att deras hemländer får stå för de kostnader som diskuterats här rörande sina medborgare helt enkelt för att hemlandet då inte "kommer undan" utan lika gärna själva kan börja ta hand om hela sin befolkning.

Problemet här är just att de är romer och Rumänien bryr sig inte ett skvatt om dessa romers öde. Rumänien borde stå för kostnaderna enligt avtalen men struntar i det. Om de var hemma skulle de inte få vård eller stöd där heller.

Jag pratar inte om vad det görs för bedömning av vad som är akut sjukvård eller inte i frankrike

Det gör inte jag heller. Och frågan handlar, som jag försökte säga, inte om livshotande sjukvård, utan snarare om sjukvård "nu".

Jag, eller snarare internationella överenskommelser, pratar om skillnaden mellan planerad och akut vård, under någon terminologi, på svenska har jag bara sett de två orden. Och då används uppenbarligen inte ordet akut i samma mening som du vill använda det. Akut är just det som inte är planerat (dvs stickor i fingret, öroninflammationer, missfall och annat medicinskt trivialt, liksom sådant som inte är trivialt) i sammanhanget.

Det betyder ju också att om man vänder sig till sjukvården för att man tror att man behöver sjukvård, så är den "vård" som består i att läkaren säger att det där är normalt, du kan lugnt gå hem, just akut vård, dvs inte planerad vård. I sammanhanget. Och även det kostar ju litegrann. Som alltså inte personen själv ska betala om personen är medborgare i ett EU-land och får den här "vården" i ett annat.

Eller snarare, i de EU-länder där man själv eventuellt får betala sådant, ska personen göra det, men så är det ju inte i Sverige. Jag får ingen räkning om jag går till läkaren i Sverige med ett missfall, ens om det är onödan.

Om det nu är så att de här romerna, pga Rumäniens brutala politik, inte är medborgare i Rumänien ens, så kommer saken i ett annat läge. (Men då fattar jag inte hur de kan vara i Sverige överhuvudtaget.)

Problemet är väl att romerna inte har något land? Hur får de sjukvård? Får de det?

Jag har åkt förbi många romerska byar på Rumäniens langsbygd. Där sköter det sig själva. De beblandar sig inte med rumäner utan bor, arbetar och begravs i dessa byar.

Sen undrar jag, om vi nu pratar romer, hur det går med detta? http://www.romadecade.org/

Liten kommentar bara: man får väl visst en räkning när man träffar en läkare i Sverige? Besöket är givetvis subventionerat, men inte gratis. Den enda vård som är helt gratis är väl mödravård och vård för barn. Allt annat betalar man för, tills man får frikort, men jag har för mig att frikortet inte gäller på akuten.

Och om jag förstod turerna rätt så var inte ens alla romer med i de rumänska registren och hamnade därför utanför systemen. Rumäniens ambassadör tyckte ju att vi skulle förbjuda tiggeri. Jag antar att syftet var att romerna då istället skulle svälta ihjäl på hemmaplan och inte belasta Rumäniens varumärke? För om de verkligen ville göra något så har ju Rumänien haft alla chanser till det.

Enligt hennes debattartikel så hindras Rumänien i sitt arbete med att hjälpa romerna till utbildning och jobb hemma i Rumänien genom att vi tillåter tiggeri i Sverige, eftersom romerna då åker hit och får pengar gratis istället för att studera eller arbeta därhemma. Hon menade på att Rumänien har redan gjort massor för dem på hemmaplan, och fortsätter att göra det, men de kan ju inte hjälpa dem när vi erbjuder ett sånt schlaraffenland här i Sverige så att de åker därifrån.

Så var hennes argumentation, i alla fall. Ser man på hur de tiggande romerna har det här i Sverige, så verkar kanske inte hennes argumentation särskilt övertygande. Om livet i Sverige känns som det bättre alternativet, så verkar det inte troligt att alternativet i Rumänien är jobb, bostad och utbildning.

Sant, men räkningen är inte på 11 000 kronor, som i exemplet i en artikel som någon länkade till.

Medborgare i andra EU-länder får samma räkning som vi, om det nu är 100 kr eller 300 kr, eller vad det är.

Snarare 300, om du träffar en läkare. Vilket förmodligen är en förmögenhet om man livnär sig på tiggeri, så jag tror knappast att det är något stort problem att vårdbehövande rumänska romer fyller sjukhus och vårdcentraler.

Men du förstår inte. Jag vill bara göra klart att ingen blir lämnad i ett livhsotande tillstånd i sverige på grund av oklara papper. Hur kristallklar måste jag vara? Tredje försöket då. Ett "klart" missfall är inget livshotande tillstånd, det behövs inga akuta sjukvårdsuppgifter om det inte är så att kvinnan uppebarligen håller på att förblöda av störtblödningar - något som det inte bedömdes vara fara för i givet exempel ovan. Jag ger blanka faen i resten av diskussionen, jag såg att någon sa att vi inte ens ger akut sjukvård till romer - det gör vi, då det behövs.

Men du förstår inte. Jag vill bara göra klart att ingen blir lämnad i ett livhsotande tillstånd i sverige på grund av oklara papper. Hur kristallklar måste jag vara? Tredje försöket då. Ett "klart" missfall är inget livshotande tillstånd, det behövs inga akuta sjukvårdsuppgifter om det inte är så att kvinnan uppebarligen håller på att förblöda av störtblödningar - något som det inte bedömdes vara fara för i givet exempel ovan. Jag ger blanka faen i resten av diskussionen, jag såg att någon sa att vi inte ens ger akut sjukvård till romer - det gör vi, då det behövs.

Menar du att patienten ska själv avgöra om den är i livshotande situation, eller om det är mer trivialt, och därmed riskera att betala flera tusen för vården?

Ta till exempel den vaga åkomman "mycket ont i magen" som kan vara allt från en fis på tvären, till brusten blindtarm. Ska man dela ut räkningen efter vad det visar sig vara? Ska man sända signalen att till sjukhus bör man inte vända sig, om man inte helt uppenbart håller på att dö?

Om jag förstod det rätt, så konstaterade man att det var ett "missfall som var klart" efter undersökningen. Kan ens läkaren avgöra det utan att titta på patienten? Kan patienten avgöra det själv?

Ex.vis så fick min mamma utomkvedeshavandeskap, och blödde rätt mycket. Det hade kunnat lika gärna varit missfall, men att det inte var det (och att skicka hem henne för at avvakta kunde bli livshotande) konstaterade man först efter undersökningen.

Hela poängen med subventionerad vård är ju att ingen ska dra sig för att söka vård på grund av kostnaden, och ingen ska behöva dö för att de inte vågade söka vård i tid.

<snip>
Så var hennes argumentation, i alla fall. Ser man på hur de tiggande romerna har det här i Sverige, så verkar kanske inte hennes argumentation särskilt övertygande. Om livet i Sverige känns som det bättre alternativet, så verkar det inte troligt att alternativet i Rumänien är jobb, bostad och utbildning.

Fast Romerna vet ju inte hur verkligheten ser ut innan de aker till Sverige. Det gar rykten och "folk" pratar sakert om hur bra man far det nar man kommer dit. Allt blir gratis ... etc. etc. etc.
Lite grann som nagra Kinesiska kvinnor jag traffat, bade i Sverige och i USA som bara ville hem igen. De vantrivdes oerhort da det nya livet var sa annorlunda mot hemma ... medan i Kina ar drommen om Europa och USA mycket stor och man ser pa film hur underbart det kommer att bli.:crazy:

Det tror jag att de vet, eftersom de flesta pendlar, så att säga. De är här och tigger några månader, sen åker de hem och är hemma tills pengarna tar slut, sen åker de hit igen, osv. Omsättningen är rätt stor, nästan ingen är här längre än tre månader. Alla kommer förstås inte tillbaka, men många. De kommer inte hit för att de blivit lurade att tro att de ska få jobb, utan de vet att de kommer få sitta på gatan och tigga. Jag tror knappast att de tackar nej till jobb därhemma, för att det är så trevligt att bo i tältläger och tigga på gatan i ett iskallt Sverige. Det är inte så att de tror att allt är gratis, möjligen att man kommer kunna få in mer pengar än vad som är fallet. Det har varit en del reportage i tidningarna om tiggarna, och de kommer inte hit för att de tror att de ska kunna starta ett nytt och bättre liv här, utan de kommer hit för att få ihop pengar, så att de kan åka hem igen och bo med sin familj.

Det mönster du tänker på gäller snarare mer långväga gästarbetare, typ thailändska bärplockare. Där har det funnits fall med folk som blivit lurade att bärplockning är mycket mer lönsamt än vad det är, och som är besvikna med inte har råd att åka hem i förtid. Men också fall med folk som faktiskt har kunnat tjäna lite pengar, tillräckligt för att efter några säsongers stenhårt slit bygga sig ett litet hus eller liknande.

Menar du att patienten ska själv avgöra om den är i livshotande situation, eller om det är mer trivialt, och därmed riskera att betala flera tusen för vården?

Menar? Men suck, läs vad jag skriver och inget annat. Jag menar att ingen blir nekad akut sjukvård. Bedömningen gör självklart vårdgivaren. Men jag fattar att folk har svårt att förstå vad akut sjukvård är med tanke för vad många uppsöker akuten för.

Problemet är inte om de ska få akut sjukvård, för de ska de naturligtvis ha.
Problemet är från vilken plånbok räkningen ska betalas.
Rumänien som stat kör över sina Romer, nekar dem försäkringskort och spar på det viset stora summor.
Samtidigt som vi skickar ner miljarder i nettobidrag till EU.

Som Rumänien sedan får del av.

Då är det väl en vettig ide att ta dessa pengar för att ta hand om den rumänska statens skyldigheter.

Men om det redan finns överenskommelser och system, är det väl bättre att se till att dom systemen fungerar och att alla står för det dom har skrivit under, i stället för att skapa nyare, krångligare system?

Exakt.

Jag undrar vem det är som på fullt allvar tror att någon skulle åka till ett kallt land 3000 km bort och sitta på gatan hela dagarna om alternativet var utbildning, jobb, lön o trygghet bland familj o vänner i det egna landet.

Snarare 300, om du träffar en läkare. Vilket förmodligen är en förmögenhet om man livnär sig på tiggeri, så jag tror knappast att det är något stort problem att vårdbehövande rumänska romer fyller sjukhus och vårdcentraler.

Nej, jag är verkligen inte oroad på den punkten. Min oro på området gäller absolut inte trängsel av romer på vårdcentralerna.

Men du förstår inte. Jag vill bara göra klart att ingen blir lämnad i ett livhsotande tillstånd i sverige på grund av oklara papper.

Jo, jag förstår. Som jag skrev verkar det handla om olika sätt att använda ordet akut. Din användning är säkert korrekt, men täcker inte in hela den sjukvård som rumänska medborgare ska kunna få i Sverige. Vad som vore korrekt term för den vården, vet jag inte, men akut är det ord som används då man läser på om regelverket.

Den vård du säger att Sverige ger, är alltså mindre än vad internationella avtal säger att vi ska ge åt EU-medborgare som vistas i landet. Vi ger (ske ge) mer än vård vid livshotande tillstånd, som jag skrev. Och så länge vi är svenska medborgare får vi också mer än vård vid livshotande tillstånd i andra EU-länder.

Detta tycks man ju inte ha levt upp till i den där länkade artikeln.

Och detta är en förutsättning som TS inte tar hänsyn till i sina resonemang.

Fast Romerna vet ju inte hur verkligheten ser ut innan de aker till Sverige. Det gar rykten och "folk" pratar sakert om hur bra man far det nar man kommer dit. Allt blir gratis ... etc. etc. etc.

Nej, det finns det faktiskt inget som tyder på om man läser in sig det minsta lilla på frågan, när det gäller de rumänska tiggarna i nordvästra Europa. De vet att det är tiggeri (och mer eller mindre av prostitution) som gäller när de är här. Deras villkor hemma är så urusla att de väljer det. Många återkommer några månader, och är hemma några månader och lever de på de småsummor de har fått ihop, och så kommer de hit igen och tigger ihop lite till. Det handlar om riktigt fattiga människor, som mycket väl vet vilka villkor som gäller för dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka