Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Sv: Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Nej, jag är verkligen inte oroad på den punkten. Min oro på området gäller absolut inte trängsel av romer på vårdcentralerna.

Det trodde jag inte heller. :D

Jag menade mer att "gratis" sjukvård, ens om den skulle ges, är såpass dyr för en tiggare i Sverige att det knappast handlar om större summor som går till subventionering av vård för utländska tiggare i Sverige. Det är knappast de ekonomiska konsekvenserna som är anledningen till att de ses som ett problem, vilket TS verkar vara inne på. Ekonomin är det minsta problemet i sammanhanget, skulle jag säga, jämfört med misären och folks ovilja att ha tältläger med tiggare där de bor.

Ja, du har rätt. Det är jag som tänker på sjukvården som gratis. Jag är ju inte tiggare, heller.

Jag tror dessutom att de här tiggarna söker upp vården i betydligt lägre grad än de har rätt till och som jag lutar åt att de borde. Många av dem ser inte alls friska ut.

Sant, men räkningen är inte på 11 000 kronor, som i exemplet i en artikel som någon länkade till.

Medborgare i andra EU-länder får samma räkning som vi, om det nu är 100 kr eller 300 kr, eller vad det är.
Det är inte sant! Genom att visa upp sitt kassakort så betalar deras kassa hela kostnaden.
Vissa sjukkassor har ingen initial avgift, den jag hade när jag jobbade utomlands var sådan, andra har en rätt hög avgift initialt.
Så visar du upp ett giltigt sjuk-kasse-kort tror jag inte du behöver betala ngt alls.

Men du förstår inte. Jag vill bara göra klart att ingen blir lämnad i ett livhsotande tillstånd i sverige på grund av oklara papper. Hur kristallklar måste jag vara? Tredje försöket då. Ett "klart" missfall är inget livshotande tillstånd, det behövs inga akuta sjukvårdsuppgifter om det inte är så att kvinnan uppebarligen håller på att förblöda av störtblödningar - något som det inte bedömdes vara fara för i givet exempel ovan. Jag ger blanka faen i resten av diskussionen, jag såg att någon sa att vi inte ens ger akut sjukvård till romer - det gör vi, då det behövs.

Vi i Sverige, liksom de flesta sjukhus inom EU har som policy att inte neka akut sjukvård även om betalningsansvaret är oklart.

Och så ska det vara!!

Däremot är ju förslaget att belasta ex. Rumäniens EU-bidrag med uppkomna sjuk o socialkostnader för rumänska medborgare mycket bra i mina ögon.

Det trodde jag inte heller. :D

Jag menade mer att "gratis" sjukvård, ens om den skulle ges, är såpass dyr för en tiggare i Sverige att det knappast handlar om större summor som går till subventionering av vård för utländska tiggare i Sverige. Det är knappast de ekonomiska konsekvenserna som är anledningen till att de ses som ett problem, vilket TS verkar vara inne på. Ekonomin är det minsta problemet i sammanhanget, skulle jag säga, jämfört med misären och folks ovilja att ha tältläger med tiggare där de bor.

Rumänska tiggare ska ha samma rättigheter o skyldigheter som alla andra EU-medborgare.
Där ingår bla skyldigheter att följa lokala ordningsregler vad det gäller boende, renhållning och var man gör av sitt träck.....

Exakt.

Jag undrar vem det är som på fullt allvar tror att någon skulle åka till ett kallt land 3000 km bort och sitta på gatan hela dagarna om alternativet var utbildning, jobb, lön o trygghet bland familj o vänner i det egna landet.

Jag tror logiken var något i stil med att de är lata, och alltså hellre latar sig på gatan i Sverige än arbetar för brödfödan i Rumänien. Vilket säger en del om inställningen till romer och kunskapen om hur trivsamt det är att tigga. Om det är så lättförtjänta pengar, så står det ju var och en fritt, ambassadören också, att säga upp sig och sitta på gatan istället. Men lustigt nog är det ju sällan nån som väljer det.

Problemet är väl att de inte har råd att bo lagligt, samtidigt som de inte har rätt till hjälp av samhället. Då återstår ju bara olagligt boende, nånstans måste man ju vara.

Däremot är ju förslaget att belasta ex. Rumäniens EU-bidrag med uppkomna sjuk o socialkostnader för rumänska medborgare mycket bra i mina ögon.

Men tänk efter.

Du tycker alltså att det vore "mycket bra" om man skulle lägga till en hel ny nivå med byråkrati där medlemsländerna skulle redovisa till EU hur mycket sjukvård dom har givit till medborgare i medlemsland X och medlemsland Y och att tjänstemän hos EU skulle sitta o gå igenom de olika rapporterna och räkna ihop det och sen skulle EU dra av det ifrån - vad? Strukturfondspengar? Jordbruksbidrag?

Ser du inte hur tokigt det skulle bli? Vilken administrativ apparat?

I stället för att som nu, att medlemsländerna förväntas lösa det sinsemellan, enligt gemensamt bestämda regler.

Jag förstår inte heller hur det skulle hjälpa t ex Sverige att Rumänien fick mindre pengar av EU.

Problemet är väl att de inte har råd att bo lagligt, samtidigt som de inte har rätt till hjälp av samhället. Då återstår ju bara olagligt boende, nånstans måste man ju vara.

Har de inte råd att skaffa och betala för ett boende här så har de enligt Schengen-överenskommelsen inte rätt att komma hit.

Och väljer man då olagligt boende så får man ju ta med risken att straffas för det.

Du eller jag får inte parkera en husvagn eller bygga en friggebod hur vi vill på egen mark än mindre på andras, varför ska inte dessa människor ha samma ratt o skyldighet?

Men tänk efter.

Du tycker alltså att det vore "mycket bra" om man skulle lägga till en hel ny nivå med byråkrati där medlemsländerna skulle redovisa till EU hur mycket sjukvård dom har givit till medborgare i medlemsland X och medlemsland Y och att tjänstemän hos EU skulle sitta o gå igenom de olika rapporterna och räkna ihop det och sen skulle EU dra av det ifrån - vad? Strukturfondspengar? Jordbruksbidrag?

Ser du inte hur tokigt det skulle bli? Vilken administrativ apparat?

I stället för att som nu, att medlemsländerna förväntas lösa det sinsemellan, enligt gemensamt bestämda regler.

Jag förstår inte heller hur det skulle hjälpa t ex Sverige att Rumänien fick mindre pengar av EU.
Nja det är inte så komplicerat.
För att komma i åtnjutande av Schengens reseregler måste man kunna identifiera sig med godkända dokument.
Med detta dokument får man tillgång till sjukvård och social hjälp, som bokförs och skickas som faktura till Bryssel. Där förs beloppet in som en negativ post på utbetalningarna till ex. Rumänien. Eller ännu enklare, som en positiv post på Rumäniens medlemsavgift..
Har man inte godkända papper placeras man i en camp i Norrlands inland, ngr veckor för utredning, sedan skeppas man hem.
Samma sak om man inte kan uppvisa resurser för hemresa.
Vi kan införa tillstånd för bettleri-verksamhet, så att inte en gågata överexploateras. Då har ju de som får tillstånd möjlighet att få ihop lite pengar.

Till slut, genom att det börjar svida hos de beslutande i Rumänien så börjar man agera för att hindra att bidragen blöder bort, alltså börjar man agera för att integrera grupperna i hemlandet för en billigare peng istället för att låta dem få vård o soc utomlands för en dyr peng. Fungerar enligt principen, katten på råttan, råttan på repet .etc. etc.

Nu ska vi inte vara såna, det är väl inget fel på den lösningen förutom att den är en administrativ mardröm och bryter mot typ hälften av EUs regler? Det krävs ju bara att man skriver om EUs grundfördrag, hur svårt kan det vara? :meh:

;)

Enligt hennes debattartikel så hindras Rumänien i sitt arbete med att hjälpa romerna till utbildning och jobb hemma i Rumänien genom att vi tillåter tiggeri i Sverige, eftersom romerna då åker hit och får pengar gratis istället för att studera eller arbeta därhemma. Hon menade på att Rumänien har redan gjort massor för dem på hemmaplan, och fortsätter att göra det, men de kan ju inte hjälpa dem när vi erbjuder ett sånt schlaraffenland här i Sverige så att de åker därifrån.

Så var hennes argumentation, i alla fall. Ser man på hur de tiggande romerna har det här i Sverige, så verkar kanske inte hennes argumentation särskilt övertygande. Om livet i Sverige känns som det bättre alternativet, så verkar det inte troligt att alternativet i Rumänien är jobb, bostad och utbildning.

Precis! Om det de säger är sant skulle det knappast vara ett alternativ att bo under en presenning i en park i utkanten av Borås för att sedan sitta på en trottoar hela vintern och tigga. I just Borås har några engagerade medborgare varit nere i Rumänien för att på plats och ställe se hur romerna har det.

Ok jag trodde att vi försökte diskutera på en vettig nivå men jag ser att jag misstog mig. Ber om ursäkt.

I Norrlands inland finns många lokaler som står tomma vilket staten bör kunna få tillgång till för ett billigt pris så att var skattekrona hjälper fler. Är det ett oseriöst resonemang?

Dessa människor ska ju inte integreras, inte ges utbildning eller jobb utan man ska bara ge dem en rättvis utredning, identifiering så att de kan skickas hem....

Problemet är inte lokaltillgången i Norrlands inland, utan att det du beskriver bryter mot EUs lagstiftning och våra egna grundlagar. Att föreslå ett olagligt system framstår inte som seriöst.

Problemet är inte lokaltillgången i Norrlands inland, utan att det du beskriver bryter mot EUs lagstiftning och våra egna grundlagar. Att föreslå ett olagligt system framstår inte som seriöst.

??på vilket vis bryter det mot vår grundlag?
Migrationsverket har väl redan idag ett flertal anläggningar där folk bor under utredning.
Eller är det själva lokaliteten dvs Norrland som bryter mot grundlagen?

Och det bryter väl knappast mot EU-regelverket.

Så..källa på det tack:D
Och enligt Schengenavtalet så har man väl rätt att vistas i ett annat EU-land om försörjning o boende (legalt ) är ordnat eller?

Senast ändrad:

I Norrlands inland finns många lokaler som står tomma vilket staten bör kunna få tillgång till för ett billigt pris så att var skattekrona hjälper fler. Är det ett oseriöst resonemang?

Dessa människor ska ju inte integreras, inte ges utbildning eller jobb utan man ska bara ge dem en rättvis utredning, identifiering så att de kan skickas hem....

Det räcker med svensk landsbygd precis vartsomhelst för att hitta billiga lokaler. Det är en myt att det enbart gäller Norrland.

Det räcker med svensk landsbygd precis vartsomhelst för att hitta billiga lokaler. Det är en myt att det enbart gäller Norrland.

Precis,
men jag är fortfarande nyfiken på vilket sätt en förvaring av personer som inte har klara papper bryter mot EU-rätt och svensk grundlag.
Personligen tror jag nog det påståendet är bull*;)

Fast det är väl den frågan, nog Mabuse av förklarliga skäl inte vill svara på ...

Senast ändrad:

Och enligt Schengenavtalet så har man väl rätt att vistas i ett annat EU-land om försörjning o boende (legalt ) är ordnat eller?

Nej, det stämmer inte. Den fria rörligheten för personer ger EU-medborgare rätt att resa till och vistas i ett annat medlemsland i upp till tre månader. Först efter tre månader måste personen kunna visa att han eller hon kan försörja sig med egna medel i landet.

Och tiggarna har väl inte "oklara papper". De är rumäner, med rumänskt medborgarskap. Inte mer oklart än om jag tar mitt svenska pass och åker till Rumänien.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka