Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Sv: Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Som andra har skrivit, de åker buss. Det kostar inte så mycket, och förhoppningen är väl rimligen att de ska kunna betala hemresan med vad de tiggt ihop här. Flyga runt köpta rumäner i Europa för att tigga är knappast lönsamt, så mycket får de inte in.

Visst, men i och men polisanmälan så har polisen rätt att fastställa identiteten på dem som slagit läger och dragit på sig en anmälan.

Du verkar ju förutsätta att polisen har rätt begära att en människa legitimerar sig. Polisen ska antingen ha skäl att misstänka att personen är efterlyst eller efterspana eller vara skäligen misstänkt för brott. Det enda brott i brottsbalken eller specialstraffrätten som jag kan se har begåtts i samband med exempelvis Högdalen är skadegörelse (då träd har huggits ner). Men för att polisen ska ha rätt att begära att enskilda individer legitimerar sig så krävs det alltså att en skälig misstankegrad föreligger beträffande den enskilda individen.

Bara för att förekomma dig: Nej, ett antagande om kollektiv skuld kränker principen om förbud mot kollektiv skuld och åsidosätter principen om individuellt ansvar.

Ditt förslag bryter med andra ord på ett flertal sätt mot både inhemsk och europeisk lagstiftning.

Självfallet är de tillfälliga bosättningarna ett problem. Framförallt är det ett ovärdigt sätt att leva på, men det bidrar även till nedskräpning och kan få andra människor att känna sig trygga. I min värld så är dock det förra ett ofantligt mycket större problem än de två senare. Jag håller självfallet med dig om att Rumänien måste ta ansvar för alla sina medborgare och sluta diskriminera delar av sin befolkning. Människor ska inte behöva tigga, vara sig i sitt eget eller i ett annat land, för att få en bättre levnadsstandard.

Det jag ogillar med ditt förslag att försöka identifiera papperslösa romer, härbärgera dem i baracker i Norrland för att sedan transportera dem tillbaka till Rumänien är - förutom att det inte är en framkomlig väg juridiskt sett - att det (1) just inte löser någonting, samt (2) låter mycket krångligare än det man idag gör, nämligen erbjuder människorna i de olagliga bosättningarna bussresor hem.

Du verkar ju förutsätta att polisen har rätt begära att en människa legitimerar sig. Polisen ska antingen ha skäl att misstänka att personen är efterlyst eller efterspana eller vara skäligen misstänkt för brott. Ja och brott handlar det ju om om man slagit upp ett permanentläger utan att vare sig ha myndigheters eller markägares lovDet enda brott i brottsbalken eller specialstraffrätten som jag kan se har begåtts i samband med exempelvis Högdalen är skadegörelse (då träd har huggits ner).Du måste lösa en del praktiska saker, Du måste ha markägarens lov om du stannar permanent + bygglov för att permanent ställa upp husvagnar/kojor och bo i, var gör du av ditt avfall, var skiter du etc etc. Så bara där har du några saker som är klara regelbrott. Men för att polisen ska ha rätt att begära att enskilda individer legitimerar sig så krävs det alltså att en skälig misstankegrad föreligger beträffande den enskilda individen. Då alla som bor i ett oregistrerat olagligt läger i praktiken begår ett brott så har polisen därför enligt svensk o EU-lag rätt att registrera och identifiera dem. Är det sedan så att man inte har sina papper klara så är det ju ytterligare ett brott..

Bara för att förekomma dig: Nej, ett antagande om kollektiv skuld kränker principen om förbud mot kollektiv skuld och åsidosätter principen om individuellt ansvar.
Det handlar inte om kollektiv skuld, det handlar om att alla som bor i lägret bryter mot lagen.
Ditt förslag bryter med andra ord på ett flertal sätt mot både inhemsk och europeisk lagstiftning.

Självfallet är de tillfälliga bosättningarna ett problem. Framförallt är det ett ovärdigt sätt att leva på, men det bidrar även till nedskräpning och kan få andra människor att känna sig trygga. I min värld så är dock det förra ett ofantligt mycket större problem än de två senare. Jag håller självfallet med dig om att Rumänien måste ta ansvar för alla sina medborgare och sluta diskriminera delar av sin befolkning. Människor ska inte behöva tigga, vara sig i sitt eget eller i ett annat land, för att få en bättre levnadsstandard.

Det jag ogillar med ditt förslag att försöka identifiera papperslösa romer, härbärgera dem i baracker i Norrland för att sedan transportera dem tillbaka till Rumänien är - förutom att det inte är en framkomlig väg juridiskt sett - att det (1) just inte löser någonting, samt (2) låter mycket krångligare än det man idag gör, nämligen erbjuder människorna i de olagliga bosättningarna bussresor hem.
Har man inte sina papper i ordning

så har man väl inte heller rätt enligt Schengen avtalet, att korsa sitt hemlands gräns.

Senast ändrad:

Som andra har skrivit, de åker buss. Det kostar inte så mycket, och förhoppningen är väl rimligen att de ska kunna betala hemresan med vad de tiggt ihop här. Flyga runt köpta rumäner i Europa för att tigga är knappast lönsamt, så mycket får de inte in.

50 spänn om dagen behöver du som minimum för att klara maten.
sedan ska du skicka hem pengar till familjen, ytterligare ngr hundralappar.
Så nettot är nog för litet för att en liga ska vara intresserad....det handlar om familjer eller grannar som förtvivlat försöker få ihop pengar till sina familjer.

komplettering
Ett annat fall föreligger om du är skäligen misstänkt för brott. I sådant fall
riskerar du att få genomgå kroppsvisitation med lagstöd utefter
Rättegångsbalken 28:11-12
och i samband med detta ska ju även identiteten fastställas.
och då serman ju rätt snart om vederbörande har godkända papper eller ej.

och om man olagligt ockuperar, skräpar och skiter ner mark så begår man ju brott;)

och om man olagligt ockuperar, skräpar och skiter ner mark så begår man ju brott;)

Japp, det räcker faktiskt med att jag tältar mer än 2 nätter i följd på samma plats i din skog även om det inte syns att jag varit där när jag lämnar den, och då har polisen all rätt i världen att fastställa min identitet på ett eller annat sätt.

Reglerna där är glasklara.

Att du sen inte sett mitt läger förrän efter en vecka är ingen förmildrande omständighet alls för det står klart och tydligt max 2 dygn, alltså 48 timmar utan löfte. Glasklart sa Bull.

Japp, det räcker faktiskt med att jag tältar mer än 2 nätter i följd på samma plats i din skog även om det inte syns att jag varit där när jag lämnar den, och då har polisen all rätt i världen att fastställa min identitet på ett eller annat sätt.

Reglerna där är glasklara.

Att du sen inte sett mitt läger förrän efter en vecka är ingen förmildrande omständighet alls för det står klart och tydligt max 2 dygn, alltså 48 timmar utan löfte. Glasklart sa Bull.

Ditt läger? Ortens kindergarten ligger mitt emot en kollegas kontor, så det lägret har jag sett förut. Är det du som har en propeller i mössan ?

:D:D

Nej jag tillhör inte flygvapnet alls så propeller i mössan är uteslutet. Däremot propeller under vattnet på vissa "små" farkoster som jag rattar ibland. :p

När (och om) jag varit i din skog så har du iallafall inget märkt, jag hanterar situationen så jag hamnar där ingen varken letar eller kan drömma om att någon skulle slå läger. Inte störa, inte förstöra var det och lämna inget kvar, inte ens fotspåren. ;)

Nej jag tillhör inte flygvapnet alls så propeller i mössan är uteslutet. Däremot propeller under vattnet på vissa "små" farkoster som jag rattar ibland. :p

När (och om) jag varit i din skog så har du iallafall inget märkt, jag hanterar situationen så jag hamnar där ingen varken letar eller kan drömma om att någon skulle slå läger. Inte störa, inte förstöra var det och lämna inget kvar, inte ens fotspåren. ;)

Om du hanterar båtar, och hamnar i min skog, då har väl strömtrianglarnas beräkningar gått fel. Eller beror det på att du inte kompenserat för magnetisk deklination..En synnerligen grav brist på kompetens mao. Så dagiset passar nog bättre än att vistas bland Sjöbergs toppar o dalar...:D

Senast ändrad:

Dålig läsförståelse eller? Har du så mycket vatten i din skog så det går att ratta ett större fartyg där så är det ju lugnt för din del, ingen campar mig veterligen under vattnet.

Var nånstans skrev jag att jag körde båt i din skog?

Dålig läsförståelse eller? Har du så mycket vatten i din skog så det går att ratta ett större fartyg där så är det ju lugnt för din del, ingen campar mig veterligen under vattnet.

Var nånstans skrev jag att jag körde båt i din skog?

Du får köra båt, eller framföra som proffsen säger, var faen du vill så länge du har behörighet och inte bryter mt föreskrifterna. Och om man tror på dina berättelser så verkar du ju tom vara kapabel att framföra en oljetanker uppe i sjumilaskogen...om man sätter tilltro till dina skrönor vill säga..så god tur skipper:D:D

Men tänk vad du vet! :) Bäst att du kontaktar polisen med hur det ligger till så att de kan göra sitt jobb. För just nu verkar du sitta inne på kunskap som de inte känner till.

Men tänk vad du vet! :) Bäst att du kontaktar polisen med hur det ligger till så att de kan göra sitt jobb. För just nu verkar du sitta inne på kunskap som de inte känner till.

Det känner de redan till.
För gången vid en anmälan är ju den att markägaren måste anmäla och begära avhysning. Kronofogden gör ingenting innan rättsliga instanser sagt ok. Och polisen är den som genomför avhysningen om den inte sker frivilligt.
Under kf:s regi naturligtvis.

Och som sagt, har ngt olagligt skett eller misstänker man att ngt olagligt skett så har polisen rätt att kontrollera identiteter + att genomföra kroppsundersökningar för att säkerställa bevis o identitet. Det gäller alla misstänkta inte bara Rumänska medborgare....

Att inte polisen får stanna alla bilar med rumänska plåtar bara för att kolla identitet står väl klar. Om det nu inte gäller mkt regionalt och man letar efter en bil med rumänska plåtar....:sneaky:

Det är ju samma sak,polisen stannar inte alla röda fiatbilar, om det nu inte är så att man specifikt letar efter en röd fiat....

Alltså, jag var djupt ironisk.
Över din okunskap i frågan och över att jag anser att vi alla ska vara lika inför lagen, ingen ska ha specialvillkor.....

Men ironi och skämt åsido, hur anser du att vi ska tackla problemet.

För såvitt jag kan se så är det här bara början.
Bettlande Romer har hört till stadsbilden i de flesta städer inom EU i många år nu. Det kan handla om så många som 100 000 tusen människor som sitter med tiggarkoppen i hand. När ordet sprider sig att vi i Sverige behandlar dem mänskligt och att det lönar sig att åka till Sverige, så kommer man att göra det.

Tar vi emot dem, ger dem boende, sociala förmåner och sjukvård...tror du att det hindrar dem från att vilja komma?

Jag tror tvärtom, att allt fler vill komma och att vi inom några år har en allt större andel av de 100 000 här.

Min okunskap? Det var inte jag som påstod att "Har de (romerna) inte råd att skaffa och betala för ett boende här så har de enligt Schengen-överenskommelsen inte rätt att komma hit". Det var du.

Det är också du som tror att kraven på id-kontroll är väldigt lågt ställda. Läs polislagen. Det ska finnas skälig misstanke om att personen som de ber visa legitimation har begått ett visst brott. Skälig misstanke innebär att det ska finnas "konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser". Du påstår visserligen att eftersom alla befinner sig på platsen också kan misstänkas för brott (oklart vilket eftersom du inte har preciserat det), men riktigt så enkelt är inte polisarbete. Det är korrekt, de kan misstänkas, men det är en lägre misstankegrad än skäligen misstänkt (vilket krävs för id-kontroll).

Nåja, för att vara rättvis mot dig, låt oss säga att det finns ett par personer där som skäligen kan misstänkas för brott (fortfarande oklart vilket brott). Då har polisen rätt att kontrollera personens eller personernas identitet. För att återigen vara snäll så kan vi ponera att de inte kan legitimera sig, alternativt vägrar att göra så. Då har polisen, som du säger, rätt att omhänderta personerna för att utreda deras identitet (enligt 14 § i polislagen). Men betyder det att de kan placeras i en barack i Norrland under tiden? Nej, det gör det inte. För om man läser polislagen så kan man läsa följande:

När någon har omhändertagits enligt 14 § skall åtgärder för att hans identitet skall fastställas skyndsamt vidtas. Den omhändertagne skall omedelbart friges så snart han har identifierats. Han får dock inte hållas kvar under längre tid än sex timmar eller, om det är av synnerlig vikt att han identifieras, tolv timmar. Lag (1991:140).

Känns verkligen meningsfullt med baracker i Norrland i det läget. På tolv timmar hinner man ju bara till Norrland och vända.

Men ironi och skämt åsido, hur anser du att vi ska tackla problemet.

Det är ingen lätt fråga och jag har heller inte avsett att diskutera den här. Åtgärder mot diskriminering är självklara men inte tillräckliga. Förutsättningarna för Europas romer måste även på andra sätt förbättras så att fler romer får möjlighet (reell sådan, inte bara på pappret) till utbildning och kunna börja leva ett värdigt mänskligt liv.

Min okunskap? Det var inte jag som påstod att "Har de (romerna) inte råd att skaffa och betala för ett boende här så har de enligt Schengen-överenskommelsen inte rätt att komma hit". Det var du.
Att tigga är fortfarande ett legitimt sätt att få medel för sitt uppehälle, att ockupera mark för att bygga kojjor att bo i, utan att ha ordnat lov och det sanitära är däremot inte lagligt
Det är också du som tror att kraven på id-kontroll är väldigt lågt ställda. Läs polislagen. Det ska finnas skälig misstanke om att personen som de ber visa legitimation har begått ett visst brott. Skälig misstanke innebär att det ska finnas "konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser".Att personen bor på den aktuella brottsplatsen uppfyller med råge de kraven.. Du påstår visserligen att eftersom alla befinner sig på platsen också kan misstänkas för brott (oklart vilket eftersom du inte har preciserat det), men riktigt så enkelt är inte polisarbete. Det är korrekt, de kan misstänkas, men det är en lägre misstankegrad än skäligen misstänkt (vilket krävs för id-kontroll).
Om jag anmäler en grupp personer för intrång och polisen kommer dit så måste de ju per definition ta reda på vilka som bor där eftersom de har en brottsanmälan mot sig ergo, de har rätt att kontrollera identiteten.

Nåja, för att vara rättvis mot dig, låt oss säga att det finns ett par personer där som skäligen kan misstänkas för brott (fortfarande oklart vilket brott). Då har polisen rätt att kontrollera personens eller personernas identitet. För att återigen vara snäll så kan vi ponera att de inte kan legitimera sig, alternativt vägrar att göra så. Då har polisen, som du säger, rätt att omhänderta personerna för att utreda deras identitet (enligt 14 § i polislagen). Men betyder det att de kan placeras i en barack i Norrland under tiden? Nej, det gör det inte. För om man läser polislagen så kan man läsa följande:
Sedan kan man ju ta bilnr , kräva in försäkringshandlingarna för dessa bilar. Ty oförsäkrade bilar får ju inte framföras på allmän väg

Känns verkligen meningsfullt med baracker i Norrland i det läget. På tolv timmar hinner man ju bara till Norrland och vända.
Att placera personer med oklar identitet i förvar i samband med att de misstänks för brott, innan deras identitet blivit klarlagd...det sker idag i hela Europa, helt enligt EU-rätt. Förslaget att ha förvaringen i långtbortistan var ju av ekonomiska orsaker, det kan ju lika gärna vara i dalarna eller småländska höglandets glesbygder.

Men, något förslag hur vi ska hantera problemet har du inte lyckats knyppla ihop ser jag.....

Senast ändrad:

dessutomsom kompletering
Uppgift om medborgarskap

Personer som befinner sig i länder som är med i Schengensamarbetet ska kunna styrka sitt medborgarskap. Uppgifter om medborgarskap finns bara i passet och det nationella id-kortet

Att placera personer med oklar identitet i förvar i samband med att de misstänks för brott, innan deras identitet blivit klarlagd...det sker idag i hela Europa, helt enligt EU-rätt.

Du tänker förstås på 24 kap. 2 § i Rättegångsbalken och tänker dig att de ska häktas? Det låter dyrt tycker jag (3171 kr/dygn år 2012). Sedan tillkommer ju kostnaden för att lagföring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka