Min okunskap? Det var inte jag som påstod att "Har de (romerna) inte råd att skaffa och betala för ett boende här så har de enligt Schengen-överenskommelsen inte rätt att komma hit". Det var du.
Att tigga är fortfarande ett legitimt sätt att få medel för sitt uppehälle, att ockupera mark för att bygga kojjor att bo i, utan att ha ordnat lov och det sanitära är däremot inte lagligt
Det är också du som tror att kraven på id-kontroll är väldigt lågt ställda. Läs polislagen. Det ska finnas skälig misstanke om att personen som de ber visa legitimation har begått ett visst brott. Skälig misstanke innebär att det ska finnas "konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser".Att personen bor på den aktuella brottsplatsen uppfyller med råge de kraven.. Du påstår visserligen att eftersom alla befinner sig på platsen också kan misstänkas för brott (oklart vilket eftersom du inte har preciserat det), men riktigt så enkelt är inte polisarbete. Det är korrekt, de kan misstänkas, men det är en lägre misstankegrad än skäligen misstänkt (vilket krävs för id-kontroll).
Om jag anmäler en grupp personer för intrång och polisen kommer dit så måste de ju per definition ta reda på vilka som bor där eftersom de har en brottsanmälan mot sig ergo, de har rätt att kontrollera identiteten.
Nåja, för att vara rättvis mot dig, låt oss säga att det finns ett par personer där som skäligen kan misstänkas för brott (fortfarande oklart vilket brott). Då har polisen rätt att kontrollera personens eller personernas identitet. För att återigen vara snäll så kan vi ponera att de inte kan legitimera sig, alternativt vägrar att göra så. Då har polisen, som du säger, rätt att omhänderta personerna för att utreda deras identitet (enligt 14 § i polislagen). Men betyder det att de kan placeras i en barack i Norrland under tiden? Nej, det gör det inte. För om man läser polislagen så kan man läsa följande:
Sedan kan man ju ta bilnr , kräva in försäkringshandlingarna för dessa bilar. Ty oförsäkrade bilar får ju inte framföras på allmän väg
Känns verkligen meningsfullt med baracker i Norrland i det läget. På tolv timmar hinner man ju bara till Norrland och vända.