Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur är logiken här?Vi har haft en del bångstyriga hästar hos oss och jag har aldrig haft något problem med in-/utsläppen. Visa från första stund att du är en trygg och bestämd jäkel, så krävs det inte så mycket övertalning för att de ska gå åt rätt håll.
Men jag anser att man aldrig får göra någonting på/med en annans häst utan lov.
HejLIA skrev:Om jag delade stall, och därmed också bl a ut/in-släpp med andra hästägare, skulle jag se till att hästen var hanterbar och säker för mig. Om den alltså var allmänt svårhanterlig. Eftersom jag hanterar djuren enligt NH-filosofin, blir det inga negativa konsekvenser för häst eller ägare, vilket kan vara fallet med piskor, kedjor etc.
Att "uppfostra" hästen, skulle inte falla mig in.
LIA
Ja, om tillvägagåendet innebär handlingar som ev inte är godkända av ägaren. Att flytta en häst är inte svårt, där gör alla ganska lika efter som att det eg bara är att gå så följer hästen med. Om hästen däremot trillskas måste man agera, och detta agerande ska inte innehålla ngt som enligt ägaren är fele mot hästen. Det är inte du som avgör vad som är rätt eller fel, det är ägaren efter som att h*n har ansvaret över hästen och bestämmer hur den ska hanteras.Hur är logiken här?
Om du kollar in 10 olika personer, som ska hämta in en häst från hagen, kommer du antagligen att se 10 olika tillvägagångssätt. Ska alla dessa 10 personer inhämta lov att göra på "sitt sätt"? Måste du inte få lov att använda "din övertalning"?
Jag frågar, eftersom jag inte förstår.
jaså du.. jag har sett en del nh som jag aldrig skulle acceptera - därav är inget nh:ande tillåtet på min häst. Sen att folk anser att det är nh som jag sysslar med själv struntar jag i, för det är stor skillnad på mig och tex. Monty Roberts som jag tycker är en av de värsta sk. "nh-människan" jag sett. Skulle någon köra med sån "nh" på min häst hade jag haft svårt att hålla mig lugn. Dessutom hade min häst tagit illa av det tidigt efter som att han är så känslig. Antagligen hade vår relation och träning gått i spillror också om ngn kom med liknande språk som det jag använder, men agerar som ett elakt rovdjur. Det skulle ju ändra hans syn på min hantering och göra honom jätteosäker.Eftersom jag hanterar djuren enligt NH-filosofin, blir det inga negativa konsekvenser för häst eller ägare...
Japp, det finns inget annat sätt för mig numera.Om du och jag delade stall, så skulle jag kanske anse att din nh- hantering av mina hästar skulle få negativa konsekvenser för mig..
Om du nu menade att du skulle hantera alla hästar oavsett ägare enligt nh-filosofin...
Då är det tur vi inte delar stallLIA skrev:Japp, det finns inget annat sätt för mig numera.
Vilka negativa konsekvenser skulle det kunna vara?
Vi bortser från att du kanske skulle få dåligt samvete...
LIA
Varför det?Då är det tur vi inte delar stall
Gillar inte uttrycket "NH-tränade", eftersom något sådant inte finns. Däremot tränade av folk med NH-filosofin som grund. Såna som jag."NH-tränade" travhästar
Därför att jag inte vill att mina hanteras enligt Nh-filosofin... Mina hästar är trevliga o lätthanterliga till vardags ändå..LIA skrev:Varför det?
Observera att vi talar om vardagshantering, dvs in/ut och liknande. Jag vill göra jobbet säkert och enkelt för mig och trevligt för hästen! All övrig hantering/uppfostran/träning etc måste man givetvis vara överens om.
Men ett travstall är sannolikheten liten att vi skulle dela .
Dessa hästar var tränade enligt Nh-filosofin.. Mjuk variant om det finns flera olikaGillar inte uttrycket "NH-tränade", eftersom något sådant inte finns. Däremot tränade av folk med NH-filosofin som grund. Såna som jag.
Jag har hört om 2 st travare som "uppfostrats" av en "NH-person", och båda var omöjliga att starta innan. Hur bra dom sen gick på tävling, vet jag inte, men startade gjorde dom. NH innebär inte, att man tar ifrån hästen dess "spirit", däremot lär den att kontrollera och använda den vid rätt tid (som mitt hbl hemma!). Lite klumpigt uttryckt.
LIA
Jätte bra uttryck!!LIA skrev:Allt är inte NH som glimmar! För att travestera.
Jag hajjar!Tänkte dra jämförelser från andra områden för att visa, att man ska vara försiktig med generaliseringar. Men du förstår nog ändå.
Det beror ju på vilkenhäst o i vilken utsträckning:LIA skrev:OM, vi säger om, jag skulle vara i ditt stall och där vardagshantera din häst. Vad tror du skulle hända egentligen?
LIA
Det är lugnt, för jag försöker leva efter NH-filosofin, så mycket jag kan, och kroppsspråket kommer man långt med.Men det är ju svårt att egentligen svara på, jag vet ju inte riktigt dina "metoder" eller hur just din filosofi ser ut... Kankse gör du egentligen inget alls, utan har bara ett kroppspråk som gör att hästarna gör det du vill o går dit du vill... Och då är det ju egentligen lugnt..
Vore dessutom fullständigt onödigt (se nedan)!Men att stanna, backa, flytta, gå bakom, snurra rep, lös longera osv med hästar som redan snällt knallar på sidan... Det skulle inte uppskattas.
Jag vill ha dom lugna och lyhörda. Är dom inte det, är det farligt och otrevligt, och då finns 3 alternativ. Ägaren uppfostrar, jag fixar så dom fungerar för mig eller så hanterar jag dom inte.Det beror ju på hur du vill ha hästarna du hanterar o i vilken utsträckning.
Det var ungefär dit jag ville komma!Om man är av den åsikten att ägaren och ingen annan kan hantera en häste efter eget huvud så skall man *verkligen* se till att man är den enda som hanterar hästen.