Uppfostra andras hästar?

Sv: Uppfostra andras hästar?

Uppfostra - nej. Uppfostran är eg. inget som man ska hålla på med alls när det gäller hästar. Däremot behöver vi vinna respekt hos dem, och det är jätteviktigt att man får den även hos hästar man bara plockar mellan hagen och stallet.

När man är omkring hästar ska man använda deras språk. Man kan, bara genom att ta hästen mellan hage och stall, vinna dess respekt utan diverse underliga "övningar" och "nh-lekar". All hantering är en lek och nh-folket måste också förstå det. Nh är från början samma sak som naturlig hantering så de påhittade lekarna är inget måste för att vinna den lilla respekt som krävs för att förflytta en häst.

Jag skulle inte tolerera att någon försökte "uppfostra" min häst i någon situation alls. Varesej med hjälp av sk "nh" eller slag/ryck/skrik.

Vi har haft en del bångstyriga hästar hos oss och jag har aldrig haft något problem med in-/utsläppen. Visa från första stund att du är en trygg och bestämd jäkel, så krävs det inte så mycket övertalning för att de ska gå åt rätt håll.

Om man däremot inte blir av med problemet så tycker jag att man pratar med hästens ägare för att tillsammans med denne komma fram till en lösning.

Men jag anser att man aldrig får göra någonting på/med en annans häst utan lov.

Vi har haft en del bångstyriga hästar hos oss och jag har aldrig haft något problem med in-/utsläppen. Visa från första stund att du är en trygg och bestämd jäkel, så krävs det inte så mycket övertalning för att de ska gå åt rätt håll.

Men jag anser att man aldrig får göra någonting på/med en annans häst utan lov.
Hur är logiken här?
Om du kollar in 10 olika personer, som ska hämta in en häst från hagen, kommer du antagligen att se 10 olika tillvägagångssätt. Ska alla dessa 10 personer inhämta lov att göra på "sitt sätt"? Måste du inte få lov att använda "din övertalning"?
Jag frågar, eftersom jag inte förstår.

Om jag delade stall, och därmed också bl a ut/in-släpp med andra hästägare, skulle jag se till att hästen var hanterbar och säker för mig. Om den alltså var allmänt svårhanterlig. Eftersom jag hanterar djuren enligt NH-filosofin, blir det inga negativa konsekvenser för häst eller ägare, vilket kan vara fallet med piskor, kedjor etc.
Att "uppfostra" hästen, skulle inte falla mig in.

LIA

LIA skrev:
Om jag delade stall, och därmed också bl a ut/in-släpp med andra hästägare, skulle jag se till att hästen var hanterbar och säker för mig. Om den alltså var allmänt svårhanterlig. Eftersom jag hanterar djuren enligt NH-filosofin, blir det inga negativa konsekvenser för häst eller ägare, vilket kan vara fallet med piskor, kedjor etc.
Att "uppfostra" hästen, skulle inte falla mig in.

LIA
Hej :D
Om du och jag delade stall, så skulle jag kanske anse att din nh- hantering av mina hästar skulle få negativa konsekvenser för mig..
Om du nu menade att du skulle hantera alla hästar oavsett ägare enligt nh-filosofin...

Själv har jag aldrig fått negativa konsekvenser om jag använt kedjor/pisk eller liknade, man jag förstår hur du menar

Hur är logiken här?
Om du kollar in 10 olika personer, som ska hämta in en häst från hagen, kommer du antagligen att se 10 olika tillvägagångssätt. Ska alla dessa 10 personer inhämta lov att göra på "sitt sätt"? Måste du inte få lov att använda "din övertalning"?
Jag frågar, eftersom jag inte förstår.
Ja, om tillvägagåendet innebär handlingar som ev inte är godkända av ägaren. Att flytta en häst är inte svårt, där gör alla ganska lika efter som att det eg bara är att gå så följer hästen med. Om hästen däremot trillskas måste man agera, och detta agerande ska inte innehålla ngt som enligt ägaren är fele mot hästen. Det är inte du som avgör vad som är rätt eller fel, det är ägaren efter som att h*n har ansvaret över hästen och bestämmer hur den ska hanteras.
Om man hamnar i en situation med en trilsken häst kan man ex. vänta in, dra lätt i grimskaftet eller locka med rösten - detta är sällan ngt som ägaren inte tycker är ok. Men våld, skrik eller diverse "nh" är däremot ngt som påverkar hästen väldigt mycket och kan ha negativa följder(eller påverka hästen i övrigt), därför har ägaren rätt att få chans att säga ifrån om detta.

Eftersom jag hanterar djuren enligt NH-filosofin, blir det inga negativa konsekvenser för häst eller ägare...
jaså du.. jag har sett en del nh som jag aldrig skulle acceptera - därav är inget nh:ande tillåtet på min häst. Sen att folk anser att det är nh som jag sysslar med själv struntar jag i, för det är stor skillnad på mig och tex. Monty Roberts som jag tycker är en av de värsta sk. "nh-människan" jag sett. Skulle någon köra med sån "nh" på min häst hade jag haft svårt att hålla mig lugn. Dessutom hade min häst tagit illa av det tidigt efter som att han är så känslig. Antagligen hade vår relation och träning gått i spillror också om ngn kom med liknande språk som det jag använder, men agerar som ett elakt rovdjur. Det skulle ju ändra hans syn på min hantering och göra honom jätteosäker.

Nh är inte alltid nh. Det finns olika filosofier, olika tillvägagåenden och framförallt olika utförare. Man får aldrig på något sätt påverka en häst på det sättet utan att komma överens med ägaren, oavsett vad man själv tycker är bäst.

Det kan vara svårt att acceptera men man har faktiskt inte alltid rätt, därför måste ägaren få ha sista ordet.

Senast ändrad:

Verkar som om det är du som vill bestämma, vad ägarna tycker, och vilka gränser dom sätter? Resonemanget är suddigt.

När det gäller NH, vilket inte är trådens tema, så är det bara att konstatera, att du nog inte har så bra koll. Läs exempelvis på NNHA:s hemsida!

LIA

Om du och jag delade stall, så skulle jag kanske anse att din nh- hantering av mina hästar skulle få negativa konsekvenser för mig..
Om du nu menade att du skulle hantera alla hästar oavsett ägare enligt nh-filosofin...
Japp, det finns inget annat sätt för mig numera.

Vilka negativa konsekvenser skulle det kunna vara? :confused:
Vi bortser från att du kanske skulle få dåligt samvete... ;)

LIA

LIA skrev:
Japp, det finns inget annat sätt för mig numera.

Vilka negativa konsekvenser skulle det kunna vara? :confused:
Vi bortser från att du kanske skulle få dåligt samvete... ;)

LIA
Då är det tur vi inte delar stall ;)

Det negativa jag märkt av "NH-tränade" travhästar är just att de har en tendes att bli lite "avtrubbade" och just vid inkörningen så har det varit problem med att få dem gå framför och bry sig om vad som sker i omgivningen. Blir lite "språk problem"?
Vi har haft ett par nh tränade åringar i några säsonger o de skiljer sig just på detta sättet, sen är de ju väldigt lätthanterliga , men det blir de andra oxå efter ett tag
Dessutom behöver en travhäst ha sitt temprament o tuffhet för att klara hävda sig i lopp. De ska vilja springa o kämpa, inte bara göra det man ber dem om.
Men "ni" kanske har andra metoder som gör att det skulle funka... Det är bara min erfarenhet. :cool:

Dåligt samvete vet jag inte varför jag skulle få? :confused:

Då är det tur vi inte delar stall
Varför det?
Observera att vi talar om vardagshantering, dvs in/ut och liknande. Jag vill göra jobbet säkert och enkelt för mig och trevligt för hästen! All övrig hantering/uppfostran/träning etc måste man givetvis vara överens om.
Men ett travstall är sannolikheten liten att vi skulle dela . :p

"NH-tränade" travhästar
Gillar inte uttrycket "NH-tränade", eftersom något sådant inte finns. Däremot tränade av folk med NH-filosofin som grund. Såna som jag. ;)
Jag har hört om 2 st travare som "uppfostrats" av en "NH-person", och båda var omöjliga att starta innan. Hur bra dom sen gick på tävling, vet jag inte, men startade gjorde dom. NH innebär inte, att man tar ifrån hästen dess "spirit", däremot lär den att kontrollera och använda den vid rätt tid (som mitt hbl hemma!). Lite klumpigt uttryckt.

LIA

LIA skrev:
Varför det?
Observera att vi talar om vardagshantering, dvs in/ut och liknande. Jag vill göra jobbet säkert och enkelt för mig och trevligt för hästen! All övrig hantering/uppfostran/träning etc måste man givetvis vara överens om.
Men ett travstall är sannolikheten liten att vi skulle dela . :p
Därför att jag inte vill att mina hanteras enligt Nh-filosofin... Mina hästar är trevliga o lätthanterliga till vardags ändå..
Fast å andra sidan, så skulle vi dela stall så skulle du förmodligen inte heller behöva "träna" mina hästar enligt någon filosofi, de knallar med så snällt ändå ;)

Gillar inte uttrycket "NH-tränade", eftersom något sådant inte finns. Däremot tränade av folk med NH-filosofin som grund. Såna som jag. ;)
Jag har hört om 2 st travare som "uppfostrats" av en "NH-person", och båda var omöjliga att starta innan. Hur bra dom sen gick på tävling, vet jag inte, men startade gjorde dom. NH innebär inte, att man tar ifrån hästen dess "spirit", däremot lär den att kontrollera och använda den vid rätt tid (som mitt hbl hemma!). Lite klumpigt uttryckt.

LIA
Dessa hästar var tränade enligt Nh-filosofin.. Mjuk variant om det finns flera olika ;)
Jag tror inte heller "normal" Nh tar ifrån hästen dess spirit, men en travhäst behöver det där lilla extra och jag har inte träffat någon som haft det o som samtidgt varit tränad enligt nh-filosofin..
Men som jag skrev tidigare, så var det min erfarenhet...

Tvärr verkar nu NH-filosofin vara så stor o utbredd och det finns alla olika metoder, så att bara säga NH verkar inte direkt säga något.. :smirk:
Jag har stött på folk som säger de "jobbar" med Nh och det kan betyda allt får normalt bondförnuft o ha hästar som respekterar människor, som är "normalt" miljötränade till hjärntvättade hästar som inte skulle reagera om du så släppte en bomb vid sidan... Det första tycker jag är normal hantering och det andra är sjukt o djurplågeri ;) :angel:

Allt är inte NH som glimmar! :) För att travestera.

Tänkte dra jämförelser från andra områden för att visa, att man ska vara försiktig med generaliseringar. Men du förstår nog ändå.

OM, vi säger om, jag skulle vara i ditt stall och där vardagshantera din häst. Vad tror du skulle hända egentligen?

LIA

LIA skrev:
Allt är inte NH som glimmar! :) För att travestera.
:bow: Jätte bra uttryck!! :bow:

Tänkte dra jämförelser från andra områden för att visa, att man ska vara försiktig med generaliseringar. Men du förstår nog ändå.
Jag hajjar! ;)

LIA skrev:
OM, vi säger om, jag skulle vara i ditt stall och där vardagshantera din häst. Vad tror du skulle hända egentligen?

LIA
Det beror ju på vilkenhäst o i vilken utsträckning:
Humlan som är ganska speciell o vass, skulle jag nog vara mest rädd för att du skulle vilja "ta i mer på" och var arädd att du skulle göra dig illa :smirk: Henne har vi jobbat så himla mycket med för att hon ska var apå gott humör o låter henne vara lite som hon vill, man får vara vädigt försiktig i vad man säger o gör med den hästen och just nu funkar hon super bra i hantering o träning/tävling, så jag skulle inte vilja ha några ändringar eller testa olika saker för att få henne snällare eller lugnare på något sätt.
Fast å andra sidan är hon snäll att gå med, ha på gången o vanliga göromål i allmänhet..
Doris- åringen, skulle det genast bli problem med om du t ex vill hon ska gå bakom, eftersom vi håller på med inkörningen o hon precis börjar förstå att hon faktiskt ska gå först... ;) Annars får man leta efter coolare o lugnare åring!

Men det är ju svårt att egentligen svara på, jag vet ju inte riktigt dina "metoder" eller hur just din filosofi ser ut... Kankse gör du egentligen inget alls, utan har bara ett kroppspråk som gör att hästarna gör det du vill o går dit du vill... Och då är det ju egentligen lugnt..
Men att stanna, backa, flytta, gå bakom, snurra rep, lös longera osv med hästar som redan snällt knallar på sidan... Det skulle inte uppskattas.
Det beror ju på hur du vill ha hästarna du hanterar o i vilken utsträckning.

"Ja, om tillvägagåendet innebär handlingar som ev inte är godkända av ägaren. Att flytta en häst är inte svårt, där gör alla ganska lika efter som att det eg bara är att gå så följer hästen med. Om hästen däremot trillskas måste man agera, och detta agerande ska inte innehålla ngt som enligt ägaren är fele mot hästen. Det är inte du som avgör vad som är rätt eller fel, det är ägaren efter som att h*n har ansvaret över hästen och bestämmer hur den ska hanteras."

Om man är av den åsikten att ägaren och ingen annan kan hantera en häste efter eget huvud så skall man *verkligen* se till att man är den enda som hanterar hästen.

Jag skulle bli TOKIG om jag hade en såm hästägare som krävde minutkontroll på varenda grej man gör med kusen.

varför då?

Skulle du vilja att jag kom och gjorde en masa övningar med din häst?
Du kanske tycker att dessa övningar är felaktiga..

Ska man hantera andras hästar vi in och utsläpp tar man på grimskaftet och leder ut dem. Så länge hästen uppför sig hyffsat normal och hänger med så gör man inget mer.
Klättrar hästen på bakbenen åtgärdar man det och kontaktar ägaren för info om hur det vidare skall hanteras.

JAg skulle inte uppskaffa en massa repvifftande övningar om någon ska ta ut mina hästar. De ska ledas ut till hagen punkt och slut.

Men det är ju svårt att egentligen svara på, jag vet ju inte riktigt dina "metoder" eller hur just din filosofi ser ut... Kankse gör du egentligen inget alls, utan har bara ett kroppspråk som gör att hästarna gör det du vill o går dit du vill... Och då är det ju egentligen lugnt..
Det är lugnt, för jag försöker leva efter NH-filosofin, så mycket jag kan, och kroppsspråket kommer man långt med.

Men att stanna, backa, flytta, gå bakom, snurra rep, lös longera osv med hästar som redan snällt knallar på sidan... Det skulle inte uppskattas.
Vore dessutom fullständigt onödigt (se nedan)!

Det beror ju på hur du vill ha hästarna du hanterar o i vilken utsträckning.
Jag vill ha dom lugna och lyhörda. Är dom inte det, är det farligt och otrevligt, och då finns 3 alternativ. Ägaren uppfostrar, jag fixar så dom fungerar för mig eller så hanterar jag dom inte.

Dina hästar:
"Humlan är snäll att gå med, ha på gången o vanliga göromål i allmänhet.." Så vad mer behövs för en "stalldelare"? :)

"Doris- åringen, skulle det genast bli problem med om du t ex vill hon ska gå bakom, eftersom vi håller på med inkörningen o hon precis börjar förstå att hon faktiskt ska gå först... Annars får man leta efter coolare o lugnare åring!" Så om hon går lugnt, står still och låter sig plockas på/av grimma etc, varför skulle "stalldelaren" bry sig om mer? :)

Mina egna, inkörda, hästar vill jag ska kunna gå bakom, framför eller i diket, beroende på var jag för stunden ber dom vara. Men det är inget jag skulle börja lära andras hästar. Har nog med dom egna. ;)

LIA

anser och har alltid ansett att hästar i stall där fler än 1 person sköter in och utsläpp skall vara så pass uppfostrade att man inte ska behöva använda kedja, stigbett etc för att ta det till och från hagen (kan bli livsfarligt den dagen då någon helt utomstående av någon anledning måste hantera hästen och inte är medveten om detta). Visst det fungerar ett tag men snacka om att bara skjuta problemet framför sig hela tiden. Det är inte trevligt att komma och ta in/ut en häst från hagen/boxen och det bara rusar/hoppar över en. Min egna häst gick fram som en bulldoser från början, vilket ej var så trevligt eftersom han är en bruksnordis. Han hade helt enkelt inte någon som helst respekt för människan han tyckte att han var störst bäst och vackrast och skulle få bestämma i alla lägen. Efter 3 dagars träning enligt nh-principen (max 30 minuter per dag) blev han hanterbar för alla (efter detta är han både riden och körd med god framåtbjudning). Nu tar min lillasyster på 11 år honom in och ut ur hagen,...inga problem men visst man måste påminna honom ibland genom att skaka i grimskaftet för att påkalla uppmärksamhet när gräset är så gott... :) med en enkelt skakning i grimskaftet kommer man faktiskt långt!

Om man är av den åsikten att ägaren och ingen annan kan hantera en häste efter eget huvud så skall man *verkligen* se till att man är den enda som hanterar hästen.
Det var ungefär dit jag ville komma!

LIA

Jo, du hanterar din häst så.
Men jag vill absolut inte att någon drar iväg med någon av mina för att löslongera dem en halvtimme innan de släpper ut dem.

Jag tar själv emot hästar för utbildning och får i vissa SÄLLSYNTA fall uppfostra dem, men då har ägaren överlåtit ansvaret på mig.

Om någon mot förmodan inte skulle klara av att leda mina hästar får de korrigera för stunden, genom att ge hästen en tillsägelse.
Det ska inte ÖVAS.

OM man vänder på det.

Det går skitdåligt när du rider. Ska jag rida din häst och bestämma vad som ska göras med den?

det förstår jag för jag vill inte heller att någon annan ska hålla på grejja med min häst på egenhand utan mitt medgivande men tillrätta visa måste man väl få göra (ville bara berätta hur enkelt det är att få bukt på problemet med sin egen häst)....tycker fortfarande att inackorderade hästar som hanteras av fler än en person skall kunna hanteras på ett säkert sätt av alla utan kedja etc, borde nästan vara lag på det :) !

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka