Uppfostra andras hästar?

Sv: Uppfostra andras hästar?

Har förstått det. :)
Men frågeställningen, den ursprungliga, är intressant.

Den allmänna meningen verkar vara
1 Upp till ägarna att se till så hästarna är hanterbara.
2 Ägarna ska själva uppfostra sina hästar.
3 Stalldelare får ta till vad som behövs, för att hantera hästarna på ett säkert sätt, alternativt överlåta det till hästägaren.

Rätt?

LIA

Senast ändrad:

Var har jag sagt att inte andra kan hantera hingstarna eller de andra hästarna för den delen?
"Jag har handskats med för många hästar i mina dagar för att tro att andra kan hantera det jag klarar av.." En ganska arrogant inställning tycker jag, vilken dessutom speglar en viss okunnighet om omvärlden.

Nu svarade jag på din fråga. Din tur!

"Vem har egentligen talat om "en massa NH-övningar i en halvtimme" med andras hästar här?"
Då kan du väl informera om, VARFÖR du skriver det här?

"
Vad menar du egentligen med "öva NH"?"
Så vore det intressant att få svar på den här!

LIA

Tycker du rycker meningar ur dess sammanhang hela tiden.

Vissa hästar kan hanteras av vem som helst andra inte. Är du med?

Skrev att andra får korrigera mina hästar och att det är helt OK. Däremot tillåter jag inte att någon går och tex löslongerar hästen eller liknande om personen ska släppa ut hästen i hagen.

Nu svarade jag på din fråga. Din tur!

Citat:
"Vem har egentligen talat om "en massa NH-övningar i en halvtimme" med andras hästar här?"

Då kan du väl informera om, VARFÖR du skriver det här?

"
Citat:
Vad menar du egentligen med "öva NH"?"

Så vore det intressant att få svar på den här!

LIA

Om jag säger så här då..

om du av någon anledning tycker mina hästar bär sig illa åt får du fixa det för stunden och sedan kontakta mig för vidare direktiv..

Jag har handskats med för många hästar i mina dagar för att tro att andra kan hantera det jag klarar av..

Pisk och kedja kan de facto vara en livförsäkring i vissa fall..

Trådskaparen förstår vad jag menar om jag s'äger att jag haft hand om en Nevele Pride son, med samma förtjusande temperament.
På vad sätt var det citatet ryckt ur sammanhang? :confused:

LIA

Älgen skrev som exempel på var hennes gräns för andras uppfostran av hennes hästar går:
älgen skrev:
Ska du leda ut mina hästar i hagen ska du ta på grimskaftet och gå..
Tillrättavisa hästen om den bär sig dumt åt är helt OK.

Det är inte OK att göra NH övningar i en halvtimme, löslongera osv, för att du ska kunna hantera min häst. Den ska ledas mellan stall och hage.

Att någon oombedd tränar NH en halvtimme med hennes hästar är alltså något som inte är ok. Varför är det svårt att förstå?

När man håller på med andras hästar så brukar det bästa faktiskt vara att inte bry sig för mycket och föra över de egna metoderna, då det inte alltid blir så uppskattat av ägaren. Lätt att det blir konflikter ägare i mellan :crazy:

Att någon oombedd tränar NH en halvtimme med hennes hästar är alltså något som inte är ok. Varför är det svårt att förstå?
Läs vad jag skrivit! Jag har inga problem med att förstå, att man har synpunkter på, hur man vill att ens djur ska hanteras. Om älgen vill att man använder den röda grimman, so fine. Eller går på höger sida om hästen, eller vad som helst.

Vad jag tjatat och tjatat om att få reda på är:
VAD Älgen menar med "öva NH"!
VARFÖR Älgen skriver om "en massa NH-övningar i en halvtimme"!

Är det fel av mig att fråga om det, mot bakgrund att Älgen upprepat uttrycket på ett flertal ställen, och jag inte förstår vad som menas?

Nu börjar snarast det intressanta bli, varför Älgen undviker att svara!

LIA

Jag undviker inte att svara. Det är du som inte förstår svaren du får.

Öva NH kan tex vara att löslongera hästen en halvtimme,kliva på presenningar mm.
Annat som jag inte heller tillåter är att gå på promenad ,tömköra eller rida min häst.Oavsett om du anser att den skulle bli lättare att leda av det eller inte.

Det finns de som övar NH. Det finns de som rider dressyr som träning för sin häst.

Att göra något som inte är relevant för själva sysslan man ska utföra. Att på något vis träna sig själv eller min häst är inte tillåtet.

Hur klart måste jag uttrycka mig för att du ska förstå?

Senast ändrad:

Älgen undviker inte att svara. Inte en chans! Möjligen har hon tröttnat på dig eftersom du vägrar förstå trots att hon förklarat ett flertal gånger.

Det är ju du som tjatar. Hon skrev att hon inte vill att någon tränar NH med hennes hästar i en halvtimme. Varför kan du inte bara acceptera att hennes svar på frågan om att uppfostra andras hästar är detta. Hon vill inte att någon kör en massa NH-övningar en halvtimme. I stället för att tjata om hennes svar kan du ju svara själv. Var tycker du att gränsen går med dina hästars hantering?

Äntligen! Tack för svaret.

Tyvärr besannades mina farhågor, nämligen att du inte vet, vad NH står för. Jag tänkte, att du kanske hade en djupare anledning till dina kommentarer, därför var jag så envis.

Öva NH kan tex vara att löslongera hästen en halvtimme,kliva på presenningar mm.
Min enda kommentar till det här är: snack! Ingen av alla "NH-människor" jag känner, skulle löslongera en häst, dom har som uppdrag att ta in/ut etc som stalldelare. Varken för en halvtimme eller över presenningar mm (vad nu mm står för?).

Rekommenderar dig att forska lite kring det här med NH. Tips är att börja på NNHA:s hemsida.

LIA

Avstår från kommentarer om våra respektive förmågor att läsa innantill. Inläggen talar för sig själva!

Det gör dom förresten även beträffande inställningen till att hantera häster...

LIA

Jag tycker att jag har rätt att begära att jag ska överleva promenaden mellan hagen och stallet oavsett i vilken riktning och med vilken häst jag företager den. Om jag ska ta ut andras hästar ska de vara uppfostrade nog att uppmärksamma och respektera min existens, samt kunniga i skrittens svåra konst.

De behöver inte tugga undergivet eller gå exakt i rätt position.

Allt de behöver göra är att gå i min hastighet, i den riktning jag bestämmer, utan att trampa på mig, knuffa mig, bita mig, sparka mig, dra mig, stegra sig över mig eller slåss med andra hästar eller sin egen skugga.

Jag tycker att det är ganska acceptabla krav, vad tycker ni!?

Om en häst gör något av det som jag räknade upp ovan (bita, sparka, stegra sig) anser jag mig ha rätt att freda mitt liv medelst till bud stående medel. Om det innebär att jag måste vifta med armarna eller sätta en armbåge i sidan på en häst så må det så vara. Den människa som hävdar sin hästs rätt att pjoskas med över min rätt att leva vill jag inte dela stall med.

*lånar knapp*
Måste bara få säga att NH för mig inte är att hästen går bakom mig hela tiden, utan att jag skall kunna visa hästen vart jag vill att den ska gå just nu, och att den skall följa min anvisningar.

vet att det går iväg från debatten, men det anspelar ju på tidigare inägg iaf :angel:

Jag har studerat NH och har fått dåliga erfarenheter, så vidare studier är inte intressanta.

Är väldigt nyfiken på dina dåliga erfarenheter, då jag varken använt mig av NH eller har någon i stallet som är NH-kunnig.
Tycker att det är intressant att höra kommentarer från bägge sidor, det blir gärna vääldigt positivt, och sätter den "vanliga hästskötseln" i en ganska så dålig sits.
Vill du inte skriva här får du gärna PM:a.

Till Houdinie: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka