Uppfostra andras hästar?

Sv: Uppfostra andras hästar?

Skulle du vilja att jag kom och gjorde en masa övningar med din häst?
Du kanske tycker att dessa övningar är felaktiga..

JAg skulle inte uppskaffa en massa repvifftande övningar om någon ska ta ut mina hästar. De ska ledas ut till hagen punkt och slut.
Vilka "massa övningar" menar du? :confused:

LIA

Då tror jag vi är överens. :bow:
Givetvis får man tillrättavisa hästen. Inga hästar får bära sig åt hur som helst, men att tro att man ska börja göra en massa övningar och annat,tenderar jag att räkna som lindrig häststöld ;)

Ska du leda ut mina hästar i hagen ska du ta på grimskaftet och gå..
Tillrättavisa hästen om den bär sig dumt åt är helt OK.

Det är inte OK att göra NH övningar i en halvtimme, löslongera osv, för att du ska kunna hantera min häst. Den ska ledas mellan stall och hage.

Ska du leda ut mina hästar i hagen ska du ta på grimskaftet och gå..
Tillrättavisa hästen om den bär sig dumt åt är helt OK.

Det är ju så enkelt och tryggt, det borde gå till. Men om det inte gör det... Så tillåter du "tillrättavisning". Undras vad det omfattar? Men du tillåter alltså inte att man säger till hästen, innan den bär sig dumt åt?

Det är inte OK att göra NH övningar i en halvtimme, löslongera osv, för att du ska kunna hantera min häst. Den ska ledas mellan stall och hage.
Vem har egentligen talat om "en massa NH-övningar i en halvtimme" med andras hästar här?

Om jag, tack vare NH-filosofin, har kunskaper som gör mitt hanterande av din "dumma" häst säkert och enkelt för mig och trevligt för hästen, var är problemet? Är kedjor och piskor bättre? :confused:

LIA

Om jag säger så här då..

om du av någon anledning tycker mina hästar bär sig illa åt får du fixa det för stunden och sedan kontakta mig för vidare direktiv..

Jag har handskats med för många hästar i mina dagar för att tro att andra kan hantera det jag klarar av..

Pisk och kedja kan de facto vara en livförsäkring i vissa fall..

Trådskaparen förstår vad jag menar om jag s'äger att jag haft hand om en Nevele Pride son, med samma förtjusande temperament.

Om jag skulle behöva direktiv från dig, för att hantera din häst, stoge vi inte i samma stall! :smirk:

Hellre piska och kedja vid normalhantering än NH-filosofin alltså. Ja, du är nog en hejare på att klara av hästar...

Fick inget svar på: Vem har egentligen talat om "en massa NH-övningar i en halvtimme" med andras hästar här?

LIA

LIA skrev:
Det är lugnt, för jag försöker leva efter NH-filosofin, så mycket jag kan, och kroppsspråket kommer man långt med.

Vore dessutom fullständigt onödigt (se nedan)!

Jag vill ha dom lugna och lyhörda. Är dom inte det, är det farligt och otrevligt, och då finns 3 alternativ. Ägaren uppfostrar, jag fixar så dom fungerar för mig eller så hanterar jag dom inte.

Dina hästar:
"Humlan är snäll att gå med, ha på gången o vanliga göromål i allmänhet.." Så vad mer behövs för en "stalldelare"? :)

"Doris- åringen, skulle det genast bli problem med om du t ex vill hon ska gå bakom, eftersom vi håller på med inkörningen o hon precis börjar förstå att hon faktiskt ska gå först... Annars får man leta efter coolare o lugnare åring!" Så om hon går lugnt, står still och låter sig plockas på/av grimma etc, varför skulle "stalldelaren" bry sig om mer? :)

Mina egna, inkörda, hästar vill jag ska kunna gå bakom, framför eller i diket, beroende på var jag för stunden ber dom vara. Men det är inget jag skulle börja lära andras hästar. Har nog med dom egna. ;)

LIA
Du ser, vi kanske skulle kunna dela stall :D :p
Tråden var rent hypotetisk förövrigt

Ja, vissa av de hästar jag hanterar måste ledas med kedja. Dock långt ifrån alla.
hanterar man dagligen och som arbete hingstar i avel, har man faktiskt inte tid att gå omkring och öva NH.

En hingst i närheten av brusntigt sto struntar högaktningsfullt i människor runt omkring om det skulle falla sig så.

Ang, direktiv med mina hästar..Har en stor drummel som gärna testar folk, genom att försöka beta...
Mitt recept är att rcyk till i grimskaftet och säg ett ordentligt nej. Om fallet nu var att du inte klarade av att leda honom skulle jag ge dig rådet att göra på det viset eftersom det fungerar.
Direktiven är ju för att underlätta för den som behöver hjälp.

Eller får man helt enkelt finna sig att att bli på/över spungen, longera hästen till hagen, knuffad, att hästen "ska sitta i knät", attackerad när man kommer med mat, sparkad när man ska byta täcke osv?
Tänkte inte för en sekund att det handlade om dina hästar! :)

LIA

Vad menar du egentligen med "öva NH"?

"ja, vissa av de hästar jag hanterar måste ledas med kedja. "
Varför måste dom det? :confused:

"Har en stor drummel som gärna testar folk, genom att försöka beta..." Var det allt? Det stora problemet "bära sig illa åt"? Ja, se det skulle nog greja sig utan direktiv.

LIA

Som jag skrev, men kanske otydligt, hanterar jag avelshingstar med massa hormoner i omlopp. Kedjan är en säkerhetsgrej, när jag vistas med hingsten bland stona.

Händer det någor då, så händer det blixtsnabbt och det finns ingen tid att gå hem och klia sig i huvudet för att finna en lämplig övning.

Ang mitt exempel med drullig häst.

Du kanske klarar av att hantera det, men en klen 13 åring?

ALLA hästar går faktiskt inte kontrollera med hjälp av kroppsspråk och om jag som ägare inte är intresserad av att minhäst NH tränas ska den som handharhästen respektera det, likväl som jag ska respektera att jag får göra på ditt sätt med din häst.

Om jag hade en ouppfostrad häst så skulle jag bara vara glad om andra ville och kunde hantera den, på sitt sätt. Jag syftar enbart på hantering, alltså tex ta in och ut från hagen. Eller fodra eller vad det nu kan vara. Inge hålla på med en massa extra övningar.

Jag tror jag har svårt att uttrycka mig :o

Klart andra får hantera mina hästar som de finner bäst.

DOCK motsätter jag mig att de ska göra en massa extragrejor, som tyvär förekommit imitt fall.

Som jag skrev tidigare ska den "okände" göra de sysslor som ska göras, MEN INGENTING mer/annat.

OM det mot förmodan skulle vara så att vederbörande inte klarar av någon av sysslorna, får de gärna fråga hur jag brukar göra, för att få tips.

I bland kan det vara så enkla saker som att ta ut/in hästarna i vis ordning.

Vi har alldeles samma uppfattning !
Jag skulle inte heller gilla om nån började "träna" min häst.
Jag fick intrycket av den som började tråden att man måste göra precis som hon/han i all form av hantering.

Varför vill du inte svara på frågorna?

"Fick inget svar på: Vem har egentligen talat om "en massa NH-övningar i en halvtimme" med andras hästar här?"
"Vad menar du egentligen med "öva NH"?"

Om du har en "normal" häst, finns väl ingen anledning för någon att spilla tid på "extragrejer"?

"ALLA hästar går faktiskt inte kontrollera med hjälp av kroppspråk"
Se där tycker jag du har fel. Alla (OK, det finns mentalt skadade ex) hästar snackar hästspråk (kroppspråk) med varandra, och kontrollerar även varandra den vägen.

Jag har sett en klen (fysiskt, men banne mig inte mentalt) 10-årig tjej hantera en "vild, hormonstinn" hingst på station flera gånger, så det kanske finns alternativa möjligheter därute?

LIA

JAG talade om att jag inte accepterar att någon drar iväg med min häst och gör övningar.
Ev korrigering får max ta några minuter och på väg till hagen om man nu ska släppa ut hästen.

Jag har hanterat hingstar sedan barnsben och alla är inte likadana.

Två hingstar jag hafft hand om har allvarligt skadat andra människor. Varav ett dödsfall. Kan jag gardera mig genom att få bättre kontroll genom att leda med kedja, bett eller vad fan som heslt så gör jag det.

Hästar är framförallt individer och vad som fungerar på grannens Brunte ena dagen, kanske inte fungerar när det står ett brunstigt sto och blinkar..

Hästar har instinkter de med och måste man då av olika själ gå emellan så gör man vad som krävs.

Varför vill du inte svara på frågorna?

"Fick inget svar på: Vem har egentligen talat om "en massa NH-övningar i en halvtimme" med andras hästar här?"
"Vad menar du egentligen med "öva NH"?"

Javisst, hästar är individer och därmed olika. Varför förutsätter du, att det inte finns folk, som kan anpassa sig efter dessa individer?

LIA

LIA skrev:
Tänkte inte för en sekund att det handlade om dina hästar! :)

LIA
Klart det inte gör ;) :angel: tråden handlar inte heller om da andra hästarna i vårat stall..
Utan tanken slog mig i en disskution jag smyglyssnade på :o :D

Var har jag sagt att inte andra kan hantera hingstarna eller de andra hästarna för den delen?

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka