Uppfostra andras hästar?

Sv: Uppfostra andras hästar?

Svårt att säga vad som är ren istadighet, jag höll på en hel sommar med att få min häst föbi ett par grisar. Han var verkligen livrädd hjärtat kändes ända upp i skallen på mig.
PL

Grisar går under samma kategori som cirkustält. Många häsat reagerar just för grisar..

Min tanke var att om det är en äldre häst som gått förbi stallplanen sådär tuswn gånger och plötsligt får för sig att inte gå..Ingenting har förändrats..Då kan man misstänka istadighet.

Ett av mina egna halvblod kanibland göra så..Märker han att han har en liten osäker person i andra änden av grimslaftet går det kanske ignorera denne och beta lite istället. Sätter man inte åt honom dår och då på en gång kommer han lugnt stå kvar och mumsa hur mycket personen i linan är försöker med allhanda tricks..

Kör jag ut huvudet och ryter till lite på honom så säger han -Hoppsan, matte såg mig visst :angel:
Bäst jag gör som de säger då..

Sedan har jag en ytterligare fundering..Alltså inte riktat speciellt till dig utan rent allmänt..

Inom travet tillåter vi (jag) inte hästarna att "tramsa" om de blir lite fjantiga för något.Hästen får gärna ta tag lite och springa förbi det "otäcka" men att stanna eller gud förbjude försöka vända är helt tabu..

Med ridhästarna är det vanligare att en rädd häst får stanna/titta vänja sig vid det som är farligt..

Min personliga reflektion i detta är att de som får springa förbi lite snabbt har glömt saken efter man är förbi, medan ridhästar som tillåts stanna och titta osv fortfarande fjantar vid den där stenen fem år senare..

Med springa för bi lite snabbt menar jag att de får tuffa på i det tempo jag hade inan det läskiga upptäcktes och att man inte gör så stor affär av det hela. Driver på lite vid behov, har hästens huvud riktat mot det farliga ..

Vi har stort stall, ca 12 hästar och på vintern när de sover inne har vi schema på in och utsläpp. Iof leder vi inte hästarna till hagen utan vi öppnar bara boxdörren så går dom ut men ta t.ex vid fodringen då. Om någon häst dyker ner i krubban och slänger bort mej innan ja gått därifrån säger jag självklart åt den, och det tror jag hela stallet gör. Vi har dock bara en häst som "bråkar" lite och de flesta i stallet håller på med nh med hästarna så typ alla är väldigt "väluppfostrade" och vet hur man beteer sig. Hur skulle du göra? :)

Jag har faktiskt varit i den situationen en gång att jag skulle leda ut ett monster till häst på morgonen och ta in på kvällen. Jag gick med magvärk i flera dagar, ville inte riktigt säga till ägaren (rädd för sura miner), ville inte heller börja uppfostra andras hästar (lite emot mina prinsiper). Men när jag väl tog mod till mig och drog upp allt med ägaren så löste vi detta jätte bra. Hon gav mig lite tips och var med ett par gånger sedan fick jag friheten att "uppfostra" hennes häst vid in och utsläpp.

Enligt mig är det strängt förbjudet att "uppfostra" andras djur om ägaren inte själv ber om det.

Däremot har jag haft ett tvärt emot problem. När min häst som alltid har varit värdens snällaste för alla att hantera. Henne kan man faktiskt låta en treåring hämta i hagen vilket man givetvis inte gör. Helt plötsligt en dag när jag kom till stallet så kom stallägaren och sa att hon dom senaste dagarna hade trängt sig ut genom grinden när hennes dotte skulle ta ut sin ponny. Även då sprungit över dottern vid ett tillfälle. Detta gjorde enligt stallägaren att dottern inte vågade hämta sin ponny i hagen själv.

Det visade sig dock efter lite efterforskning att dottern och även stallägaren hade som princip att ge hästarna godis vid insläpp i hagen och hade då gjort så med mitt sto oxå. Hon blir väldigt gamig när det kommer godis och mat med i bilden så då var beteendet helt förklarat. När dom lade ner godismatandet så blev hon lika trevlig vid grinden igen.

// Mirre

Humelibumlan skrev:
Vill han inte gå fram så får han väl backa till hagen? :smirk:

En teknik jag använt mig av, fast inom ridning. När min häst varken ville framåt eller åt sidorna så fick hon vackert backa i skogen. det funkade... :D

Humelibumlan skrev:
Eller får man helt enkelt finna sig att att bli på/över spungen, longera hästen till hagen, knuffad, att hästen "ska sitta i knät", attackerad när man kommer med mat, sparkad när man ska byta täcke osv?

Nja. egentligen ska man nog inte uppfostra andras hästar, men såna fasoner!? Jag förstår verkligen inte hur man orkar ha en häst som beter sig så. Finns det en bra anledning, tex att hästen kastar sig ut för att den fastnat nångång så är väl det ok bara man vet om det. Men annars.. jag skulle nog visa, det här tolererar inte jag!
Jag lägger mej inte i barnuppfostran heller, men jag sätter en gräns!

Senast ändrad:

Humelibumlan skrev:
Får man det och i vilken utsträckning? :confused:

Delar man på in/ut-släpp och allmän stallskötsel o hantering, får man då uppfostra andras hästar, så de uppför sig som man själv önskar?

Kan man på eget bevåg köra lite "nh-övningar"?
Får man använda t ex kedjegrimskaft/pisk om man anser det nödvändigt?
Får man bli "arg" på andras hästar?
Får man helt o hållet använda sina egna hanterings metoder på andras hästar, även om de skiljer sig i hårdhet från hästens ägares? Eller finns det gränser?

Eller får man helt enkelt finna sig att att bli på/över spungen, longera hästen till hagen, knuffad, att hästen "ska sitta i knät", attackerad när man kommer med mat, sparkad när man ska byta täcke osv?

Skulle aldrig i livet ge mig på att hantera, leda eller ha något alls att göra med hästar som inte är uppfostrade så att dom är led- och hanterbara utan risk för att bli skadad. Jag har alltid haft den policyn att om någon ska hyra in sin häst i mitt stall skall den vara hanterbar för en nybörjare, det är ägarens ansvar. Annars åker dom ut. :cool:

Varför måste den vara hanterbar för nybörjare?
Är det nybörjare som sköter stallet?

Just den frågan tycker jag är intressant.
Om jag hyr in mig i ett stall där det ingår att hyresgästerna ska hantera varandras hästar så tycker jag att jag bör försöka kolla vilken hästvana de andra hyresgästerna har. Kommer jag med en livlig 2-åring i värsta testningsperioden som behöver en konsekvent fostran så skulle jag inte känna mig trygg om flera av hyresgästerna var nybörjare i hästhantering. Dom skulle antagligen inte heller känna sig trygga.
Å andra sidan skulle jag inte heller hyra in mig i ett stall med kollektiv skötsel om jag inte var beredd att hantera andras hästar. Vore jag rädd för att hantera främmande hästar, stora hästar eller unghästar, då skulle jag inte hyra in mig i ett stall där dom finns!

Vad jag vill komma fram till är nog att om jag tycker det är skrämmande eller obekvämt att hantera andras hästar så ska jag inte hyra in mig i ett stall det ingår att jag ska göra just detta.
Vill jag däremot lära mig hantera olika hästar så är ett kollektivstall ett bra ställe att träna i.
Tycker för övrigt att det är självklart att man måste korrigera en häst som uppför sig på ett sätt som medför skaderisk, men huvudansvaret för att hästen är hanterbar har alltid ägaren.

Allmänt!

Skillnad på uppfostran och hanteringsöverenskommelse (hök)?

Med uppfostran förstår jag ett brett inlärande av uppförande, regler osv. Ansvaret ligger på hästägaren.

Med hök menar jag det förhållande, just den hästen och just jag skaffar oss. Olika slags hök med olika slags individer, vilket gör att det är mitt sätt som kommer att leda fram till just vårt förhållande. Om "jag" gjort hyfsat rätt och fått till ett bra förhållande oss emellan, kommer hästen att vara som förut med alla andra, men fungera annorlunda, förhoppningsvis bättre, med mig.
Ollika personer gör på olika sätt och är olika kunniga, vilket nogsamt följs av hästarna. Därför kan dessa ses som "ouppfostrade" med somliga personer, men inte med andra. Egentligen är dom nog otillräckligt uppfostrade, men anpassar sig.
Därför ser man ibland "omöjliga" hästar, som utan problem hanteras av småtjejer. Småtjejer som har "det".

LIA

älgen skrev:
Varför måste den vara hanterbar för nybörjare?
Är det nybörjare som sköter stallet?

Nej, men det är aldrig fel med välhanterade hästar och det är mitt krav. "Take it or leave it" :cool:

Piraja skrev:
Nej, men det är aldrig fel med välhanterade hästar och det är mitt krav. "Take it or leave it" :cool:
Bar aför att vara lite krånglig :smirk:
En välhanterad häst kan ju oxå få t ex boxvila eller andra formet av "ryck"... Då är det väl lite att ta i att de ska kunna hanteras av nybörjare, för vilken häst är egentligen 100% säker i alla situationer o därmed hanterbar för en nybörjare?

Min åring är super snäll att leda till hagen och vem som helst kan ta henne dit o hem igen... men det sker att hon busar till det lite ibland, trots att hon är välhanterad o väluppfostrad är hon fortfarande en häst.
Skulle hon få stå i ditt stall?

Varför skulle du vilja uppfostra någon annans häst?
Skulle du vilja att någon "uppfostrar" din häst när du inte är i stallet?

Varför inte prata med ägaren och säga att "jag kan inte/vill inte ta ut din häst på morgonen när/om den beter sig som den gör, men jag kan erbjuda mig att hjälpa dig med lite NH-övningar. Du kan vara med då om du vill?"

När jag har varit i kollektivstall så har jag inte brytt mig om andras hästar förutom om dom försökt springa över mig och då säger jag till på skarpen en gång, det har räckt.

Sen om de hänger i grimskaftet eller trippar på tårna eller nåt sånt bryr jag mig inte om.
Så länge hästarna inte går över mig.

Japp, så länge du seriöst jobbar med hantering med målet att hästen ska vara lugn oavsett vem som leder den. Jag är väl medveten om att hästen inte är en maskin utan kan reagera för oanade saker. :smirk:

Mitt stall ligger lite avsides och det händer att man inte kan komma fram vissa dagar vintertid. Då är det bra om närmsta grannen som inte är hästvan kan komma över och hjälpa till så att hästarna klarar sig tills vägen är farbar igen.

Jag är westernryttare och vi har en lite annan filosofi där hästen måste vara lugn i de flesta lägen och arbetar med det som mål. Jag har fått hem heltokiga halvblod som gått på bakbenen för det minsta lillla där ägaren inte trott att det gått att göra något för..."den här hästen är så här"...men jag har bevisat motsatsen. Dock vägrar jag idag riskera min hälsa för att andra inte reder ut sina hästar och därför har jag lagt det kravet på hästägaren, att hästen ska vara hanterbar alt.arbetas för att alla ska kunna hantera den. Annars får dom söka annan stallplats. :cool:

Seabaz skrev:
Varför skulle du vilja uppfostra någon annans häst?
Skulle du vilja att någon "uppfostrar" din häst när du inte är i stallet?

Varför inte prata med ägaren och säga att "jag kan inte/vill inte ta ut din häst på morgonen när/om den beter sig som den gör, men jag kan erbjuda mig att hjälpa dig med lite NH-övningar. Du kan vara med då om du vill?"

När jag har varit i kollektivstall så har jag inte brytt mig om andras hästar förutom om dom försökt springa över mig och då säger jag till på skarpen en gång, det har räckt.

Sen om de hänger i grimskaftet eller trippar på tårna eller nåt sånt bryr jag mig inte om.
Så länge hästarna inte går över mig.
Tråden var rent hypotetisk :idea:

freike skrev:
Just den frågan tycker jag är intressant.
Om jag hyr in mig i ett stall där det ingår att hyresgästerna ska hantera varandras hästar så tycker jag att jag bör försöka kolla vilken hästvana de andra hyresgästerna har. Kommer jag med en livlig 2-åring i värsta testningsperioden som behöver en konsekvent fostran så skulle jag inte känna mig trygg om flera av hyresgästerna var nybörjare i hästhantering. Dom skulle antagligen inte heller känna sig trygga.
Å andra sidan skulle jag inte heller hyra in mig i ett stall med kollektiv skötsel om jag inte var beredd att hantera andras hästar. Vore jag rädd för att hantera främmande hästar, stora hästar eller unghästar, då skulle jag inte hyra in mig i ett stall där dom finns!

Vad jag vill komma fram till är nog att om jag tycker det är skrämmande eller obekvämt att hantera andras hästar så ska jag inte hyra in mig i ett stall det ingår att jag ska göra just detta.
Vill jag däremot lära mig hantera olika hästar så är ett kollektivstall ett bra ställe att träna i.
Tycker för övrigt att det är självklart att man måste korrigera en häst som uppför sig på ett sätt som medför skaderisk, men huvudansvaret för att hästen är hanterbar har alltid ägaren.

Intressant tråd och bra inlägg: är benägen att hålla med ovan talare. Då förutsätter vi att hästarna är ganska "normala" hästar i det att vi inte har några problem hästar, alla hästar i kollektiv stallet är hyfsat väluppfostrade och sociala, som de flesta välmående hästar faktiskt ÄR.... om vi fortfarande förutsätter att DESSA omständigheter råder så kan jag inte låta bli att tycka att det är lite extremt att förutsätta att de krävs särskilt rutinerat avancerat folk för att leda hästarna in och ut i hagen. VISST - man kan inte vara rädd och osäker, men man behöver heller inte ha 20 års erfarenhet för att klara av det. Även om hästarna blir lite pigga och glada nån gång ibland om det är byte av hagar eller det blåser mycket ute, eller en presenning fladdrar till nånstans, så rättar de sig till 99% ändå, oavsett vem av de säg 10 människorna i kollektivstallet som hanterar dom.... Det är mina erfarenheter av att ha stått i kollektiv stall i många år, med alla sorters människor och hästar, men (fortfarande) i stort sett väldigt VANLIGA, NORMALA hästar.

återigen håller jag med om att det ligger både i kollektivstallets och den som söker kollektiv stall plats intresse att rannsaka sig och sig själva i vad de letar efter för person/stall, och vad de vet med sig att de anser sig kunna/vilja hantera/ icke hantera.

i vårt stall säger vi i princip rent ut att man måste kunna hantera unghästar och om de blir lite stallmodiga/starka nån gång vid in/utsläpp. sen litar man på att aspirant på stallplats då rannsakar sig själv och väljer utifrån det. har aldrig varit några problem och funkat för oss i alla år....

Senast ändrad:

Jag tycker att det är bra att den som hanterar min häst säger ifrån om hon gör något galet,inte så att jag vill att man misshandlar henne men behöver hon en tillsägelse, så ska hon få det oavsett vem som hanterar henne.
Det är väl samma som med barna,jag hoppas verkligen att mina får en åthutning om de gör något galet, hur ska de annars lära sig. :devil:
Jag står i ett litet stall och vi känner varandra väl,och har lika uppfattning om saker o ting så för oss fungerar det bra.
Det är jag som är den mesiga men jag har hittat på lösningar till de situationer där jag känner mig liten o rädd./ Lisa(nu mindre rädd) ;)

om man har till exempel in- och utsläpp så tycker jag man kan uppfostra andra hästar för att få det säkrare för sig själv.

Annars tycker jag inte att man ska uppfostra andras hästar, men man ska inte heller försätta sig själv i fara.

BeastieBabe skrev:
farlig är en häst som rycker med huvudet, biter en i händerna, försöker sparkas och inte kan ledas till hagen av en hästkarl med kedjegrimskaft/stigbett ens..

!!! farlig är den häst som inte är rätt hanterad. Om en häst inte kan gå med en kortväxt "tant" i grimma, men kam gå med en stor å stark hästkarl i stigbett, är hästen OFARLIG då?? jag ser det som en olämplighet att ha en sån häst i ett stall där alla hjälps åt, och inte alla kan hantera hästen!!

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka