Uppfostra andras hästar?

Sv: Uppfostra andras hästar?

Humelibumlan skrev:
Tycker du ja, jag o Lisa kanske tycker gränsen går någon annanstans

ja, jag ja.. men det var inte någon Lisa F15 med i diskussionen när jag skrev det där :) det var helt baserat på mig och den stallpersonal jag har jobbat med..

Jag förstår inte var problemet ligger i att hästägaren hjälper den rädda personen och hästen i fråga att samarbeta?

BeastieBabe skrev:
ja, men om DU hade varit rädd för flera av hästarna och inte kunnat hantera dom, skulle du ha åtagit dig att släppa ut hästarna ändå?
Det var ju mitt jobb så det hade varit lite svårt att vägra ;)
Jag hade ju full frihet att uppfostra dem på vilket sätt jag ansåg bäst, med allt från kedja till nh.... Inga ilskna hästägare på jakt efter mig där inte ;) :angel:

BeastieBabe skrev:
ja, jag ja.. men det var inte någon Lisa F15 med i diskussionen när jag skrev det där :) det var helt baserat på mig och den stallpersonal jag har jobbat med..
Jag menade mest att gränsen för farlig häst kan vara olika hos olika personer...

Oftast brukar de hålla med om att de faktiskt är jobbigt att leda hästen ;) Och då brukar de också säga att säg i från (till hästen) om det behövs för det ska ju inte vara besvärligt att ta ut hästarna.

Gränsen går när hästen nästan "mejjar" ner en och ska ut bara man öppnar boxen, halv släpar en ut till hagen och/eller tittar på allt annat så den går ner en hela tiden eller rusar ut i hagen.Då är det lite trist ;)

Jag är bestämd genom att ex. jag öppnar boxen och hästen i fråga har så bråttom ut att den gång på gång springer på mig.Jag backar bestämt tillbaka hästen tills den inser att man inte kan gå ner alla (fjordingen var så) eller när man ska in i boxen och de finns mat och man knappt hinner får av grimman för att de drar järnet mot krubban (fjordningen här med) då höll jag emot och så fort jag fick ngn rekation släppte jag efter.

Jag brukar tala om för dem vad jag gör och det brukar tycka det är helt ok, bara de slipper det själva :smirk:

en timme för att få en person som är skiträdd för en häst som ÄR bufflig att inte vara rädd för den hästen? Lisa-Barbro kanske blir lika nervös när dom är ensamma oxå.. och majoriteten av hästarna tar sina chanser..

Humelibumlan skrev:
Det var ju mitt jobb så det hade varit lite svårt att vägra ;)
Jag hade ju full frihet att uppfostra dem på vilket sätt jag ansåg bäst, med allt från kedja till nh.... Inga ilskna hästägare på jakt efter mig där inte ;) :angel:
näe, jag menade inte vägra, utan att om du var Rädd, dvs att hästen faktiskt tog över ledarskapet och ofta trampade på dig, hade omkull dig och kom lösa på stallplan (dsom du stängt till i förväg för att du visste att den stora buffliga hästen kommer att ta sig lös trots att du försöker)

dvs om det nu inte var DIG det gällde utan någon som var Rädd..

Humelibumlan skrev:
Jag menade mest att gränsen för farlig häst kan vara olika hos olika personer...
"får man då uppfostra andras hästar, så de uppför sig som man själv önskar?"

känner att det gällde Min åsikt och inte att jag ska låtsas vara någon jag inte är och säga att fyyyyy alla hästar ska vara som cyklar att leda till och från hagen så att t.o.m en fyraåring ska kunna göra det helt själv..

Fröken_Skåne skrev:
Oftast brukar de hålla med om att de faktiskt är jobbigt att leda hästen ;) Och då brukar de också säga att säg i från (till hästen) om det behövs för det ska ju inte vara besvärligt att ta ut hästarna.

Gränsen går när hästen nästan "mejjar" ner en och ska ut bara man öppnar boxen, halv släpar en ut till hagen och/eller tittar på allt annat så den går ner en hela tiden eller rusar ut i hagen.Då är det lite trist ;)

Jag är bestämd genom att ex. jag öppnar boxen och hästen i fråga har så bråttom ut att den gång på gång springer på mig.Jag backar bestämt tillbaka hästen tills den inser att man inte kan gå ner alla (fjordingen var så) eller när man ska in i boxen och de finns mat och man knappt hinner får av grimman för att de drar järnet mot krubban (fjordningen här med) då höll jag emot och så fort jag fick ngn rekation släppte jag efter.

Jag brukar tala om för dem vad jag gör och det brukar tycka det är helt ok, bara de slipper det själva :smirk:
Bra att du inte missförstod min frågor o tog dem som kritik... Var nyfiken på din utveckling i frågan ;)

Men hade du voltat mina hästar hade jag gett dig en nos knäpp, det är det "värsta jag vet" ;)
Men mina är ju väluppfostrade å andra sidan :angel:

Då får man väl ta sig med tid några fler dagar och hjälpa personen i fråga. 10 minuter om dagen i en vecka och problemet är nog fixat.

BeastieBabe skrev:
näe, jag menade inte vägra, utan att om du var Rädd, dvs att hästen faktiskt tog över ledarskapet och ofta trampade på dig, hade omkull dig och kom lösa på stallplan (dsom du stängt till i förväg för att du visste att den stora buffliga hästen kommer att ta sig lös trots att du försöker)

dvs om det nu inte var DIG det gällde utan någon som var Rädd..
Jag hade faktiskt en 3-års hingst (jävel :devil: ) som hade 0 respekt för mig, utan glatt traskade iväg med mig i den rikting han ansåg lämplig :mad: där hjälpte varken kedja eller annat... Tog mig ett par månader att sätta mig i respekt :devil: :smirk:
Men det hör ju egentligen inte hit :o ;)

Tassetass skrev:
Då får man väl ta sig med tid några fler dagar och hjälpa personen i fråga. 10 minuter om dagen i en vecka och problemet är nog fixat.
visst, det kan oxå lösa sig, men om Tures ägare kanske vill ha Ture så då? att Lisa-Barbro är jäkligt mesig och hellre byter ut sina morgnar för att slippa ta Ture som kanske har trampat henne på armen en gång.. Rädsla kan sitta djurpt rotad hos någon..
Skulle Du tvinga någon att "nu din mespropp ska du lära dig att leda min buffliga machohäst till hagen, trots att jag vet att han sprungit över dig och trampat dig på armen så du bört den och är rädd för honom"

BeastieBabe skrev:
"får man då uppfostra andras hästar, så de uppför sig som man själv önskar?"

känner att det gällde Min åsikt och inte att jag ska låtsas vara någon jag inte är och säga att fyyyyy alla hästar ska vara som cyklar att leda till och från hagen så att t.o.m en fyraåring ska kunna göra det helt själv..
Meningen var att du skulle svara med din åsikt ;)

Humelibumlan skrev:
Jag hade faktiskt en 3-års hingst (jävel :devil: ) som hade 0 respekt för mig, utan glatt traskade iväg med mig i den rikting han ansåg lämplig :mad: där hjälpte varken kedja eller annat... Tog mig ett par månader att sätta mig i respekt :devil: :smirk:
Men det hör ju egentligen inte hit :o ;)
hehe näe, men precis.. men då var du kanske inte rädd heller utan bearbetade honom tills ni kom överens.. :)
fast, om du har blivit omkulldragen, biten och sparkad illa av hingsten hela tiden kanske du någon dag skulle känna olust för att du vet att "om 3 minuter när vi är ute på gården kommer han att först dra framåt å sen kosparka mig på vaden för att sedan hoppa iväg.."

Humelibumlan skrev:
Meningen var att du skulle svara med din åsikt ;)
Japp.. det gjorde jag oxå.. respekt för mig för hästar som skiter i mig, såsom ägaren säger om hästen är känslig, är hästen farlig för mig får nån annan ta honom eller att hästen får springa ut själv mellan linor..

BeastieBabe skrev:
visst, det kan oxå lösa sig, men om Tures ägare kanske vill ha Ture så då? att Lisa-Barbro är jäkligt mesig och hellre byter ut sina morgnar för att slippa ta Ture som kanske har trampat henne på armen en gång.. Rädsla kan sitta djurpt rotad hos någon..
Skulle Du tvinga någon att "nu din mespropp ska du lära dig att leda min buffliga machohäst till hagen, trots att jag vet att han sprungit över dig och trampat dig på armen så du bört den och är rädd för honom"
Jag är nyfiken på hur Lisa-Barbro kunde bli trampad på armen? :eek: ;) :p

Men nu är du vid kärnfrågan, är Lisa-Barbro en fegis i får lära sig eller är Ture´s ägare en egoist som inte bryr sig?
Vart går gränsen? En häst som alla andra 10 i stallet utom "fega" Lisa-Barbro kan ta till hagen, verkligen ett problem o ska Ture´s ägare verkligen behöva ta ut sin häst själv eller hjälpa Lisa-Barbro med hanteringen eller är det Lisa-Barbros ansvar att se till att klara av Ture själv precis som alla andra gör?
Förutsatt att Ture nu inte är en komplett galning, utan ett vanligt klumpigt halvblod... :angel:

Humelibumlan skrev:
Jag är nyfiken på hur Lisa-Barbro kunde bli trampad på armen? :eek: ;) :p

Men nu är du vid kärnfrågan, är Lisa-Barbro en fegis i får lära sig eller är Ture´s ägare en egoist som inte bryr sig?
Vart går gränsen? En häst som alla andra 10 i stallet utom "fega" Lisa-Barbro kan ta till hagen, verkligen ett problem o ska Ture´s ägare verkligen behöva ta ut sin häst själv eller hjälpa Lisa-Barbro med hanteringen eller är det Lisa-Barbros ansvar att se till att klara av Ture själv precis som alla andra gör?
Förutsatt att Ture nu inte är en komplett galning, utan ett vanligt klumpigt halvblod... :angel:
förutsatt att det klumpiga halvblodet Ture tidigare beskrevs som bufflig faktiskt är som en tung cykel så bör Lisa-Barbro kunna ta hästen.. men det finns dom hästar som de flesta klarar av att ta in och ut ut hagen när dom struttar runt och leker hingstiga bara för att människan utstrålar: *ledare!*, men att visa kanske är jäkligt rädda för sånna hästar om h*n tidigare vart med om en olycka med just en sån häst..

Då ska Lisa säga att "Nej, jag tänker inte hantera din häst om du inte vill hjälpa mig med honom". Givetvis ska man inte tvinga någon, men om Lisa upplever att Ture är bufflig och VILL ha hjälp så tycker jag det är ägarens ansvar att hjälpa till.

men nu är det yrt, vad har klumpiga Ture med uppfostran att göra? det har juh med en människans rädsla att göra, inte med att han behöver uppfostras =)

BeastieBabe skrev:
hehe näe, men precis.. men då var du kanske inte rädd heller utan bearbetade honom tills ni kom överens.. :)
fast, om du har blivit omkulldragen, biten och sparkad illa av hingsten hela tiden kanske du någon dag skulle känna olust för att du vet att "om 3 minuter när vi är ute på gården kommer han att först dra framåt å sen kosparka mig på vaden för att sedan hoppa iväg.."
Jag var nog rätt livrädd... :crazy:
Skillnaden var ju att jag kunde klå upp han, backa han, volta han, slita sönder munnen med kedja, slå en nacksving på han om jag velat utan att få en ilsken hästägare efter mig... *överdriver liiiite*

Jag tror ju inte jag hamnar i den situationen idag... utan har jag någon annans häst i grimskaft o den strular o bråkar så tar jag till de metoder jag anser passande för situation o häst. :angel: :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat