Uppfostra andras hästar?

Sv: Uppfostra andras hästar?

Magnum skrev:
Jag anser ju att om en annas häst springer över-tränger sig eller dyl så har man rätt att säga ifrån, bla för sin egen säkerhet. Även om det innefattar att bli arg på hästen och måste ryta till.
Lite grundläggande NH-övningar kan man ju köra på vägen till hagen tex, behöver ju inte vara märkvärdigare än så. Det kan räcka långt.

Jag accepterar inte att bli knuffad eller översprungen och inte heller sparkad mot (säger jag som nyss blev sparkad.. :crazy: )Man måste få säga ifrån!

Jag hanterar andra hästar så som jag hanterar min egen, jag är mkt konsekvent och är inte flyttbar. :smirk: Måste man säga till så gör man det, känner man att man måste göra några små NH-övningar ex så gör man det, och i mitt fall så är det ingen hästägare som har tyckt något om det ..
Det är väl något av en säkerhetsgrej för sin egen skull att "få" säga till om en annans häst beter sej illa. Jag skulle ju gjort samma sak även om det varit min häst.
Men sunt förnuft i förhållande till situationen är väl den viktigaste biten!
Jag är lite nyfiken på vad du menar med "små nh övningar"

jag står i kollektivstall och har således hand om andras hästar vid in/utsläpp.har bara råkat ut för ett fullblodsto som var icke hanterbar, hon dansade på bakbenen mm,drog man i grimskaftet för att damen i fråga skulle komma ner på jorden igen så blev hon fly förbannad och började veva med hovarna mot en :eek: (hon blev väldigt STOR när hon dansade runt på bakbenen)
och jag ville inte riskera varken mitt eller mitt ofödda barns liv(höggravid)

jag tog upp det på ett stallmöte med flera andra som var livrädda för denna pålla,hästägaren började tjuta och påstod att vi alla ljög om hennes lilla ängel :confused: hon fick då två allternativ ta hand om sin häst själv/få ordning på henne eller flytta då det var ohållbart för alla parter,hon flyttade och senare fick jag höra att hon togs bort pga lynnesfel....
annars behandlar jag andras hästar som jag behandlar min egen,går någon på för mkt så kan jag lägga en volt eller stanna hästen tills den förstår att den inte tjänar något på att inte lyssna på mig.... om det innebär att jag fostrar andras hästar så gör jag väl det ;)
mvh Arabizar

Jag uppfostrar ingen annans häst regelmässigt. Men de ska fungera lika bra för mig som mina egna, och jag tillåter inget tjafs som att älga rakt över en eller sådant.

Jag kräver helt enkelt uppmärksamhet på mig, och den brukar jag rätt fort få.

Vad jag gör? Jo jag stannar upprepade gånger när jag leder så hästen också stannar. Kanske vänder mig och byter riktning så hästen måste följa med. Det räcker oftast för att de ska börja lyssna när man leder ut/in.

I stallet: Hästen får inte gå ur boxen innan jag säger varsågod. Backar in den igen mer eller mindre bestämt beroende på hur hästen gick ur.

Samtliga hästar i stallet leds med löst grimskaft utan bekymmer.

Humelibumlan skrev:
Jag är lite nyfiken på vad du menar med "små nh övningar"

Det är ju kanske inte NH-övningar i sig, bara sunt förnuft kanske men det har uppenbarligen funkat och det är väl bla såna små saker som gör att hästen lyssnar. Så man inte bara är passiv, utan gör hästen nåt man inte vill så måste man göra nåt åt det annars tror ju hästen att det är ok..

Om de vill gå förbi när man leder tex till hagen, så stannar jag och backar den VARJE gång hästen kommer för nära,

har fått göra så med den andra hästen i stallet och numera går han helt enkelt inte förbi längre utan håller sig bakom. Sen har jag ju fortsatt göra detta även nu när han "går där han ska",
stannar jag, stannar han, svänger jag svänger han, vill jag backa backar han, bara för att "kolla läget" liksom.
Ändå hanterar jag bara hästen vid in/utsläpp, täckesbytning osv och kanske rider nån gång om året när ägaren är bortrest eller så.
Och ändå lyssnar han på mej och vet att jag inte ger mej. Vill jag att han ska stanna så ska han göra det, oavsett vilken situation vi är i. Det tog ett tag men det gav ju resultat. Små framsteg är också framsteg.

Samma häst vill gärna tränga för att flytta på människor, de flesta uppfattar inte ens att han faktiskt flyttar på personen ifråga.
Det är samma sak där, flytta tillbaka, varje gång.
Kan vara i stallgången om man byter täcke eller måste borsta av honom för han är lerig eller så.
Och det har också funkat, de få gångerna jag har honom på gången så står han där, i början svansade han runt däremot, men det gäller ju att vara konsekvent också. Kvittar ju om han tar ett LITET steg mot en..det är bara att flytta, för jag kommer inte göra det..

Det är ju bara småsaker kanske, men gör man det varje gång det händer så uppfattar ju hästen som att man inte ger upp och att det inte tjänar nåt till för att människan där brevid kommer inte ge med sej ändå..
Och de måste lyssna till slut, för lyssnar dom inte så får man se till att de lyssnar. En större rörelse, ett kraftigare stamp i backen, ett "här är jag", för att sen återgå till de små "hjälperna" när hästen väl lyssnar.

*Nyfiken*

Hur gör du för att rätta till när en häst försöker attackera när andra hästar ska hämtas i hagen? Hur kommer man tillrätta med problemet?

Känner igen det. Framförallt något år på betet, när en häst var jobbig när vissa av de andra skulle in. Hästen i fråga var inte jobbig i vinterhagen, utan det blev när de sattes ihop. Hur löser man ett sånt problem?

Nu menar jag inte att ställa hästen i egen hage. Utan hur förändrar man beteendet?

Norrland

Senast ändrad:

Som så många andra skriver så anser jag att det är min rätt att "säga ifrån" när man ska hantera andras hästar.

Jobbade under något år på en ridanläggning vi hanterade ganska många hästar och oftast var det inte många incidenter men när det förekom hästar som trilskades vid in och utsläpp, gick i väg med den som ledde den, hoppade förbi gridöppningar etc. Sjävklar så "sa vi i från" men det togs det upp med även upp ägaren. Vissa gånger då det inte blev bättre löstes problelmen genom att ägaren hängde upp ett huvudlag på boxen och man fick använda det ett tag för att man inte skulle bli allt för hjälplös när brunte 650kg tung drog iväg med en över stallplanen. Och fungerade nu inte det fick ägaren snällt masa sig dit och ta hand om in och utsläpp av sin häst, för vi kunde inte riskera att sätta livet till. Detta tror jag bara hände någon enstaka gång dock, oftast gick det mesta över genom att man var konsekvent.

Men jag fick även höra av vissa ägare att det var vår uppgift, vi som arbetade där, att uppfostra deras häst så att den var hanterbar. Det tycker jag är en lite konstig inställning för det var deras häst och deras ansvar att den var hanterbar! Eller?

Humelibumlan skrev:
Kan man på eget bevåg köra lite "nh-övningar"?Även om nh inte bygger på något som på något sätt kan skada hästen så tycker jag att du ska ta upp det med ägaren.
] Får man använda t ex kedjegrimskaft/pisk om man anser det nödvändigt? Om det var min häst skulle jag vilja att man kom till mig om hästen var bråkig
Får man bli "arg" på andras hästar? Ja, men det ska ju vara befogat och man ska handla på rätt sätt, det är ju inte så smart att smälla till en huvudskygg häst på mulen eller leda en spörädd häst med en piska i ena handen
Får man helt o hållet använda sina egna hanterings metoder på andras hästar, även om de skiljer sig i hårdhet från hästens ägares? Eller finns det gränser? Fråga alltid ägaren, skulle du vilja att någon gjorde något med din häst utan att fråga om lov? vi hästmänniskor har väldigt lätt för att döma varandra även om ingen menar illa.. :smirk:

Jag skulle ta upp problemet med hästens ägare om den var omöjlig att tex leda eller lägga på ett täcke, sen att man utarbetar någon formn av träning antingen så att hästen blir "snällare" eller ryttaren säkrare.

Det märks ju direkt om hästen bara bråkar i allmänhet eller om den beter sig så med en speciell person, alltså om det har med rädsla att göra.

Ingen aning hur man förändrar ett sådant beteende. :confused:
De ggr jag förr i tiden varit tvungen att hantera farliga hästar, då har de enbart varit bortskämda, och jag har för läääänge sedan sett alla tecken på att det skulle gå som det gick.
Men ägaren har visst varit både blind och döv. :smirk:

Så jag vet inte hur man får bort ett farligt beteende om det beror på bortskämdhet. Jag har helt enkelt tagit i tu med det innan det gick så långt, och då behövdes inga speciellt stora "tag".

Jag skulle vägra ha min häst i en hage tillsammans med en annan som attackerade om inte ägaren gjorde (eller åtminstonde försökte) komma tillrätta med problemet.

Om vi nu menar samma sak med attackera? För mig är attackera att hästen går i närkamp så mkt att den verkligen sparkar/springer ner/hugger en människa.
Om den bara susar runt på lagom avstånd och ser förbannad ut, då anser jag inte det är attackera.

MrsScabtree skrev:
Ja det tycker jag att man ska få. Däremot tycker jag pisk och kedjegrimskaft är att ta i.
Är det bättre att slita, skrika, rycka o dra i en häst, än att med ett lätt ryck få kontakt o kontroll över än häst?

Jag har alltid funderat över varför "folk" alltid tror man "misshandlar" hästen för att man har kedja eller pisk i handen? :confused:

Men den inställningen är ju bara bevis på att det är väldigt svart eller vitt i mångas ögon.
Har man kedja = man rycker och sliter oavbrutet i den så hästen blir huvudskygg.
Har man pisk = man använder den rejält 10 ggr av 10.

Finns ju mer:
Rider man med graman = man rider alltid med den extremt kort, man länger den/kortar den inte efter behov, den är skitkort hela tiden.
Har man bett som är av typ som inte ska användas av nybörjare = man rider ojuste och sliter och drar, vilket ju ofelbart leder till mer skador än om man har ett timmertjockt 2-delat tränsbett.
Rider man med spö = då använder man det flitigt varje ridpass, och man använder det givetvis med full kraft hela tiden också.

Eller finns det andra varianter? ;)

:bow: :bow: :bow:

*ser gråskala heller än svartvitt*

det enda krav jag har på andras hästar är att de ej skall springa över/på mig vid utsläpp. jag anser att ägaren känner hästen bäst och försäker anpassa mig efter dennes råd. hur skall hästen veta vad som gäller när en ägare anser att man skall leda framför, en annan går vid bogen och den tredje struntar i vilket? så länge jag inte tycker hästen utgör en fara räcker för mig och om det är ohållbart pratar jag med ägaren, som ofta har ett jättebra råd som fungerar på hästen. sedan kan man ifrågasätta vissa ägares uppfostran av hästen... men alla gör vi det som vi tror är bäst för hästen, och vem säger att just mitt sätt är bäst?

jag står i kollektivstall och har således hand om andras hästar vid in/utsläpp.har bara råkat ut för ett fullblodsto som var icke hanterbar, hon dansade på bakbenen mm,drog man i grimskaftet för att damen i fråga skulle komma ner på jorden igen så blev hon fly förbannad och började veva med hovarna mot en (hon blev väldigt STOR när hon dansade runt på bakbenen)

En liknande häst stod i ett kollektivstall som jag hade min Bponny i, jag var 11 år då. Och det fanns ett "stort" halvblod på ca 165 hon gick inte att leda till och från hagen hon sprang över en och stog på bakbenen och siktade och sparkade mot en ... :crazy: ALLA sa att denna hästen är farlig vi vill inte hantera den, det var uppe på ett antal möten, ägaren hade ett kedjegrimskaft vi fick använda men det hjälpte föga.
I det stallet så tar man in sin häst själv dock så lämnar man inte en häst ensam ute, dvs är det två kvar varav man ska ta in den ena så tar man in den andra också. De kom till stallet vid 9 som tidigast varje dag. De vägrade att göra något åt situtionen, de släppte ut sin häst på morgonen och hävdade att vi andra ska ta in den på kvällen. :crazy: :mad:
Fick ett antal utskällningar av dessa människor när jag lämnat deras häst ensam i hagen för att jag inte vågade ta in den, jag menar jag var 11 år! och hästen var livsfarlig, alla var rädda för denna häst.
Kan säga att det var inte bara jag som var så liten vi var flera i den åldern i det stallet med egen ponny. tur att jag har eget stall nu och bara mina egna snälla hästar hemma, och grannens lilla underbara ponny.

Vad i den situtionen när hästen är farlig och ägaren vägrar acceptera det?
det gick inte att få henne vräkt, då de som äger det stallet tillåter i princip vem och vad som helst. :smirk:

kopparberg skrev:
Men den inställningen är ju bara bevis på att det är väldigt svart eller vitt i mångas ögon.
Har man kedja = man rycker och sliter oavbrutet i den så hästen blir huvudskygg.
Har man pisk = man använder den rejält 10 ggr av 10.

Finns ju mer:
Rider man med graman = man rider alltid med den extremt kort, man länger den/kortar den inte efter behov, den är skitkort hela tiden.
Har man bett som är av typ som inte ska användas av nybörjare = man rider ojuste och sliter och drar, vilket ju ofelbart leder till mer skador än om man har ett timmertjockt 2-delat tränsbett.
Rider man med spö = då använder man det flitigt varje ridpass, och man använder det givetvis med full kraft hela tiden också.

Eller finns det andra varianter? ;)
:bow: :bow: :bow: Du är så klok :bow:

Ni som är så kloka. Hur gör ni om en häst sätter ner hovarna i marken och tvärvägrar att gå en endaste millimeter?? En häst väger ändå några hundra kg och människan som äger den kanske är väldigt liten och har inte haft den speciellt länge. Hur göra??

allessa skrev:
Ni som är så kloka. Hur gör ni om en häst sätter ner hovarna i marken och tvärvägrar att gå en endaste millimeter?? En häst väger ändå några hundra kg och människan som äger den kanske är väldigt liten och har inte haft den speciellt länge. Hur göra??
Vill han inte gå fram så får han väl backa till hagen? :smirk:

Beror lite på varför hästen vägrar gå. Har man nyligen ställt ett cirkustält på stallplanen eller är det istadighet?

Vill man inte backa till hagen brukar det gå att dra dem franåt i sick-sack...

Vill man inte raggla runt som en a-lagare och det är en äldre häst som är rent istadig, ber man någon ge den en körare i baken med en långpisk.. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka