Uppfostra andras hästar?

Sv: Uppfostra andras hästar?

så ägaren tvingar Ture att skriva på ett kontrakt "nu ska du vara snäll mot Lisa-Barbro, trampa här för underskrift .................."

;)

jo, det har juh från människa till människa att göra, du kanske tycker att det är helt OK med att behöva använd kedja/stigbett medans andra tycker att alla hästar ska gå att ledas i bara vanligt grimskaft.. :)

BeastieBabe skrev:
jo, det har juh från människa till människa att göra, du kanske tycker att det är helt OK med att behöva använd kedja/stigbett medans andra tycker att alla hästar ska gå att ledas i bara vanligt grimskaft.. :)
Precis, men får jag då sätta på Ture kedja för att jag anser det behövas och får Ture´s ägare snällt finna sig i det?

Jag hanterar över huvud taget inte hästar som är farliga att hantera. Om jag ska ta vid in och utsläpp så skall de kunna ledas utan problem och fara för livet. Jag vill inte bli biten, sparkad eller omkulldragen i leran. När jag har haft problemhästar så har ingen annan fått ta i dem just därför. När de sedan fungerar fläckfritt får de ingå i ut/insläpp.

Jag är 13, och de som har hästarna i mitt stall måste vara lite oansvariga då :D När jag har in och utsläpp tar jag in och ut + fodrar en stor tinker (min egen underbara), en nervös och sprallig unghäst (arab), en arg quarter och ett väldigt stort arab/halvblod..

Jag är en hemsk människa :devil:
Hanterar jag någon annans häst och den inte kann upföra sig, så korrigerar jag hästen på det sätt jag anser lämpligt. Struntar fullkomligt i vad ägaren tycker.

Passar det inte får de ta hästen själva :devil:

Förbjudet enligt mig;¨
Springa över mig när jag öppnar boxdörr
Krångla när man leder, trängas, försöka dra iväg, äta gräs.
Bita (hugga), sparka är totalt tabu, undantag hugga i luften om jag spänner gjord eller liknande, samt kittlig häst kan få markera med ett ben, även om den får en tillsägelse så är det oftast i ett trött neej

Är jag själv och släpper ut så skulle jag definitivt tillrättavisa en strulig häst, jobbigare är det om ägaren är med.

I de uthyrningsstall jag varit i genom åren så har alltid in,utsläpp och fodringar varit de äldre ungdomarna eller de vuxnas ansvar.
Ingen har begärt att yngre ska göra sånt, dessutom har man inte tillåtit hingstar i just dessa stall jag varit i eftersom de har funnits mycket barn där.

Men är man vuxen och tycker nåns häst är otäck så behöver det ju inte betyda att hästen egentligen ÄR elak och då kan man ju lätt hamna i en klurig sits.
När jag har stött på hästar som jag tyckt varit lite otäcka så har jag bara gjort vad jag ska ändå, rätt o slätt sättit fast grimskaftet och lett ut hästen i hagen, vet jag att hästen blir bråkigare om den lämnas inne till sist så tar jag förstås ut den först och då har det alltid gått jättebra.

Så många gånger handlar det om att planera hanteringen, bråkigast går först, varesej det handlar om ut,insläpp el. fodring. allt för att undvika farliga situationer och onödigt bråk.

Men om en häst verkligen ÄR dum och alla i stallet tycker det, då får man ju ha en diskussion med ägaren om hästen bör vara kvar, eller så får den ta ut sin häst själv (har varit med om en vars häst faktiskt blev avhyst pga extremt dåligt lynne).

I övrigt får man nog försöka lära sig att ta ut "Ture" även om han uppfattas som lite läskig , han kanske inte alls tänker göra nåt dumt utan bara skräms lite och då får man bita ihop, kanske ta hästen i kedja om man är liten
(har för mig att nån sagt att på de stora hästanläggningarna som strömsholm o flyinge måste eleverna ta ut alla hästar i kedja för säkerhetens skull, så där är man tydligen noga med såna saker som säkerhet och då kan man ju gott ta efter när det behövs)

Senast ändrad av en moderator:

älgen skrev:
Jag är en hemsk människa :devil:
Hanterar jag någon annans häst och den inte kann upföra sig, så korrigerar jag hästen på det sätt jag anser lämpligt. Struntar fullkomligt i vad ägaren tycker.

Passar det inte får de ta hästen själva :devil:

Förbjudet enligt mig;¨
Springa över mig när jag öppnar boxdörr
Krångla när man leder, trängas, försöka dra iväg, äta gräs.
Bita (hugga), sparka är totalt tabu, undantag hugga i luften om jag spänner gjord eller liknande, samt kittlig häst kan få markera med ett ben, även om den får en tillsägelse så är det oftast i ett trött neej
Hur korrigerar du dessa hästar? *nyfiken*

Svårt att säga på rak arm. Beror ju lite på vilken "grad" av olydnad det rör sig om sas.

Försöker hästen äta gräs första gången drar jag den helt sonika därifrån. Upprepas det så rycker jag i grimskaftet. Envisas hästen daskar jag till den osv..Beror lite på situationen..

Manglar den över mig får den backa in i boxen. Upprepas det så kommer det en rak höger alternativt en pisk på bringan så den går bakåt. Kanske låter hårt, men smisk och pisk är om hästen inte lyssnar på vanlig tillsägelse och har folkvett :smirk:

En häst som regelrätt sparkar eller hugger efter mig har ingen mildare variant..

Det som är viktigt är att kunna läsa av vad som är skrämseltaktik, test och ren olydnand osv..

Vissa hästar har ett hotbettende och brukar jag endast ignorer..tycker hästen det är kul att stå och klappra med tänderna skiter jag i den..

Väldigt svårt att förklara men korigeringen beror som sagt helt på hästen och vad den gör vid just det tillfället.

Jag har haft det "problemet" i stallet där jag står. Fick höra på omvägar att min häst var strulig att leda till och från hagen, men bara för vissa personer. Jag hade uppskattat om de kommit till mig DIREKT så jag kunnat göra det jag kunde för att underlätta. Enkla saker som gjorde saken bättre var t.ex att man tog ut henne först och tog in henne först vid insläppet, då gick hon lugnt. Lite senare fick hon också byta hage och det gjorde milsvid skillnad.

Fick höra om en som körde träningsmetoder hon lärt sig på "NH-kurs" när inte hästen gick bakom. Hon snurrade in den på liten volt runt sig. Det sa jag att jag ABSOLUT inte ville att hon gjorde med min häst, det är en stor häst och det är mycket nog ändå som sliter på benen än att hon ska behöva snurra runt i obalans. Hästen är lärd att gå bredvid den som leder och går lugnt där, varför då börja bråka med hästen för att den inte vill gå bakom? Vill man nu absolut att den ska gå bakom får man väl fråga om man får låna hästen och träna in det ordentligt, inte bara korrigera något som den inte förstår!

Så för mig blir svaret ang. "korrigera" andras hästar att det beror på VEM som gör det på VILKET sätt.

Senast ändrad av en moderator:

:bow: :bow: :bow:

Kan tillägga till mitt tidigere inlägg också att de hästar jag hanterar är hos mig för att de ska tränas av mig på ett eller annat sätt och då ingår hantering..

Har inte ägaren bemödat sig om att uppfostra hästen får jag göra det, när den bor hos mig.

Delar man på in/ut-släpp och allmän stallskötsel o hantering, får man då uppfostra andras hästar, så de uppför sig som man själv önskar?
Till viss gräns.

Kan man på eget bevåg köra lite "nh-övningar"?
Nej.

Får man använda t ex kedjegrimskaft/pisk om man anser det nödvändigt?
Ja.

Får man bli "arg" på andras hästar?
Ja.

Får man helt o hållet använda sina egna hanterings metoder på andras hästar, även om de skiljer sig i hårdhet från hästens ägares? Eller finns det gränser?
Nej det finns gränser. Gränsen går vid att hästen inte ska vara farlig att hantera för andra än ägaren.

Eller får man helt enkelt finna sig att att bli på/över spungen, longera hästen till hagen, knuffad, att hästen "ska sitta i knät", attackerad när man kommer med mat, sparkad när man ska byta täcke osv?
Definitivt inte.

Och mina alla år med hästar har lärt mig att dessa frågor besvaras ofta helt olika av olika hästägare!
Och det går inte att lära om de som anser hästen är "busig" när den vänder arslet till och utdelar ett par sparkar som träffar en människa.
Eller de som anser ngn "får skylla sig själv" när deras häst attackerar när de vill hämta sin egen häst i hagen, för "de har inte i hagen att göra".

Så det enda man kan göra för att trivas i sitt stall, det är att bara ha sin häst i stall där alla har samma inställning. Då slipper man bråka och tjafsa, och för min del anser jag att jag minimerat chansen för olyckor pga bortskämda hästar.
Det kan hända så mkt olyckor ändå, så man behöver inte be om fler genom att hålla på med andras ouppfostrade hästar.

Det kan hända så mkt olyckor ändå, så man behöver inte be om fler genom att hålla på med andras ouppfostrade hästar

Försöker du göra mig arbetslös :p :rofl: :rofl: :rofl:

Jag har min häst i ett stall där vi hästägare delar på i stort sett allt arbete (utom utsläpp vardagar). 14 hästar, oftast uppdelade i två hagar, skall alltså varje dag tas in och fodras av olika människor. Nu har vi det ordnat så att vi har direktförbindelse mellan stall och hagar, och kan alltså bara släppa dem vid utsläpp respektive driva in dem vid insläpp, men det krävs ju ändå viss hantering - av och på med grimmor och täcken, flytta hästar som råkat gå in i fel (eller samma!) box etc.

Jag accepterar INTE att bli översprungen av ohyfsade hästar, eller att hästarna på annat vis beter sig illa på ett sätt som riskerar min säkerhet. Men jag har faktiskt aldrig, på de nio år jag haft häst i samma stall, behövt göra något "hårdare" mot en häst än att den fått en armbåge i bringan när den försökt springa "igenom" mig. I övrigt har verbala tillsägelser ihop med viftande armar etc funkat alldeles utmärkt....

Eftersom jag står i ett stall med kollektiv skötsel och därmed måste kunna ge andras hästar mat samt leda ut dem till hagen samt om jag blir ombedd, ta på/av täcke på häst eller kanske ta av ett par lindor.

Vi har väll inga "dumma" hästar i stallet men jag tolerar inte att en häst ska springa på mig eller liknande. Tycker att man får ta till det sunda förnuftet och visa vart gränsen går, tycker det är det värsta som finns när hästarna försöker göra som de själva vill och saknar noll respekt. Så jag visar vart skåpet ska stå!! Annars kommer man ju aldrig få bukt på hästen ifråga. Och det är ju inte meningen att man ska få riskera livet eller att bli påsprungen, sparkad eller dyl. för att man står i ett kollektivt stall.

Jag vet inte om jag skulle kalla det för "NH-övningar" men om en häst t.ex. har väldigt bråttom till hagen och skiter i att jag håller i andra änden av grimskaftet, jobbar jag med att få den att stanna, går den framåt utan att ja sagt till så kan ja backa tills den självt stannar, sedan går Jag framåt - stannar osv. upprepar detta ett par gånger tills det ger resultat.

Jag tycker också att man kan använda en kedja om hästen verkar väldigt ouppfostrad och man inte känner den så bra, tycker man kan använda kedjan i början då i alla fall. Men förstår inte riktigt vad man ska ha pisken till..?

Och ja, jag anser att man får bli fly förbannad och visa vart skåpet ska stå om så är nödvändigt.

Tycker man får använda sitt sunda förnuft i hanteringen, oavsett om metodern kanske skiljer sig mot ägarens om det nu är så. Själv väljer jag kanske ett Mildare tillrättavisare än vad jag ser att flera andra kanske gör (inte just i mitt stall då utan överhuvudtaget.)

Fast jag kan samtidigt säga att skulle någon t.ex. ta till spö vid utfodring av min tjurmärr så skulle jag bli ganska så fly förbannad på denne om jag fick höra. Hon är jävligt sur och hon KAN sparkas (har själv blivit drabbad av det en gång) i boxen men så är det, hon är imp. Lettland och har förmodligen inte fått spec. mkt mat tidigare så hon vakar som en hök över maten.. men visst det går bättre o bättre - ja kan t.ex. ta på/av täcke på henne nu, borsta, sadla, tränsa. För JAG vet vart ja har henne o hur hon fungerar, men ja skulle nog inte rekommendera nån annan att göra det - i så fall skulle det ske på "egen risk"...

Men ja tycker att man ska använda sig vid det sunda förnuftet i hästhanteringen och göra det man anser rätt. Men det bästa är ju, om man vet att det t.ex. är en häst som är extra trälig, kan prata med ägaren att man inte tycker att det funkar, så man kommer överens om hur man ska göra. Det är ju bra om Alla i stallet kan tillrättavisa hästen på samma sätt så att hästen samtidigt Förstår vad man menar och till sist, förhoppningsvis kan lära sig vad som är rätt och vad som är fel.

Humelibumlan skrev:
Precis, men får jag då sätta på Ture kedja för att jag anser det behövas och får Ture´s ägare snällt finna sig i det?
Ja det tycker jag att du ska få göra.. annars kan ägaren komma ut och släppa ut sin häst själv eller ha den inne/ute hela tiden..

det beror på om du klarar av hästarna och om du är rädd för dom.. skulle du låta din hästrädda kompis göra samma sak?

Humelibumlan skrev:
Får man det och i vilken utsträckning? :confused:

Delar man på in/ut-släpp och allmän stallskötsel o hantering, får man då uppfostra andras hästar, så de uppför sig som man själv önskar?

Kan man på eget bevåg köra lite "nh-övningar"?
Får man använda t ex kedjegrimskaft/pisk om man anser det nödvändigt?
Får man bli "arg" på andras hästar?
Får man helt o hållet använda sina egna hanterings metoder på andras hästar, även om de skiljer sig i hårdhet från hästens ägares? Eller finns det gränser?

Eller får man helt enkelt finna sig att att bli på/över spungen, longera hästen till hagen, knuffad, att hästen "ska sitta i knät", attackerad när man kommer med mat, sparkad när man ska byta täcke osv?

Jag anser ju att om en annas häst springer över-tränger sig eller dyl så har man rätt att säga ifrån, bla för sin egen säkerhet. Även om det innefattar att bli arg på hästen och måste ryta till.
Lite grundläggande NH-övningar kan man ju köra på vägen till hagen tex, behöver ju inte vara märkvärdigare än så. Det kan räcka långt.

Jag accepterar inte att bli knuffad eller översprungen och inte heller sparkad mot (säger jag som nyss blev sparkad.. :crazy: )Man måste få säga ifrån!

Jag hanterar andra hästar så som jag hanterar min egen, jag är mkt konsekvent och är inte flyttbar. :smirk: Måste man säga till så gör man det, känner man att man måste göra några små NH-övningar ex så gör man det, och i mitt fall så är det ingen hästägare som har tyckt något om det ..
Det är väl något av en säkerhetsgrej för sin egen skull att "få" säga till om en annans häst beter sej illa. Jag skulle ju gjort samma sak även om det varit min häst.
Men sunt förnuft i förhållande till situationen är väl den viktigaste biten!

Senast ändrad:

Finns det risk att jag blir skadad när jag hanterar andras hästar så uppfostar jag dem!!!
Om det inte är ok för ägaren så kan de ta in/ut sin häst själv...
:bump:

jemeni skrev:
Finns det risk att jag blir skadad när jag hanterar andras hästar så uppfostar jag dem!!!
Om det inte är ok för ägaren så kan de ta in/ut sin häst själv...
:bump:
Ok, men hur uppfostrar du dem?

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat