@tuaphua
Jag menade VERKLIGEN inte piaffträningen som något som helst positivt eller ens något att diskutera om alls, det var i mina ögon bara rent djurplågeri. Däremot våldskulturen/negativ förstärkning som @Lager pratar om i inlägget efter dig var något jag tog med mig. Min AR-tränare har redan gjort mig uppmärksam på det spåret att man ju faktiskt helt kan utelämna all typ av "korrigering", hon vill att vi testar o ser vad hästen gör, berömmer när det är som vi önskar och när hästen svarar anorlunda så testar vi bara på ett annat vis. Det gillar jag!
Det kanske inte är applicerbart rakt igenom i hästträning som sådan men åtminstone jag (som ändå ser mig som en rätt ödmjuk ryttare som inte medvetet ägnar mig åt någon som helst korrigering eftersom jag känner hur mycket fel jag själv gör hela tiden o försöka rätta till dem i stället) hade kunnat ta med mig MYCKET mer av det tänket! Lite det jag är inne på med hundträning (finns ju piss där också men tänker generellt och på trevlig hundträning såklart) även om vi ju har helt olika djur.
Nej, jag hade inte den där videon i åtanke ang min text.
Jag menade mer på att det går att lära dem rätt mkt med godis. Men det är så länge det inte handlar om att de ska ta i på samma sätt som ex i piaff eller likn.
För mig är ju piaffen alltid närvarande. Inte bara om den skrivs om.
Som din AR-tränare tänker tycker jag absolut man bör arbeta alltid om hästen inte aktivt gör fel. Dvs går emot någon hjälp.
Blir det bara inte rätt gör man om.
Men går de emot tar jag igenom det.