Uppförsbacke

Segelflygarinnan

Trådstartare
Hej!

Eftersom att jag bara ridit western i ca 2 månader, har jag en liten fråga. Det kan va en dum fråga, men som en lärare alltid sa "Det finns inga dumma frågor, bara en massa dumma svar"..

Står man upp i stigbyglarna i uppförsbackar, precis som i engelsk ridning? Om inte, varför? Westernsadlar är ju gjorda för att man ska kunna sitta bekvämt i en hel dag, så... Ja... :angel:

Sv: Uppförsbacke

Hola,

Nä, det finns inga dumma frågor!

Jag sitter ner. Om det inte är jävligt brant så jag måste luta frammåt/halvstå i stigbyglarna.

Anledningen till att man står upp inom engelskridningen är väl för att underlätta för hästen, så den får upp ryggen och kan arbeta bra uppför backen.

Min häst trycker på bra bakifrån ändå och jag väger inte särskilt mycket så hon kan gott få jobba lite.

mvh Eva

Tycker inte det är en särskilt dumfråga!
Däremot har jag lite svårt att hitta en bra sits i uppförsbackar när jag rider i westernsadel. Hornet sitter lite i vägen... Har inte hunnit öva mig så mycket, men i små backar lutar jag mig bara framåt. Inga problem. I lite brantare backar (de när man håller på att glida baklänges ur sadeln) kommer halvt-stående-halvt-hängandes-över-hornet-sitsen fram, inte så jättekul. Vet inte hur man ska sitta, eller hur man sitter bäst. Jag bara provar mig fram, men hade blivit väldigt glad för tips..

Jo, det är nog så jag gjort hittills å.. Men det känns bra att veta hur ni andra gör.. :) Min tjej kom för övrigt hem igår, så nu är jag hästägare på riktigt! :banana:

Va kul! Lycka till med henne!
Jag har precis köpt min första egna häst, hon kom också hem i fredags :)

Tyvärr misstänker vi att hon håller på att få kolik.. :cry: Hagarna är leriga, nytt foder, nytt stall och nya vänner.. Det är som bäddat för det.. :cry:

jag står inte upp i uppförsbackarna äns i engelsk sadel, lutar mig bara frammåt (om det nu inte är VÄLDIGT brant). har ridit så mkt barbacka på branta stigar (bor brevid bergen, så här finns det gott om dem) och då aldrig behövt stått.

en sak som inte jag riktigt förstår, hur kan man "fria ryggen" när man står upp? i galopp/trav förstår jag då "skumpet" försvinner men det är ju ändå samma tyngd i sadeln? :confused:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar