Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?

Sv: Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?

Jag vill påstå nej på det, fattas proteiner i foderstaten så kvittar det hur mycket träning som sker då inget kan byggas när det fattas byggstenar.

Faktum är att du genom en god foderstat med en bra kvot kan hålla hästen i normalhull, men en god muskeltonus utan att den rids.

Jag vill påstå nej på det, fattas proteiner i foderstaten så kvittar det hur mycket träning som sker då inget kan byggas när det fattas byggstenar.

Faktum är att du genom en god foderstat med en bra kvot kan hålla hästen i normalhull, men en god muskeltonus utan att den rids.

Fast läste du verkligen ordentligt nu?

Felaktig ridning och ingen ridning alls är i mina ögon vitt skilda saker. En häst går ju sällan med sänkt rygg och tappad bakdel i det fria om det nu inte är något fel på den.

Senast ändrad:

Fast läste du verkligen ordentligt nu?

Felaktig ridning och ingen ridning alls är i mina ögon vitt skilda saker. En häst går ju sällan med sänkt rygg och tappad bakdel i det fria om det nu inte är något fel på den.

Nej. Boj har helt rätt i vad hon säger.

Så ni menar alltså att klena muskler enbart beror på proteinbrist och inte har något som helst med felaktig ridning att göra? För mig är ju en fin överlinje inte bara täcken på en välmående häst utan även en häst som jobbar rätt.
Sol fick en jäkla massa protein i sin foderstat förra året men hade mycket sämre överlinje än idag. Enda skillnaden var att hon inte tränades på samma sätt och hon hade inte musklerna för de jobbade inte.

Jag är övertygad om att träning påverkar!

Vad har du varit med om för konstiga hästar?

Min islänning äter ca 7kg/dygn hö på fri tillgång och har som mest varit uppe i 10-12kg men då har det varit -30 och nordanvind också.
Han blir inte ens i närheten av fet av att gå på fri tillgång.
Men klart han har ju bättre saker för sig än att bara stå å moffa i sig hö i en liten tråkig hage.
Han brukar ströva omkring, hålla koll, leka osv.
Inte ens den jätte matglada fjordingen eller Shirehästen får i sig några 40kg/dygn.
De proppar i sig runt 15kg/dygn och häst just nu.

Att ta en analys ger ju ändå en fingervisning om vad hästen behöver även om den går på fri tillgång.
Tex hur det står till med mineraler har du ingen aning om om du inte gör en bra analys och mineral tillskott behövs ju så gott som alltid men då behöver man ju veta vad som behövs för att köpa mineraler med rätt balans.

Finns en hel del tävlingshästar som går på fri tillgång, bla Patrik Kittels Scandic får fri tillgång på hö.

FÖ ser inte din häst speciellt välmusklad ut, magmusklerna är alldles fördåligt aktiverade.
På halsen har hon ju satt musklerna på fel sida, ser ju ut som en hängmatta på ovansidan...
Men du kanske vill att det ska vara så?

Till TS:

Min islänning är ca 135 hög, en liten men krallig kille som brukar ligga på 350kg när han är i lagom hull och ordentligt välmusklad.

Just nu är han utlånad till fodervärd och det skulle inte förvåna mig ett dugg om det skulle stå 450kg på vågen just nu.
Alldeles för mkt mat och påtok förlite motion.
Men det hoppas jag att det blir ändring på snarast, annars får han lov att komma hem igen.
Det är inte okej att han blir såhär fet.
Jag har överseende med att hästar går upp lite i hull över sommaren, det är trots allt naturligt för dem att lägga lite på hullet inför vintern men nu har de gått påtok förlångt och feta hästar är inte okej.

Fast Boj skrev aldrig att träning INTE påverkar.

Men finns det inga byggstenar i kroppen kan hästen omöjligt bygga muskler hur rätt hästen än tränas.

Men självklart bygger inte hästen muskler av en bra foderstat men den har betydligt lättare att behålla dem om den får en längre vila.

Muskeluppbyggnad och en välmående häst, hund, människa ja alla djurarter fås såklart av en bra foderstat och rätt träning :)

Fast Boj skrev aldrig att träning INTE påverkar.

Men finns det inga byggstenar i kroppen kan hästen omöjligt bygga muskler hur rätt hästen än tränas.

Men självklart bygger inte hästen muskler av en bra foderstat men den har betydligt lättare att behålla dem om den får en längre vila.

Muskeluppbyggnad och en välmående häst, hund, människa ja alla djurarter fås såklart av en bra foderstat och rätt träning :)

Boj skrev ju till mig "Jag vill påstå nej på det". Och "det" var ju mitt uttalande om att (utöver) proteinbrist så är det OCKSÅ (eller även, om man nu vill ha andra ord) vanligt med felmusklade hästar pga dålig ridning. Precis som du påpekade med dåligt aktiverade magmuskler och hjorthals.
En häst med proteinbrist har ju dåligt med muskler på hela kroppen, en häst som är felaktigt riden är bara fläckvis omusklad.

Eftersom det redan hade påpekats om proteinbrist så tyckte jag det var totalt överflödigt att skriva det en gång till, istället gjorde jag bara ett tillägg om att även träning påverkar hur hästen är musklad, och hängmage kan ju bero på klena muskler.

Jag tror egentligen inte att Boj säger emot det jag skrivit. Boj har självklart rätt i det hon skriver, men det säger inte på något sätt emot det jag skriver, inte i min värld i alla fall. Bara för att 2+2 blir fyra betyder det ju inte att 1+3 inte kan bli 4 det med.

Senast ändrad:

Ja det är verkligen min erfarenhet också.

Nu uttalar jag mig inte i just detta specifika fallet, men annars är det ju också vanligt med muskelfattighet och bukighet pga felaktig/dålig träning. Om hästen inte använder sina muskler så blir de ju inte större oavsett hur mycket protein man trycker i dem. Och går hästen med tappad bakdel och sänkt rygg så kommer den ju även bli bukig pga magmusklerna inte håller upp buken.

Jag håller med. Visst kan du hålla hästen i normalhull med en bra foderstat men träning och mycket rörelse är ändå nyckeln till muskler. Hästar som inte får röra sig i stora kuperade hagar och som inte rids kommer knappast hålla en god muskeltonus på endast en god foderstat. Används inte musklerna förtvinar de, oavsett intag av protein. Men givetvis gäller samma vice versa, omöjligt att bygga muskler utan protein, men det har väll ingen här påstått?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 711
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama