Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?

Sv: Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?

Ni måste ha haft unika islandshästar, min häst skulle inte ens hunnit äta 40 kg hö på 24 timmar även om hon åt nonstop och aldrig reds. Hon är bland de glupskaste i hagen dessutom.

Är du säker på att det inte rörde sig om blött silade, med en torrsubstans runt 30% är det i vart fall inte fysiskt omöjligt med den vikten.

Ähh skit samma detta kan vi ju sitta och prata om i all oänlighet det är väl bara en tävling just nu om vem som skall få sista ordet och den kan du få!

Du kanske tävlar om sista ordet, jag är mest bekymrad över om folk till äventyrs tror på dig. Jag gillar inte om hästar far illa pga okunnighet och missledande information på internet.

Knapplån..

Eftersom jag inte vet vad jorunn väger men slänger iaf in en bild från idag..
Kan väl tippa på att hon väger 350 kilo. Hon är ca 138 cm hög.

Hon är i god tävlingskondition idag och bäl musklad men hon ska få mer muskler än de hon har idag ändå!

nyrakad.jpg

Mest troligt ja, för när de stod på fri tillgång av just hösilage med TS av 45 % så åt de som värst i snitt 15 kg per häst vilket ger 6.75 kg TS per dygn.

På 20 kg hö så skulle det innebära 17,4 kg TS per dygn, och det lär bli svårt för en islänning att äta.

Din häst ser faktiskt rätt bukig ut om vi nu ska vara ärliga.:D Och detta är i all välmening och inte menat som elakt. Men så är det.

Mest troligt ja, för när de stod på fri tillgång av just hösilage med TS av 45 % så åt de som värst i snitt 15 kg per häst vilket ger 6.75 kg TS per dygn.

På 20 kg hö så skulle det innebära 17,4 kg TS per dygn, och det lär bli svårt för en islänning att äta.

Jag tror att våra åt ca 23 kilo när det var typ 30 grader kallt, men som sagt då var det skitkallt.

En häst kan vara bukig men den behöver inte vara fet för den saken skull.

Om en häst är bukig och inte fet beror det ofta på dåligt med muskler och/eller proteinbrist. Eller så kan den vara tillfälligt uppsvälld om den går på bete och har en massa smaskigt gräs i magen.

Ja precis, sen kan hästen rent exteriört se mer bukig ut än andra hästar pga formen på revbenen.

En häst kan vara bukig men den behöver inte vara fet för den saken skull.

Jag skrev att hästen ser bukig ut, inte ett ord om fet. Det kan lösas genom att man tillför sådant som fattas, i det här faller mer protein och eftersom jag även tycker mig se en viss muskelfattighet på valda ställen så kan det kanske krävas extra mineraler. Att muskler fattas hänger förmodligen samman med underskottet av protein.

Ja precis, sen kan hästen rent exteriört se mer bukig ut än andra hästar pga formen på revbenen.

Nej en bukig häst har en synlig magsiluette, en häst som inte är bukig har en flatare siluette. Det har inget med revben att göra.

Eftersom detta är en fett och vikttråd drog jag bara den parallellen, my bad. Många antar att en häst är fet bara för att den är bukig men av vad jag har fått lära mig när man ska titta på hur fet hästen är ingår inte ens buken i den bedömningen.

Varför skulle det inte kunna ha något med revbenen att göra?

Jag kan visserligen inte vidare mycket, men för mig känns det ganska självklart att revbenens/bröstkorgens form påverkar hur bukig eller inte hästen ser ut även när den inte är bukig i egentlig mening.

Som sagt analys har du BARA nytta av när du efter att du fått din analys sätter dig ner och räknar ut EXAKT vad din häst behöver ha om dagen och ger exakt efter denna uträkning.
ja eller så vilja annalysra för att veta att min häst INTE ska behöva gå på fri tillgång för att få i sig allt den behöver? Alltså inte bara för hästens skull utan även för min ekonomis skull
Precis som vi människor så uppvisar även hästar sympton vid brist av ett ämne.
Om jag vill hålla min häst i toppform även under foderbyta så kan de vara bra att ha den där analysen så hästen slipper visa symtomerna för näringsbrist... Och där med förlora toppformen.

Förr hade man aldirg analys på fodret för sånt fanns inte och det funkade hur bra som helst att ha häst då på den tiden man både tränade och tävlade OS utan problem och hästarna var lika välmående idag som då.

Jo förr tvingade man även hästarna att äta sot och olika döda ting för att bota devärse åkommor som säkerligen i många fall skulle ha kunnat avhjälpas med bättre kost men man visste bara inte bättre...

Senast ändrad:

Jag skrev att hästen ser bukig ut, inte ett ord om fet. Det kan lösas genom att man tillför sådant som fattas, i det här faller mer protein och eftersom jag även tycker mig se en viss muskelfattighet på valda ställen så kan det kanske krävas extra mineraler. Att muskler fattas hänger förmodligen samman med underskottet av protein.

Nu uttalar jag mig inte i just detta specifika fallet, men annars är det ju också vanligt med muskelfattighet och bukighet pga felaktig/dålig träning. Om hästen inte använder sina muskler så blir de ju inte större oavsett hur mycket protein man trycker i dem. Och går hästen med tappad bakdel och sänkt rygg så kommer den ju även bli bukig pga magmusklerna inte håller upp buken.

23 kg hösilage med olika torrsubstans ger:
40% = 9,2 kg mat - 13,8 kg vatten (blött)
60% = 13,8 kg mat 9,2 kg vatten (ganska torrt)
84% = 19,3 kg mat 3,7 kg vatten (hö)

En häst äter betydligt mer av det blöta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 711
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama