Sv: Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?
Lobelia tar du in något av vad folk skriver?
Ställer samma fråga till dig!
Ett hö som innerhåller låga värden protein och som en häst äter FRI tillgång på LOVAR jag dig får i sig mer än vad den behöver i proteinväg.
Och har man hittat ett hö med 0 i protein bör du köpa trisslott för de är lika ovanligt och troligt som om att du skulla skrapa fram 100 tusen i 50 år!!
Ett extremt dåligt hö med bara 10g smrp per kilo räcker gott och väl om du nu ska ha fri tillgång och jag har aldrig hört talas om ett hö med så lite protein men nu tog jag i i bara för att.
Extremt dsåligt hö ligger på 20 g.
En häst kan äta upp till 60 kilo om dagen när den går på bete/lösdrift med fri tillgång på hö.
Jorunn åt i snitt 40 kilo om dagen när hon gick på fri tillgång.
Det innebär ett värde på 400g smrp per dag för hennes del vilket är på tok för mkt.
Men kan lika väl vara 600 gram en dag om hon äter 60 kilo den dagen
Ett normalvärde 40smrp kan du ju bara tänka dig vilket överskott det innebär och har man då dessutom ett bra värde på hö 60 g smrp per kilo är det katastrof för hästen att få äta obegränsat av.Fång risk och andra skjudomar ökar markant.
Som sagt analys har du BARA nytta av när du efter att du fått din analys sätter dig ner och räknar ut EXAKT vad din häst behöver ha om dagen och ger exakt efter denna uträkning.
Du har ju ett grundbehov som hästen ska ha bara av att stå i en hage och blinka.
Sedan får du ju lägga till för arbete lätt, medel hård och elit samt hingst i avel. Ston som går med föl och ston som ger di.
Sedan får man lägga till om man har en häst som är nerrvig och springer mkt i hagen och gör av med mkt energi om dagarna för de.
Då kan du sova med gott samvete om natten och veta att din häst får i sig exakt vad den behöver.. varken mer eller mindre.
För du måste ju hålla med om att du har noll koll på vad din häst får i sig om du ger den fritillgång och att då är analysen helt värdelös..
Eller har du instalerat en klocka som räknar antal kilon som trillar ner i strupen på hästen???
Precis som vi människor så uppvisar även hästar sympton vid brist av ett ämne.
Och min häst mår hur bra som helst, glansig päls, bra bajs och kiss, visar god hov och hårväxt och pälsväxt hon musklar sig väl
Hon är vaken och pigg så länge en häst är så kan man sova med gött samvete mer eller utan analys.
Förr hade man aldirg analys på fodret för sånt fanns inte och det funkade hur bra som helst att ha häst då på den tiden man både tränade och tävlade OS utan problem och hästarna var lika välmående idag som då.
Säg mig självklart sitter du ju och väger och mäter ALL egen mat du och dina barn äter.
För självklart ger du väl dina barn välanalyserat mat annat vore väl otänktbart för dig som är så för analys på allt
Så du har väl setat där hemma och räknat ut exakt vad ni behöver och sedan mäter och väger all mat därefter.. ska ni äta godis så får ni välja bort något under dagen.
Tja jag misstänker att du och alla andra som är så extremt noga med analys till hästen och anser att det är oetniskt att ge hö utan analys sjäääälvklart är lika noga vid eran egna mat
Vilket jag iof inte tror är fallet.
Jag säger inte att det är fel ATT analysera men jag säger däremot att det är helt onödigt att analysera OM du sedan ger fri tilgång till hästen eftersom du inte har en aning om hästen för för lite... eller för mkt då den just de... äter fritt.
Samma sak gäller ju sommarbete.. inte kan du släppa ut dina hästar på sommarbete för huvaligen.. du har ju ingen analyyyyyys på gräset
Men visst får ni lägga pengar på att analysera och lägga ner tid på att räkna ut exakt vad era hästar ska ha om dagen och sedan slänga ut hästen på fri tillågng... om ni tycker om att lägga slänga pengarna i sjön så varför inte. De som har pengar i överflöd hittar alltid hål att stoppa dom i och detta är väl ett bra hål då.
Själv lägger jag hellre pengarna på vettigare saker än i sjön
Sånna här frågor kommer ju alltid upp och det blir alltid 2 läger.. de som analyserar och de som inte analyserar.. och tror inte denna trend har ändrat sig sedan förra disskusionen om detta=)