Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?

Sv: Uppfölning av fettdiskution, vad väger era islandshästar?

Har heller inte mätt eller vägt mina men har något slags teori att lagom slimmad isläning bör väga ca 350kg.
utifrån era bilder och viktuppgifter, har jag rätt.

Ser att jag missat det där med träningsgrad.

Köpte henne för ca 1 år sedan, då hon vilat i 2 år efter att ha fått föl. Innan dess hade hon gått på ridskola sedan hon var 6 år, så det är först nu som 14-åring hon tränats mer seriöst. Rids 6 dagar/v, varav en dag för instruktör. Tränas för Atli Gudmundsson ungefär 1 gång var annan månad. Nu i höst har hon börjat orka bära sig så att man kan kräva mer samling i tölten, men bara kortare sekvenser. Så vi har fortfarande mycket muskelbyggande kvar!

Sedan är hon som sagt VÄLDIGT nätt i typen, har ponnystorlek på grimmorna och 3x0 på hovarna t ex.

Här är min hyfsat nyinköpta kille :) Lite rund sedan sommaren samt rätt omusklad, vikten ligger runt 370-380 kg målet är 350 till vintern när han nu får mer träning, mankhöjd ca 137-138, kompakt byggd och grov i sig..
579800_10151074598495222_768842629_n.jpg

Rätt lik sin pappa i kroppen är han kort och kompakt :D
322858_10151064189625222_1616811582_o.jpg

Våra unghästar mättes inför kastreringen och 2 åringen vägde 350 (grovhäst)
1 åringar mellan 250 -320. Nu är de runda efter sommaren.

Of topic
Vem är pappan? Ser häftig ut.

*KL*

Vikten måste ju även påverkas mycket av om hästen är av grov typ eller motsatsen.

Gårdens hingst ligger på ca 300 kg enligt viktmåttband. Han definitivt inte den grova typen, men rejält musklad för att vara 7-åring.

img_4271_4ff95f8d9606ee75fb000146.jpg

Valack 8 år. 138cm i mkh. 350kg.
Helt okej kondition, helt okej musklad men det ska bli bättre.

Rätt lik sin pappa i kroppen är han kort och kompakt :D
322858_10151064189625222_1616811582_o.jpg

UNDERBAR häst!!! :love:

Och ett bra exempel på vad jag menar med att kroppsbyggnaden påverkar vikten. Även om den här hästen och min väldigt nätta Lára hade exakt samma % fett resp muskler så skulle han väga betydligt mer än hon. (Nu ser han ju dessutom ut att ha en hel del päls, medan hon var nyklippt när jag mätte - och pälsen kan ju lura både ögat och viktmåttbandet ganska rejält.) Men att som någon gjorde säga att 350 kg är lagom för en islandshäst tycker jag inte man kan göra.

En riktigt grov häst kan säkert vara för tunn vid 350 kg. Och om min lyckades gå upp till 350 kg skulle hon vara väl rund. (Det senare är dock inte så sannolikt - hon hör till det fåtal hästar jag träffat på som inte blir överviktig vid fri tillgång på grovfoder trots att hon är högst i rang och därmed kan äta precis hur mycket hon vill. Hon äter sig mätt och går därifrån. Och hon är den enda häst jag träffat som lämnar av kraftfodret ifall man ger henne vad hon tycker är för mycket - så hon måste ha riktigt "högoktanigt" foder.)

Har aldrig vägt Jorunn jag är nog gammalmodig men jag har alltid gått på hur hästen ser ut!

Börjar man se att hästen börjar tunna ut ökar jag bara fodret och ser jag att hästen börjar lägga på sig lite väl mkt drar jag ner på fodret.

Analys ger jag inte mkt för, många lägger ner 100 tals kronor på att analysera höet till sina hästar och sedan ger dom fritillgång på höet till hästarna.
Så den analysen var som att bränna upp pengarna för man har ingen aning hur mkt hästen får i sig genom att låta en häst äta fritt utav det.

Analys har man bara nytta av så länge man väger in i det minsta och har 100% koll på vad hästen får i sig.

Att hästar går på lösdrift har inget med å göra om en häst kan va smal och välmusklad, men det är just fri tillgån på höet som nästintill är omöjligt att ha om man vill ha en häst slimmad och välmusklad.

Jag kan ju ha fri tilgång på hö även om jag stallar in hästen på natten och då också få fet häst=)

Jag kan tänka mig lösdrift men inte fri tillgång på mat.

Samma sak under sommaren, jag kommer inte ha min häst p åbete under de årena jag vill rida, träna och tävla henne just för att det inte går att tävla en häst som är smällfet.
Går och går men de är emot djurskyddsreglerna, det står att vi är skyldiga att hålla våra hästar i väl hull och i god kondition om vi ska tävla och god konditin är det inte om en häst går på bete och gått upp massa kilon.

Det jag reagerar över är när folk alltd ska hitta på ursäkter om sina feta hästar, ja men han går ju på bete,
Ja men jag har försökt allt inget funkar

Det är bara skitsnack enligt mig.. Vill man inte ha en fet häst får man inse att sommarbete är något man inte kan ha sin häst på till och börja med.
Man kan låta hästen gå ute dygnet runt fast i en hage utan gräs alt mkt nerbetat gräs och stödfodra 4 ggr om dagen ist.''Men hästen får iaf vara ute dygnet runt och leva hästliv med flocken om man nu vill de.

Det är ingen slump att typ alla elittävlande ryttare oavsätt gren, de är dressyr, hopp, körning, trav galopp islandshästridning mm så går inte hästarna på sommarbete eller fri tillgång på hö.

Utan det har en orsak och den är att det inte är möjligt att ha på sommarbete och fri tillågng på hö och kombinera detta med tävling på seriöst plan.

Visst funkar det att ha fri tillgång eller på bete och harva runt en lätt klass då och då ochkomma sist eller i mitten av startfältet.Men detta räknar jag knappast som seriöst tävling=)

Om det gick att kombinera skulle nog betydligt fler ha sina elithästar ute på bete eller ute på lösdrift med fri tillgång på hö. Det skulle ju ge betyyydligt mer tid till att rida och träna hästarna= tjäna mer pengar!

Än att mocka 20 boxar om dagen, fodra 20 hästar 4 ggr om dagen ta in och ut 20 hästar om dagen.
Och vad billigt de skulle bli under sommaren bara slänga ut alla tävlingshästar på bete och då slippa både mocka, fodra hökostnad och strökostnad mellan 1 maj-1 Oktober varje år=)

Det kan iallafll jag sakna... kostnaden.. att det är så biligt att ha hästen under sommaren och så mkt lättare. Förr slapp man som sagt mocka, fodra inge hökostnad eller strökostnad under sommarhalvåret man kunde åka bort utan att behöva tänka p åatt ha någon som mockar och fixar mat åt ens häst.

Idag är man ju mer låst, och har samma stallhyra 12 månader om året.
Men men inte så mkt att göra åt, jag vill träna och utvecklas som ryttare, tävla vill jag med så under denna period kommer det se ut som såhär.

Jag har testat att ha på fri tillgång och tävla och det gick inge vidare.. slö häst so minte alls var sammarbetsvillig pga all övervikt.

Hon var slö och tråkig att rida öht då på den tiden bråkade mera.

Idag är hon pigg och vaken, har en egen motor och är bara totalt underbar att rida=)

Niela, tar du inte åt dig av fakta folk presenterar. Jag vet inte hur många gånger folk upplyst dig om att det visst finns tävlingshästar som går på bete och har fri tillgång på grovfoder eller att man analyserar fodret för att se sammansättningen så att man vet att höet innehåller det som behövs. Har man lågt proteinvärde så kan hästarna äta massor och ändå tappa muskler/ inte musikal sig. Du kanske struntar i om Jorunn får i sig det protein hon behöver (eller haft tur med bra grovfoder och inte behövt bekymra dig) men jag gör det inte, min häst är mer värdefull än så och jag tycker det är trist med protein brist även på andras hästar.

Senast ändrad:

Det är ju inte detta tråden handlar om. Kan du inte starta en egen tråd och sluta fylla alla andra trådar med samma tjat om och om igen.

Om du vet vad din häst väger så släng in några bilder, så tillför du något till tråden istället.

Lobelia tar du in något av vad folk skriver?
Ställer samma fråga till dig!

Ett hö som innerhåller låga värden protein och som en häst äter FRI tillgång på LOVAR jag dig får i sig mer än vad den behöver i proteinväg.

Och har man hittat ett hö med 0 i protein bör du köpa trisslott för de är lika ovanligt och troligt som om att du skulla skrapa fram 100 tusen i 50 år!!

Ett extremt dåligt hö med bara 10g smrp per kilo räcker gott och väl om du nu ska ha fri tillgång och jag har aldrig hört talas om ett hö med så lite protein men nu tog jag i i bara för att.
Extremt dsåligt hö ligger på 20 g.
En häst kan äta upp till 60 kilo om dagen när den går på bete/lösdrift med fri tillgång på hö.
Jorunn åt i snitt 40 kilo om dagen när hon gick på fri tillgång.
Det innebär ett värde på 400g smrp per dag för hennes del vilket är på tok för mkt.
Men kan lika väl vara 600 gram en dag om hon äter 60 kilo den dagen

Ett normalvärde 40smrp kan du ju bara tänka dig vilket överskott det innebär och har man då dessutom ett bra värde på hö 60 g smrp per kilo är det katastrof för hästen att få äta obegränsat av.Fång risk och andra skjudomar ökar markant.

Som sagt analys har du BARA nytta av när du efter att du fått din analys sätter dig ner och räknar ut EXAKT vad din häst behöver ha om dagen och ger exakt efter denna uträkning.
Du har ju ett grundbehov som hästen ska ha bara av att stå i en hage och blinka.
Sedan får du ju lägga till för arbete lätt, medel hård och elit samt hingst i avel. Ston som går med föl och ston som ger di.
Sedan får man lägga till om man har en häst som är nerrvig och springer mkt i hagen och gör av med mkt energi om dagarna för de.
Då kan du sova med gott samvete om natten och veta att din häst får i sig exakt vad den behöver.. varken mer eller mindre.

För du måste ju hålla med om att du har noll koll på vad din häst får i sig om du ger den fritillgång och att då är analysen helt värdelös..
Eller har du instalerat en klocka som räknar antal kilon som trillar ner i strupen på hästen???

Precis som vi människor så uppvisar även hästar sympton vid brist av ett ämne.

Och min häst mår hur bra som helst, glansig päls, bra bajs och kiss, visar god hov och hårväxt och pälsväxt hon musklar sig väl
Hon är vaken och pigg så länge en häst är så kan man sova med gött samvete mer eller utan analys.

Förr hade man aldirg analys på fodret för sånt fanns inte och det funkade hur bra som helst att ha häst då på den tiden man både tränade och tävlade OS utan problem och hästarna var lika välmående idag som då.

Säg mig självklart sitter du ju och väger och mäter ALL egen mat du och dina barn äter.
För självklart ger du väl dina barn välanalyserat mat annat vore väl otänktbart för dig som är så för analys på allt
Så du har väl setat där hemma och räknat ut exakt vad ni behöver och sedan mäter och väger all mat därefter.. ska ni äta godis så får ni välja bort något under dagen.

Tja jag misstänker att du och alla andra som är så extremt noga med analys till hästen och anser att det är oetniskt att ge hö utan analys sjäääälvklart är lika noga vid eran egna mat:grin:
Vilket jag iof inte tror är fallet.

Jag säger inte att det är fel ATT analysera men jag säger däremot att det är helt onödigt att analysera OM du sedan ger fri tilgång till hästen eftersom du inte har en aning om hästen för för lite... eller för mkt då den just de... äter fritt.

Samma sak gäller ju sommarbete.. inte kan du släppa ut dina hästar på sommarbete för huvaligen.. du har ju ingen analyyyyyys på gräset:grin:

Men visst får ni lägga pengar på att analysera och lägga ner tid på att räkna ut exakt vad era hästar ska ha om dagen och sedan slänga ut hästen på fri tillågng... om ni tycker om att lägga slänga pengarna i sjön så varför inte. De som har pengar i överflöd hittar alltid hål att stoppa dom i och detta är väl ett bra hål då.

Själv lägger jag hellre pengarna på vettigare saker än i sjön:D

Sånna här frågor kommer ju alltid upp och det blir alltid 2 läger.. de som analyserar och de som inte analyserar.. och tror inte denna trend har ändrat sig sedan förra disskusionen om detta=)

Ett hö med 16 gr smrp per kg foder, här krävs att hästen äter 20 kg för att täcka behovet och den risken är nog rätt liten att den lyckas med. Att det finns låga eller mycket låga värden i vissa grovfoder, det kan du gå in på foder och själv se.

Det lägsta jag hört om är 9 g per kg foder, under 20 är inte ovanligt. Numera är det mest silage som gäller och då får man räkna om värdena för att ta hänsyn till lägre torrsubstans.

Få islandshästar petar i sig mer än 10-15 kg hö per dygn med fri tillgång och du lär inte hitta någon som sätter i sig 60 kg, jag lovar. 9 gram per kg innebär att det krävs 30 kg hö för att få i sig 270 g och det är underhållsbehovet för en mindre islandshäst.

20 kilo om dagen?? inga som helst problem för en häst som går på fri tillågång.
som sagt Jorunn åt 40 KILO om dagen i SNITT och det gjorde alla andra islänningarna i hagen.
Så därför beslöt sig stallägaren för att stänga av hagen där maten var mellan klockan 22-06 på morgonen för att minska ner maten för hästarna då flera var tokrundaoch det vart påtok för dyrt framförallt.

Minhäst som står inne om natten skulle jag lätt få i 20 kilo om dagen det är bara att ge henne 5 kilo per giva morgon 5 kilo lunch 5 kilo intag 5 kilo och kväll 5 kilo.
Skulle även kunna ge 30 kilo om dagen utan problem och hon skulle äta upp allt.
En häst är byggd för att äta minst 20 timmar om dygnet och såvidare det inte är någe fel på hästen så äter den mer än 20 kilo om dygnet vid fri tillgång!
Klart jag vet att det finns dåliga värden p åhö det var ju inte DE jag sa om du nu kan läsa de jag skriver utan att lägga till egna meningar TACK!!!

Jag skrev att JAG inte hade hört talas om hö med 0 värde eller 10 i värde på protein.. det är INTE samma sak som att det inte finns:grin:

Men tro mig bönder har nog bra koll på om ett hö kommer bli bra eller dligt men 40-50 års i branchen så kan dom nog sin sak och behöver inte pekfia du som talar om för dom att de inte vet om höet är bra eller dåligt:grin:

Jag blir förvånad hur du underskattar en häst i matväg, att tro att en häst har svårt att äta 20 ynka kilon inom en 24 timmars period är ju bara löjligt!!!!

Knapplån.. detta handlar ju om banting och då kommer man faktiskt in på foder.... det står inte att man inte får prata foder här eftersomde hör till baning och vägning.. inte helt otippat iof.

Och att säga att jag tjatar om foder är nog liiiiiiite att ta i..jag pratar typ aldrig om de.

Så sluta ljug så blir värden liiite bättre

Ähh skit samma detta kan vi ju sitta och prata om i all oänlighet det är väl bara en tävling just nu om vem som skall få sista ordet och den kan du få!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 711
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama