Uppfödare!

YorkWann

Trådstartare
Hade ni sålt två valpar ur samma kull, till förstagångshundägare utan tidigare hund/djurkunskap?

Motivera gärna!

Sv: Uppfödare!

Aldrig i livet. Varför ska man ha två när man får jobba tillräckligt med en enskild valp? Jag tänker dessutom på det praktiska. Att hundarna ska delas på lite varje dag för att bounda med sina ägare, få en egen personlighet. Ska man rasta två valpar samtidigt i kopplet 128191 per dag? Valpar har ju dessutom ingen synkad kissblåsa. Dvs när den ena kommit in ifrån kisspromenaden ska den andra ut.

Vad är syftet med att ha två? Jag ska ha EN valp om några få veckor, och jag har dessvärre inte förträngt Focus valpperiod :crazy:

Jag kommer gråta och bli gråhårig. Skulle aldrig tänka mig två valpar på en gång. Då är jag ändå sjukskriven och går hemma på dagarna. Dvs har 24 lediga timmar om dygnet.

Det beror ju på ras, köpare och en hel radda faktorer, men generellt: Nej det skulle jag inte!

Å, motivera gärna! Vilka faktorer skulle du ha i beräkning? Och vad skulle du tex fråga de blivande ägarna om?

Nä, precis. Har man heller inte haft hund innan och ingen erfarenhet ser man ju bara de små gulliga pälsbollarna!

Grejen är att jag inte förstår hur uppfödaren kunde sälja två syskon till dessa (jättetrevliga, men naiva) människorna. :crazy: Det är bortom mitt förstånd.

Oftast blir den ena hunden omplacerad innan de blir helt vuxna.Ofta blir det mycket slagsmål och de blir stressade.

Är ingen uppfödare, men sälja två valpar till en förstagångsköpare hade jag varit kluven till. Beror på hur dessa människor är, de kan ju vara jättebra, men jag hade kollat upp dom lite extra så det inte bara är ett ryck dom fått. Huvudsaken för mig hade varit att valparna får det bra och blir älskade och aktiverade.

Hade ni sålt två valpar ur samma kull, till förstagångshundägare utan tidigare hund/djurkunskap?

Motivera gärna!

Nej, det hade jag inte gjort! Anledningen är väl ganska enkel - det är mycket jobb med bara EN valp, allrahelst när man är nybörjare och inte har haft någon förut! Och har man aldrig haft hund/uppfostrat en valp förut så har man ju ingen erfarenhet att referera till, risken är STOR att man tar på sig för mycket jobb.

Jag kan inte se några vettiga anledningar till att en förstagångsköpare skulle vilja ha två valpar ur samma kull - utan anser att risken är stor att det beslutet görs på helt fel grunder; att man råkar fastna för två jättecharmiga valpar ur kullen och inte kan välja vilken man vill ha (de är inte fullt så söta när de är två halvvuxna huliganer...) eller att man har bestämt sig för att man vill ha två hundar och naivt tror att det är praktiskt att klara av båda valpperiodeerna samtidigt, att man fått höra att två valpar "har så roligt tillsammans", kan börja lämnas ensamma tidigare och längre stunder eller något liknande... Så svaret är nej i ovanstående scenario. Visst KAN det säkert gå bra också, men jag skulle inte ta den risken med "mina" valpar.

Jag skulle inte sälja två valpar ur samma kull till någon - varken förstagångshundägare eller en erfaren hundägare. Det räcker gott och väl med EN valp åt gången. Två valpar=dubbelt jobbigt...

att man råkar fastna för två jättecharmiga valpar ur kullen och inte kan välja vilken man vill ha

att man fått höra att två valpar "har så roligt tillsammans", kan börja lämnas ensamma tidigare och längre stunder eller något liknande... .

Mitt i prick. Just det att de ska ha skoj tillsammans, så de tog en lekkamrat till sin lilla tik med. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 799
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :) 5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 387
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår... 2
Svar
22
· Visningar
3 124
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022