Uppehåll för bete?

Narcissa

Trådstartare
Jag har annons ute på lediga boxplatser och har fått ganska så många svar. Dock har jag tänkt ha stängt i stallet under juli för att jag själv ska få ha lite semester (jag sköter alla intag, utsläpp och fodringar). Detta verkar avskräcka folk då de inte återkommer även om de har sagt att de vill besöka stallet. Vad skulle ni tycka om att stallet stänger? Kallhyran den månaden är extremt låg!:D

Sv: Uppehåll för bete?

Borde väl inte vara någon större fara om hästarna ändå går på bete?

I mitt stall har de stallet stängt hela juli månad, ingen har tillgång till stallet ens utan vi plockar ut alla saker som vi behöver då de ska tvätta, måla mm inför hösten..för oss är det okej som ändå har hästarna på betet dygnet runt av oss som är kvar under sommaren, några åker bort med hästarna på bete.
Detta mot att vi har en fri månadshyra, vilket jag tycker känns som en helt ok deal :)

Dock är stallet kollektivt, men jag hade helt klart köpt konceptet såvida hyran reduceras för då blir det ju win-win för båda.

Är ju fullkomligt ointressant för de flesta speciellt alla som tränar/tävlar att det är en månad om året inte har något stall. Finns det beten på gården är det ju enklare, vet ett ställe där det inte ingår någon service under juli men naturligtvis får hyresgästen fortfarande nyttja stallet men då får de sköta det själv dock går hästarna där alltså på beten vid gården så att hyresgästen fortfarande enkelt kan plocka in i stallet och göra igjordning för ridning och vill de som sagt så kan de låta häst stå inne över natten tex om de skall iväg och tävla men de får då alltså sköta allting vad gäller fodring, in, ut osv själva den månaden.
Sen blir det ju ganska egendomligt vi är i juni nu menar du att den som är intresserad av en boxplats nu skall börja med att betala kallhyra för juli men de har inte tillgång till stallet de flesta letar ju boxplats när de så att säga är i behov av en boxplats, skall du ha stängt i juli så är det ju samma som att du egentligen inte hyr ut någon boxplats förrän i augusti framgår det i annonsen ?

Eftersom det är juni nu kan jag förstå att det skrämmer bort folk. I augusti är det säkert inga problem!

Jag glömde skriva att det är juli nästa år och att jag hyr ut box från augusti i år.

Sen är det knappast ointressant för alla som tävlar eftersom vi själva har tävlingshästar och har i alla år haft dem på bete i juli.

Och jag vet faktiskt inte en enda som tävlar som släpper iväg sina på bete annat än hemma på gården, det däremot är ju vanligt att låta dem gå ute på "hemmaplan" och flexa lite fram och tillbaka med möjligheten att låta dem stå inne vissa nätter inför tävlingar.
Här är dessutom juli den månad hästarna står absolut mest på stall för då kommer blinningskrällena och ollonborrarna samtidigt vilket gör att hästarna knappt kan vara ute alls. Så det beror nog också väldigt mkt på vilka områden de som söker har erfarenhet av att ha hästar i innan hur allvarligt man tycker att det är att inte ha tillgång till stall under julimånad även när det gäller insektsbiten.

Ett stall i närheten gör precis så, stänger en månad om året. De tappade uppskattningsvis hälften av inackorderingarna första året de införde detta.

Så ja, det är extremt ointressant. Särskilt för oss som väljer fullinackordering.

Jag skulle inte ha något problem med att stallet stänger, men jag är inte så säker på att jag har lust att betala något för en box jag inte kan använda vid behov, så finns inget bete på gården och jag kan ta in hästen själv när jag är där så hade jag inte betalat heller. Det är en annan sak om man får sköta hästen själv den månaden eller om man väljer att flytta den och vill betala boxen, då betalar jag naturligtvis även kallhyran, men inte om jag inte har tillgång till stallet.

Vill ha tillgång till box under hela året även om hästen går på lösdrift. Han går på bete på gården från ca mitten maj till ca september men får komma in i box för att torka upp om det regnar mycket, in och vila under varma "broms" dagar, kunna ställa in om han blir sjuk eller nåt. Vi sköter allt som har med hästen/box att göra sommartid, har "betes hyra" under juni-augusti men vi kan använda boxen hela tiden utom när den tvätttas/stallet repareras, men behöver man sjukbox fixas det, skulle inte vilja vara i ett stall som stänger en månad.

Erbjuder du då bete den månaden? Annars förstår jag att folk drar sig ur, hur ska man kunna hitta nåt ställe som tar emot en häst en månad.?

Men är det så att du bara inte vill göra servicebiten får du ju lägga fram det så, att de får gärna nyttja stallet, men den månaden gör inte du något.

I mitt nya stall är det fritt fram att använda stallet hela sommaren, men hästarna går ute maj-oktober. Vi som hyresgäster sköter även uppfräschning av stallet under sommaren enligt lista. Kallhyran är därmed sänkt hela året för detta.

Vad roligt med så olika erfarenheter. Här är det flera stora stall som stänger minst en månad och där man inte får ha kvar hästarna på anläggningen, tom den största ridskolan med 30 inackorderade gör så.
Jag kan inte erbjuda bete eftersom hagarna behöver vila den månaden, däremot är det många runtomkring som har bete så det är inga problem att släppa hästen en månad någon annanstans.
Jag tar ett par hundralappar i kallhyra den månaden eftersom de har full tillgång till sadelkammare och foder om man vill det.

Erbjuder du då bete den månaden? Annars förstår jag att folk drar sig ur, hur ska man kunna hitta nåt ställe som tar emot en häst en månad.?

Fast det är ju jättemånga som erbjuder bete under sommaren så det lär inte vara några större problem att hitta något ställe där hästen kan gå en månad.

det är nog väldigt beroende på var man bor. Jag hade inte heller velat stalla upp med såna villkor om det inte "ingick"/erbjöds bete.

Nej, då hade inte jag heller gått på den dealen. Jag släpper inte min häst med nya hästar för en månad. Då får du erbjuda reducerad hyra hela sommaren då för min del, så hade hästen fått gå på bete iaf 3 månader.

Fast det är ju jättemånga som erbjuder bete under sommaren så det lär inte vara några större problem att hitta något ställe där hästen kan gå en månad.

Då hade jag också hoppat av faktiskt, att behöva flytta sin häst för en månad känns ju jätte märkligt. Ungefär som när man hyr en lägenhet, tyvärr så stänger vi av valda delar av/ hela lägenheten under juli månad, välkommen tillbaka den 1/8.

Som jag ser det så bör man i det läget ordna med en ersättare för dig, kanske någon hyresgäst som vill/kan ta på sig den uppgiften mot reducerad hyra eller något.

Är det inte lag på att man ska ha tillgång till box inom ett visst avstånd/restid? Om hästen råkar ut för nåt ska det finnas plats att kunna ta in den.

Jag hade inte varit intresserad, jag har ponny och sommaren är ett stort problem för mig. Jag måste ha hästen inne på nätterna för att den inte ska bli smällfet. Jag kan ha den i paddock på nätterna under någon vecka när stallet ska städas, men inte gräs dygnet runt. Och som Lady Vip skriver, att släppa hästen med andra hästar för bara en månad känns inte heller så attraktivt.

Däremot kan jag tänka mig att ha fler stallpass under en månad så att stallägaren kan vara ledig.

*kl*

Jag har stått i ett inackorderingsstall där det under juli månad inte fanns någon service alls. Man fick gärna stå kvar men sköta rubbet själv. Där fanns inte tillgång till gräshagar alls.

Många där valde att släppa sin häst på bete under en längre period än bara juli. Kallhyran var inte jättelåg ska tilläggas.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama