Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!

Sv: Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!

Det kortare gräset är väl nyuppväxt? I så fall innehåller det rejält mycket mera näring än det övervuxna ...

Det var just så jag menade! :) Det kan ju vara därför som att Thengill går upp i vikt också, om han dessutom går på väldigt stor yta så hinner ju gräset aldrig ta slut heller.

Jag hade problem samma problem med min förra häst, han gick på samma bete som alla andra , reds hårt och gick ändå aldrig ner i vikt. Det som är lurt med nerbetat är att du vet inte hur kraftigt gräset är.

För att få Vili att gå ner i vikt fick ja ha honom i sandhage och utfodra honom med analyserat hö + musli, jag var tvungen att ha stenkoll på honom för att på nått sätt hålla magen i schack.

Det bästa du kan göra nu på sommaren om du har mycket tid är att rida en lång skrittur på morgonen och ett effektivt pass på kvällen, alltså låta honom gå två gånger per dag. Det som är lite sisådär med Thengill är ju hans brist på vilja, eller har jag fel? Skritturer kan annars göra hästar ganska lata och uttråkade men det fungerar bra för viktnedgång.

Sedan använde jag mig mycket av övningar som tränade magmusklerna på Vili, att gå skänkelvikning över upphöjda bommar t.ex. detta får också magen att "dra ihop" sig lite.

Men det som inte är glädjande så fort man gick ifrån denna "extrema" vardag med grushage och mycket träning så kom magen igen. Vissa är bara allmänt lättfödda.

Det som ska motivera dig är att jag tror att Thengill kommer få en helt annan hållning och aktion om han tappar vikt, allt blir ju inte lika jobbigt för honom då.

Filipuss
Jag vet precis vad du går igenom, har varit i exakt samma sits själv. Jag fick till o med en fånghäst pga övervikten. Fortsätt kämpa, det ger resultat! Min vetrinär skällde ut mig rakt ut för Filipus var så fet, det gjorde mig så ledsen, och sen verkade han inte alls gå ner i vikt tills jag köpte viktbandet (har du ett sånt?) och började anteckna hur han gick ner. Jag gav han lite hö, inget kraftfoder och stenhård ridning (det var det enda vet sa att jag skulle göra, annars skulle han få problem med hjärtat eller vad det var) och efter ungefär ett år var han 100 kg lättare! Vi kämpar fortfarande med lite övervikt, men med regelbunden träning och noggrann foderstat så börjar det ordna sig nu!

Fortsätt kämpa, det ger resultat (även om det inte syns nu..)

tack för ditt stöd känns skönt att man inte e ensam iaf.
är bara så rädd att han skall bli överansträngd pga att han nog är ganska tung.

ja har ett viktband var nogrannare att mäta med den innan men har inte orkat nu har tänkt att jag skall gå på att känna och se istället nu men ska nog börja med vikt bandet igen.
han väger runt 360 med det nu.

min förra hovslagare skällde alltid ut mej när hon kom men vadå jag kämpade ju så himla mkt med honom mellan gångerna men jag fick bara en utskällning varje gång, det är för:devil:ligt jag mår iaf inte bättre av en utskällning jag känner mig inte mer peppad, snarare vill man bra skita i det och släppa ut hästen på bete och åka därifrån för att aldrig komma tillbaka:cry:
tycker så synd om Thengill....han är allt för mig.

alla andra år har jag fått kämpa med att försöka få han att gå på nerbetat men har alltid varit tvingad att släppa han på bete(inackorderad) nu när jag har chansen så har jag kunnat ha han på nerbetat alltså inte på bete.

men han ser ju lika dan ut???

Oj, väger han "bara" 360 kg? Min pålle vägde strax över 520 kg när han var som allra tjockast (nästan lika mkt som grannens halvblod.. :crazy:)

Viktbandet är mkt bra att ha, och sätt upp en lista och varannan vecka eller nåt väger du, antecknar och håller koll, då ser du den lilla skillnaden som gör så mkt på vikten.

Han ser likadan ut säger du, det gjorde Filipus med. Jag trodde aldrig jag skulle lyckas få honom att gå ner i vikt, men en dag så vägde jag honom och då vägde han 430 kg. Vägde honom för en dag sen också, och då vägde han 414 kg. Så det går neråt, även om det inte syns så mkt nu, jag tycker han ser likadan ut men fortsätt med "hårdträningen" på honom så kommer det bli en skillnad till sist!

Lycka till!

Känner man revbenen? Jag tycker det är ett rätt bra riktmärke om hästen är fet. Inga revben, då är hästen rätt tjock..

Fast jag tycker ändå inte att man helt ska gå efter känna revbenen så är den i bra hull. På min shettis känner jag revbenen jätte tydligt, men hon är väldigt fet ändå. Hon lägger på sig över rumpan och bogen. På den andra shettisen känner jag inte revbenen lika tydligt men han är inte så groteskt fet som Moa ändå.

Min shettis ser ut ungefär såhär just nu.
21050664.jpg

Jag ska motionera henne två gånger om dagen resten av sommaren hade jag tänkt.
En globus hade hon ja, sak samma ;)
Hon går inte med den nu för hon gick ner alldeles för fort med den och därför valde jag att ta bort den. Sedan går dom i en skoghage med lite gräs och det som finns tror inte jag är jättekraftigt. Hon får bara gräs just nu när hon inte går med globusen, när hon gick med globusen fick jag stödfodra med 1 kg hö om dagen.

hur går det med kjarni? har han/de varit samla någon gång?

Kjarni, du menar Ankan ;) Han är smällfet just nu, därav namnet ankan för han vaggar fram i skritten när man rider. Bilden säger väl allt. Han är 164 cm framtill och kring buken 203 cm:angel:
21271182.jpg

Alla mina har varit smala en gång i tiden, unghästen blev fet efter bete och sedan fri tillgång hela vintern, dom andra åren har han varit bra i hull. På denna bilden är han väldigt fin i hullet, helt perfekt och mot det smala hållet. Men det är typ 8 timmars hård träning om dagen som ligger bakom det:D (bus i hagen).
tappi.jpg

Nu när han går med Moa och Kjarni är det mer stilla stående och vips blev han en tjockis.

Här är en bild på min kille när han vägde strax över 520 kg.

Jag tror han var fetare än vad din pålle är nu.

Hur mkt äter han och hur pass hårt rider du? och så den sista frågan, hur hög är din pålle?

Muninn
varför tror du att jag bara är hemmablind varför skulle han inte kunnat få muskler av att jag börjat rida honom rätt???
måste bara fråga för det känns verkligen som att du menar att jag går i min lilla värld och försöker intala mej hur fin och duktig och musklad min häst är men du försöker väcka mig och inse att nejdu lilla vännen så där ska du minsann inte gå och tro, du ska inte tro att din häst är musklad och fin inte utan inse faktum att den bara är fet och ful:cry:

varför kan man inte bara få vara glad över att hästen fått muskler utan att någon skall banka in att nej så är inte fallet utan inse hur jävla fet han är:mad:

jag ser hästen i verkligeheten varför skulle jag bara gå och tro att han fått muskler när jag vet att han fått det.:crazy:

om jag säger såhär då, han har alltid sen jag köpte honom gått på bete eftersom jag inte kunnat lösa det på annat sätt MEN han har aldrig haft så fina muskler över ryggen som han har nu och nu går han inte ens på bete, hur förklarar du det???

det kan inte råka vara som så att jag börjar rida honom på rätt sätt? att han börjar jobba med ryggen och är mogen/stark nog för att bära upp sig nu???

nej så kan de ju inte vara eller hur det måste ju vara att han blivit fetare av ingenting:angel:

ursäkta men jag blir jävligt arg när det känns som folk skriver saker för att vara taskiga, även om du inte försöker va taskig kan du ju tona ner dig lite och kanske inte skriva så klantigt.

tack för dina övriga tips.
blir han inte smalare när jag flyttat till nya stallet där han skall få massa kompisar så ska jag ringa veterinär.

Gullan86! Nu får du ta å skärpa dig ! Klarar du inte av kritik från andra här på buke så skall du inte lägga in sånna här trådar! Jag tycker inte Muninn vart otrevlig på något sätt och är det någon som ska tona ner sig och se till att inte skriva klantigt så är det du.
Alla kan inte skriva, "åå va synd det är om dig, han ser mycket bättre ut" osv. När endel kanske inte ens tycker de?
Klart man blir ledsen när man hör folk säga att ens häst inte blir till det bättre, men ibland måste man faktiskt inse och kanske ta till sig kritiken, samt se över vad man kan ändra.
Vet att du skriver att du har försökt med allt, men om du nu har gjort de och de fortfarnade inte hjälper så kanske du ska tänka på att ta ut någon proffisionell person inom foder? Eller en vetrinär eller något?

*KL*

För att understryka saken ytterligare, att banta en häst till en bra och hållbar vikt tar lång tid i anspråk. Man får helt enkelt rucka på sin bekvämlighet, och hålla fodret under kontroll på ett eller annat sätt även under bete. Hästar som bantas har en tendens till att bli lite hetsätare i början, därför bör fodret vara sådant som tar tid i anspråk att äta upp eftersom en häst endast blir nöjd när den får tugga länge.

Min erfarenhet är att enda sättet som fungerar i längden, och ger ett hållbart resultat är kontroll på ALLT foder. Det tog ca 1 år i anspråk att banta bort 100 kg övervikt på min madame, därefter var man tvungen att hålla stenhård koll på allt foder som hon åt. Samtidigt tävlades hon, varför det var tvunget att få i henne foder med hög kvalitet som höll henne nöjd och belåten hela dygnet.

Här är en till överviktig pålle, även om vi äntligen är på väg mot en mindre sladdrig tillvaro :D

Vi började här, år 2004, 1.30cm hög o 470kg(enl.måttband, säkert mer med tanke på allt fett på övriga kroppen...)
Andi hade gått på turridningshästsutfodring men inte rört en fena på 2,5år.
andifeet.jpg

Det har tagit fyra år att komma hit, 390kg.
andiexterior.jpg

Och jag har aldrig "bantat" utan bara fodrat rätt och långsamt arbetat upp kondition, grundstyrka och nu i år äntligen kunnat börja tänka på arbete i mer avancerade former. Jag litade på känslan att långsamt ta ner vikten, att abrupt banta genom minskat foder hade ställt till det ännu mer då Andi dessutom hade näringsbrist då han kom. Jag har bara gett hö utom pyttelite musli för att späda ut vitamin/mineralerna ett par ggr/v. Vad gäller ridningen så har vi fram tills iår bara ridit "lugna turer" och hellre då lite längre med mycket kuperat. Det har säkert gått långsammare än nödvändigt, men en fet häst bör man ju inte belasta för hårt med tanke på lederna.

Ett år försökte jag följa foderstat med kraftfoder till punkt o pricka, exakt uträknad... Den vintern var han tjock, vi var uppe på iaf 420kg igen *suck*. Så sen har jag skippat det o hellre gett mer hö o mindre kraftfoder. O jag tycker han ser fin ut nu? Utom förståss en gräsmage som uppstått de senaste veckorna. Men det är ok tycker jag, den försvinner snart igen.

Vad gäller Thengills bantning så önskar jag dig lycka till, tänk på att inte ha för bråttom. O kan du så skippa kraftfodret, pröva en period o se hur det funkar för er. Jag blev faktiskt mäkta förvånad över skillnaden på Andi när han fick mer grovt o mindre kraft. Fast jag vet inte om det är annorlunda med en häst i god kondition med stor mage än mot Andis situation där han var jämnfet över hela kroppen? Men det borde ju vara som med oss, man måste göra slut på mer kalorier än man stoppar i sig.

:bow:

Det är det här det handlar om; egen disciplin ! Oftast är det vårt eget samvete som gör att vi gärna ger hästen lite mer käk än den behöver, för vi tycker synd om den när den går sjäv i en hage eller står inne för att inte bli för fet. Jag menar inte att man ska svälta ner dom, absolut inte, MEN det var vi själva som gjorde dom feta och det är vårt förbannade ansvar att få ner dom i vikt igen!

Inte riktat bara till Gullan, utan rent generellt.

/Elin, som också har en häst med sommarmage

Munnin menade inte att vara elak, Gullan. Det hon skrev stämmer faktiskt ganska bra på hur jag upplever det du skriver också. När du t ex skriver att han aldrig har haft så fina ryggmuskler som nu, och "Nu är Thengill så välmusklad, så här ska en häst se ut över ryggen" tycker jag det ger en lite fel bild av verkligheten.. Han ÄR säkert välmusklad däröver, men du kan inte räkna med att allt bara är muskler, förmodligen är det en del fett också. Och jag är helt säker på att han har en hel del muskler under allt det där fettet, när du fått ner honom i vikt kommer han vara skitfin.

Han är grov i sig själv, på bilderna där han är yngre väger han mindre, helt klart, men han har fortfarande en liten mage som inte ska vara där.

Som du ser när du läser tråden är du inte ensam om att kämpa med att banta din häst! Och jag vet att du en dag kommer lyckas, hur långt det är dit hänger på dig!

KL

Roliga länkar där i början på tråden. Men hur räknar man egentligen ut det här indexet? Hittar inte det någonstans.. Har länge letat efter något slags BMI för hästar :p Vore kul om man kunde räkna själv ^^

Vilken intresant och spännande bantningstråd!! Jag hoppas du får ner Thengill i vikt så att han blir slimmad och så snygg som vi vet att han är därunder, Han har ju en sån glöd och framåtanda redan nu men det stoppar honom med all vikt, tänk vad glad han kommer bli sen slippa bära allt extra!!:laugh: Du får inte ta av han green guarden jag låna ut till dig haha:D

Jag tänkte vara med i tråden, Med islandshästen jag ägde förut (såld nu) han var mkt överviktig när han kom (inga kort på denna dator tyvärr!!) och då gick han på gräsvall med kor eller stora naturhagar och reds/kördes sporadiskt. Vi fick kämpa länge! Sen gick han på större bete i flock där det hölls hårt nerbetat pga antalet hästar så dem stödfodrades, först fri tillgång till ensilage med bra resultat men sen övergick det till 3givor hö/dag och då fick vi ett superfint resultat! Detta samtidigt med att Drópi markarbetades/tömkördes inför varje ridtur, mycket cavaletti och han fick en fin maglinje och rak stark rygg. Överlinjen hade kunnat bli bättre om han hade orkat bära sig i galoppen mera men med en form som kom på slutet hade vi verkligen lyckats på slutet tror jag om vi varit kvar på det stället. Omständigheter gjorde det tyvärr ej möjligt och idag är han såld.

Här är ett bra exempel på hur överviktig och 'tung' han var som tjockis
4801137.jpg
[/url][/IMG]
jag och en tjock Droppe:D
4801094.jpg
[/url][/IMG]

Här är exempel på samma Drópi i full träning med högiva 3gånger/dagen + kraftfoder/mineraler vid träningstillfällen
4503693.jpg
[/url][/IMG]
4503695.jpg
[/url][/IMG]

Dem är ju inte helt olika!!! Så kom igen kämpa vidare!!!:bump: jag kommer och hjälper dig när jag kan hihi

Kolla, kolla! Det där var minsann en tjusig bantning :)
Som du skrev så är hästen på dina bilder inte helt olik Thengill, så det där var ju jättebra "peppnings-bilder" till Gullan.
Går Thengill ner så mkt så kommer också han att se lättare ut i typen, och röra sig mycket bättre än vad han gör nu :)
Det kommer att bli jättekul att se :)

/Taskiga och klantiga Muninn.... ;)

Kolla, kolla! Det där var minsann en tjusig bantning :)
QUOTE]

Tack så mycket:bow::laugh:

Synd jag inte har några 6-årsbilder att visa, då var han verkligen fet! tyvärr är tjockbilderna tagna efter att vi fått ner honom i vikt (ca 2år efter), pga ändrade omständigheter hade vi honom utlånad till oseriösa fodervärdar En Sommar och fick tillbaka en knubbis, men än en gång kämpade vi (med Gullan86 hjälp då vi varken hade stallplats eller tid) och han såldes en tid senare, och fick en fin form hos dem köparna vad vi kunde se från bilder:). hur han ser ut idag vet jag inte tyvärr då han såldes ytterligare.

Men Bilderna är ändå korrekta på hur skillnaden från bantningen gick till men att han var ännu större när vi började.

Magin ligger i cavaletti och regelbundna fodringar och mat av bra kvalité så dem kan bygga muskler och orkar med arbetet.:bump:

jättesnyggt vilken skillnad.

min häst var väldigt fin i kroppen efter han haft kvarka.
inte en bantningsmetod som jag rekommenderar dock.

:bow:

Det är det här det handlar om; egen disciplin ! Oftast är det vårt eget samvete som gör att vi gärna ger hästen lite mer käk än den behöver, för vi tycker synd om den när den går sjäv i en hage eller står inne för att inte bli för fet. Jag menar inte att man ska svälta ner dom, absolut inte, MEN det var vi själva som gjorde dom feta och det är vårt förbannade ansvar att få ner dom i vikt igen!

Inte riktat bara till Gullan, utan rent generellt.

/Elin, som också har en häst med sommarmage
:bow:Det går att banta dem- om man verkligen vill!

Har nu ingen ponny, men de är ju billiga i drift- om man inte pyttsar i dem mer än vad som är lämpligt.
Man kan ge dem annan sysselsättning än att bara äta- fylla gnagbehovet.

Att alltid slaviskt följa foderrådgivning kan ge både magra eller feta kusar.
Var observant på när vikten börjar att öka.
Även en yngre svårfödd häst har lättare att lägga på sig som vuxen.

Kl När jobbade på island lånade vi in ett gäng hästar från en gård där bonden uppenbarligen hade gett dem fri tillgång på "ko-hö". Dessa hästar var sjukligt feta och det dallrade när de sprang. Vi lånade in dem för att de skulle gå med på Kjölurturen. En tur där man rider 25mil på 6dagar. Det är ca 4mil per dag. Sen får hästarna en vilodag och sen rider man hem de 25 milen i 6dagar till. Vi insåg snabbt att dessa hästar inte skulle orka med detta om det blev ridna utan de skulle bara få springa med i flocken för att komma i form igen för att ev. kunna ridas på nästa tur.

Under turen fodrades hästarna på natten med två 500kgs hösilagebalar. Vi hade med oss 80hästar så då blir det ca 12kg torrt hösilage per häst/dag. Det är inte särskilt lite utan lagom för att de normalviktiga hästarna inte skulle tappa vikt under turen. Trots detta kom de feta hästarna tillbaka till gården efter två veckor av motion utan ryttare och såg ut som helt andra hästar. Jag kände inte igen dem! De hade tappat otroligt mycket vikt.

Detta visar att bantningens enkla grund är den som gäller:

Är individen frisk och utan hormonrubbningar går den ner i vikt när: Antalet intagna kalorier är mindre än antalet förbrukade

Det är den enkla sanningen hos både människor och djur. De normalviktiga hästarna under turen klarade sig fint med 12kg per dag. Men de feta hästarna har en mycket större kropp att sätta i rörelse och hade således en mycket högre energiförbrukning/dag.

Men ffa visar detta på att motion är det som gör viktnedgången, jag tror också att den är oerhört viktig. En häst som inte aktiveras har tråkigt, har man tråkigt blir det lätt så att man vill äta och är således mer sugen också.

Samt att vad gör hästar på de timmarna om motionen uteblir:D

Äter!!!!

Jag gillar faktiskt varma dagar- hästarna orkar inte äta lika mkt o rör sig mer - tack vare:angel: insekterna:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 032
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?