Sv: Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!
okej jag tänker inte ens svara på ditt idiotiska inlägg jag orkar verkligen inte tjaffs i denna tråden.
orkar inte sitta och snacka skit när jag har bättre för mig och jag orkar inte höra skit från er utan här vill jag disskutera med andra i samma situation och höra från folk som kanske lyckats banta sina hästar.
ni andra som bara försöker klanka ner och vara taskiga kan ju dra...
orkar inte sitta och älta nåt skit ni hakat upp er på orka bry sig lixom. så j*vla löjligt säger jag bara.
ursäka men blir så j*vla trött så det finns inte på alla som försöker trycka ner hela tiden.
punkt slut på disskution.
åter till tråden.
Du undrade om hullet på din häst, och på vilken bild den var i bäst hull. Du har fått svar om det.
Dock så har du själv vridit diskussionen till att din häst 'inte är så tjock, för det finns andra som är tjockare minsann'.
Dessutom har du fått vettiga foderråd, men du har alltid invändningar mot de. Om du inte litar på de foderkunniga här, så kontakta en veterinär och en duktig agronom då?
För hur du än vrider på det, så vissa saker är ristade i sten:
En häst blir tjock om den får i sig mer energi (MJ) än den förbrukar.
En häst behöver minst 1 kg TS/100 kg kroppsvikt.
Alla hästar behöver sitt underhållsbehov av protein uppfyllt, och det är inte olika för olika raser, utan är kopplat till vikt och ålder.
Det ENDA sättet att banta en häst är att se till att den inte får i sig mer MJ än den förbrukar. Dvs minska mängden energi den får, och/eller öka antalet MJ den förbrukar.
Och din häst är för rund. Dvs du har inte lyckats få balans i energiintaget. Om det beror på att du 'gjort fel', eller att du nått ett dödläge, det kan jag bara spekulera i då jag inte orkat läsa hela tråden.
Men när/Om du inte har hästen på gräs, alt på magert bete med munkorg, ett analyserat grovfoder med LÅGT energivärde (max 6 MJ/kg foder) men med en proteinkvot som är vettig, och hästen utfodras med såpass mycket hö att den får TS-behovet täckt men inte mer och du motionerar den dagligen. Ja är den fortfarande för fet DÅ, då har du nått vägs ände ja.