Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!

Sv: Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!

ska nog säga det med att thengill har aldrig vägt mer än 360kg som jag kan minnas så han har faktiskt inte varit så extremt fet som ni andra här med era skräckhistorier på över 500kg osv.

moa mät gärna dina shettisar med vikt måttband och berätta..

hihi det roliga är att hästen på bilderna hade jag på träning så jag känner han och hans fd matte mkt väl:):love:

tack annars för massa pepping behöver verkligen det mest av allt.

ska nog säga det med att thengill har aldrig vägt mer än 360kg som jag kan minnas så han har faktiskt inte varit så extremt fet som ni andra här med era skräckhistorier på över 500kg osv.

Om du inte vägt honom på våg skulle jag ta den vikten med en STOR nypa salt. Har du mätt rätt, dvs lägat bandet diagonalt? Annars får du för låga vikter.

Som tillägg så vägde den HÄR 350 kg.. (Strax under 135 cm, welsh, knappt 1½ år)

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Min ponny går i en hage som liknar din lite grand. Det är inte ngn odlad vall utan lite av varje. Där finns några små naturängar, en stor damm med "strandäng", några stora träd med jättegamla stenhusruiner och en björkbacke. Den är nog på ungefär tre tunnland. De är två ponnyer som går där. Det finns kanske lite mer gräs i den än vad din häst har men det är ganska nerbetat. Det betet passar min lättfödda ponny bra om jag samtidigt motionerar henne alla dagar i veckan. Jag tror inte att det räcker med varannan dag. Jag tror inte heller att det räcker att bara gå promenader. Det gör jag de dagar min har vilodag från ridningen.
Synd att du inte tycker det är så kul att rida. Jag tröttnar aldrig på det.

Om du inte vägt honom på våg skulle jag ta den vikten med en STOR nypa salt. Har du mätt rätt, dvs lägat bandet diagonalt? Annars får du för låga vikter.

Som tillägg så vägde den HÄR 350 kg.. (Strax under 135 cm, welsh, knappt 1½ år)

thumbnail.aspx

nej har inte vägt han på våg och siffran stämmer säkert inte men alla andra här som uppger vad de fått ut av måttbandet kan man ju endå gämföra med eftersom det är samma mätredskap om du förstår hur jag menar?
man ska ju inte kolla för mkt på siffran men man ser ju om hästen går ner eller upp i vikt osv.

hästen på bilden är den mätt med måttband eller vägd?
och hur menar du jag förstår inte riktigt budskapet?

hur menar du mäta diagonalt? bild tack.

nej har inte vägt han på våg och siffran stämmer säkert inte men alla andra här som uppger vad de fått ut av måttbandet kan man ju endå gämföra med eftersom det är samma mätredskap om du förstår hur jag menar?
man ska ju inte kolla för mkt på siffran men man ser ju om hästen går ner eller upp i vikt osv.

hästen på bilden är den mätt med måttband eller vägd?
och hur menar du jag förstår inte riktigt budskapet?

hur menar du mäta diagonalt? bild tack.

Hästen på bilden är vägd på digital våg när han var i det hullet.

Budskapet var att jag inte tror att 360 kg är det mesta Thengill vägt.

När du mäter med viktmåttband ska viktmåttbandet läggas precis bakom manken, och sen diagonalt/snett ner och under magen gå precis bakom armbågen. Kollar du från sidan när bandet är runt ska bandet se ut såhär: /

Lägger du det runt bara, så bandet ser ut såhär I så får du fel vikt.

Hästen på bilden är vägd på digital våg när han var i det hullet.

Budskapet var att jag inte tror att 360 kg är det mesta Thengill vägt.

När du mäter med viktmåttband ska viktmåttbandet läggas precis bakom manken, och sen diagonalt/snett ner och under magen gå precis bakom armbågen. Kollar du från sidan när bandet är runt ska bandet se ut såhär: /

Lägger du det runt bara, så bandet ser ut såhär I så får du fel vikt.

nej men alltså som jag sa så kvittar det ju om vikt måttbandet stämmer i exakt verklig vikt eller inte för det man har de till är ju att mäta skillnaden.
och jag menade ju att om jag aldrig fått thengill att väga mer än 360kg och andra fått sina upp till 500kg med vikt måttband så har ju uppenbarligen de hästarna vägt mer även om siffran inte stämmer hänger du med?.

sen e de ju rätt dumt att gämföra en ponny ras med en islandshäst då islandshästar ofta har en grövre benstomme=tyngre.
+ att thengill är bara 126-130.

vi har vägt honom på ett ungefär en gång på en sån lastvåg med släpet och hästarna i men då va de 2 hästar den andra större än min så vi räknade ut att CA vägde den hästen runt 400kg(145 i mkh) och thengill runt 300kg
men det var mkt CA alltså men iaf ett litet humm...jag tror inte thengill vägt över 400kg iaf.

ska testa att mäta som du beskrev nu.

Om isisar har krafttigare benstomme, och är 126 - 130, och min UNGponny med lättare benstomme (och ungponny = mindre muskler och massa än en vuxen) är strax under 135 så är det väl en alldeles utmärkt jämförelse? ;)

Och då fattar jag hur du menar, men då kan du inte säga att han inte vägt mer än 360 kg. Då blir det ju fel.

Sen, det finns ALLTID andra hästar som är fetare, men vad har det för relevans?

Har ni någon klinik i närheten med våg? Brukar inte vara problem att få komma in att väga. Ett tips om du vill veta. Jag är viktfascinerad och missar aldrig ett tillfälle att väga mina, oavsett hull =)

Är det mig du menar :D
Hur som helst är Moa i buken 164 cm och vid frambenen 143 cm.
Tappi är i buken 167 cm (hmm:angel: ) och mellan 135-140 cm vid frambenen.

Jag kan kolla mer exakt med viktmåttbanden imorgon men jag vet med mig att dom inte fungerar på Moa i alla fall. Hon har legat mellan 250 enligt viktmåttband men på våg på klinik vägde hon då 175 kg.

rask skritt är den gångart hästen bränner mest kalorier i och rör på flest delar i kroppen.

Raska, långa skrittpromender är därför jättebra!!

Min häst gick ner 12kg på 10 dagar. Då gick han på bete 6-10h/dygn istället för 24h/dygn.

Ridning på ridbana mer intensiv och turerna i skogen i trav och galopp och när vi skrittade skulle det vara rask skritt.
Har inte tagit bort kraftfodret helt... Står inne på natten men har man en ful vinterhage kan dom ju stå ute också...

våran vinterhage är dock så välskött att den ser ut som sommarhage nu :crazy:

Ta dig en titt i Magnús Skulassons "Islandshästen" sid 209 och frammåt kan du se vad dera hästar vägs till + bilder på dem. Då förstår du nog att 360 inte känns ens i närheten av rimligt.

Har sagt det förr, men varför lita på ett måttband, är det inte bättre att lära sig SE på hästen?

Med en genomtänkt foderstat i förhållande till hästens behov och motion får hästen ett bra hull. Låt det ta lite tid. Ingen ide att hetsbanta, men ta hjälp av någon som är bra på foderstater om du tycker det är svårt. Bäst är om du har någon som känner hästen. (det är lättare att komma rätt med foderstaten då)
Lycka till!

Jag köpte min fjording ca 145 cm hög julen -06 och då visade viktbandet 537 kg *smällfet så det dallrade överallt är rätt ord*

nyår -06

När jag kollade sist *kanske en månad sen* har jag för mig att det visade 125 kg minus. Han motioneras sen ett år tillbaka sex dagar/vecka och tre av dom dagarna är det trav i raskt tempo minst en mil (riden), alternativt springa som handhäst bakom vagn i 1½ mil i riktigt raskt tempo :)En dag i veckan har han gått lektionsridning i två timmar, oftast två dressyrpass men ibland ett dressyr och ett hopp.Två dagar har det varit skritturer på minst en timme. Han har fortfarande för många kg men jag vill inte banta honom snabbt heller.

3 juni -08

Ta dig en titt i Magnús Skulassons "Islandshästen" sid 209 och frammåt kan du se vad dera hästar vägs till + bilder på dem. Då förstår du nog att 360 inte känns ens i närheten av rimligt.

Har sagt det förr, men varför lita på ett måttband, är det inte bättre att lära sig SE på hästen?

jag har den boken.

men som sagt så har jag INTE sagt att min häst max väger 360KG utan på måttbandet är det de siffror som han max vägt sen vet vi ju inte hur mkt det är i förhållande till verklig vikt eller hur;)

men sen så är det viktigt att påpeka att i den boken visas VÄLTRÄNADE hästar med MKT muskler, som alla vet väger muskler mkt mer än fett.
sen är de dessutom runt 20cm högre än min häst i snitt.:grin:

Halvt OT.

VARFÖR startar du hela tiden trådar som du sen ägnar åt att förneka verkligheten i??

Ingen av de hästarna mäter 1,50, och jag fattar inte varför du förnekar fakta. Thengill är tyvärr inte i en tillfredsställande kroppsstatus - även om Skulasons hästar är i topptrim.

Luta dig inte emot måttbandet, det finns inte en chans att du kan komma till rätta med din hästs dilemma så länge du inte vill se hur det är. (360 kg är det du som nämnt, och säger att han inte väger mer- även om du flaggar för att det inte stämmer eller du mätt fel).

Kolla länkarna jag gav tidigare, titta och KÄNN på din häst.

okej jag tänker inte ens svara på ditt idiotiska inlägg jag orkar verkligen inte tjaffs i denna tråden.

orkar inte sitta och snacka skit när jag har bättre för mig och jag orkar inte höra skit från er utan här vill jag disskutera med andra i samma situation och höra från folk som kanske lyckats banta sina hästar.

ni andra som bara försöker klanka ner och vara taskiga kan ju dra...

orkar inte sitta och älta nåt skit ni hakat upp er på orka bry sig lixom. så j*vla löjligt säger jag bara.

ursäka men blir så j*vla trött så det finns inte på alla som försöker trycka ner hela tiden.

punkt slut på disskution.

åter till tråden.

nej men de mäter 145-146 och min häst är 126-130 men närmare 126 har inte slutmätt honom.

ibland bara undrar jag varför jag ens lägger ut bilder när jag bara får skit hela tiden...

men någon kanske jag kan hjälpa nåt intressant kanske jag kan sålla ut av alla konstiga kommentarer.

om ni själva läser allt som skriv så talar alla emot sig själva och varann det är extremt svårt att veta hur man ska göra.

vissa säger "använd måttband det är jättebra att se skillnaden om hästen går upp eller ner"

andra säger "använd inte måttband lär dig se på hästen iställer"

vissa säger "ge hästen 4kg hö/dag då går den ner i vikt"

andra säger "ge hästen 10kg hö/dag då går den ner i vikt"

vissa säger "man har i alla tider utfodrat utan analys så varför ska det behövas nu"

andra säger "utan analys kan du inte veta någonting och aldrig få en smal häst".

vissa säger "låt inte hästen gå på bete låt den gå i nerbetat hage"

andra säger "det är inte bra att låta hästen gå i nerbetad hage den blir bara fetare då eftersom gräset får mer näring när det växer snabbare, låt den gå på överväxt bete istället"

viss säger " rid hästen 2 gånger om dagen snabba turer"

andra säger " rid hästen 2 gånger om dagen långsamma långa turer"

den tredje säger "rid inte 2 gånger om dagen på en så fet häst den kommer ta skada av det"

den fjärde säger "rid varannan dag det bygger kondis"

den femte säger "kör hästen tills den gått ner i vikt en så fet häst skall inte ridas"

den 6e säger "rid 1 gång/dag alla dagar i veckan"

den 7e säger " rid inte varje dag hästen måste vila sig emellanåt, vila sig till muskler"

viss säger "ge hästen näringsfattigt hö då kan du ge mer bukfylla och tugga- islandshästar kan överleva på vad som helst"

andra säger " ge hästen så näringsrikt hö som möjligt islandshästar behöver mer näring än vad man tror"

vissa säger "ge mycket protein det bygger muskler och islandshästar behöver det"

andra säger "ge absolut inte mkt protein hästarna blir feta och riskerar att få fång"

om bilderna där han var smal:

vissa säger "han ser perfekt ut"

andra säger "han har fortfarande en mage att banta bort"

osv osv osv osv osv

vem man än frågar så har ju alla något att klaga på och av alla trådar jag gjort här på bukefalos så måste detta vara tråden där knappt någon hållit med den andra och de flesta sagt totalt olika saker...

HUR ska man veta vad som är rätt??? nu har jag nog kommit till den punkten då jag testat allt och ingenting har fungerat, jo endast de sätten där NI tyckt jag gjort fel, men det är kanske det enda som funkar på min häst, har ni tänkt på det? nej för det just NI säger ska ju alltid vara det enda rätta....*suck* börjar bli trött och förstår fortfarande inte varför jag envisas med att göra dessa trådar men tror väl att någon gång ska jag komma till en lösning.

men känns som att jag orkar nog inte höra mer från alla som försöker pränta in att min häst är fet när jag redan vet det och hur j*vla roligt är det att alltid höra det fast man gör allt i världen för att förändra det?.

jag lider verkligen med alla personer som är tjocka f*n vilken skit de får ta alltså.

jag säger bara vad jag tycker....som alltid....och som alltid kommer jag få skit för detta...men jag börjar bli van.

Jag kommer inte ihåg hela tråden och orkar inte läsa allt en gång till.
Men jag tror att jag förstår hur du känner dig. Det är naturligtvis jättesvårt när du får helt olika råd hela tiden. Det är inte alltid lätt att veta vilket man ska följa. Men detta är ett diskussionsforum där man kan diskutera tex olika hästvårdsfrågor och då kan det lätt bli så.
Jag tycker att det är bra att du tar tag i problemet med din häst. Jag har själv en lättfödd häst, tror att jag har skrivit om henne här i tråden . Jag vet hur svårt det kan vara.

Men det bästa för dig verkar nog att vara om du tar hjälp av ngn som kan komma och titta på hästen eller du i alla fall kan ringa och prata med.

okej jag tänker inte ens svara på ditt idiotiska inlägg jag orkar verkligen inte tjaffs i denna tråden.

orkar inte sitta och snacka skit när jag har bättre för mig och jag orkar inte höra skit från er utan här vill jag disskutera med andra i samma situation och höra från folk som kanske lyckats banta sina hästar.

ni andra som bara försöker klanka ner och vara taskiga kan ju dra...

orkar inte sitta och älta nåt skit ni hakat upp er på orka bry sig lixom. så j*vla löjligt säger jag bara.

ursäka men blir så j*vla trött så det finns inte på alla som försöker trycka ner hela tiden.

punkt slut på disskution.

åter till tråden.

Du undrade om hullet på din häst, och på vilken bild den var i bäst hull. Du har fått svar om det.

Dock så har du själv vridit diskussionen till att din häst 'inte är så tjock, för det finns andra som är tjockare minsann'.

Dessutom har du fått vettiga foderråd, men du har alltid invändningar mot de. Om du inte litar på de foderkunniga här, så kontakta en veterinär och en duktig agronom då?

För hur du än vrider på det, så vissa saker är ristade i sten:

En häst blir tjock om den får i sig mer energi (MJ) än den förbrukar.

En häst behöver minst 1 kg TS/100 kg kroppsvikt.

Alla hästar behöver sitt underhållsbehov av protein uppfyllt, och det är inte olika för olika raser, utan är kopplat till vikt och ålder.

Det ENDA sättet att banta en häst är att se till att den inte får i sig mer MJ än den förbrukar. Dvs minska mängden energi den får, och/eller öka antalet MJ den förbrukar.

Och din häst är för rund. Dvs du har inte lyckats få balans i energiintaget. Om det beror på att du 'gjort fel', eller att du nått ett dödläge, det kan jag bara spekulera i då jag inte orkat läsa hela tråden.

Men när/Om du inte har hästen på gräs, alt på magert bete med munkorg, ett analyserat grovfoder med LÅGT energivärde (max 6 MJ/kg foder) men med en proteinkvot som är vettig, och hästen utfodras med såpass mycket hö att den får TS-behovet täckt men inte mer och du motionerar den dagligen. Ja är den fortfarande för fet DÅ, då har du nått vägs ände ja.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 032
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III