Sv: Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!
nu ska ni få se hagen iaf.
hagen är på nästan 1 hektar.
thengill och hans nya minishettis hingst kompis går ensamma där nu.
ca 50% av hagen är som en upphöjd där det under torkan brände sönder totalt så där är det jätteglest med gräs och växer dåligt.
ca 20% av hagen är blötare, på vintern är det som ett kärr vi måste spärra av men nu växer det lite där. men endå nerbetat.
resten ca 30% är mark där det nästan inte växer alls alt jord.
kan detta kallas att gå på bete och varför tycker jag thengill bara blir fetare och får fettvalkar? måste ju inbilla mig.
hela hagen är förövrigt kraftigt nerbetad av får och hästar.
han tränas nu varannan dag.
innan gick han nästa varje dag men jag känner att jag vägrar hålla på så tröttnar f*n på ridningen och hästar om man ska bli tvingad till att motionera hästen bara för att och inte för att det är roligt.
har hört att varannan dags träningen ska vara bra med.
bilder på hagen:
här springer romeo på det mer blöta området framför ser man backen där det är kraftigt nerbetat.
såhär ser det ut där det nästan är jord.
ni ser ratorna, brännässlorna i bakgrunden som de inte äter.
här ser man oxå hur lite de är trots att detta är det mer blöta området.
om man tittar noga ser man jordhögarna i gräset där är från i vintras när hagen bara var en enda lerhög.(vinterhage).
där ser ni oxå thengill bakifrån att hans mage inte alls står ut mkt på sidorna.
den hänger mest ner så han ser alltså fetast ut från sidan i motsatts till alexandras häst.
här ser man oxå hur nerbetat det är, de får gå och riktigt plocka.
det som ser långt ut är sånt som de inte äter. annars hade det inte stått kvar.
här syns i förgrunden området där det inte växer alls knappt och i bakgrunden syns området där det växer dåligt på en upphöjnad. till höger om det är området där det är mer fuktigt.
hagen går bortåt ganska långt så det är inte bara det som syns på bilden.
ni ser ju thengill på bilden med.
sen har jag märkt att från sidan kan de se ut att va rätt mkt gräs som på bilderna men ställer man sig och tittar noga så är gräset väldigt glest.
OBS ska säga det med att thengill får 1-1,5 dl musli som belöning endast efter arbete men det kan väl varken göra från eller till? och fri tillgång på mineraler och saltsten.
+ rent vatten.dock innehåller vattnet väldigt mkt järn kan det påverka?.
vet inte om gräset här nere i småland är mer fett eller vad det är men inte ens när han gick på hur mkt bete som helst så lade han på sig såhär mkt fett hemma i östergötland.
då blev han bara bukig och fick en hängmage inte alls detta fettet över revbenen nu är han ju inte bukig bara fet över kroppen.
vad tycker ni om mini shettis hingstens hull då?